Permalänk
Medlem

Moccamaster

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Då föll man offer för kaffekrafterna. Köpte precis en Melitta Easy II på Elgigantens "rea"
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Bara bra rescentioner rakt över om man ser på priset kontra vad man får för pengarna

Permalänk
Medlem

Bodum original french press.

Permalänk

köpte någon andersson på netonnet, bara för att ha en kaffebryggare.
dricker inte kaffe

Permalänk
Medlem

Kör med nån Russell Hobbs-variant i rostfritt stål som jag hittade på MediaMarkt när MoccaMastern gav upp för ett tag sen. Kaffet blir minst lika gott och snabbt går det. Lätt att rengöra också.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo har en Moccamaster som är köpt våren 2009, den är alltså över 10 år och fungerar perfekt fortfarande. Kaffebryggaren brygger mycket gott kaffe men man måste va noga med att kalka ur den en eller ett par gånger om året annars börjar kaffet smaka lite surt.

Permalänk

jag sitter på en gammal perkulator. tack för kaffet

Permalänk
Medlem

En klassisk Moccamaster för bryggkaffe.
En Bialetti som gör espresso på spisen.
En AeroPress för när man bara vill ha en kopp och vill ha den lite extra god!
En Hario V60 pour over för... ja varför inte?
Sen en kaffekvarn, Wilfa Svart, för att alltid ha färskmalet kaffe, och en av mina större kökslådor nästan full med olika sorters kaffebönor.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Kör själv med Rancilio Silvia med Eureka Mignon Silenzio som kvarn sen i vintras.

Det känns fantastiskt att få en god espresso varje morgon. Blir ganska sällan cappucino eller andra mjölkdrinkar men bra att ha möjlighet att göra även sådana och de uppskattas ofta av gäster. Skummad mjölk gör ju också barnens varm choklad lite lyxiagre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag är inte mycket till friluftsmänniska och jag brukar inte ha mössa, kan jag fortfarande köpa en aeropress?
Kan den bara användas utomhus?

https://www.youtube.com/watch?v=Kp4dqfUV_Wg

Mössafår du helt enkelt inhandla själv men när du köper Aeropressen så medföljer en skäggtrimningsguide och en karta över lämpliga platser på södermalm där man kan tillaga det

Permalänk
Medlem

Någon billig philips för typ 300kr hehe, hade en som det gick att sätta timer på osv men gick sönder efter kanske 2 år

Permalänk
Medlem

Jag har en tassimo! Duger i krig för de få kopparna jag får i mig hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag försöker reda ut just detta, har kört Arvid Nordqvists Etologiska Solid i både färdigmalt och hela banor i blind test sida vid sida. De hela har jag malt i en wilfa WSCG-2 och efter ett par försök har jag hittat rätt grovlek men jag vill inte påstå att någon av oss uppmärksammar en JÄTTE skillnad i smaken. Visst finns det en aning men just nu är den inte värd det extra jobbet.

Att ni är duktiga och håller kaffet lufttätt och kallt gör sannolikt att ni inte märker skillnad, för processen går långsammare då. Jag syftade mer på så som gemena man gör, har kaffet i en burk med en del luft i, som dessutom öppnas dagligen. Då går det på några dygn att klart försämra smaken.

Jämför du med någon mindre bra böna som malts själv som har för mycket syra så kanske inte skillnaden heller upplevs så stor.

Och sen ska du såklart bejaka kaffe-nördandet, come to the dark side

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

@Sveklockarn: Kanske ren ignorans nu, men vad är det som är klimatkompenserande med kapselmaskin? Rent spontant tänker jag att det är väl bättre med vanlig bryggare och pappersfilter, än kapselmaskin med (vad jag antar) är plastkapslar?

Jag håller med, vissa öländer (Jamaica) är snart bortgrävda på grund av aluminium behovet. Och endast Island har råd att smälta bauxit till burkar. Men vi kan snart spara på transporterna... vi kan odla kaffe i Sverige om ett par år om värmen håller i sig

finger lag
Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Kör själv med Rancilio Silvia med Eureka Mignon Silenzio som kvarn sen i vintras.

Det känns fantastiskt att få en god espresso varje morgon. Blir ganska sällan cappucino eller andra mjölkdrinkar men bra att ha möjlighet att göra även sådana och de uppskattas ofta av gäster. Skummad mjölk gör ju också barnens varm choklad lite lyxiagre

https://i.imgur.com/Yulm0RN.jpg

Trevlig kvarn, kör en Eureka Mignon Specialita till min maskin, timerfunktionen är ovärderlig!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

En Moccamaster för vardagligt bruk samt en Nespresso Vertuo för att ha till morgonbussen
Kör alltid med Latte Art mjölken, den gifter sig så bra med kaffe (man kan ju tro att den var gjord för det eller något!) heh heh.

Tips på kaffekvarn?

Visa signatur

Tangentbord. Massa tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sendrim:

Tips på kaffekvarn?

Jag är nöjd med min Wilfa. Märk väl att det finns två snarlika varianter. Den svarta är den du vill ha.

Enda nackdelen jag upplevt är att koppen som kaffet samlas i är lite liten, är svår att hälla ur, och är ganska statisk (elektricitet). Kaffet i sig blir bra!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag har en Electrolux (EKF5220 tydligen) och den gör gott kaffe tycker jag, kan också vara kaffet i sig som är godare. Men jag har bara en tidigare bryggare att jämföra med

Skulle jag köpa en ny idag så skulle jag nog gå på en Moccamaster.

