Uppgradera "pre-built" Inspiron 5680

Permalänk
Medlem

Uppgradera "pre-built" Inspiron 5680

Hej,

Tänkte att det är dags att uppgradera min burk, köpt pre-built (Dell inspiron 5680) med följande specs:

CPU: Intel Core i7-8700
GPU: Nvidia GTX 1070
SSD: Samsung PM871b M.2 2280 256GB
HDD: Toshiba DT01ACA100 1TB
HDD: Lacie P9220 500GB
RAM: Unknown KM0VW4-MID 2x8GB

Jag är relativt nöjd med processor, och tänkte mig först och främst börja med ett nytt chassi, moderkort + CPU kylare då jag fortfarande använder standard. Dock har jag en uppgraderings budget på 6000 kr som max för nu och tänkte höra med er på sweclockers vad ni skulle prioretera.

Även om ni har tips på moderkort + ram som skulle passa med övriga komponenter.

Mvh,
1Nkz

Permalänk
Medlem

Att uppgradera mobo men inte cpu känns ju väldigt konstigt? När du väl ska byta cpu så behöver du ju nytt mobo i vilket fall (med stor sannolikhet). Vilket mobo sitter i nu och vilket nätagg? Vet att hps färdiga ibland har properiatery agg vilket skulle betyda att vissa saker inte fungerar med varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Nkz:

Hej,

Tänkte att det är dags att uppgradera min burk, köpt pre-built (Dell inspiron 5680) med följande specs:

CPU: Intel Core i7-8700
GPU: Nvidia GTX 1070
SSD: Samsung PM871b M.2 2280 256GB
HDD: Toshiba DT01ACA100 1TB
HDD: Lacie P9220 500GB
RAM: Unknown KM0VW4-MID 2x8GB

Jag är relativt nöjd med processor, och tänkte mig först och främst börja med ett nytt chassi, moderkort + CPU kylare då jag fortfarande använder standard. Dock har jag en uppgraderings budget på 6000 kr som max för nu och tänkte höra med er på sweclockers vad ni skulle prioretera.

Även om ni har tips på moderkort + ram som skulle passa med övriga komponenter.

Mvh,
1Nkz

Du behöver flera saker
Chassi 495kr

https://www.inet.se/produkt/6902809/kolink-stronghold

Moderkort z390 1290kr (detta mer en duger du kommer ändå inte kunna överklocka)

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/intels...

Nätaggregat 699kr
https://www.komplett.se/product/964780/datorutrustning/datork...

Kylare 479kr
https://www.inet.se/produkt/5320991/arctic-freezer-34-esports...

Totalt
2963kr

Om du vill få mer prestanda kan du byta ut dina ram minnen mot 3000 eller 3200 MHz minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Att uppgradera mobo men inte cpu känns ju väldigt konstigt? När du väl ska byta cpu så behöver du ju nytt mobo i vilket fall (med stor sannolikhet). Vilket mobo sitter i nu och vilket nätagg? Vet att hps färdiga ibland har properiatery agg vilket skulle betyda att vissa saker inte fungerar med varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Han kanske vill få bättre uppgraderbarhet i framtiden och inte köra proprietary eventuellt byta till snabbare minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Han kanske vill få bättre uppgraderbarhet i framtiden och inte köra proprietary eventuellt byta till snabbare minnen

Absolut, ville bara belysa att det är lite modigt att köpa mobo innan vi vet vilken Socket nästa gen Intel är. Men 9700k och 9900k finns såklart och lär vara bra en lång tid framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Absolut, ville bara belysa att det är lite modigt att köpa mobo innan vi vet vilken Socket nästa gen Intel är. Men 9700k och 9900k finns såklart och lär vara bra en lång tid framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Den har de ju precis lanserat 9900ks haha men ja om han vill kan han ju köra ett b360 kort med men de ju upp till honom;)

Jag bara gav ett förslag

Men förstår hur du tänker

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Han kanske vill få bättre uppgraderbarhet i framtiden och inte köra proprietary eventuellt byta till snabbare minnen

Fast är det inte bättre att köpa moderkortet samtidigt som man uppgraderar cpu? Vad har man att tjäna på att köpa ett "bättre" moderkort när man inte kan klocka processorn? Förstår det förstås om TS vill köpa nytt chassi och moderkortet är spegelvänt som vissa oems har.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Fast är det inte bättre att köpa moderkortet samtidigt som man uppgraderar cpu? Vad har man att tjäna på att köpa ett "bättre" moderkort när man inte kan klocka processorn? Förstår det förstås om TS vill köpa nytt chassi och moderkortet är spegelvänt som vissa oems har.

