Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Dashio: Bäst och billigast vet jag inte om de är. Men har alltid köpt från KBDFans.
https://kbdfans.com/collections/gateron-swithes/products/pre-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@Dashio: Bäst och billigast vet jag inte om de är. Men har alltid köpt från KBDFans.
https://kbdfans.com/collections/gateron-swithes/products/pre-...

Okej! Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Jag fick precis hem mitt nya anne pro 2 och tänkte försöka byta till silent brown switchar. Nu får jag välja mellan 3-pin och 5-pin. Vad är skillnaden mellan de?

Måste jag löda eller kan jag bara byta de?

Detta är första gången som jag "meckar" med mekaniska tangentbord så allt är relativt nytt för mig

Tänkte beställa härifrån.
https://www.amazon.com/Transparent-Switches-Mechanical-Keyboa...

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag fick precis hem mitt nya anne pro 2 och tänkte försöka byta till silent brown switchar. Nu får jag välja mellan 3-pin och 5-pin. Vad är skillnaden mellan de?

Måste jag löda eller kan jag bara byta de?

Detta är första gången som jag "meckar" med mekaniska tangentbord så allt är relativt nytt för mig

Tänkte beställa härifrån.
https://www.amazon.com/Transparent-Switches-Mechanical-Keyboa...

5-pin switchar har två extra ben i plast som ser till att switchen sitter rakt när man monterar dessa direkt på en PCB (d.v.s. utan plåt). Jag tror att Anne Pro 2 har en plåt (plate), så du kan köra med 3-pin switchar.

Det är oftast billigare att köpa switchar från Kina än från USA. Betalar ca 100 kr i tullavgift när jag beställer mina switchar från KBDFans - väldigt bra sortiment, men osäker om de har silent MX Brown.

Vill du slippa moms och tull avgifter så finns det även en officiell återförsäljare av Cherry MX switchar i Tyskland - reichelt.de

EDIT: Ser att länken du skickade säljer Gateron Silent Brown. Köp dessa från KBDFans - tar ca 1.5 veckor att få hem och bör bli billigare i slutändan än om du handlar från USA

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

5-pin switchar har två extra ben i plast som ser till att switchen sitter rakt när man monterar dessa direkt på en PCB (d.v.s. utan plåt). Jag tror att Anne Pro 2 har en plåt (plate), så du kan köra med 3-pin switchar.

Det är oftast billigare att köpa switchar från Kina än från USA. Betalar ca 100 kr i tullavgift när jag beställer mina switchar från KBDFans - väldigt bra sortiment, men osäker om de har silent MX Brown.

Vill du slippa moms och tull avgifter så finns det även en officiell återförsäljare av Cherry MX switchar i Tyskland - reichelt.de

EDIT: Ser att länken du skickade säljer Gateron Silent Brown. Köp dessa från KBDFans - tar ca 1.5 veckor att få hem och bör bli billigare i slutändan än om du handlar från USA

Jaha okej tack för förtydligandet!

Jaha så jag ska inte köra via länken som jag bifogade tidigare utan från KBDfans?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Hej hej. Har nu valt ut vilken bräda jag ska använda och är nu påjakt efter brytare.
Har plockat ihop 174st (22sorter) för 79,88$ hos KBDfans.
Är det helt galet att spendera lika mycket på brytarna som för resten? Ja det är fler än jag behöver, men många av sorterna säljs i 10pack. Eller finns det andra sidor som är bättre om jag bara vill ha 4 utav varje sort?

Skrivet av Dashio:

Jag fick precis hem mitt nya anne pro 2 och tänkte försöka byta till silent brown switchar. Nu får jag välja mellan 3-pin och 5-pin. Vad är skillnaden mellan de?

Måste jag löda eller kan jag bara byta de?

Detta är första gången som jag "meckar" med mekaniska tangentbord så allt är relativt nytt för mig

Tänkte beställa härifrån.
https://www.amazon.com/Transparent-Switches-Mechanical-Keyboa...

Om jag inte i min jakt efter brädor med utbytbara brytare fått fel information så kommer du behöva löda på ett annepro2.
Angående 5/3pin så kan man alltid klippa av de två extra pinnarna med avbitartång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Om jag inte i min jakt efter brädor med utbytbara brytare fått fel information så kommer du behöva löda på ett annepro2.
Angående 5/3pin så kan man alltid klippa av de två extra pinnarna med avbitartång.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar!

Om jag bara ska löda en gång, är det onödigt att köpa?
För att slippa göra det på samtliga så kanske det är smartare att köpa 3-pin så sparar man lite tid tänker jag eller är det fel?

Kanske ska lägga ut det i marknad, vet dock inte vad det kan kosta.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Tack för svar!

