Metro 2033 Redux gratis på Epic Games Store

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Metro 2033 Redux gratis på Epic Games Store

Igår var det torsdag och i vanlig ordning en ny skörd spel som ska ges bort på Epic Games Store. Denna vecka är två spel på tapeten, dels världssimulatorn Everything men även den postapokalyptiska shootern Metro 2033 Redux.

Eftersom jag gillar det postapokalyptiska temat som presenteras i Metro-serien så var jag rätt säker på att jag skulle gilla Metro 2033. Efter att ha försökt spela det ett flertal gånger har jag dock aldrig fastnat, och inte ens för den polerade Redux-versionen. Kanske borde ge det en sista chans innan jag ger upp?

Metro 2033 Redux är gratis på Epic Games Store till den 3 oktober.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hett tips. Detta får jag in och "claima"!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hett tips. Detta får jag in och "claima"!

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt trevligt att ha Epic launcher liggandes i bakgrunden. Man får bra och gratis spel varje vecka!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Tack för tipset.

Det var helt okey utom slutet.. slutet var nej. Skräddaren säger nej.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SCORPIUS:

@JonasT: Tack för tipset.

Det var helt okey utom slutet.. slutet var nej. Skräddaren säger nej.

Trist när det blir ett bestämt nej.

Får se när jag kommer igenom min backlog om jag är beredd att hålla med.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har inte spelat igenom än, men var tvungen att kolla och jag äger det redan DRM-fritt

Permalänk
Medlem

Uppmuntrar alla att testa, trilogin är uppe i toppen av mina absoluta favoritspel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Hopp, ja tänkte skippa att lira igenom alla tre spelen utan nöja mig med sista delen. Antar att det blev allt då trots allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Zemlan:

Hopp, ja tänkte skippa att lira igenom alla tre spelen utan nöja mig med sista delen. Antar att det blev allt då trots allt

Skickades från m.sweclockers.com

Får man det gratis är det ju synd att säga nej.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som kört både "originalet" och Redux: vilken är bäst, och varför?

Jag googlade lite snabbt på vad skillnaderna var, men till min förvåning hittade jag ett flertal som tycks anse att Redux är sämre både gameplay-mässigt och grafiskt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ni som kört både "originalet" och Redux: vilken är bäst, och varför?

Jag googlade lite snabbt på vad skillnaderna var, men till min förvåning hittade jag ett flertal som tycks anse att Redux är sämre både gameplay-mässigt och grafiskt.

Jag minns nog inget förutom grafiken som skiljer. Tycker båda va skitbra.

Älskar dessa spelen enormt mycket och tycker nog det senaste är minst bra.

Last light är bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ni som kört både "originalet" och Redux: vilken är bäst, och varför?

Jag googlade lite snabbt på vad skillnaderna var, men till min förvåning hittade jag ett flertal som tycks anse att Redux är sämre både gameplay-mässigt och grafiskt.

Bortsett från grafiken är det inte mycket som skiljer.
Är lite annorlunda flow i redux eftersom dom slagit ihop flera banor med varandra.
Redux är gratis och har finare grafik. Tycker definitivt man borde testa.
Är man dessutom lite harig av sig med "skräckspel" kan man ju spela på Spartan mode i Redux. Så är det mindre survival och mer pang pang

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ni som kört både "originalet" och Redux: vilken är bäst, och varför?

Jag googlade lite snabbt på vad skillnaderna var, men till min förvåning hittade jag ett flertal som tycks anse att Redux är sämre både gameplay-mässigt och grafiskt.

Kört både originalet och redux flera gånger var men är inga enorma skillnader, tror 2033 redux behövdes då originalet var rätt otydligt i gameplay vart man skulle ta vägen etc. Fick även samma vapensystem och svårighetsgrader som Last light. Och som tidigare nämnt slog de samman några nivåer för att slippa en och annan laddskärm och öka inlevelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Ni som kört både "originalet" och Redux: vilken är bäst, och varför?

Jag googlade lite snabbt på vad skillnaderna var, men till min förvåning hittade jag ett flertal som tycks anse att Redux är sämre både gameplay-mässigt och grafiskt.

Redux är sämre, på många sätt.

Finns summerat på div forum.

