Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

Hos oss så var den farligaste djuret som tog katter grävlingar, inte så kul när man blir av med 6 katter samma dag för att en grävling flyttade in under en husgrund och aktiviteterna där förstås drog till sig katter och nöps en efter en... , när den också gav sig på hönshuset och börja slakta höns och kalkoner i slags vansinnesattacker så var den borta efter ett par hagelskott, det var kort efter detta vi insåg hur många katter som också hade strukit med kort innan...

Med andra ord rävar är en sak, men grävlingar utifrån som nyskapar revir i närheten där man har sina katter och deras strövområden är väldigt mycket värre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Hos oss så var den farligaste djuret som tog katter grävlingar, inte så kul när man blir av med 6 katter samma dag för att en grävling flyttade in under en husgrund och aktiviteterna där förstås drog till sig katter och nöps en efter en... , när den också gav sig på hönshuset och börja slakta höns och kalkoner i slags vansinnesattacker så var den borta efter ett par hagelskott, det var kort efter detta vi insåg hur många katter som också hade strukit med kort innan...

Med andra ord rävar är en sak, men grävlingar utifrån som nyskapar revir i närheten där man har sina katter och deras strövområden är väldigt mycket värre...

Var länge sedan jag såg en grävling. Lika bra det för dom kan vara aggressiva

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Att bli välkomnad av denna synen efter ett bra Meet & Geek i Gbg igår känns så jäkla rätt!

Fina kissen Spock vet hur man gör det bekvämt för sig:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Måste skydda start knappen då katten stänger av/på min dator

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av FixT:

https://www.bildtagg.se/file/thumb/2k5b57x0al5xp9sn0bekbz5

Måste skydda start knappen då katten stänger av/på min dator

Bra tips min katt gör samma sak.

Permalänk
Inaktiv

Vad använder ni för kattsand?

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Vad använder ni för kattsand?

EverClean Lavendel numer, Dyrt men jag vill nog inte gå tillbaka till den kattsand som min mor använde.
Brukar även köpa på mig 4-8 st när dom har bra pris på dom större. 179kr för 10L .

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI | Corsair H150i Elite | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL | Samsung 980 PRO 1TB M.2| Samsung 980 1TB M.2 | Gigabyte NVMe Gen3 SSD 1TB | Kingston A400 960GB 2.5" | EVGA GQ 850W | Corsair 5000D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad använder ni för kattsand?

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/cats_best/...

Tröttnat på kattsand som hamnar över allt så vi tick tips om denna och det har bannemej funkar suveränt med våra katter

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Vad använder ni för kattsand?

Oparfymerad Compact care. Ingen i familjen gillar parfymerad sand och även den sk oparfymerade Everclean stinker billig parfym enl katterna (och av oss). Extreme Classic var bra men tyvärr fick ena katten klåda av den.

Katterna är mkt bestämda på att det måste vara finkornig och grävvänlig sand. Pellets odyl vägrar dom helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

@breakman: Jag köpte ett sådant: https://www.bitiba.se/shop/kattillbehor/klostrad/stora_klostr...

Dock kan jag varna dig för postens hantering och inget man kan klandra återförsäljaren för, jag beställde annat som gick i separat kolli och det försvann så jag fick pengar återbetalda, själva klösträdet skulle aviseras i förväg men helt plötsligt så fick jag ett sms om att jag skulle betygsätta postens tjänster vid leveransen. Då hade de dumpat det på gården framför dörren. Men katten älskar det, ett rejält träd att stramklättra och klösa på, och han ligger gärna och sover högst upp bästa klösträd jag haft som kattägare hela livet i 40år. Har alltid haft billiga ÖoB grejer förut som alltid varit för små.

Blev en likadant träd och bra blev det. I början var katterna i så pigg på att klättra, gick att locka uop dem med leksaker. Men efter 1,5 vecka så är dey sovplatsen rätt ofta.

Sedan vulle vi gömma undan kattlådan lite, hittade en beg låda/kista som fick ett hål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad använder ni för kattsand?

Har provat allt! Bästa sorten är Tidy Cats men de har minskat storleken och ökat priset så de är inte längre aktuella för oss.
Även provat en drös från Zooplus.
(Everclean, Compact Care, Monster, Tigerino, Intersand mfl)
Har även provat pellets och kristaller men de fungerade inte för oss.

Blev rekommenderad Oliver´s från en kompis och de är verkligen riktigt prisvärda med tanke på att klumparna blir hårda och ganska luktfritt jämfört med andra sorter. (Olivers petfood)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/cats_best/...

