Svenska språket behöver en uppdatering?

Permalänk
Medlem

För mig som gillar språkhistoria och nästan hoppar till av glädje när jag "upptäcker" ett för mig nytt ordsläktskap, så skulle en omfattande stavningsreform försvåra avsevärt. Orden stavas som de gör delvis för att de kom till när stavningen faktiskt motsvarade uttalet, som det var då. Stavningen är ett stycke historia, en inblick i dåtiden, som vi skulle gå miste om med ändrad stavning.

Sen handlar det ju också, som redan påpekats i tråden, om att talspråk och skriftspråk är olika saker. Talspråket är, förstås, alltid det viktiga och riktiga språket. Skriftspråket är ett torftigt, men praktiskt, substitut där talad kommunikation inte är möjlig eller lämplig.

Om jag skulle skriva som jag pratar, så skulle den här meningen se ut så här:
"Ôm ja'sku' skiva sôm ja pratah, sô sku' denne meningen s'ut'sô'är."
Och nej, jag har inte glömt ett "r" i "skriva/skiva", utan jag har faktiskt inget r-ljud där, och det har många av er som läser detta inte heller, men ni har nog bara inte tänkt på det. Det finns ett ljud där, men det är så svagt och liknar inte "r" utan är mer en modifiering av i-ljudet, så "skiva" är närmast möjliga återgivningen i skrift, utan att ta till det fonetiska alfabetet.

Ännu ett argument mot att ändra stavningen genom reform är att stavningen inte är ett problem i dag. Visst, felstavningar förekommer, och enstaka gånger läser nån ett ord fel, men det är inget samhällsproblem som kräver en åtgärd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Kalma (Kalmar) "Kov me brö" Vi säger även "hall toll" när klockan är halv tolv Vi sparar ofta in på bokstäver...

Växjö här, inte tänkt på hall toll. Säger hall tolv med väldigt svagt V.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

För mig som gillar språkhistoria och nästan hoppar till av glädje när jag "upptäcker" ett för mig nytt ordsläktskap, så skulle en omfattande stavningsreform försvåra avsevärt. Orden stavas som de gör delvis för att de kom till när stavningen faktiskt motsvarade uttalet, som det var då. Stavningen är ett stycke historia, en inblick i dåtiden, som vi skulle gå miste om med ändrad stavning.

Sen handlar det ju också, som redan påpekats i tråden, om att talspråk och skriftspråk är olika saker. Talspråket är, förstås, alltid det viktiga och riktiga språket. Skriftspråket är ett torftigt, men praktiskt, substitut där talad kommunikation inte är möjlig eller lämplig.

Om jag skulle skriva som jag pratar, så skulle den här meningen se ut så här:
"Ôm ja'sku' skiva sôm ja pratah, sô sku' denne meningen s'ut'sô'är."
Och nej, jag har inte glömt ett "r" i "skriva/skiva", utan jag har faktiskt inget r-ljud där, och det har många av er som läser detta inte heller, men ni har nog bara inte tänkt på det. Det finns ett ljud där, men det är så svagt och liknar inte "r" utan är mer en modifiering av i-ljudet, så "skiva" är närmast möjliga återgivningen i skrift, utan att ta till det fonetiska alfabetet.

Ännu ett argument mot att ändra stavningen genom reform är att stavningen inte är ett problem i dag. Visst, felstavningar förekommer, och enstaka gånger läser nån ett ord fel, men det är inget samhällsproblem som kräver en åtgärd.

Bra skrivet! Inte minst den etymologiska aspekten tycker även jag är ett starkt argument mot stavningsreformer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ha något emot om vi tog bort C och X, för att istället stava t.ex. takk, sykel och laks som i norskan.

Hatar dessutom att alltfler använder "hen" och att "dom" blir alltmer accepterat. Vill se högre språkkrav i skolan istället för att fortsätta sänka kraven.

Permalänk

Det verkar vara stor förvirring kring ordet "vars" nuförtiden.
Hur kommer det sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du stjäl min själ utan skäl

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det verkar vara stor förvirring kring ordet "vars" nuförtiden.
Hur kommer det sig?