Om jag bara ska löda en gång, är det onödigt att köpa?
För att slippa göra det på samtliga så kanske det är smartare att köpa 3-pin så sparar man lite tid tänker jag eller är det fel?

Kanske ska lägga ut det i marknad, vet dock inte vad det kan kosta.

Jag tänkte väl mer att är du osäker så väljer du 5pin och klipp om det skulle vara 3pin, men vet du att det är 3pin du ska ha så väljer du såklart det. ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tycker folk om Holy pandas? Värt att införskaffa Halo Clears och Yok pandas för att göra några?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dashio:

Tack för svar!

Om jag bara ska löda en gång, är det onödigt att köpa?
För att slippa göra det på samtliga så kanske det är smartare att köpa 3-pin så sparar man lite tid tänker jag eller är det fel?
...

Jag köper alltid 5-pin (om det finns) det är extremt enkelt att konvertera 5pin till 3pin, men i stort sett omöjligt att göra tvärt om!

(i.e. även med brytarplåt så kan det vara bra att ha 5pin på vissa enstaka brytare (beroende på PCB), t.ex. på ISO-enter på en kombinerad ANSI/ISO-brytarplåt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag köper alltid 5-pin (om det finns) det är extremt enkelt att konvertera 5pin till 3pin, men i stort sett omöjligt att göra tvärt om!

(i.e. även med brytarplåt så kan det vara bra att ha 5pin på vissa enstaka brytare (beroende på PCB), t.ex. på ISO-enter på en kombinerad ANSI/ISO-brytarplåt.)

Okej, detta kanske är en dum fråga men går det att se direkt ifall mitt Anne Pro 2 är ett 5-pin eller 3-pin?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Dashio:

Okej, detta kanske är en dum fråga men går det att se direkt ifall mitt Anne Pro 2 är ett 5-pin eller 3-pin?

Ska man tro bilden jag hitta på imgur så är det inte PCB mountstöd på PCBn.
Det saknas 2 små hål höger och vänster om det stora hålet i mitten (där pcb mount pinsen ska gå igenom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ska man tro bilden jag hitta på imgur så är det inte PCB mountstöd på PCBn.
Det saknas 2 små hål höger och vänster om det stora hålet i mitten (där pcb mount pinsen ska gå igenom).

https://i.imgur.com/aH0jnHN.jpg

hittade även detta, vid 0:12 ser det exakt likadant ut som IMGUR bilden du skickade
https://www.youtube.com/watch?v=EuXyYmrgK7w

Även detta 2:40
https://www.youtube.com/watch?v=GCZ2gCqdM7Q

Så det kan nog stämma! Då ser det ut som en 3-pin.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Tjaba!

Har ett Qpad MK-85 jag grävt fram igen då jag har nytta av numpaden nu. Dock så saknas F2-knappen. Någon som vet var jag kan köpa en keycap? Behöver som sagt bara en och spelar ingen roll om det är F2 eller någon annan knapp, kan se lite ghetto ut vilket jag inte bryr mig om så mycket xD

Alternativt tips på ett nytt mekaniskt tangentbord för omkr 700kr som har Cherry MX Red och helst bakgrundsbelysning, dock inget måste.

*Edit*
Tog och bytte plats med Scroll lock(en knapp jag aldrig använt) så problemet är löst nu

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dashio:

hittade även detta, vid 0:12 ser det exakt likadant ut som IMGUR bilden du skickade
https://www.youtube.com/watch?v=EuXyYmrgK7w

Även detta 2:40
https://www.youtube.com/watch?v=GCZ2gCqdM7Q

Så det kan nog stämma! Då ser det ut som en 3-pin.

Bara för att sätta tidsbesparingen med 3-pin vs. 5-pin i relation till tiden du redan lagt ner på att forska:
Det tar knappa en sekund per brytare att "konvertera" den från 5-pin till 3-pin. För ett Anne Pro rör det sig alltså om drygt 60 sekunder som man "spar" på att köpa 3-pin.

Alltid enklast att köpa 5-pin om man är det minsta osäker.

Och som sagt: för vissa andra PCB/Plåt-kombinationer är det bra att ha 5-pin på enstaka brytare. Samma sak om man behöver en reservbrytare till ngn annan bräda (dvs de "överblivna brytarna": köp alltid med några reserver!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Bara för att sätta tidsbesparingen med 3-pin vs. 5-pin i relation till tiden du redan lagt ner på att forska:
Det tar knappa en sekund per brytare att "konvertera" den från 5-pin till 3-pin. För ett Anne Pro rör det sig alltså om drygt 60 sekunder som man "spar" på att köpa 3-pin.

Alltid enklast att köpa 5-pin om man är det minsta osäker.

Och som sagt: för vissa andra PCB/Plåt-kombinationer är det bra att ha 5-pin på enstaka brytare. Samma sak om man behöver en reservbrytare till ngn annan bräda (dvs de "överblivna brytarna": köp alltid med några reserver!)