Är inte bara det, många moderkort från Dell, hp osv följer inte samma standard när det kommer till storlek och vart hålen i moderkortet är.

Som denna tillexempel som är från en omen med en I5 8400

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Fast är det inte bättre att köpa moderkortet samtidigt som man uppgraderar cpu? Vad har man att tjäna på att köpa ett "bättre" moderkort när man inte kan klocka processorn? Förstår det förstås om TS vill köpa nytt chassi och moderkortet är spegelvänt som vissa oems har.

Om han ska skaffa nytt chassi kommer det inte fungera med power switch hdd let etc så de oftast har egna upplägg att byta chassi med oem är ett helvete oftast tro mig har provat

Samt att hans nätagg kanske inte är atx standard de vet man ju inte.

Han kan ju alltid uppgradera i framtiden till 9900k eller liknande i framtiden samt att han då antagligen kan köra snabbare minnen en Dell tillåter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Den har de ju precis lanserat 9900ks haha men ja om han vill kan han ju köra ett b360 kort med men de ju upp till honom;)

Jag bara gav ett förslag

Men förstår hur du tänker

Tror vi är väldigt överens och ts har blivit informerad om för/nackdelar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Instämmer med ovanstående, varför vill du uppgradera? Ett nytt moderkort i sig ger ingen prestandaförbättring. i7 8700 har dessutom 4,3 Ghz turbo när alla kärnor används, så kostnaden för en ny processor är också svårmotiverad tycker jag.
Jag tycker då det är bättre att spara pengarna nu och istället lägga allt på ett nybygge om några år när du märker att prestandan inte räcker till.

Den direkta uppgraderingen du kan få via nytt moderkort är isf stödet för snabbare RAM, då B360 har max 2666 Mhz. Du skulle dock kunna prova överklocka dina nuvarande minnen till 2666 mhz redan nu, det är lugnt så länge inställningen för Voltage är på standardinställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Tror vi är väldigt överens och ts har blivit informerad om för/nackdelar

Skickades från m.sweclockers.com

Tittade upp moderkort den hade ett standard utförande för nätagg 24 pin se bifogad bild

Läste även att folk bytt nätaggregat på dessa utan problem med Corsair standard som följde med va nog atx såg de ut som

Kanske bara behöver ett chasibyte?? Om de inte kör special på Power switch etc då behöver han bara byta chassi för 500-1000kr

Bara prova fungerar de inte får han köpa till nytt moderkort och kylare

Vi kan dock alla va överens om att han inte får ut mer prestanda genom att byta något chassi eller moderkort

Dock kanske byta ram eller gpu isf allt annat är ju ok

Kanske ett 2070 super skulle ge mer prestanda?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, alltså huvudsakliga anledningen till att jag vill byta chassi är för att jag vill gärna kunna se in i datorn och ha det enklare att uppgradera i framtiden. Likaså med moderkort, det ser ut som skit och vet inte riktigt om de är kompatibelt med ett nytt grafikkort i framtiden, samma gäller med RAM. Sedan nätagget vet jag inte heller vad det pallar och vad som är kompatibelt till 100% + att det ser ut som skräp. Så vill gärna flasha till datorn lite, men samtidigt göra den mer framtidssäker och ha uppgraderings möjligheter. Om ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Att uppgradera mobo men inte cpu känns ju väldigt konstigt? När du väl ska byta cpu så behöver du ju nytt mobo i vilket fall (med stor sannolikhet). Vilket mobo sitter i nu och vilket nätagg? Vet att hps färdiga ibland har properiatery agg vilket skulle betyda att vissa saker inte fungerar med varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkort: 0PXWHK
RAM: Kingston KM0VW4-MID DDR4