Skickades från m.sweclockers.com

För att det idag mest är ett dialektalt ord med en annan betydelse ?
Vars ska du då ?
Vars delar bestod av?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"Logiskt" är väl rätt hårt bundet till "logik" som inte uttalas med kort o-ljud ("å"). Jag känner att det är viktigare att släktskapet tydligt framgår än att stavningen är som uttalet. Annas skulle d ju c ut såhä o d e ju fö bedwövlitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Vi skulle göra som våra vänner Norskarna, stava som det låter:)

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Vi skulle göra som våra vänner Norskarna, stava som det låter:)

Tycker du att alla norskar låter likadant? Om inte, vems "låtande" är stavningen matchad till?

Språket är i ständig förändring. Uttal ändras över tid. Bara för ett par generationer sen uttalades t ex "känt" och "kär" med svagt t-förslag, dvs ungefär "tjänt" och "tjär". I dag är det "sjänt" och "sjär" (ej att förväxla med "sj-" i ord som "sjuk") i svenskan i Sverige. I svenskan i Finland lever det äldre uttalet kvar, och säkert också i enstaka dialektområden i Sverige. Ska vi då hela tiden ändra stavningen av alla ord som påverkas av förändringarna? Vem bestämmer hur de nya stavningarna ska se ut? Hur gör vi med namn vars stavning inte längre följer uttalet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@furuliden:
Jag kommer ihåg när Peter Englund satt i akademien. Gud vad jag tråkade honom. Så spamma så de ändrar i SAOL.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Vad jag menar är att t.ex cykel och centrum lika gärna stavas med s i början.
Sedan har vi ju kyrka som lika gärna kan stavas tjyrka för för att säkerställa att allt som börjar med k skall låta K.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Hatar dessutom att alltfler använder "hen" och att "dom" blir alltmer accepterat. Vill se högre språkkrav i skolan istället för att fortsätta sänka kraven.

Jag är också för högre språkkrav i skolan, men jag ser hellre att folk konsekvent skriver "dom" än att de felaktigt skriver "dem" för att de tror att det är den lite mer formella varianten av de/dem.

Permalänk

Vad kul att så många svarade på denna tråd! Jag älskar er kritik och era bidrag, mycket intressant! Det var någon som undrade varför jag vill att språket ska uppdateras, vad är nyttan av detta? Svaret på den frågan är: Alla. Alla i Sverige skulle ha nytta av att språket uppdateras. Med mindre undantagsord, mindre konstigheter som sj-ljud, "en och ett", kort-kort osv skulle vi inte behöva lägga så mycket tid på att lära oss dessa konstiga stavningar. Då kan vi lägga mer tid på annat. Många svenska barn skriver och läser allt sämre och sämre, de får problem med skolan och sedan resten av livet. Att kunna läsa bra är nyckeln till framgång (inte nödvändig, men riktigt användbart).
Om vi gör svenska språket mer lätt-stavat, mindre undantag, mindre saker man måste lära sig innantill (en och ett) då skulle alla bli lite bättre på att prata svenska. För nu har vi mer tid att lära oss saker som faktiskt gör skillnad. Vem behöver veta om det är ett äpple eller en äpple? Spelar ju ingen roll, bara slöseri på minnesplats i hjärnan.

Skrivet av Bonden_88:

Tycker du missat ett av de ord som är roligast att förklara i utlandet och det är "gift".
Gift som i äktenskap och gift som i något som är farligt för levande materia.

PÅ engelska blir det ju
Gift - Married
Gift - poision

i övrigt vet jag inte vad jag ska svara på frågan. mer än vad är ett optimalt språk?

Jadu, vad är ett optimalt språk? Jag vet inte exakt vad som är ett optimalt språk, men man kanske kan börja med konsekventa uttal och stavningar?
Här nedan följer ord som av någon anledning uttalas olika även fast det har samma stavning:
Banan, banan, kort, kort, bete, bete, buren, buren, smalt.
Facit av ordens betydelse:

Banan: En frukt; bilen åker på banan;
Kort: spelkort; Hen är kort;
Bete: ett bete på fiskekroken; bete dig!;
Buren: han blev buren hem; apan sitter i buren;
Smalt: glassen smalt; ett objekt kan vara smalt(tunt)

Dold text
Skrivet av Dimman:

Jag tycker det vore bättre om vi utbildade folk till att sluta sär skriva.