Tack! Jag beställde dessa nu men en grej slog mig då jag RGB i mina befintliga switchar.

Hur ser man ifall det är RGB I de som jag har beställt? https://www.aliexpress.com/item/32952939568.html

Tack för svar!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv

@Dashio:
"RGB" vad gäller brytare betyder att plasten i höljet ("housing") är transparant/semi-transparant så att de släpper igenom/diffuserar ljus.
(istället för helsvart plast i höljet som "Icke-RGB" brytare har. jmf. t.ex. med dessa)

Så det ser du med ögat på bilderna i länken du bifogade (om det nu inte står angivet i specen någonstans)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Dashio:
"RGB" vad gäller brytare betyder att plasten i höljet ("housing") är transparant/semi-transparant så att de släpper igenom/diffuserar ljus.
(istället för helsvart plast i höljet som "Icke-RGB" brytare har. jmf. t.ex. med dessa)

Så det ser du med ögat på bilderna i länken du bifogade (om det nu inte står angivet i specen någonstans)

Jaha tolkar jag det rätt då att man fortfarande kan ha LED i flera olika färger även fast housingen inte är transparent?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv

@Dashio:
Jag förstår nog inte riktigt frågan, men jag kan försöka ge ett svar ändå .

LED (enkelfärgs, 2 ben, icke ytmonterade) kan du ha i både RGB-brytare och i "Vanliga" Brytare. Du kan bara ha en (enkelfärgs) LED i varje enskild brytare, men du kan, såklart ha olika kulör på LED i olika brytare. t.ex. en brytare med en röd LED, en (annan) brytare med en grön LED en tredje brytare med en blå "LED", osv.

Är det RGB-dioder du vill ha så krävs det i allmänhet att PCBn har dessa ytmonterade (SMD), dvs de sitter under brytaren (eller strax vid sidan av), och därav anledningen till att "RGB-brytare" är transparanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Dashio:
Jag förstår nog inte riktigt frågan, men jag kan försöka ge ett svar ändå .

LED (enkelfärgs, 2 ben, icke ytmonterade) kan du ha i både RGB-brytare och i "Vanliga" Brytare. Du kan bara ha en (enkelfärgs) LED i varje enskild brytare, men du kan, såklart ha olika kulör på LED i olika brytare. t.ex. en brytare med en röd LED, en (annan) brytare med en grön LED en tredje brytare med en blå "LED", osv.

Är det RGB-dioder du vill ha så krävs det i allmänhet att PCBn har dessa ytmonterade (SMD), dvs de sitter under brytaren (eller strax vid sidan av), och därav anledningen till att "RGB-brytare" är transparanta.

Haha förlåt mig jag är väldigt otydlig. Dels är för att denna världen är så nytt för min del

Tack verkligen för förtydligande och tackar även för ditt tålamod!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@Dashio:
Jag förstår nog inte riktigt frågan, men jag kan försöka ge ett svar ändå .

LED (enkelfärgs, 2 ben, icke ytmonterade) kan du ha i både RGB-brytare och i "Vanliga" Brytare. Du kan bara ha en (enkelfärgs) LED i varje enskild brytare, men du kan, såklart ha olika kulör på LED i olika brytare. t.ex. en brytare med en röd LED, en (annan) brytare med en grön LED en tredje brytare med en blå "LED", osv.

Är det RGB-dioder du vill ha så krävs det i allmänhet att PCBn har dessa ytmonterade (SMD), dvs de sitter under brytaren (eller strax vid sidan av), och därav anledningen till att "RGB-brytare" är transparanta.

Det finns väl även brytare/pcb där du stoppar i dioden i brytaren efter du satt dit den för att sedan löda fast dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Dashio:
Jag förstår nog inte riktigt frågan, men jag kan försöka ge ett svar ändå .

LED (enkelfärgs, 2 ben, icke ytmonterade) kan du ha i både RGB-brytare och i "Vanliga" Brytare. Du kan bara ha en (enkelfärgs) LED i varje enskild brytare, men du kan, såklart ha olika kulör på LED i olika brytare. t.ex. en brytare med en röd LED, en (annan) brytare med en grön LED en tredje brytare med en blå "LED", osv.

Är det RGB-dioder du vill ha så krävs det i allmänhet att PCBn har dessa ytmonterade (SMD), dvs de sitter under brytaren (eller strax vid sidan av), och därav anledningen till att "RGB-brytare" är transparanta.

Av ren nyfikenhet så hittade jag dessa och där ser man att det är ett rött kryss för SMD. Innebär det då att ifall jag skulle beställa de så skulle inte det fungera på mitt Anne Pro 2 som har SMD?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Dashio:

Av ren nyfikenhet så hittade jag dessa och där ser man att det är ett rött kryss för SMD. Innebär det då att ifall jag skulle beställa de så skulle inte det fungera på mitt Anne Pro 2 som har SMD?