Tröttnat på kattsand som hamnar över allt så vi tick tips om denna och det har bannemej funkar suveränt med våra katter

Läste just ett omdöme på sidan och skrattade nästan på mig:

Citat:

"Bästa kattströ som jag har haft klumpar bra o lättöl soppa upp det som kommer utanför. "

Jepp jag är packad, men "lättöl soppa" fick mig att flina iallafall
(autocomplete är humor!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av breakman:

Blev en likadant träd och bra blev det. I början var katterna i så pigg på att klättra, gick att locka uop dem med leksaker. Men efter 1,5 vecka så är dey sovplatsen rätt ofta.

https://i.imgur.com/K06i1fQ.jpg

Sedan vulle vi gömma undan kattlådan lite, hittade en beg låda/kista som fick ett hål.

https://i.imgur.com/K6GYEGv.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Sådant klätterträd har vi med, verkar riktigt tåligt.
Inte en förslitning efter ca 6-7 månader fast 7 katter lever rövare.

Permalänk
Medlem

@Roger W:

Haha men asså ja ^^

Ja för att ge min input på detta kattströ är att det är inte pellets utan mer i "strö" form men inte för smått i storlek.
"Grov sand i jämnförelse" Dock inte vass/skarp som pellets så funkar bra för den känslige katten med.

Vi har en katt som vägrat pellets form, men med detta så har det funkar perfekt.
Klumpar sig och lätt att städa ur.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har provat en del olika typer på olika katter men nått som alltid verkar funka både för katten och plånboken är Klumpe så det är oftast det som används. Ren lera i "normalstora korn"

https://www.öob.se/djur/katt/kattlador-kattsand/kattsand-klum...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad använder ni för kattsand?

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/golden_gre...

Nu när jag tänker efter så är det nästan alltid helt rent runt kattlådan. Utekatter förvisso, men de gör ju då och då sina behov inne. Sjukt drygt (jfrt med pellets - tror jag köper en ny påse en gång per år, kanske - obs utekatter), och smidigt att det går spola ner bajset i toan. Även pissklumparna ska tydligen gå spola ner då det löses upp i vatten likt toapapper; men känns som ganska överhängande risk för stopp om man inte ids vänta tills dess innan man spolar.

Klumpar mkt bra, stänger inne skitlukten bra (om katten täcker över ordentligt, duh) och självdoftar typ inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/golden_gre...

Nu när jag tänker efter så är det nästan alltid helt rent runt kattlådan. Utekatter förvisso, men de gör ju då och då sina behov inne. Sjukt drygt (jfrt med pellets - tror jag köper en ny påse en gång per år, kanske - obs utekatter), och smidigt att det går spola ner bajset i toan. Även pissklumparna ska tydligen gå spola ner då det löses upp i vatten likt toapapper; men känns som ganska överhängande risk för stopp om man inte ids vänta tills dess innan man spolar.

Klumpar mkt bra, stänger inne skitlukten bra (om katten täcker över ordentligt, duh) och självdoftar typ inget alls.

Min mammas katt är ute nästan hela dagarna men så fort han kommer in så är det raka vägen till lådan. Man skulle kunna säga att han är lite för rumsren.

På sommarhalvåret behöver man nästintill aldrig tömma lådan efter våra två katten men på vintern sker det nästan dagligen. Den ena blir rena innekatten så fort temperaturen närmar sig nollan, det bästa han vet är att ligga framför brasan med magen i vädret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Blev en likadant träd och bra blev det. I början var katterna i så pigg på att klättra, gick att locka uop dem med leksaker. Men efter 1,5 vecka så är dey sovplatsen rätt ofta.

https://i.imgur.com/K06i1fQ.jpg

Sedan vulle vi gömma undan kattlådan lite, hittade en beg låda/kista som fick ett hål.

Gullig bild med kattöronen som sticker upp ur lägre sovplatsen : )

Skaffade ett https://www.bitiba.se/shop/kattillbehor/klostrad/stora_klostr... åt mina.

Här är Eirlys som provligger en sovplatsdyna:

Inget av syskonen har tagit sig upp på topplatsen än, de fastnar på att det är en kant liksom. I förra trädet (som de fällde ett par gånger tills det gick sönder) som gick till taket så hade de inga problem att ta sig längst upp men den platsen hade ingen överhängande kant. Plockar jag upp en katt och lägger den längst upp ligger den kvar ett tag dock. Rätt fint träd hursomhelst (hittills).

Hammockdelen är uppskattad av båda. Bra att Eirlys får ligga där ibland för i motsats till brorsan så vågar hon inte riktigt hoppa upp på hammocken jag nog satte upp lite för högt på motsatt vägg, hon ställer sig på klätterpinnen före och jamar.