Gällande att man behöver ny CPU när man byter moderkort, detta har jag aldrig hört innan. Skulle du kunna utveckla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Moderkort z390 1290kr (detta mer en duger du kommer ändå inte kunna överklocka)

Vilket moderkort skulle du rekommendera för OC? Skall gärna vara kompatibelt med en GTX 2080TI då detta är vad jag planerar att köpa när de finns lite fler kulor på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Nkz:

Tack för alla svar, alltså huvudsakliga anledningen till att jag vill byta chassi är för att jag vill gärna kunna se in i datorn och ha det enklare att uppgradera i framtiden. Likaså med moderkort, det ser ut som skit och vet inte riktigt om de är kompatibelt med ett nytt grafikkort i framtiden, samma gäller med RAM. Sedan nätagget vet jag inte heller vad det pallar och vad som är kompatibelt till 100% + att det ser ut som skräp. Så vill gärna flasha till datorn lite, men samtidigt göra den mer framtidssäker och ha uppgraderings möjligheter. Om ni förstår vad jag menar.

Det betyder du vill ha mer RGB etc gissar jag på? kan ta fram ett nytt flashigare förslag för de om du vill?
Avseende grafikkort är alla kompatibla med ditt nuvarande men de kan kräva att du byter nätaggregat
Ram där är du begränsad i din nuvarande Setup du kan endast köra upp till 2666 vilket innebär att du inte kan byta ram minnet.

Du skulle kunna sälja din dator utan CPU och ta ut diskar och Grafikkort och få in pengar för och ev ram minnen:

-Nytt chassi
-Nytt moderkort
-Nytt nätaggregat
-Kylare
ev
-Nytt ram minne

Skrivet av 1Nkz:

Moderkort: 0PXWHK
RAM: Kingston KM0VW4-MID DDR4

Gällande att man behöver ny CPU när man byter moderkort, detta har jag aldrig hört innan. Skulle du kunna utveckla?

Nej du behöver inte byta CPU dock är inte din CPU överklockningsbar eftersom det är en icke K processor dvs 8700 och inte 8700k

Skrivet av 1Nkz:

Vilket moderkort skulle du rekommendera för OC? Skall gärna vara kompatibelt med en GTX 2080TI då detta är vad jag planerar att köpa när de finns lite fler kulor på kontot.

Du kan sälja din nuvarande GPU då för runt 1,5-2,5k och som ja beskrev innan så är det inge problem med ditt nuvarande moderkort för en 2080 ti dock kan de krävas lite mer ström i aggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Det betyder du vill ha mer RGB etc gissar jag på? kan ta fram ett nytt flashigare förslag för de om du vill?
Avseende grafikkort är alla kompatibla med ditt nuvarande men de kan kräva att du byter nätaggregat
Ram där är du begränsad i din nuvarande Setup du kan endast köra upp till 2666 vilket innebär att du inte kan byta ram minnet.

Tack för alla svar är ytterst tacksam.

Skulle du vänligen kunna skicka ett lite flashigare förslag, där vi inkluderar:

Chassi
Moderkort
Ram
Nättag

Se om du kan hålla det under 5000 kr

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Nkz:

Tack för alla svar är ytterst tacksam.

Skulle du vänligen kunna skicka ett lite flashigare förslag, där vi inkluderar:

Chassi
Moderkort
Ram
Nättag

Se om du kan hålla det under 5000 kr

Tack!

Du kommer behöva Ny kylare också så slänger med det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Nkz:

Vilket moderkort skulle du rekommendera för OC? Skall gärna vara kompatibelt med en GTX 2080TI då detta är vad jag planerar att köpa när de finns lite fler kulor på kontot.

Du kan inte överklocka med 8700 så det kvittar vilket moderkort du ska köpa när det gäller OC-möjligheter. Kolla istället fan headers, USB-portar och annat du kräver istället.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Du kan inte överklocka med 8700 så det kvittar vilket moderkort du ska köpa när det gäller OC-möjligheter. Kolla istället fan headers, USB-portar och annat du kräver istället.