All form av våld är nedtonat, så mindre blod (eller inget alls) bl.a.

Permalänk
Medlem

Tur det var gratis för det vill inte starta överhuvudtaget, även efter ominstallation googling säger att detta var mycket vanligt innan Epic också, men uselt med spel som tas hem via en "butik " och sen inte fungerar alls, inte varit med om tidigare. De andra spelen från Epic store har funkat utan problem.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Inaktiv

Lutar åt en genomsökning igen då jag nyligen läst igenom boken Metro 2033. Börjat på 2034 men kommit av mig lite, och sedan 2035 (baserad på Last Light) efter denna. Väl värda att läsa i mitt tycke, om någon missat böckerna sedan tidigare. Lite trist att 2035 verkar bli den sista boken i serien, författaren vill fortsätta via spel och film/tv. Spelen är väl utförda men ändå trist om det nu verkligen inte blir några fler böcker.

3-4 genomspelningae av Metro/Redux, 4 -5 av Last Light/Redux (varav alla cheevos för Redux) och en genomspelning av Exodus. Blir fler av denna, har lite ont om speltid i dagsläget.

Gillar jag Metro? Ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillade nog last light mest, men den är hyfsat nära med 2033. De låtsas inte vara något annat än vad de är.
Exodus var däremot extremt tråkigt och sämst av dem alla.

Generellt: Knocka människor, hitta och läs dagböcker, smyg hellre runt mutanter än att skjuta dem (men vanligtvis får man skjuta dem).
I last light är det lite drygt att få det bra slutet så man kan likväl kolla upp det på youtube efteråt. Tydligen så får man inte heller plocka upp ammo från personer man knockat i last light för att få det bra slutet.

Permalänk

Kanske skulle testa detta.

Permalänk
Medlem

Lirat dem på Steam och måste säga att jag föredrar Redux pga den stora grafiska remake som ändå skedde samt små QoL saker som förbättrade upplevelsen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har det redan på Steam men plockade det ändå bara för att

Permalänk

Är det värt att köra igenom det

Permalänk
Medlem

Skaffat spelet, men det jobbiga är att det lär dröja 1-2 år innan jag sätter mig med det. Har fortfarande 100+ spel kvar på Steam som jag inte hunnit klara ca 20st är jrpg ^^

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt något från Epic store och lär aldrig göra det, men alltid trevligt med gratis. Har plockat åt mig ett antal gratis spel från Epic store vid det här laget.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@JonasT: Spelet Metro 2033 bygger ju såklart på boken Metro 2033, och boken följs tämligen väl, förutom ev i slutet. Bokserien är ganska "styltig" i sin stil (något jag ofta tycker präglar produkter österifrån), och det går även igen i spelet som jag minns det.

Det är svårt att överföra en bok till spel iofs, men jag tycker de har lyckats ganska bra, sen har de försökt lägga till lite av S.T.A.L.K.E.R-känsla, i ljudmiljöerna t ex. Metro Last Light är mer fristående, och dessutom gjort med mer erfarenhet, så kanske det flyter på lite bättre som spel. Har dock bara spelat Redux-varianterna. Metro Last Light utgår dock från det kanoniska slutet i boken. Varför inte läsa boken först och se om det hjälper motivationen?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av bopp:

@JonasT: Spelet Metro 2033 bygger ju såklart på boken Metro 2033, och boken följs tämligen väl, förutom ev i slutet. Bokserien är ganska "styltig" i sin stil (något jag ofta tycker präglar produkter österifrån), och det går även igen i spelet som jag minns det.

Det är svårt att överföra en bok till spel iofs, men jag tycker de har lyckats ganska bra, sen har de försökt lägga till lite av S.T.A.L.K.E.R-känsla, i ljudmiljöerna t ex. Metro Last Light är mer fristående, och dessutom gjort med mer erfarenhet, så kanske det flyter på lite bättre som spel. Har dock bara spelat Redux-varianterna. Metro Last Light utgår dock från det kanoniska slutet i boken. Varför inte läsa boken först och se om det hjälper motivationen?

Det låter faktiskt som ett fullt rimligt förslag! Har ett exemplar av Metro 2033-boken här hemma, så börjar i den ändan innan jag försöker mig på spelet igen.