Det stämmer, om du inte tar bort dioderna på PCBn före montering kommer switcharna sitta på sniskan för att dioderna sticker upp från PCBn.

Man måste ha switchar som dels är genomskinliga för att de ska lysa igenom och dels har "hål" i botten så att dioderna inte tar emot botten på switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det stämmer, om du inte tar bort dioderna på PCBn före montering kommer switcharna sitta på sniskan för att dioderna sticker upp från PCBn.

Man måste ha switchar som dels är genomskinliga för att de ska lysa igenom och dels har "hål" i botten så att dioderna inte tar emot botten på switchen.

Tack för svar!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv

@Dashio:
jmf. även med hur kailh-brytaren (till vänster) ser ut och cherry (icke-rgb) till höger.

Permalänk
Medlem

Det vart ännu tydligare! Tack verkligen!

Jag är på jakt efter att köpa ljudisoleringsmaterial för att stoppa in i tangentbordet men det enda jag hittar är detta dock har det en aluminiserad polyesterfolie där jag är orolig att det ska komma i kontakt med där jag har lött och kanske kortsluta(?)

Såg att på dina gallerior hade du köpt dämpningmattor via aliexpress men de länkarna fungerar inte idag så tänkte fråga ifall du har några andra rekommendationer?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv

@Dashio:
Sök på ali med "sound dampening car" så hittar du nog något

Annars funkar biltemas bitumen utmärkt (den mattan du länkade var nog lite väl tjock, men de andra två dämpmattorna de har skulle säkert funka bra (eller kombinationer av dessa).
Dock är bitumen något hård (i.e. ej komprimerbar), så det kan vara lämpligt att kombinera med något fluffigare.

Det är inte petnoga med vad du fyller med, det viktiga är att det inte är tomt: t.ex. borde golvfoam hos din lokala bygghandlare funka bra (och antagligen billigare än bil-dämpning), gammal musmatta, silikon, gjutharts, gammal disktrasa, frottehandduk, lump(som är bättre än golvfoam för ditt golv!), pappersservetter, fogskum, gamla skosulor, gjutspackel, vanligt lättspackel, tvåkomponentlim etc.

Men jag inbillar mig att högre densitet är bättre.

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@Dashio:
Sök på ali med "sound dampening car" så hittar du nog något

Annars funkar biltemas bitumen utmärkt (den mattan du länkade var nog lite väl tjock, men de andra två dämpmattorna de har skulle säkert funka bra (eller kombinationer av dessa).
Dock är bitumen något hård (i.e. ej komprimerbar), så det kan vara lämpligt att kombinera med något fluffigare.

Det är inte petnoga med vad du fyller med, det viktiga är att det inte är tomt: t.ex. borde golvfoam hos din lokala bygghandlare funka bra (och antagligen billigare än bil-dämpning), gammal musmatta, silikon, gjutharts, gammal disktrasa, frottehandduk, lump(som är bättre än golvfoam för ditt golv!), pappersservetter, fogskum, gamla skosulor, gjutspackel, vanligt lättspackel, tvåkomponentlim etc.

Men jag inbillar mig att högre densitet är bättre.

Högre densitet dämpar lägre frekvenser, så typ bitumen från biltema borde vara bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Dashio:
Sök på ali med "sound dampening car" så hittar du nog något

Annars funkar biltemas bitumen utmärkt (den mattan du länkade var nog lite väl tjock, men de andra två dämpmattorna de har skulle säkert funka bra (eller kombinationer av dessa).
Dock är bitumen något hård (i.e. ej komprimerbar), så det kan vara lämpligt att kombinera med något fluffigare.

Det är inte petnoga med vad du fyller med, det viktiga är att det inte är tomt: t.ex. borde golvfoam hos din lokala bygghandlare funka bra (och antagligen billigare än bil-dämpning), gammal musmatta, silikon, gjutharts, gammal disktrasa, frottehandduk, lump(som är bättre än golvfoam för ditt golv!), pappersservetter, fogskum, gamla skosulor, gjutspackel, vanligt lättspackel, tvåkomponentlim etc.

Men jag inbillar mig att högre densitet är bättre.

Jaha tjock? Jag länkaden en 10mm och trodde att det var way-to-go men kanske ska öppna mitt tangentbord förrst och kolla. Får ta min gamla musmatta då

Skrivet av I_KILL_HORSES:

Högre densitet dämpar lägre frekvenser, så typ bitumen från biltema borde vara bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en gammal musmatta som jag tänkte försöka ge mig på och se ifall detg blir en skillnad. Tack för svar ni bägge!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

@Icte: Finns candy keys också https://candykeys.com