Permalänk
Medlem

xlr kontakt

Hej har ett headset hjälm med mini xlr 5 pin, min fråga är om det finns nån kable man kan köra för att få ljud och mic till en mobiltelefon

Om ni vet nån lösning eller om det finns färdiga kablar kan ni gärna få länka

Permalänk
Rekordmedlem

5 polig är väl lite udda för endera är det nån udda mikrofon som kanske behöver ström, eller så delar den inte signaljord eller så delar inte öronsnäckorna signaljord, telefoner har ju hursomhelst 4 polig anslutning så kolla upp vad hjälmheadsetet har för elektriska krav/egenskaper innan du koppar nått så du vet om det kan komma att fungera.
Har inte sett nått färdigt med 5 poliga kontakter men kontakterna finns ju lösa och kabel är ju inga problem att köpa lite var som helst så löda ihop nått lär ju gå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är någon peltor historia för headsettet som ordinarie jag har kopplat till en kenwood radio
hittade och vad jag tror det är
TA5F headset connectors:
1. Electret Microphone+
2. Dynamic microphone+
3. Microphone- (earth)
4. Earphone-
5. Earphone+

den olika jord på mic och stereo, sedan har den en PTT för push to talk. Antar att man bara kan jorda PTTn så kanske det funkar. Tror det skulle gå att koppla till en 3.5mm fast inte riktigt säker.

Sen är jag inte hemma på lödda kablar men hur skulle en koppling till 4 pol 3.5mm se ut, all jord till samma? och sen hur gör man med audio in sladden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av agitax:

Är någon peltor historia för headsettet som ordinarie jag har kopplat till en kenwood radio
hittade och vad jag tror det är
TA5F headset connectors:
1. Electret Microphone+
2. Dynamic microphone+
3. Microphone- (earth)
4. Earphone-
5. Earphone+

den olika jord på mic och stereo, sedan har den en PTT för push to talk. Antar att man bara kan jorda PTTn så kanske det funkar. Tror det skulle gå att koppla till en 3.5mm fast inte riktigt säker.

Sen är jag inte hemma på lödda kablar men hur skulle en koppling till 4 pol 3.5mm se ut, all jord till samma? och sen hur gör man med audio in sladden.

Är det 2 olika mikrofonkapslar ? Och mono för öronsnäckorna ? I så fall vt jag inte om det går att lösa utan elektronik mellan telefonen och headsetet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Är någon peltor historia för headsettet som ordinarie jag har kopplat till en kenwood radio
hittade och vad jag tror det är
TA5F headset connectors:
1. Electret Microphone+
2. Dynamic microphone+
3. Microphone- (earth)
4. Earphone-
5. Earphone+

den olika jord på mic och stereo, sedan har den en PTT för push to talk. Antar att man bara kan jorda PTTn så kanske det funkar. Tror det skulle gå att koppla till en 3.5mm fast inte riktigt säker.

Sen är jag inte hemma på lödda kablar men hur skulle en koppling till 4 pol 3.5mm se ut, all jord till samma? och sen hur gör man med audio in sladden.

Det jag fick lära mig är att XLR alltid är tre polig kan det vara en sådan din kontakt du har https://sv.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt#/media/Fil:5pin180d...

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: De större XLR är nog alltid 3polig (inte helt säker dock), men miniXLR kan ha allt från 3-5 poler (vad jag vet). Jag har iallafall köpt miniXLR som är fyrpoliga bara för någon dag sedan så!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det 2 olika mikrofonkapslar ? Och mono för öronsnäckorna ? I så fall vt jag inte om det går att lösa utan elektronik mellan telefonen och headsetet.

ja en extra för mikrofon som användas för push to talk knapp.
vad jag har kommit fram till så bör det funka med audio+ till left och right, mic+ till mic, resten till jord på en 4 pol 3.5mm. Kommer bara ha mono ljud. Men ska nog funka sålänge telefon orka driva lurarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av agitax:

ja en extra för mikrofon som användas för push to talk knapp.
vad jag har kommit fram till så bör det funka med audio+ till left och right, mic+ till mic, resten till jord på en 4 pol 3.5mm. Kommer bara ha mono ljud. Men ska nog funka sålänge telefon orka driva lurarna.

Jag är inte helt säker på att du kan koppla ihop h och v utgång på telefonen direkt, det känns som att det behövs elektronik om det ska bli bra, vad har du för anslutningar på elektroniken som tillhör, det finns inga anslutningar för extern in/ut på den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.