Permalänk
Medlem

Använder sedan ett år tillbaka en DeLonghi ECAM 21.117.B Magnifica S. Jag älskar kaffet den gör men min hustru tycker mycket bättre om vanligt blaskigt bryggkaffe från våran Bosch Styline TKA8013.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

En moccamaster KB741, samt en chemex. Ger gott kaffe på båda, och moccmastern gör mycket kaffe, i större mängder när man är många. Det är dock väldigt roligt och lite godare att brygga i chemexen.
Största skillanden med minst jobb är dock att köpa egen ordentligt kvarn (typ en wilfa och uppåt, en sån liten elektrisk där en kniv snurrar duger inte till något) samt att du köper hela bönor av hög kvalitet, gärna så färskt rostade som möjligt såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag är nöjd med min Wilfa. Märk väl att det finns två snarlika varianter. Den svarta är den du vill ha.

Enda nackdelen jag upplevt är att koppen som kaffet samlas i är lite liten, är svår att hälla ur, och är ganska statisk (elektricitet). Kaffet i sig blir bra!

Jag lärde mig ett trick av James Hoffman för det statiska problemet. Du tar en liten tesked, spolar handtaget i vatten sen rör du om i bönorna precis innan du häller de i kvarnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zazuki:

Jag lärde mig ett trick av James Hoffman för det statiska problemet. Du tar en liten tesked, spolar handtaget i vatten sen rör du om i bönorna precis innan du häller de i kvarnen.

Det måste jag prova. Jag har provat tricket med några droppar på bönorna innan men får ändå det statiska. Riktigt trist när det väller kaffepulver åt alla håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zazuki:

Jag lärde mig ett trick av James Hoffman för det statiska problemet. Du tar en liten tesked, spolar handtaget i vatten sen rör du om i bönorna precis innan du häller de i kvarnen.

Jag har sett samma video, men aldrig provat. Kanske får göra det.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hade en Electrolux som jag var jättenöjd med men som helt plötsligt gav upp så det blev ett panikköp av en anderson från netonnet som faktiskt fungerar över förväntan. Sedan är jag väl kanske inte någon finsmakare, men det blir iaf svart och rivigt kaffe.

Om man ska mala kaffe med en gammal kvarn är det mest lämpligt att använda det kaffepulvret med en presskanna då? Och var handlar man bönor till bra pris med bra kvalitet och kvantitet?

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag är nöjd med min Wilfa. Märk väl att det finns två snarlika varianter. Den svarta är den du vill ha.

Detta ska bli intressant! Varför ska det vara den svarta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Trevlig kvarn, kör en Eureka Mignon Specialita till min maskin, timerfunktionen är ovärderlig!

Japp mycket nöjd med den. Fantastisk kvalitetskänsla på den. Specialita-versionen ser ju riktigt trevlig ut. Använder dock själv inte ens den enkla tidsfunktionen som min Silenzio har.
Kul hur som helst att Eureka har valmöjligheter med olika funktioner och många olika storlekar på malskivor för att passa flera prisklasser och behov.

Skrivet av sendrim:

Tips på kaffekvarn?

Vill du satsa på kvalitet så släppte Eureka tidigare i år några nya budgetvarianter i Mignon-serien som kan vara värda att kolla upp. De är betydligt dyrare än Wilfa-kvarnen (som ofta ses som den billigaste hyfsade kvarnen) men samtidigt är de en helt annan kvalitetsklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Japp mycket nöjd med den. Fantastisk kvalitetskänsla på den. Specialita-versionen ser ju riktigt trevlig ut. Använder dock själv inte ens den enkla tidsfunktionen som min Silenzio har.
Kul hur som helst att Eureka har valmöjligheter med olika funktioner och många olika storlekar på malskivor för att passa flera prisklasser och behov.

Vill du satsa på kvalitet så släppte Eureka tidigare i år några nya budgetvarianter i Mignon-serien som kan vara värda att kolla upp. De är betydligt dyrare än Wilfa-kvarnen (som ofta ses som den billigaste hyfsade kvarnen) men samtidigt är de en helt annan kvalitetsklass.

Kör timer för att få exakt dos varje morgon, smidigt att få samma mängd (sånär som på 0.2G) varje gång i portafiltret.
Efter ett tag lär man sig kompensera i längd på malning efter grovlek man ställer in och få det rätt nästan på en gång vid kaffebyte etc. har

Tror vi gav 3500kr för vår Specialita med kromdetaljer från italien.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Kör timer för att få exakt dos varje morgon, smidigt att få samma mängd (sånär som på 0.2G) varje gång i portafiltret.
Efter ett tag lär man sig kompensera i längd på malning efter grovlek man ställer in och få det rätt nästan på en gång vid kaffebyte etc. har

Tror vi gav 3500kr för vår Specialita med kromdetaljer från italien.

Undrade just hur man hanterar olika bönor med timer.
Kör själv manuellt med liten våg för exakt mängd (samma våg används sen för att veta mängden espresso). Man lär sig ungefär hur lång tid en enkel resp dubbel tar efter några gånger (såklart beroende på malningsgrad).

3500 var billigt. Gav ca €300 för min från elektros.it. Tror Specialitan då gick för ca €400 vilket inte kändes helt värt det för min del. Hade den lite billigare Manuale funnits då hade jag garanterat behövt överväga även den ordentligt då. Den verkar ju i stort vara samma kvarn men med några små besparingar.

Permalänk
Medlem

lägger en skopa kaffe i min mun och häller i vatten direkt från kranen i (varmvatten självklart) och swoshar runt i munnen

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Detta ska bli intressant! Varför ska det vara den svarta?

Skickades från m.sweclockers.com

Annan motor och (jag tror att den även har) andra malningsblad.

Recension

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