Cooler Master Masterfan SF120M är fläkt med sikte på toppsegmentet

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master Masterfan SF120M är fläkt med sikte på toppsegmentet

Med prestanda, hållbarhet och ljudnivå i centrum lanserar Cooler Master fläkten Masterfan SF120M. Genom utebliven RGB-belysning och högt pris blir Noctuas NF-A12x25 en tydlig konkurrent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

YES, mer konkurrens är alltid bra, speciellt nu då Noctua endast haft Noiseblocker att leka med, och Corsair på senare tid.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

YES, mer konkurrens är alltid bra, speciellt nu då Noctua endast haft Noiseblocker att leka med, och Corsair på senare tid.

Jepp, känns som den här fläkten konkurrerar direkt mot tex Noiseblocker eloop som också har samma koncept med ring runt hela fläkten.
(plus på sätt och vis noctua som istället kör med minimalt med utrymme mellan fläktblad och ram)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Detta kanske kommer som en frisk fläkt för en del

Permalänk
Medlem

Inga siffror på ljudnivå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Smidigt med en liten switch för varvtal så slipper man låsa dig vid ett läge när man köper..
Iofs kom ja på att noctua löser ju det med tillvals adaptrar man får till.. har dock aldrig använt en trots noctua fläktar i över 10 år.. glömde det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Får lov att vara väldigt bra med den prislappen. Själv kör jag NF-F12 och känner inget behov av att byta till en fläkt som kostar dubbelt så mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Får lov att vara väldigt bra med den prislappen. Själv kör jag NF-F12 och känner inget behov av att byta till en fläkt som kostar dubbelt så mycket.

Kör med hela 13 fläktar, så är ganska kritiskt att ingen har missljud Dom snurrar i runt 350-500 RPM beroende på load

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Priset till konsument?

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan se som negativt ur ljudsynpunkt är att den har kullager. Kan tyvärr orsaka missljud jämfört med FDB eller magnetiska lager.
Annars skulle det vara roligt att jämföra med andra fläktar.

Permalänk
Medlem

Dags för fläkt test?
Hade varit extra bra för mig då jag snart tänkte köpa nya chassi fläktar....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul, kanske kan vara värt o testa. Kör BeQuiet fläktar just nu och är väl rätt nöjd med dom dock, efter att ha testat lite olika märken genom åren. Är känsligt för missljud, så tagit ett tag o hitta den perfekta balansen mellan oljud och prestanda 😊 Är dessa bättre kanske ett byte kan vara intressant...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Inaktiv

Bra att vi får fler fläktar utan äcklig RGB, det gillar jag i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det enda jag kan se som negativt ur ljudsynpunkt är att den har kullager. Kan tyvärr orsaka missljud jämfört med FDB eller magnetiska lager.
Annars skulle det vara roligt att jämföra med andra fläktar.

Kullager beror på hur det är gjort, mina Nidec Gentle Typhoon är bland dom tystaste fläktarna jag har och dom har kullager.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över att både Noctua och nu Cooler Master prioriterar 120 mm framför 140 mm i premiumsegmentet. För ljudkänsliga trodde jag att 140 mm var det nya 120 mm, sedan flera år tillbaka. Det har i alla fall verkat så på lådor med ljudnivå i fokus.

Permalänk

Ja vi får se om 10 år om denna kan leva upp till Noctuas kvalitet..Tyvärr kommer jag nog aldrig köpa något annat än just Noctua. Lite som att en gubbe aldrig köper något annat än en vinröd volvo med beige inredning

Permalänk
Medlem

Jag gillar seriekopplingen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Bra att vi får fler fläktar utan äcklig RGB, det gillar jag i alla fall!

Japp, trodde att det var standard utan RGB på fläktar då det är riktat mot entusiaster som vill ha belysning eller yngre personer, men tolkar recensionen som att det är norm med RGB. Blir ju bara att man måste dubbelkolla innan man köper så att man slipper det.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Olsson80:

Inga siffror på ljudnivå?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns! Jag valde att inte skriva ut detta eftersom det finns flera nivåer på fläkten, och att nämna samtliga specifikationer för dessa blir inte särskilt lättöverskådligt. Här är en bild av tabellen från Cooler Masters webbplats:

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Jag är förvånad över att både Noctua och nu Cooler Master prioriterar 120 mm framför 140 mm i premiumsegmentet. För ljudkänsliga trodde jag att 140 mm var det nya 120 mm, sedan flera år tillbaka. Det har i alla fall verkat så på lådor med ljudnivå i fokus.