Lite intressant med syskon också (och praktiskt) att de inte lär sig allt av varann. Bästa sättet att få husses uppmärksamhet? Parkera på tangentbordet framför skärmen, ståendes ansikte mot ansikte och vråla. Vill verkligen in från balkongen (eller nåt annat) dock - brorsan krafsar som besatt, krafskrafs..krafskrafskrafskrafs..krafskrafskrafskrafskrafskrafs...KRAFSKRAFSKRAFSKRARFS....KADUNKKADUNKKADUNKKADUNK medan Eirlys sitter tyst tills man helt glömt henne och hon då jamar lite förtvivlat.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Gullig bild med kattöronen som sticker upp ur lägre sovplatsen : )

Skaffade ett https://www.bitiba.se/shop/kattillbehor/klostrad/stora_klostr... åt mina.

Här är Eirlys som provligger en sovplatsdyna:
https://live.staticflickr.com/65535/48851718453_1491dc1204_h.jpg

Inget av syskonen har tagit sig upp på topplatsen än, de fastnar på att det är en kant liksom. I förra trädet (som de fällde ett par gånger tills det gick sönder) som gick till taket så hade de inga problem att ta sig längst upp men den platsen hade ingen överhängande kant. Plockar jag upp en katt och lägger den längst upp ligger den kvar ett tag dock. Rätt fint träd hursomhelst (hittills).

Hammockdelen är uppskattad av båda. Bra att Eirlys får ligga där ibland för i motsats till brorsan så vågar hon inte riktigt hoppa upp på hammocken jag nog satte upp lite för högt på motsatt vägg, hon ställer sig på klätterpinnen före och jamar.

Lite intressant med syskon också (och praktiskt) att de inte lär sig allt av varann. Bästa sättet att få husses uppmärksamhet? Parkera på tangentbordet framför skärmen, ståendes ansikte mot ansikte och vråla. Vill verkligen in från balkongen (eller nåt annat) dock - brorsan krafsar som besatt, krafskrafs..krafskrafskrafskrafs..krafskrafskrafskrafskrafskrafs...KRAFSKRAFSKRAFSKRARFS....KADUNKKADUNKKADUNKKADUNK medan Eirlys sitter tyst tills man helt glömt henne och hon då jamar lite förtvivlat.

Det va en knubbig kisse med stora ögon, men söt för det.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt:

En brittisk korthår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det va en knubbig kisse med stora ögon, men söt för det.

Haha, skriver på Flickr att hon ser lite Jabba ut men det jag gillar med bilden : ) Britter kan se ut sådär ibland när de ligger lite hopkurade. Hon har faktiskt normalvikt och ser inte tjock ut på andra bilder, ska visa några fler sen. Brorsan...tangerar nog en gräns, han älskar mat och ser lite ut som en flygekorre när han ligger uppochner och tigger mat.

Skrivet av KarlHelmer:

@Kolsvart Katt:

En brittisk korthår?

Just so : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv

AMD och Intel gosar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Haha, skriver på Flickr att hon ser lite Jabba ut men det jag gillar med bilden : ) Britter kan se ut sådär ibland när de ligger lite hopkurade. Hon har faktiskt normalvikt och ser inte tjock ut på andra bilder, ska visa några fler sen. Brorsan...tangerar nog en gräns, han älskar mat och ser lite ut som en flygekorre när han ligger uppochner och tigger mat.

Just so : )

Den här rådde bot på att veterinärer tjatade om att min brittiska korthårshane var tjock.

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/aktivera...

Permalänk

Allergisk mot katter men hundar går bra, här kommer en hund

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefanp67:

Allergisk mot katter men hundar går bra, här kommer en hund

https://i.imgur.com/gCV2KV9.jpg

Då är du i fel tråd

Permalänk
Medlem

Finns en hundtråd om jag inte minns fel?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Finns en hundtråd om jag inte minns fel?

Ja, har visserligen länkat den tidigare i tråden.

Men här är den igen Vad har Sweclockers för hundar?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Laptop? Nej nej, det är en cattop 🙀

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Den här rådde bot på att veterinärer tjatade om att min brittiska korthårshane var tjock.

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/aktivera...

Tack för tipset. Skulle kanske kunna ha en ormbunke eller nåt i (för Mush vore nog ingen höjdare) (dom äter inte direkt kattgodis heller, mest bara gröna växter och Mush).

Inte kul att höra från veterinärer att ens kisse är tjock : / Innekatter kan vara lite svårare att hålla i rörelse förstås men fästingar slipper de.

Fin Cattop, haha, de gillar tangentbord ) Fina Amd och Intel med, inte helt snälla ögat av svarta där.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Inte kul att höra från veterinärer att ens kisse är tjock : / Innekatter kan vara lite svårare att hålla i rörelse förstås men fästingar slipper de.

Min hane var tjock så var ju bara sanningen, han är en mycket lyckligare katt nu lite smalare och 8 år äldre