Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@lasseTM: Klargör första stycket du skrev. 3600x producerar mindre värme, men 2700 är svalare? Får inte riktigt ihop vad du menar.
NH-L9x65 är väl en ganska klen kylare i jämförelse med NH-L12?

2700 har en mycket större yta som producerar värme så den är lättare att kyla även om den har högre effekt.
3600 har så liten yta som producerar värme så även om du har custom loop är det svårt att se temperaturer under 65 grader för att det blir så varmt i en liten punkt.

Jag skulle jämställa L9 med L12 i detta fallet eftersom det inte är mängden värme som är svår att bli av med utan värme i en väldigt liten punkt. Men vad jag testat så är inte L12 en mycket bättre kylare än L9 även på en 2700 som är lättare att kyla till en "bra" temp.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Om man tar steget ner till 3600, utan x. Den är ju speccad till 65w jämfört med X-modellernas 95w. Har det någon faktiskt mätbar skillnad rent temperaturmässigt?
Även om man väljer 3600 så gör jag ett rejält hopp på ca 20-30% prestanda beroende på applikation. Vad jag har läst mig till på nätet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@lasseTM: Om man tar steget ner till 3600, utan x. Den är ju speccad till 65w jämfört med X-modellernas 95w. Har det någon faktiskt mätbar skillnad rent temperaturmässigt?
Även om man väljer 3600 så gör jag ett rejält hopp på ca 20-30% prestanda beroende på applikation. Vad jag har läst mig till på nätet i alla fall.

Jag skulle inte tro att det har någon större betydelse, skillnaden på 3600 och 3600X är att X är förmodligen bättre binnat chip så det klockar lite högre samt att du får med en 95W kylare istället för en 65W kylare därav 65 och 95W specen.
Tittar man på faktiska mätningar skiljer det 3-4% i energiförbrukning mellan de 2 i alla mätningar jag har sett.
Du kan säkert få en 3600 att funka men det är betydligt mycket lättare om du har något annat att styra dina fläktar på än cpu temperatur tex vattentemp i en loop.

EDIT: Det kanske räcker att använda Noctuas LNA kabel

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Efter mycket om och men, så är äntligen spöket färdigt. Har dragit mig länge för att flytta över komponenterna. Men nu är det gjort.
Asus Strix B450, Ryzen 1600x, NH-L12, Ripjaws V 3600MHz 16Gb, Asus Strix RX480, Corsair SF600 V2, Kingston A1000 480Gb Nvme, Crucial MX500 1Tb sata m.2.

Mina farhågor var/är att datorn skulle låta mycket. Speciellt grafikkortet då det börjar få det lite mer motigt att driva spelen i 1440p. Har inte hunnit testa speciellt mycket men spelade två strongholds i The Division 2 igår tillsammans med tre andra online. Alla tre spelade med samma skills, som var eldkastar-turret och sökminor. När alla tre placerat ut sina turrets och kastat sina minor kan ni som spelar tänker att det hände mycket på en som samma gång. Men förvånansvärt stabil FPS ändå. Under den timmen jag spelade märkte jag bara av en större dipp som kändes som 25-30 fps i någon sekund. Men annars enligt HwInfo så låg jag på ett medel av 54 fps.
Temperaturer och ljudnivå? Också lite överraskande där. Hade AMD overlay igång och slängde ett öga på grafikkortstempen som pendlade mellan 60-62 grader. HwInfo har registrerat en topp på 68 grader. Fläktarna har snurrat på i full fart, 2100 rpm, nästan hela tiden. Men jag har inte hört dom under själva spelandet i eldstrider och ute på uppdrag. Men när man kommer in i basen och omgivningsljud i spelet kommer till ett minimum så väsnas datorn som står intill datorskärmen påtagligt.

CPU:n däremot. Medel på 75 och en top på 83 grader. Det tycker jag låter lite väl mycket. Framförallt då jag aldrig såg CPU utnyttjandet vara över 40%. Hur är det med Ryzenbuggen där den visar 20 grader mer an vad den faktiskt håller? Finns den kvar? Där är två värden i HwInfo på CPU (die) och (tcl), det skiljer 20 grader mellan dom två där (die) alltid är högst.

Övriga temperaturer. Inget som verkar skena iväg på den korta stund jag spelade enligt HwInfo. Om man känner på datorn så är den varmast ovanför nätaggregatet. Något svalare över CPU-kammaren och GPU-kammaren är den minst varma av de tre punkterna.