Haha, ja det tycker jag med!

Skrivet av evil penguin:

Uppdateras gör ju språket hela tiden men långsamt. Vad jag förstår är du ute efter något slags stor genomgång där man bestämmer ny stavning på massor av ord med syftet att få tal- och skriftspråk att stämma bättre överens?

Att hitta på nya regler går ju, men det låter ju minst sagt besvärligt att genomföra ett sånt skifte rent praktiskt.
Vi har ju så många producenter och konsumenter av skriven text att det inte alls är lätt (och framförallt inte snabbt) att få alla att lära om, dessutom blir det en brytpunkt i närtid där äldre/nuvarande generationer får problem med ny text och kommande generationer får svårt att ta till sig äldre text.

Sedan är ju frågan, vems talspråk är det som ska vinna? Och eftersom ändå inte alla får skriva som de talar, är det värt det?

Och är det ens självklart att det är skriftspråket som ska ändras? Skriftspråket är ju mycket bättre standardiserat än talspråket, så borde vi istället tala som vi skriver? Då är vi av med alla jobbiga dialekter, när vi ändå håller på.

Intressant, gammal text blir oförståelig för nyare generationer, det är ju en anledning till att bevara språket. Men jag håller inte med om att dialekter försvinner bara för att stavningen har standardiserats. T.ex. har språket Mandarin ett skriftspråk där en viss stavning alltid uttalas på samma sätt oavsett betydelsen av ordet. Trots detta finns det många dialekter i Kina där man talar mandarin.

Skrivet av Shudnawz:

Delvis relaterat;
Fredrik Lindströms böcker "Världens dåligaste språk" och "Jordens smartaste ord" är intressanta, samt serien "Svenska dialektmysterier".

Om man nu gillar Lindström, det är det tydligen inte alla som gör.

Tack för förslagen!

Skrivet av Farthinder:

man skulle ju kunna börja med att rätta till alla undantag? så kanske det kunde blivit lite mer ordning på saker och ting... typ kam, rent grammatiskt borde det stavas med två "m" för att dra ett enkelt exempel, sen är det la så att svenska språket har rätt många låneord som orsakat dessa undantag?

rolig info om ord, hjärnan är det enda ord som namngivit sig själv

Just det, korta eller långa vokaler i det svenska skriftspråket stavas ju helt dumt! Kam borde vara kamm, precis som ni skriver.

Skrivet av korvOlle:

På Gotland säger man "tred = träd", detta är olika i landet. Skall man då ha annat skriftspråk på Gotland gentemot där man uttalar det "träd"? Man säger inte bara "tred" där utan: "soffe = soffa", och ganska många fler ord olikt andra delar av landet. Vore konstigt att ändra språket efter uttal. Talspråk och skriftspråk, jag förstår inte problemet om jag skall vara helt ärlig med att "ovanför" uttalas "åvanför" med mera? Utveckla gärna varför det vore bättre att ändra skriftliga språket efter talspråkets uttal? Tycker inte det är tydligt nog i ditt inlägg.

Aldrig mött någon som haft problem med att förstå hur något stavas baserat på att talspråket uttalas på ett visst sätt, inte ens på SFI.

Haha! Vi måste låta en Gotlänning bestämma det svenska skriftspråket, så jävla klockrent!
Din kritik har substans, vems uttal ska vi rätta oss efter? Hur ska vi stava dessa svenska ord? Mitt svar på den frågan är att men helt enkelt för bestämma sig för att ett visst uttal är det officiella. Alla andra uttal är dialekter som självfallet tillåts få vara kvar. I Mandarins Pinyin har man en väldigt bestämd stavning och uttal som alla barnen får lära sig. Trots detta standardiserade uttal som man lär sig som barn finns det många dialekter i Kina. Standardisering av uttal och skrift är alltså inte synonymnt till döden av alla dialekter, nope fungerar inte så.

Skrivet av ronnylov:

Eftersom jag lärt mig stava hyfsat skulle det bli jobbigt att behöva ändra det jag redan lärt mig. Men tekniskt sett skulle vi nog behöva förnya skriftspråket en aning.

