Permalänk
Medlem

Uppkoppling försvinner då och då

Hej

Har längre haft bekymret utan att orka ta tag i det. Men nu har jag fått nog.
Alla mina enheter tappar uppkoppling med jämna mellanrum.
Konfigurationen ser ut på följande sätt:

1. Stadsnät (fiber) via Bredband 2.
2. Router D link
3. Powerline TPlink
4a. ethernet kabel från powerline uttaget i mitt kontor till min stationära dator
4b. wifi från Dlink router som förstärks av TPlinks powerlines WiFi extra sändare.

Det är två saker som sker:
1. Min stationära som är kopplad via ethernet tappar uppkopplingen. Win10 felsökaren ber mig att starta om modemet. Även om jag inte gör det så får jag upp uppkopplingen efter några minuter. Försvinner och kommer tillbaka helt av sig själv. OBS uppkopplingen kan försvinna närt jag surfar/kollar youtube. Sker i princip aldrig när jag spelar. Youtube - oftast.
2. Mina mobila enheter kan tappa wifi. Går jag in under wifi menyerna, väljer "glöm uppkopplingen" och loggar in på nytt, så kommer jag ut på nätet.

Vet ej vad detta beror på. Flera olika mobila enheter tappar wifi på liknande sätt.
Har haft olika stationära datorer som kopplades upp via ethernet - samma bekymmer.
---

Misstänker att poweline ställer till det. Några tankar/idéer?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Som du själv är inne på så gissar jag med på att de är den powerline adaptern du kör. Rent spontant så skulle jag försöka att koppla in en dator direkt i D-link routern, eller i de inkommande uttaget (eller om du nu har en fiberomvandlare/tjänstefördelare). Antigen om du kopplar in en laptop eller om du temporärt drar en TP kabel tvärs över golvet.

Är detta inte ett alternativ så har jag hört att elnäts adaptrarna kan bråka lite om man har dom kopplade på olika faser. Även att ha dom kopplade i grendosor/förlängningssladdar är inte att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Kan vara något i elnätet som gör att powerline tappar kontakten. Finns ju saker som att kylskåp startar m.m. som kan ge störningar. Då tar det ett tag innan powerline får upp linan igen.
Dåliga mobil laddare kan också ge störningar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@AleMal:

Alla säkringar i elskåpet sitter på samma skena.
Bör alltså vara samma fas.

Powerline mottagarna sitter direkt på strömjacket. Inga förlängningssladdar emellan.

Vet inte riktigt hur jag får allt att funka. Byta till 100% trådlöst via mesh? Blir inte det lite sämre vid spel online?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@InaneG:

Alla säkringar i elskåpet sitter på samma skena.
Bör alltså vara samma fas.

Powerline mottagarna sitter direkt på strömjacket. Inga förlängningssladdar emellan.

Vet inte riktigt hur jag får allt att funka. Byta till 100% trådlöst via mesh? Blir inte det lite sämre vid spel online?

Sämre ping, men du slipper sannolikt att nätet går ner. Jag tippar också på att powerline är boven i det här fallet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Tror det är bra att försöka fastställa vad felet är eller ligger innan man börjar fundera på att köpa nya grejjer som man tror löser problemet.

Då du verkar tappa kontakt med alla enheter, både wifi och kabelanslutet så kanske det är bra att börja kolla loggarna på prylarna du har.
Börja med routern och trickla dig utåt. Där bör du få en indikation på var enheter är ansluta och varför dom tappat kontakt.

Så kolla loggar på wifi-AP, router och din PC, där bör det stå varför den tappat kontakt.

Permalänk

Tror att det kan vara mer än bara en plugg som orsakar dina uppkoplings problem. Mest för att vi har några saker gemensamt, Bredband 2 via stadsnät, och förlust av uppkopling. Dock så har jag alltid varit fast ansluten till fiber boxen. Ska bli intressant att se resultatet av denna tråd.

Visa signatur

De man inte kan de lär man...