Men på det stora hela känns det ok med ljudnivåerna. I alla fall i spel med mycket ljud. Ett enklare strategispel likt Anno så kommer man nog störa sig på volymen mer. Provade Witcher 3 i 10 minuter. Sjukt tungdrivet. Låg och hasade mig precis över 50 fps och spelet kändes verkligen hackigt trots att jag "bara" var i en mörk grotta och mötte enstaka Drowners. hade inte riktigt tid att springa ut i stora världen och prova där. Blir att dra ner på några detaljer för att få det spelbart. Temps och ljudnivå var för kort tid att bilda sig en uppfattning om.

Planer för framtiden?
Hade velat stoppa in två fläktar i min M Top hat. Men färgskillnaden mellan chassi och top hat är för stor, även fast det är av den senaste batchen.
Uppgradera kring Black Friday. Eventuellt en 3600x. I mina tankar så borde den vara rätt mycket svalare tack vare den nya tillverkningstekniken. Svalare = lägre ljudvolym. Överklockning är inte intressant.
Och om jag inte är dum och köper ett 5700 XT på Black Friday så hoppas jag att nya GPU:er har kommit ut lagom till Cyberpunk 2077-releasen i april. Har lagt undan 6000 kr för det ändamålet (tror inte det räcker). Hoppas på 2080 prestanda i tvåslotsformat från AMD.

Jag kör ett 2080 Ti och en 3700x, hör knappt att datorn är igång med hörlurarna på (vid spelande) även när inget spelar genom dem. Och då har jag ändå datorn precis bredvid mig på bordet. Går helt klart att få den relativt tyst även med hyfsat kraftfulla komponenter.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Kör du vattenkylning eller luftkylning på processorn?
2080 Ti är väl generellt mycket tystare oavsett modell än mitt RX480. AMD har länge haft kort som ger ifrån sig mer oljud. Jag är medveten om det. Men jag hoppas ju också att nu i och med krympningen till 7 nm att AMD kan få till kraftfulla kort som ändå är relativt lättkylda. Jag väntar som sagt på vad Navi 21 och Navi 23 har att erbjuda. Hoppas bara att dom kommer lagom till april även med eftermarknadskorten. Och att de klarar att hålla dom under 45 mm i tjocklek så man får plats med dom i spöket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Aktsu: Kör du vattenkylning eller luftkylning på processorn?
2080 Ti är väl generellt mycket tystare oavsett modell än mitt RX480. AMD har länge haft kort som ger ifrån sig mer oljud. Jag är medveten om det. Men jag hoppas ju också att nu i och med krympningen till 7 nm att AMD kan få till kraftfulla kort som ändå är relativt lättkylda. Jag väntar som sagt på vad Navi 21 och Navi 23 har att erbjuda. Hoppas bara att dom kommer lagom till april även med eftermarknadskorten. Och att de klarar att hålla dom under 45 mm i tjocklek så man får plats med dom i spöket.

Bara luft i min burk, inga tophats heller.

Permalänk
Medlem

Håller på att planera ett Ghostbygge men är villrådig angående vilket moderkort och cpu jag ska välja.
Jag vill köra luft utan tophat men vill ha en så kraftfull cpu som möjligt ändå.
Ett krav är att moderkortet har toslink så om jag väljer amd så har jag i princip bara asrock att välja på. Och då blir det inget bios flashback och jag känner att det nästan kanske är mer bök än vad det är värt att få tag på en cpu och uppdatera bios. Så i det läger köper jag nog hellre en x570. Men dom är dyra och jag känner mig misstänksam mot fläkten. Och jag kan nog glömma blackridgekylaren på ASRock X570 Phantom. Just nu lutar det mot intel och 9700x men känns lite waist att köra intel när man ändå inte kan överklocka i en ghost med luftkylning och att amd känns mer framtidsäkert med smt. Fast intels moderkort både från msi och gigabyte verkar ju passa kanon.
Jag använder datorn bara för spel egentligen.
Gah har beslutsångerst!