Exempelvis sj-ljudet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj-ljudet

googlade fram en intressant artikel och det verkar ju finnas flera principer på hur man ska stava: https://spraktidningen.se/artiklar/2012/10/darfor-stavar-vi-s...
Intressant med koreanska skriftspråket, kanske borde vi byta till detta istället?

Ja just det! Svenska språket har ju problem att vara konsekvent när det kommer till "sj-ljudet". Kött, skjuta, Kina osv. Där skulle man enkelt kunna bestämma sig för att "K" alltid uttalas utan "sj-ljud" och att stavning "sk" eller kanske "sch" får utgöra sj-ljudet.

Skrivet av pv2b:

Språket utvecklas hela tiden, oavsett om någon tycker att språket bör utvecklas åt något visst håll. Ett språk slutar bara utvecklas om det är ett dött språk. Eftersom jag inte vill att svenskan ska dö ut, så blir jag ju tvungen att svara ja på frågan.

Men sett till din konkreta fråga om stavningsreform, så nej, jag tycker att det vore kontraproduktivt. Skulle vi förenkla hur svenskan stavas skulle vi radera ut den kunskap som är inneboende i alla svensktalande om hur man läser det som är skrivet på svenska enligt hur vi stavar det idag, och på sikt göra det vi skriver idag mer otillgängligt för framtida generationer som bara kan den nya mer rationella stavningen. Jag tror det är en aspekt av det som Orwell försökte få fram med konceptet "nyspråk" i sin bok 1984. Genom att förändra språket gör man de äldre texterna obegripliga, vilket gör det lättare att skriva om vår historia och t.o.m. reglera hur vi tänker. Det vill jag inte att våra myndigheter ska syssla med, helt enkelt.

Men ja, det finns vissa ologiskheter i hur vi stavar på svenska, men det vi skulle förlora på att göra stavningen mer rationell skulle inte vägas upp av det vi skulle ha att vinna på det. Samma gäller även engelska (som är totalt vansinnigt i hur svårt det är att stava) om jag får välja.

Ah, det suger om det gamla språket försvinner för nya generationer. Men hur långt ska man bevara det svenska språket? Aldrig ändra stavning, eller bara ibland?

Skrivet av Chromatic:

Undrar om det finns några regler om att säga att något är "ssshhöönt" eller "skönt"?

När jag började sjunga i kör så fick jag lära mig att man till exempel sjunger Männsha istället för Människa, eller liknande.

Haha, det där är en klassiker! Sj-ljudet är en klurig en!

felstavning
Permalänk
Skrivet av pv2b:

Språket utvecklas hela tiden, oavsett om någon tycker att språket bör utvecklas åt något visst håll. Ett språk slutar bara utvecklas om det är ett dött språk. Eftersom jag inte vill att svenskan ska dö ut, så blir jag ju tvungen att svara ja på frågan.

Men sett till din konkreta fråga om stavningsreform, så nej, jag tycker att det vore kontraproduktivt. Skulle vi förenkla hur svenskan stavas skulle vi radera ut den kunskap som är inneboende i alla svensktalande om hur man läser det som är skrivet på svenska enligt hur vi stavar det idag, och på sikt göra det vi skriver idag mer otillgängligt för framtida generationer som bara kan den nya mer rationella stavningen. Jag tror det är en aspekt av det som Orwell försökte få fram med konceptet "nyspråk" i sin bok 1984. Genom att förändra språket gör man de äldre texterna obegripliga, vilket gör det lättare att skriva om vår historia och t.o.m. reglera hur vi tänker. Det vill jag inte att våra myndigheter ska syssla med, helt enkelt.

Men ja, det finns vissa ologiskheter i hur vi stavar på svenska, men det vi skulle förlora på att göra stavningen mer rationell skulle inte vägas upp av det vi skulle ha att vinna på det. Samma gäller även engelska (som är totalt vansinnigt i hur svårt det är att stava) om jag får välja.

Som du själv säger så utvecklas språk hela tiden och när vi pratar om framtida generationer tror jag inte att det spelar någon större roll om vi har haft en stavningsreform eller inte. Skillnader i språkbruk kommer göra att du som läsare kommer reagera på konstiga formuleringar och ovanliga ord, men du kommer inte ha några egentliga problem att förstå vad som står i texten. Prova själv. Surfa in på projekt Runeberg och ta en 100 år gammal text (före 1906 års stavningsreform). Den skulle jag tro att du läser utan problem. Backa två hundra år. Nu börjar det bli lite mer svårläst, men beror det på att de stavar orden lite annorlunda eller för att de använder andra ord än de du är van vid?

