Permalänk
Medlem

Konstiga linjer på skärmen!

Hallå där! Startade datorn idag och stötte på dessa roliga mönster http://imgur.com/a/BZls14v

Testade även ta en screenshot innan jag återställälde windows https://gyazo.com/710591bac50a64a2965c9fd43864e458

Fick detta under tiden Windows återställdes http://imgur.com/a/iIPPBB0
Specsen är
Intel i5 4670k 3,4ghz
Corsair 2x 8GB DDR3 1600mhz Vengeance Pro
ASUS Radeon R9 280X 3GB
250GB Ssd
Har testats med både DVI-D DVI-I samt HDMI i tre olika skärmar

Permalänk
Medlem

Det är skärmen eller grafikkortet som är skadat, screenshot visar en helt normal desktop.

Permalänk
Medlem

Sådär fick jag på en laptop förut. Sen blev det fler och fler streck i olika neonfärger tills hela skärmen var full och inte gick att använda längre. Detta tog ett par månader från att de första strecken uppenbarade sig. I övrigt funkade den fint. Så högst sannolikt är det din skärm som är trasig.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Tjaaa och tack för svar! Jo jag är medveten om att screenshotten va som vanligt, lite det som va meningen . Ville se om någon hade en superlösning på problemet eller så. Har testat i tre olika skärmar, varav en är TVn så skärmproblem är det inte..
Men tänkte att jag kollar här om någon vet VAD problemet är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gick in i BIOS och ändrade integrerade grafiken till prioritet. Linjerna försvann men fick blåskärm istället, misstänker att grund-drivrutinerna försvann när jag återställde Windows. Med andra ord är det grafikkortet, nu är det bara att lista ut vad felet är...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeizy:

Gick in i BIOS och ändrade integrerade grafiken till prioritet. Linjerna försvann men fick blåskärm istället, misstänker att grund-drivrutinerna försvann när jag återställde Windows. Med andra ord är det grafikkortet, nu är det bara att lista ut vad felet är...

Fick liknande streck när mitt 7970 dog. Jag testade att baka kortet i ugnen men blev inte bättre så blev till att köpa ett nytt. Är du duktig på elektronik och felsökning så går det kanske att hitta felet men den kunskapen har tyvärr inte jag då jag tyckte just det ämnet var rätt trist och gjorde väl att jag inte lärde mig allt inom just det.
Lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Fick liknande streck när mitt 7970 dog. Jag testade att baka kortet i ugnen men blev inte bättre så blev till att köpa ett nytt. Är du duktig på elektronik och felsökning så går det kanske att hitta felet men den kunskapen har tyvärr inte jag då jag tyckte just det ämnet var rätt trist och gjorde väl att jag inte lärde mig allt inom just det.
Lycka till.

Tack för svar! Ja jag misstänkte nästan att det är halvdött (beroende på hur elkunnig man är ) Tänkte att jag går förbi den lokala databutiken och kollar på vad dom tror och tar för att fixa det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeizy:

Tack för svar! Ja jag misstänkte nästan att det är halvdött (beroende på hur elkunnig man är ) Tänkte att jag går förbi den lokala databutiken och kollar på vad dom tror och tar för att fixa det!

Att reparera ett grafikkort är sällan ett alternativ när det handlar om hårdvarufel, det skulle helt enkelt kosta mer att felsöka och reparera kortet (om det ens är möjligt) än vad ett nytt grafikkort kostar. När ett grafikkort börjar ge såna här grafiska artefakter så är det med andra ord dags att byta ut det.