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Hej, jag håller på att köpa in delar till mitt första pc-bygge någonsin och har en fråga om chassit. Jag vet att Louqe gjorde några förändringar av Ghost mellan batch 1 och 2, bland annat förlängd PCB kabel och en annan nyans på Limestone. Är det någon som vet om man gjort några ytterligare förändringar i och med batch nummer 3? Jag har letat och letat men inte hittat någon information. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ike~:

Hej, jag håller på att köpa in delar till mitt första pc-bygge någonsin och har en fråga om chassit. Jag vet att Louqe gjorde några förändringar av Ghost mellan batch 1 och 2, bland annat förlängd PCB kabel och en annan nyans på Limestone. Är det någon som vet om man gjort några ytterligare förändringar i och med batch nummer 3? Jag har letat och letat men inte hittat någon information. Tack på förhand!

Har för mig att dom även gjorde hålet till io-plåten lite större för att passa de nya moderkorten som kommer är io-plåten är fast. Skårorna i bottenplåten är lite bredare för att passa större skruvar till fläktarna. Bättre distanser till moderkortet,
Längre kablar till PCB:n som du nämner. Även ny konstruktion på knappen, tror jag.
Bara småfix. Sen är färgerna några nyanser olika. Värst är den gröna, Pangea, som kan skifta väldigt mycket mellan militärgrönt till guldgrönt.
Ska du bygga snart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har för mig att dom även gjorde hålet till io-plåten lite större för att passa de nya moderkorten som kommer är io-plåten är fast. Skårorna i bottenplåten är lite bredare för att passa större skruvar till fläktarna. Bättre distanser till moderkortet,
Längre kablar till PCB:n som du nämner. Även ny konstruktion på knappen, tror jag.
Bara småfix. Sen är färgerna några nyanser olika. Värst är den gröna, Pangea, som kan skifta väldigt mycket mellan militärgrönt till guldgrönt.
Ska du bygga snart?

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, har köpt nästan allt jag behöver nu och Webhallen har Limestone i lager. Jag mailade och frågade dem och det ska vara batch 2 de har i lager, så ville bara dubbelkolla att det inte är några större uppdateringar man går miste om om man väljer batch 2 istället för att invänta batch 3/4. Sätter helst igång med att bygga inom 1-2 veckor så plockar nog upp ett exemplar inom kort då

Permalänk
Medlem
Skrivet av ike~:

Yes, har köpt nästan allt jag behöver nu och Webhallen har Limestone i lager. Jag mailade och frågade dem och det ska vara batch 2 de har i lager, så ville bara dubbelkolla att det inte är några större uppdateringar man går miste om om man väljer batch 2 istället för att invänta batch 3/4. Sätter helst igång med att bygga inom 1-2 veckor så plockar nog upp ett exemplar inom kort då

Är du säker på att dom har batch två? Jag tror att det ska vara batch tre. Den är redan i full rulle. Jag fick en batch tre på min RMA.

Mk III är på gång. Men det dröjer säkert till början på nästa år. Det är ju bara småfix igen. Det är ju inget "trasigt' på designen. Möjligtvis den snålt tilltagna GPU kammaren. Att kunna få i några av dagens grafikkort hade varit trevligt. Men vill man ha det får man vänta på deras nästa projekt RAW. Men det finns ingen tidsplan alls på den.
Kör på dagens spöke. Du blir säkert nöjd. Det blir en riktigt häftig liten maskin om man väljer rätt komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Är du säker på att dom har batch två? Jag tror att det ska vara batch tre. Den är redan i full rulle. Jag fick en batch tre på min RMA.

Mk III är på gång. Men det dröjer säkert till början på nästa år. Det är ju bara småfix igen. Det är ju inget "trasigt' på designen. Möjligtvis den snålt tilltagna GPU kammaren. Att kunna få i några av dagens grafikkort hade varit trevligt. Men vill man ha det får man vänta på deras nästa projekt RAW. Men det finns ingen tidsplan alls på den.
Kör på dagens spöke. Du blir säkert nöjd. Det blir en riktigt häftig liten maskin om man väljer rätt komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det ska vara det enligt dem. Jag åkte förbi och köpte ett exemplar igår och det verkar stämma. Men som du säger inget som egentligen är trasigt så tror jag kommer bli riktigt nöjd. Vet ju att det är ett mycket litet chassi, men blev ändå lite paff när butiken lämnade över en så liten kartong

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Vet inte om det här är rätt tråd att fråga i, men tänkte att det var störst chans att få bra svar här. Det är så att farsgubben min bestämt sig för att köpa ny dator. Han ska ha den i vardagsrummet därav ska den vara liten och han kollade runt lite på chassin och föll för detta. Han lirar mest battlefield och wow och vill kunna maxa båda utan problem i långtid framöver. Han sitter idag på en 4k skärm, så vi plocka ihop det här https://komponentkoll.se/bygg/nJjYC/

Helst så skulle han inte vilja ha tophats men, behövs kanske en top hat för bättre cpu-kylare för att kunna maxa cpun. Hans budget ligger väl upp till 40k men gör inget att spara några tusen.