Jag ser inte heller att vi behöver en stavningsreform och det finns nog en utbredd konservatism beträffande det språk man är van att skriva. I 1973 års upplaga av SAOL försökte de sig på att skriva jos och sebra, men svenska folket anammade aldrig den nya stavningen utan envisades med att skriva juice och zebra. Ett tag fanns orden parallellt, men nu har de väl tagits bort igen?

Permalänk
Medlem

Man kan numera skriva dom istället för de och dem? Känns som detta ökat föevirringen för egen del. Jag är osäker på om det bara är de som man kan ersätta med dom eller om det även gäller dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slopa hellre alla konstiga dialekter! Låt oss skapa en riks-svensk dialekt, där man pratar som man skriver!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ronnylov:

Man kan numera skriva dom istället för de och dem? Känns som detta ökat föevirringen för egen del. Jag är osäker på om det bara är de som man kan ersätta med dom eller om det även gäller dem?

Både "de" (såväl pronomenet som den bestämda artikeln) och "dem" kan skrivas "dom" i informella sammanhang; båda uttalas ju så. Det ger helt klart ett talspråkligt intryck, men klart bättre än att vräka ur sig "dem" i tid och otid, oavsett sammanhang.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man kan numera skriva dom istället för de och dem? Känns som detta ökat föevirringen för egen del. Jag är osäker på om det bara är de som man kan ersätta med dom eller om det även gäller dem?

I talspråk brukar man ofta säga "dom" istället för både "de" och "dem", så det ersätter båda. Motiveringen brukar vara att det är bättre att skriva "dom" istället för att använda "de" och "dem" felaktigt, vilket jag kan se en poäng med. När jag läser text där "de" och "dem" används felaktigt så blir jag ofta tvungen att stanna upp och rätta till texten mentalt för att min hjärna ska acceptera meningen i texten, "dom" är i så fall mycket bättre eftersom det blir som att läsa talspråk.

Intressant nog så har jag färre problem med att läsa text med små stavfel än där "de" och "dem" används fel. Jag antar att det har att göra med att man oftast inte läser orden bokstav för bokstav utan mer känner igen formen på orden, så man är oftast mindre känslig för syntaxfel än semantiska fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Det var någon som undrade varför jag vill att språket ska uppdateras, vad är nyttan av detta? Svaret på den frågan är: Alla. Alla i Sverige skulle ha nytta av att språket uppdateras. Med mindre undantagsord, mindre konstigheter som sj-ljud, "en och ett", kort-kort osv skulle vi inte behöva lägga så mycket tid på att lära oss dessa konstiga stavningar. Då kan vi lägga mer tid på annat. Många svenska barn skriver och läser allt sämre och sämre, de får problem med skolan och sedan resten av livet. Att kunna läsa bra är nyckeln till framgång (inte nödvändig, men riktigt användbart).
Om vi gör svenska språket mer lätt-stavat, mindre undantag, mindre saker man måste lära sig innantill (en och ett) då skulle alla bli lite bättre på att prata svenska. För nu har vi mer tid att lära oss saker som faktiskt gör skillnad. Vem behöver veta om det är ett äpple eller en äpple? Spelar ju ingen roll, bara slöseri på minnesplats i hjärnan.

Nej, nästan ingen skulle ha nytta av det. De som lär sig ett språk från grunden lär sig det enligt de regler som gäller, så för dem underlättar det inte. Några få ord är knepiga, och skulle kanske kunna ändras (försvenska stavningen av ord som "genre", "juste" och liknande) men det handlar om undantag som är lätträknade. De som redan kan läsa och skriva skulle behöva lära om, så för nästan hela befolkningen från mellanstadieålder och uppåt skulle det bara bli besvär. De enda som det underlättar för är de som lär sig språket som vuxna, och har ett modersmål som använder vårt skriftsystem (mer eller mindre). Det är för all del snällt att tänka på dem, men att göra det sämre för åtta miljoner för att underlätta för några tiotusental känns fel.

Jag tycker att det är kul att kunna läsa 500 år gammal svensk/norsk/dansk text förhållandevis obehindrat. Det möjliggörs mycket av att stavningen av många ord redan var etablerad då, eller har förändrats ganska lite. Med en radikal omstöpning av språket skulle texter bara från generationen innan bli ganska svårtillgänglig för en ung person. Förmodligen skulle det bli jämförbart med att läsa dansk text för en svensk. Det går, men det kräver tillvänjning och ger inte samma flyt och närhet som när det är ens modersmål.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

(försvenska stavningen av ord som "genre", "juste" och liknande)

"juste" skulle jag nog säga redan blivit försvenskat, jag var faktiskt lov att kolla upp vad det ordet betyder eftersom jag är van vid att det stavas "sjyst" eller "schysst".

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

"juste" skulle jag nog säga redan blivit försvenskat, jag var faktiskt lov att kolla upp vad det ordet betyder eftersom jag är van vid att det stavas "sjyst" eller "schysst".

Ja, det skrivs nog sällan "juste" längre, men samtidigt finns det inte bara en försvenskad variant, utan flera. Vilken som är vanligast vet jag inte. Själv undviker jag oftast ordet i skrift för att det är oklart med stavningen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

I talspråk brukar man ofta säga "dom" istället för både "de" och "dem", så det ersätter båda. Motiveringen brukar vara att det är bättre att skriva "dom" istället för att använda "de" och "dem" felaktigt, vilket jag kan se en poäng med. När jag läser text där "de" och "dem" används felaktigt så blir jag ofta tvungen att stanna upp och rätta till texten mentalt för att min hjärna ska acceptera meningen i texten, "dom" är i så fall mycket bättre eftersom det blir som att läsa talspråk.

Intressant nog så har jag färre problem med att läsa text med små stavfel än där "de" och "dem" används fel. Jag antar att det har att göra med att man oftast inte läser orden bokstav för bokstav utan mer känner igen formen på orden, så man är oftast mindre känslig för syntaxfel än semantiska fel.

Jag använder de och dem eftersom jag är van med detta.

Hmmm vänta nu. Skulle det ha varit "eftersom jag är van med dessa" i det här fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag använder de och dem eftersom jag är van med detta.

Hmmm vänta nu. Skulle det ha varit "eftersom jag är van med dessa" i det här fallet?

Vilket som, du kunde även använt "dem" eller "det". "Detta" och "det" syftar på "använder", medan "dessa" eller "dem" skulle syfta på "de och dem". I det här fallet blir meningen densamma. Det är i alla fall min tolkning, men jag är på inget sätt någon expert på språkregler.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nej, nästan ingen skulle ha nytta av det. De som lär sig ett språk från grunden lär sig det enligt de regler som gäller, så för dem underlättar det inte.

Tillräckligt många undantagsord och konstiga stavningar så är svenska snart lika svårstavat som engelskan, och det vill vi förmodligen inte ha.

Skrivet av cyklonen:

De som redan kan läsa och skriva skulle behöva lära om, så för nästan hela befolkningen från mellanstadieålder och uppåt skulle det bara bli besvär. De enda som det underlättar för är de som lär sig språket som vuxna, och har ett modersmål som använder vårt skriftsystem (mer eller mindre). Det är för all del snällt att tänka på dem, men att göra det sämre för åtta miljoner för att underlätta för några tiotusental känns fel.

Om man skulle uppdatera språket ska man självfallet inte tvinga alla att prompt ändra sin stavning, utan man kommer såklart att tillåta både den nya och gamla stavningen under ett par generationer. Så du behöver inte att lära om dig!
Den nya stavningen av svenska kommer vara mycket lik den gamla, bara lite mer logisk, så det borde inte vara svårare än vad det är för dagens svenskar att läsa t.ex. norska (förmodligen inte ens så svårt).

Skrivet av cyklonen:

Jag tycker att det är kul att kunna läsa 500 år gammal svensk/norsk/dansk text förhållandevis obehindrat.

Visst, läs dina gamla texter, jag kommer inte att stoppa dig. Även om svenska språket skulle uppdateras kan man säkert gå någon kurs för att lära sig antik-svenska om man råkar hitta ett dammigt pergament man behöver tolka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Tillräckligt många undantagsord och konstiga stavningar så är svenska snart lika svårstavat som engelskan, och det vill vi förmodligen inte ha.
Om man skulle uppdatera språket ska man självfallet inte tvinga alla att prompt ändra sin stavning, utan man kommer såklart att tillåta både den nya och gamla stavningen under ett par generationer. Så du behöver inte att lära om dig!
Den nya stavningen av svenska kommer vara mycket lik den gamla, bara lite mer logisk, så det borde inte vara svårare än vad det är för dagens svenskar att läsa t.ex. norska (förmodligen inte ens så svårt).

Förklara gärna vad problemet är i dag, och hur en omfattade stavningsreform som gör allt svårare för nästan hela befolkningen i generationer skulle göra saken bättre. Personer som har problem med att stava kommer att ha problem med att stava även efter en stavningsreform, men det är nästan ingen som har så svåra problem med stavningen att det är ett hinder för förståelsen. Snarare är det brister i grammatik som ställer till det. Felaktig meningsbyggnad, syftningsfel, bristande användning av skiljetecken och fel av liknande art. En stavningsreform kommer inte att lösa det problemet.

Jag tyckte som du en gång i tiden, men sen insåg jag hur ogenomtänkt det var, av de skäl som jag och flera andra fört fram tidigare i tråden.

Det är lätt att störa sig på oregelbundenheter och ologiska saker i språket. Varför har vi t ex olika genus på ord, helt i onödan? Varför böjer vi ord i olika former, när det hade funkat utmärkt med t ex olika ändelser, som dessutom hade varit samma för alla ord? För vissa är svaret att gå över till nykonstruerade språk som esperanto, där oregelbundenheter inte finns. Men för naturliga, levande språk fungerar det inte, för levande språk konstrueras och omkonstrueras hela tiden av dess talare, inte av en språknämnd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

När man följt detta forum några år ser man tydligt att stavningen inte är något större problem. Det som verkar vara problem är att den som skriver inte tänkt igenom vad han vill ha fram. Det gör att det bli svårt att förstå och man ser rätt ofta att det blir missförstånd. Det bästa vore om de som skriver i detta forum andades ett par gånger innan de började skriva.

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion kring språk m m.
Brukar ibland lyssna på "Språket" i P1 (el SR Play), där går de igenom en hel del språkfrågor. Ett tips till er som är intresserade.

Vad gäller huruvida språket ska utvecklas eller inte så gör ju alla språk det mer eller mindre. Går nog inte att komma ifrån och det sker naturligt.

Att däremot förenkla eller snarare fördumma saker är ingen eftersträvansvärd utveckling. På samma sätt som kraven sänks till olika utbildningar (ex vis polis).

Minns när jag studerade på högskola för lite drygt 10 år sen, då vi skulle göra skrivarbeten. Det krävdes mer korrekturläsning och korrigeringar när svenskar (födda under första halvan av 80-talet) skrivit en text, än när en något äldre dansk (tidigt 70-tal el sent 60-tal) gjort det (så gott han kunde på svenska)!
Särskrivningar och märklig meningsuppbyggnad var enormt vanligt. Även en med grekisk härkomst (som bott länge i Sverige) skrev bättre än de flesta svenskfödda.

Märker även nu på yngre kollegor (födda runt - 96) hur det skrivs mer talspråkligt, dock med en hel del individuell variation. Har en kusin (född - 91) som oftast är betydligt mer korrekt, så det verkar inte enbart ha med åldern att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är inte sådär jättepigg på förenklingar. Då saknar grammatiken lite poänger. Sen är jag en sån som inte gillar ordet hen, det gör mig suspekt över något man försöker dölja. Och alla har vi en av våra fem könsroller. Så "hen" måste bort. Öka förståelsen istället för olika könsroller.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Sen är jag en sån som inte gillar ordet hen, det gör mig suspekt över något man försöker dölja. Och alla har vi en av våra fem könsroller. Så "hen" måste bort. Öka förståelsen istället för olika könsroller.

"Hen" har inget med könsroller att göra. Det är ett nytt pronomen som fyller en språklig lucka. "Hen" är för han/honom/hon/henne vad "personen" är för mannen/kvinnan.

Det används när könet på individen man syftar på är okänt eller irrelevant.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S