Fast Noctua har ju ny 140mm på gång. Tror dessutom att dom släppte både A14 och A15 innan de släppte sin senaste 120mm. Tror inte prio är bara på 120mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma
Noctuas 140mm fläkt har väl 'kommit snart' i ett par år nu. Skulle gissa på att den här lösningen på bladens deformering är lättare och snabbare att skala upp. Känns som det kommer bli mer obalans i längden dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur många har sin dator ställt som en prydnad?

Citat:

Genom utebliven RGB-belysning

Sluta å tryck för onödig prestanda och kostnad.

Allt för er handlar om att prydda burken som en julgran likt en 240 som har släpvagnsbelysning.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Hur många har sin dator ställt som en prydnad?
Sluta å tryck för onödig prestanda och kostnad.

Allt för er handlar om att prydda burken som en julgran likt en 240 som har släpvagnsbelysning.

De e väl bra att dom påpekar det, så att dom som inte vill lysa ser att detta är en produkt för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Dags för fläkt test?
Hade varit extra bra för mig då jag snart tänkte köpa nya chassi fläktar....

Detta.
Tester önskas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant med sammanlänkande blad. ASUS bytte nyligen till dessa på deras Strix-kort.

Kört stock Fractal, deras HF och HP PWM, Noctua 1500rm och Ind2000 rpm. Just nu kör jag med 8 stycken Corsair ML140 varav 6 är RGB varianten. ML-serien tycker jag har en bra kompremis mellan ljudnivå och prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kullager beror på hur det är gjort, mina Nidec Gentle Typhoon är bland dom tystaste fläktarna jag har och dom har kullager.

Har också några Gentle Typhoons, men någon/några av dem rasslar vid vissa varvtal, och har även haft andra kullagrade fläktar innan som har lidit av liknande problem.
Något som jag inte har upplevt på mina FDB/magnetiska fläktar.

Därav min kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Intressant med sammanlänkande blad. ASUS bytte nyligen till dessa på deras Strix-kort.

Kört stock Fractal, deras HF och HP PWM, Noctua 1500rm och Ind2000 rpm. Just nu kör jag med 8 stycken Corsair ML140 varav 6 är RGB varianten. ML-serien tycker jag har en bra kompremis mellan ljudnivå och prestanda.

Kör själv ML-fläktar (120mm på radiatorer), tycker framförallt att ljudtypen är bättre än andra fläktar, då lagerljuden är i princip obefintliga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

De e väl bra att dom påpekar det, så att dom som inte vill lysa ser att detta är en produkt för dom.

Absolut, men de anges som en negativ bild vilket kan få tillverkare å tro att detta önskas generellt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag är förvånad över att både Noctua och nu Cooler Master prioriterar 120 mm framför 140 mm i premiumsegmentet. För ljudkänsliga trodde jag att 140 mm var det nya 120 mm, sedan flera år tillbaka. Det har i alla fall verkat så på lådor med ljudnivå i fokus.

Beror lite på vad fläkten är till för, tittar man på t ex en radiatorfläkt så kan man till och med tappa prestanda hos 140mm då de får sämre tryck.

Har för mig att nån sida provade detta och ingen 140mm fläkt slog en gentle typhoon med adapter på en radiator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klart intressant fläkt, det mest intressanta på länge för min del. Det ska bli kul att läsa recensioner framöver!

Skrivet av the squonk:

Kullager beror på hur det är gjort, mina Nidec Gentle Typhoon är bland dom tystaste fläktarna jag har och dom har kullager.

Skrivet av loefet:

Har också några Gentle Typhoons, men någon/några av dem rasslar vid vissa varvtal, och har även haft andra kullagrade fläktar innan som har lidit av liknande problem.
Något som jag inte har upplevt på mina FDB/magnetiska fläktar.

Mina rasslade inte, men de hade en tendens att börja tjuta när de var monterade horisontellt (för att blåsa uppåt), vilket om jag minns rätt inte var helt ovanligt (kanske beroende på modell, de hade ju olika för olika varvtal).

Visa signatur

5950X, 3090