Tack på förhand!

Visa signatur

Lian Li PC-011 Dynamic | Intel i7-9700k 5.1GHz | Aorus Elite | Corsair 4x8 32GB 3200MHz | Corsair Hydro H150i | Gigabyte 1080ti OC | Samsung 970 Plus 500GB x2 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tdevz:

Tjenare,

Vet inte om det här är rätt tråd att fråga i, men tänkte att det var störst chans att få bra svar här. Det är så att farsgubben min bestämt sig för att köpa ny dator. Han ska ha den i vardagsrummet därav ska den vara liten och han kollade runt lite på chassin och föll för detta. Han lirar mest battlefield och wow och vill kunna maxa båda utan problem i långtid framöver. Han sitter idag på en 4k skärm, så vi plocka ihop det här https://komponentkoll.se/bygg/nJjYC/

Helst så skulle han inte vilja ha tophats men, behövs kanske en top hat för bättre cpu-kylare för att kunna maxa cpun. Hans budget ligger väl upp till 40k men gör inget att spara några tusen.

Tack på förhand!

Ghost S1 Build.

@Tdevz

Edit: Ditt grafikkort passar tyvärr inte i chassit och Luftkylning på 3900x ej rekommenderat och en Large Tophatt måste köpas till.

Valde också Trident Z Neo som är optimerade för Ryzen och 3600 mhz med bra timings om man inte ska pilla själv ger mest prestanda för pengarna

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munib:

Du gjorde helt rätt med att skippa filtret på toppen. Jag har testat nu i några dagar, det blir för varmt i låda med toppfiltret och med sidofiltret på den sidan grafikkortet sitter blir det lite högre temps för mig nu men det är något man får leva med

Kan du lägga upp bilderna på dina deformerade paneler? Intressant att se hur pass böjda de behöver vara för att få en godkänd RMA.

Jag har samma problem med fötterna, jag drog på nu tunn dubbelhäftande tejp, det löste problemet

Har monterat de nya sidopanelerna nu och delar av medium-tophat:en och det är inte jättestor skillnad i färg som tur är! Det märkliga är att för att få de nya sidopanelerna att lira bra med medium-tophat:en så använde jag de gamla tophat-långsidorna och de nya kortsidorna så fick allt exakt samma passform. Nu sitter allt perfekt och jag är mycket nöjd!

Har även monterat filter från Demcifilter i botten(insug) och på insidan sidopanelerna så nu är den "klar" för denna gången.

PS. Det enda som saknas är den svenska flaggan på toppen. Får väl hoppas att de får tummen ur med det de lovade i Kickstartern...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Chassit levererat, dags att planera bygget

Tjena!
Glad, ny, ägare till en S1 Ghost som jag spanat på länge och planerar just nu rätt komponenter till bygget.
Nedanstående är det jag tänkte stoppa in tillsammans med en Noctua LH12S kylare (får böja till 4mm).

Som jag förstår det kommer detta moderkort vara Ryzen 3rd gen "ready" och således behövs ingen uppgradering av BIOS för att vara kompatibel med processorn.

Jag har dock 2st frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
1. Passande Grafikkort: Ni med detta lilla chassi, hur upplevs ljudnivån från grafikkorten och finns det något att rekommendera som är tyst, inte kommer dra upp värmen i lådan märkbart samt får plats?

2. Hur viktigt upplever ni att det är med en extra chassifläkt i botten? Jag skulle gärna slippa och anse att det räcker med cpu, nätaggfläkt och grafikkort.