Om han byter upp sig i framtiden kan det behövas bättre VRM men förstår va du menar plus han kan oca ram med nytt moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Nkz:

Tack för alla svar är ytterst tacksam.

Skulle du vänligen kunna skicka ett lite flashigare förslag, där vi inkluderar:

Chassi
Moderkort
Ram
Nättag

Se om du kan hålla det under 5000 kr

Tack!

Moderkort 1699kr
https://www.elfynd.se/asus-rog-strix-z390-f-gaming-moderkort

Kylare 479kr
https://www.inet.se/produkt/5320991/arctic-freezer-34-esports...

Ram minne +Chassi 1748kr

Nätaggregat 1019kr
https://www.komplett.se/product/915833/datorutrustning/datork...

Totalt: 4945

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Nkz:

Moderkort: 0PXWHK
RAM: Kingston KM0VW4-MID DDR4

Gällande att man behöver ny CPU när man byter moderkort, detta har jag aldrig hört innan. Skulle du kunna utveckla?

Du behöver inte en ny cpu när du byter moderkort. Däremot brukar Intel att byta Socket för sina cpuer ofta. 7xxx passar i socket 1151-1 medan 8xxx och 9xxx passar i 1151-2. Med andra ord skulle du kunna ha alla 9xxx (och 8xxx) I ett nytt moderkort. Det vi inte vet är om nästa generation Intel dvs 10xxx kommer passa i 1151-2. Vill du i framtiden byta till en 10xxx så är det en stor chans att du kommer behöva ett nytt moderkort igen. Intel brukar byta rätt ofta, men det är ingen som vet just nu men det är en stor chansning.

Men som är skrivet ovan kan du alltid byta upp dig till 9700k eller 9900k i framtiden

Edit: läste precis att Intel går över till Socket 1200 för nästa gen. Detta betyder ju att om du köper mobo nu så kommer du inte kunna ha nästa generation Intel på en z390 bräda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ny burk är nu byggd med följande komponenter:

Chassi: Nzxt h500i
CPU Kylare: Corsair hydro H100i
Moderkort: ROG Strix z370-G
RAM: Corsair DDR4 3000Mhz 32 GB
Grafikkort: RTX 2080 XC ULTRA, OC

Lyckades rädda min i7-8700 processor och hårdiskarna. Blev lite mer än planerat, men så är det väl alltid med PC bygge.

Dock har jag även en fråga till alla som har engagerat sig i denna tråd tidigare, tänkte försöka bevara min tidigare burk, men behöver då en ny LGA 1151 socket processor samt lagring. (tänkte ge den till tjejen)

Hon gillar spela spel som Sims, Ark, Satisfactory etc. Så skulle någon kunna rekommendera processor plus minne som skulle passa i Inspiron burken? Gärna hålla de under 3000 kr (om möjligt) då det måste gå att spela på den. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Nkz:

Tack för alla svar, ny burk är nu byggd med följande komponenter:

Chassi: Nzxt h500i
CPU Kylare: Corsair hydro H100i
Moderkort: ROG Strix z370-G
RAM: Corsair DDR4 3000Mhz 32 GB
Grafikkort: RTX 2080 XC ULTRA, OC

Lyckades rädda min i7-8700 processor och hårdiskarna. Blev lite mer än planerat, men så är det väl alltid med PC bygge.

Dock har jag även en fråga till alla som har engagerat sig i denna tråd tidigare, tänkte försöka bevara min tidigare burk, men behöver då en ny LGA 1151 socket processor samt lagring. (tänkte ge den till tjejen)

Hon gillar spela spel som Sims, Ark, Satisfactory etc. Så skulle någon kunna rekommendera processor plus minne som skulle passa i Inspiron burken? Gärna hålla de under 3000 kr (om möjligt) då det måste gå att spela på den. Tack!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12874623

Alternativt om ditt moderkort har en m.2 plats

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12874626

Visst hade du en 1070 i den datorn?

Se till att du har uppdaterat bios bara innan du installerar den

Benchmarks
https://youtu.be/Y23orEyHnno
Skickades från m.sweclockers.com