Väldigt tacksam för svar och sjukt sugen på att bygga ihop detta! Längtar till att få slänga ut mitt 9år gamla full-tower

Visa signatur

[AMD 64 3000+@orginal][sapphire X800XL][Antec sonata II][2*256 DDR 400MHz twinmos orginal]

Permalänk
Medlem

@hemeg: ska du köra på AMD-grafikkort? Asrock Challenger eller powercolor Red Dragon ska passa utan någon tophat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@hemeg: ska du köra på AMD-grafikkort? Asrock Challenger eller powercolor Red Dragon ska passa utan någon tophat.

Skickades från m.sweclockers.com

@Napahlm: Tack för bra tips! Jag skall erkänna att jag varit "ute ur loopen" vad gäller grafikkort så AMD eller Nvidia har jag ingen preferens för. Det viktigaste för mig är att de "idlar" tyst då datorn står i vardagsrummet och kan kräma på lite prestanda i spel och Adobe. Skall definitivt kolla upp dina förslag!

Visa signatur

[AMD 64 3000+@orginal][sapphire X800XL][Antec sonata II][2*256 DDR 400MHz twinmos orginal]

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av napahlm:

@hemeg: ska du köra på AMD-grafikkort? Asrock Challenger eller powercolor Red Dragon ska passa utan någon tophat.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hemeg:

@Napahlm: Tack för bra tips! Jag skall erkänna att jag varit "ute ur loopen" vad gäller grafikkort så AMD eller Nvidia har jag ingen preferens för. Det viktigaste för mig är att de "idlar" tyst då datorn står i vardagsrummet och kan kräma på lite prestanda i spel och Adobe. Skall definitivt kolla upp dina förslag!

Fast som nämns i den andra Louqe Ghost-tråden så passar åtminstone inte PowerColor 5700 (varken med och utan XT) Red Dragon i spöket. Med en small top hat eller strömkontakter till gpun som är vinklade 90° passar det bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemeg:

@Napahlm: Tack för bra tips! Jag skall erkänna att jag varit "ute ur loopen" vad gäller grafikkort så AMD eller Nvidia har jag ingen preferens för. Det viktigaste för mig är att de "idlar" tyst då datorn står i vardagsrummet och kan kräma på lite prestanda i spel och Adobe. Skall definitivt kolla upp dina förslag!

Skrivet av FLAXMANNEN:

Fast som nämns i den andra Louqe Ghost-tråden så passar åtminstone inte PowerColor 5700 (varken med och utan XT) Red Dragon i spöket. Med en small top hat eller strömkontakter till gpun som är vinklade 90° passar det bättre.

Jag skrev i den andra tråden, men skriver samma även här.
Jag har ett Rx480 Strix och det är större i alla led. 3mm högre där strömkontakterna sitter. Skrev också att jag tror det beror på vilket nätagg som man har. Jag som har V2 av Corsairs SF-serie har individuellt sleevade kablar och dom behöver man platta till (genom att sära på trådarna lite så blir den plattare) lite för att grillen ska falla lätt på plats.

Efter en bildgoogling så ser jag nu vad problemet är. Nej. Red Dragon verkar inte få plats i spöket.

Permalänk
Medlem

Hade problem med att fötterna på chassit inte satt fast ordentligt så bytte till ett par från dynavox istället som jag skruvade fast med mutter på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w86w:

Hade problem med att fötterna på chassit inte satt fast ordentligt så bytte till ett par från dynavox istället som jag skruvade fast med mutter på insidan.
https://i.imgur.com/0mjrOA2.jpg
https://i.imgur.com/50VU2d2.jpg

Det där såg riktigt cleant ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag testade att få in ett Sapphire RX 5700 Pulse i mitt Ghost S1 v1. Det gick inte. Vilket jag var rädd för redan innan. Det står 45mm och detta kort är 46,5mm men det såg ut att vara större diff än bara 1,5mm. Nåväl, efter lite omstrukturering i mina datorer så fick min Ghost bli tv-dator.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av w86w:

Hade problem med att fötterna på chassit inte satt fast ordentligt så bytte till ett par från dynavox istället som jag skruvade fast med mutter på insidan.
https://i.imgur.com/0mjrOA2.jpg
https://i.imgur.com/50VU2d2.jpg

Var köpte du fötterna? Dessa borde vara väldigt fördelaktiga för luftflöden nedåt också.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Var köpte du fötterna? Dessa borde vara väldigt fördelaktiga för luftflöden nedåt också.

Finns hos
https://www.conrad.se/p/sintron-206381-aluminium-fot-set-4-st...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@kniven
Köpte de från Amazon. Finns i svart också om man sitter på ett ash Ghost.

Kostar 8.99 Euro

Permalänk

Tänkte bygga mig en Ghost och det var rätt många år sen jag byggde en dator, men har försökt läsa på lite.

Men det är några komponenter jag funderar över och behöver lite inputs.
Inget är spikat så alla tankar/funderingar är välkomna.

Lite bakgrund / önskemål om framtida dator
Sitter idag på en Mac pro 15” från 2012 och det blir en hel del badbollar när jag försöker använda mig av Lightroom, photoshop, iMovie m,m och har slutat använda mig av dessa program tyvärr, så det är ett användningsområde för framtida byggen (ej på proffsnivå utan hobbyverksamhet bara)
Sen vill jag kunna spela lite också och då spel som Call of duty, Battlefield, något bilspel typ F1, Need for speed, WRC eller liknande
Gillar hög upplösning men spelar inte på hög nivå. (vill nog max ut min bildskärm i upplösning iaf)
Bildskärmen är en Acer XR382CQK-bildskärm med upplösning på 3840 x 1600 och 75Hz IPS Freesync

AMD 3700x för att jag misstänker att det är bland den kraftfullast CPU med 65W i TDP och vad jag har läst i denna tråd så blir det lätt varmt en Ghosten

När det kommer till grafikkortet så är jag lite vilsen, vad behöver jag? Hade så klart velat ha en 2080Ti men efter som jag har två små barn så kommer inte det bli timmar av spelandes per kväll än på några år… så 2080 Super eller 5700 XT?

Lagring, märker man skillnad på Kingston A200 eller en Samsung 970 EVO?(la till båda två, skall dock bara ha en av dom)
Hade tänkt ha bilder, filmer på en 2 TB disk under arbete för sen överflyttas till en NAS

PSU misstänker att det räcker med en 650 men kan man ha för mycket power?

Fläkten har jag förstått är en NH-L12S som gäller i Ghoast?

Hade tänkt börja med luftkylt för att i framtiden ev. bygga ut med en AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddygbg:

Tänkte bygga mig en Ghost och det var rätt många år sen jag byggde en dator, men har försökt läsa på lite.

Men det är några komponenter jag funderar över och behöver lite inputs.
Inget är spikat så alla tankar/funderingar är välkomna.

Lite bakgrund / önskemål om framtida dator
Sitter idag på en Mac pro 15” från 2012 och det blir en hel del badbollar när jag försöker använda mig av Lightroom, photoshop, iMovie m,m och har slutat använda mig av dessa program tyvärr, så det är ett användningsområde för framtida byggen (ej på proffsnivå utan hobbyverksamhet bara)
Sen vill jag kunna spela lite också och då spel som Call of duty, Battlefield, något bilspel typ F1, Need for speed, WRC eller liknande
Gillar hög upplösning men spelar inte på hög nivå. (vill nog max ut min bildskärm i upplösning iaf)
Bildskärmen är en Acer XR382CQK-bildskärm med upplösning på 3840 x 1600 och 75Hz IPS Freesync

AMD 3700x för att jag misstänker att det är bland den kraftfullast CPU med 65W i TDP och vad jag har läst i denna tråd så blir det lätt varmt en Ghosten

När det kommer till grafikkortet så är jag lite vilsen, vad behöver jag? Hade så klart velat ha en 2080Ti men efter som jag har två små barn så kommer inte det bli timmar av spelandes per kväll än på några år… så 2080 Super eller 5700 XT?

Lagring, märker man skillnad på Kingston A200 eller en Samsung 970 EVO?(la till båda två, skall dock bara ha en av dom)
Hade tänkt ha bilder, filmer på en 2 TB disk under arbete för sen överflyttas till en NAS

PSU misstänker att det räcker med en 650 men kan man ha för mycket power?

Fläkten har jag förstått är en NH-L12S som gäller i Ghoast?

Hade tänkt börja med luftkylt för att i framtiden ev. bygga ut med en AIO
https://komponentkoll.se/bild/esLux.png

3700X ska visst dra lika mycket som 1600X enligt Sweclockers tester. Någon får gärna dubbelkolla det. Jag kyler min med Alpenföhn Blackridge och Noctuafläktar. Det blir ganska dyrt men jag slipper böja heatpipes som du får göra på NH-L12S. Min går tyst vid spelande. Riktigt tyst.

Ditt nätaggregat behöver du byta till ett SFX. Jag kör Corsairs SFX 750 för det gick på rea och är tyst högre upp i effektuttag. Så nej, man kan inte ha för mycket. I alla fall inte i den här formfaktorn.

I övrigt har du två M2-diskar men det kanske du vet att moderkortet har plats för. Kanske blir trångt i Ghosten? Jag kör bara 2,5 tums men värt att kolla på.

Se till att skaffa dig en fläkt för utblås under nätagget. Jag kör noctua NF-A12x25. Den får plats och jag har standard kablage, inget custom. Då offrar du diskplatsen som du får gömma bakom nätagget med dubbelhäftande tejp.

Lycka till!

Edit: jag tror ditt grafikkort är för tjockt. 2,1 slots (45mm) är max.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk

@Alumax: Tackar för inputs,
Vad jag har sett på YouTube så ser det inte så svårt ut att böja till heatpipesen men det kanske är lätt att knäcka dom om man gör fel?
kikade på Optimum Tech på YT och han verkade nöjd med sin Alpenfohn Black Ridge.

Uppdaterade PSU:en i listan

Har lagt till två M.2 diskar men skall bara ha en, funderar bara på om man märker någon skillnad mellan Kingston A2000 eller 970 EVO (man får nästan dubbla lagringen för samma peng)

Grafikkortet var jag nästan medveten om att den är för stor och det är nog här jag behöver mest hjälp med vilket som blir bäst "bang for the bucks" för mitt bruk av datorn.
Skulle det vara 2080 Super i så fall vilket kyler bäst i en Ghost?
Skulle det var 5700 XT i så fall vilket kyler bäst i en Ghost?
Bytte till ett annat 2080 super i listan i alla fall, men motar gärna tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddygbg:

@Alumax: Tackar för inputs,
Vad jag har sett på YouTube så ser det inte så svårt ut att böja till heatpipesen men det kanske är lätt att knäcka dom om man gör fel?
kikade på Optimum Tech på YT och han verkade nöjd med sin Alpenfohn Black Ridge.

Uppdaterade PSU:en i listan

Har lagt till två M.2 diskar men skall bara ha en, funderar bara på om man märker någon skillnad mellan Kingston A2000 eller 970 EVO (man får nästan dubbla lagringen för samma peng)

Grafikkortet var jag nästan medveten om att den är för stor och det är nog här jag behöver mest hjälp med vilket som blir bäst "bang for the bucks" för mitt bruk av datorn.
Skulle det vara 2080 Super i så fall vilket kyler bäst i en Ghost?
Skulle det var 5700 XT i så fall vilket kyler bäst i en Ghost?
Bytte till ett annat 2080 super i listan i alla fall, men motar gärna tips

Det verkar dyka upp fler och fler L12S så jag gissar att det inte är jättekrångligt. Kör på den. Går det inte så är det ju bara att hoppa till en Black Ridge. Fläkten har du ju redan då

Kolla på Tech Deals kanal på youtube och hans genomgång av MLC-, TLC- och QLC-diskar. Han kör tester på intel 660p som är en QLC. Som jag minns går han också igenom för vilka dom olika typerna är till för för användare. Mycket stora filer behöver större snabb buffer: Samsung Evo. Vanliga användare som lagrar grejer för spel eller liknande kan köra på billigare diskar. Och kör du en 2TB intel 660p så skalas också SLC-cache (alltså den robusta och snabba delen av disken som man primärt inte lagrar på) upp med diskens totala storlek - alltså den blir snabbare för fler use cases. Men kolla gärna så jag inte fått det hela om bakfoten.

Jag har dålig koll på grafikkortet där. Jag kör ett EVGA 1080ti SC2. Gammal arbetshäst som jag slitit av fläktarna och fläktkåpan på och ersatt med 2x NF-A12x15 medelst buntband. Bästa ghettomodden jag gjort.

Just det, säker på att du vill ha ett ash? Det blir ganska lätt färgskadat och fingeravtryck/fett blir brutalt att hantera. Mycket torkande. Jag har ash för att det är det enda som passar min totala setup men annars hade jag gått på någon av de andra två. Den gröna med koppar på toppen är brutalt snygg faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD