Permalänk
Avstängd

Har satt bläck på ett nytt jobb i liknande bransch men en ny typ av produkter att sälja. Mitt tidigare jobb ville inte internrekrytera till tjänsten jag ville ha så valde att ta ett annat erbjudande.

Säljare inom industriautomation

Lön: 58 000kr/mån brutto + bonus som kan ge max tre månadslöner om jag överträffar min budget med 20%. Bonus börjar redan om jag nollar också.
Hemmakontor: 2000kr/mån

Förmåner:
Pensionsförsäkring
Telefon
Dator och Ipad
Förmånsbil
30 dagars semester (inte betald övertid givetvis)
Friskvårdsbidrag (vet ej säkert)

Blev arbetsbefriad med lön nu en månad innan jag börjar det nya jobbet så nu skulle det vara perfekt med ett snabbsläpp av RDR2 till PC😀

Skrivet av Stefflo:

Sorry, helt riktigt.
Jobbar som säljare inom industriautomation. Alla här kan inte jobba med IT.

Ålder 45 år

Urbildning
El-tele Elektriker 2 år och Automationstekniker 1 år.

Erfarenhet
Jobbat som säljare 11 år inom samma bransch. Innan dess 15 år som industrielektriker.

Lönen är just nu
Brutto 50 000kr + möjlig bonus helt beroende på mig 0-90 000kr/år + 2000kr/mån för hemmakontor.

Förmåner
Pensionsförsäkring
Telefon
Dator
Förmånsbil
30 dagars semester
Friskvårdsbidrag 4000kr/år

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puoti Pelkonen:

Men så för en tid sedan så jag upp mig från arbetet då jag inte längre ansåg att vi hade förutsättningarna att göra ett bra och lagenligt arbete, att skapa "goda" levnadsvillkor som är en mycket större uppgift än t.ex. "skäliga" som då gäller för äldreomsorgen.

Personligen tycker jag inte att det är ok att säga upp sig från ett arbete utan att skaffat sig ett nytt först. Undantag finns förstås om det är så att man exempelvis blir mobbad på jobbet eller liknande. I ditt fall borde det väl gå att anmäla arbetsgivaren om det är så att arbetet inte var lagenligt.

Jag vill inte betala vare sig skatt eller a-kasseavgift för att folk skall kunna välja om man vill jobba eller ej.

Permalänk

Nej, nu ger jag upp. Jag tror att jag har fyra utkast till kommentar till detta och alla öppnar för diskussioner åt höger och vänster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Personligen tycker jag inte att det är ok att säga upp sig från ett arbete utan att skaffat sig ett nytt först.

Ursäkta, vad? Och vem är du att säga vad folk gör av sina egna liv?

Skrivet av videopac:

Jag vill inte betala vare sig skatt eller a-kasseavgift för att folk skall kunna välja om man vill jobba eller ej.

Surt, det är sammhället du lever i. Gå ur akassan så har du väl halva problemet löst. Säg upp dig så löser du andra halvan.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puoti Pelkonen:

Nej, nu ger jag upp. Jag tror att jag har fyra utkast till kommentar till detta och alla öppnar för diskussioner åt höger och vänster!

Shoot!

Skrivet av gibbon_:

Ursäkta, vad? Och vem är du att säga vad folk gör av sina egna liv?
Surt, det är sammhället du lever i. Gå ur akassan så har du väl halva problemet löst. Säg upp dig så löser du andra halvan.

Ursäkta, vad? Skall jag inte skriva när jag tycker att något är fel? Vem är du att säga vad jag skall skriva?

Ja, jag tycker det är extremt oansvarigt. Klart man får göra vad man vill med sitt liv men det är tråkigt när det går ut över andra. Vet även att det är så, tyvärr, som samhället är uppbyggt idag; att det är underförstått att folk är ärliga och vill göra rätt för sig, att folk inte fuskar och inte vill utnyttja systemen. Det kommer inte att hålla hur länge som helst.

Men så är jag uppenbarligen gammalmodig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har satt bläck på ett nytt jobb i liknande bransch men en ny typ av produkter att sälja. Mitt tidigare jobb ville inte internrekrytera till tjänsten jag ville ha så valde att ta ett annat erbjudande.

Säljare inom industriautomation

Lön: 58 000kr/mån brutto + bonus som kan ge max tre månadslöner om jag överträffar min budget med 20%. Bonus börjar redan om jag nollar också.
Hemmakontor: 2000kr/mån

Förmåner:
Pensionsförsäkring
Telefon
Dator och Ipad
Förmånsbil
30 dagars semester (inte betald övertid givetvis)
Friskvårdsbidrag (vet ej säkert)

Blev arbetsbefriad med lön nu en månad innan jag börjar det nya jobbet så nu skulle det vara perfekt med ett snabbsläpp av RDR2 till PC😀

Är det på någon av de större drakarna inom industriautomation du jobbar på?
Jobbar själv inom automationsbranschen dock som applikationsingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Ursäkta, vad? Och vem är du att säga vad folk gör av sina egna liv?
Surt, det är sammhället du lever i. Gå ur akassan så har du väl halva problemet löst. Säg upp dig så löser du andra halvan.

Och därmed bli försörjd av andra som jobbar och betalar skatt? A-kassan står för övrigt för mindre än hälften av kostnaderna för ersättning till arbetslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvint:

Är 29 år och jobbar som Kommunekonom där jag jobbat i ett par år nu och har en lön på 33 300kr.

Funderar att byta upp mig snart då jag vill ha lite större utmaningar och jag vill gärna jobba inom privat sektor.

Lön är väl det sista jag har börjat fokusera på. Skönare med trevliga arbetskamrater där de inte finns någon prestige bland kollegorna och man har en bra sammanhållning.

Dock så är jag nyfiken kring vad löner för t ex. en business controller ligger på i ett större företag. Var på intervju hos ett internationellt företag och jag blev lite osäker om mina efterfrågade 40 000kr verkade seriöst eller kanske för lågt?

Det brukar stå listat fackliga kontakter längst ned i platsannonsen. De kan svara på det ungefärliga löneläget då de ha tillgång till lönelistan för de anslutna medlemmarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xervz:

Är det på någon av de större drakarna inom industriautomation du jobbar på?
Jobbar själv inom automationsbranschen dock som applikationsingenjör.

Jag går från en av de stora inom industriautomation och till ett mycket mindre bolag inom sensorteknologi för industrin. Kommer bli mycket mer jagande och jobbande för att övertyga kunderna men det ska bli spännande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tror många här är jävligt bortskämda med höga löner som tidigare skribenter påpekat.

Själv kan jag stoltsera med följande:
Gymnasial examen
Militärhögskola 2 år (+1år praktik)
5 år som yrkesofficer
3 år civil högskola inom samhällsbyggnad
6 år på statlig myndighet som ingenjör
2,5 år som kommunal ingenjör...

39 år

34000 före skatt.

Edit: Förlåt.. glömde... förmån, gratis kaffe! Satan, där fick ni!

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Tror många här är jävligt bortskämda med höga löner som tidigare skribenter påpekat.

Själv kan jag stoltsera med följande:
Gymnasial examen
Miliätärhögskola 2 år (+1år praktik)
5 år som yrkesofficer
3 år civil högskola inom samhällsbyggnad
6 år på statlig myndighet som ingenjör
2,5 år som kommunal ingenjör...

39 år

34000 före skatt.

Edit: Förlåt.. glömde... förmån, gratis kaffe! Satan, där fick ni!

Du glömde även nämna vad du jobbar med
”Ingenjör” känns ju ganska brett

Gärna också vilken myndighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du glömde även nämna vad du jobbar med
”Ingenjör” känns ju ganska brett

Gärna också vilken myndighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Fan vilket gnäll, mätningsingenjör

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Edit: Förlåt.. glömde... förmån, gratis kaffe! Satan, där fick ni!

Utgår ifrån att du då menar ett valfritt utbud av ett tiotal olika kaffedrycker från nymalda kaffebönor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Fan va sjukt, säker på jag tryckte post.
Vi pratade ju om lunch och arbetstid vilket är helt klart kopplat till lön, ytterst on topic.

För att återkoppla till det så har arbetsgivaren inget med att göra vad du gör på icke arbetstid. edit: så länge det inte påverkar din arbetsinsats ska tilläggas

Det där beror helt på vad du jobbar med och vad du har för sig på fritiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puoti Pelkonen:

Mitt inlägg var nog inte menat att klaga utan mer att uppmärksamma att det är inte alla som sitter på runt 30 netto varje månad. Eller, som det kan vara i detta forum med tanke på att IT-branchen är relativt högavlönad, kanske mycket mer. Om det även är så att man lever i en relation och har gemensam ekonomi, så får man ju dubbla detta.

Å ena sidan har jag arbetat som kvalitetssäkringssamordnare men också som boendestödjare i verksamhet under lagen om stöd och service (LSS) och på så sätt stöttat många människor med olika funktionsvariationer, å andra sidan har jag sedan 15 år tillbaka haft som hobby att laga och kränga datorer till mindre välbärgade i en medelstor stad.

Men så för en tid sedan så jag upp mig från arbetet då jag inte längre ansåg att vi hade förutsättningarna att göra ett bra och lagenligt arbete, att skapa "goda" levnadsvillkor som är en mycket större uppgift än t.ex. "skäliga" som då gäller för äldreomsorgen.

Men så nu blev det en lustig situation då jag glömde att tidsrapportera till a-kassan, därav skall jag försöka att leva på 8200 denna månad. Och jag tror faktiskt att jag skulle kunna klara det utan att tulla på sparkapitalet. Det är verkligen så att man kan skala bort mycket materiellt i livet och jag tipsar verkligen folk att tänka efter runt detta. Är det verkligen värt, förutsatt att man inte stormtrivs på arbetet då, att viga sitt liv åt lönearbete bara för att i nästa handling shoppa bort pengarna på materiella ting? Sedan angående att spara pengar, handla aldrig, aldrig på kredit annat än till boende då. "Den som är satt i skuld är inte fri".

Om inte annat så har ju Greta m.fl. uppmärksammat folk på att planeten inte pallar för en sådan våldsam exploatering av jorden.

Ledsen om jag har gått för mycket från ämnet.

Med glimten i ögat och bästa hälsningar
Mats

Människor måste dock ha löbejobb för att samhället ska gå runt, alla kan inte leva på bidrag. Tycker förövrigt det är skevt att man kan få a-kassa när man själv säger upp sig? Det är ungefär som att fråga ett försäkringsbolag vad man skulle få för sitt hus om man medvetet eldar upp det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Vad jag tycker är häpnadsväckande är att många kallar sina arbetsverktyg för förmåner. Ett sätt för arbetsgivare att få tjänsten att verka lite mer attraktiv kanske.
Jag ser iaf min dator, bil, telefon etc som just verktyg, utan dem kan jag inte vara produktiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad jag tycker är häpnadsväckande är att många kallar sina arbetsverktyg för förmåner. Ett sätt för arbetsgivare att få tjänsten att verka lite mer attraktiv kanske.
Jag ser iaf min dator, bil, telefon etc som just verktyg, utan dem kan jag inte vara produktiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, iaf om dator och telefon. Vill inte ha med dom att göra privat så det är ingen förmån på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Människor måste dock ha löbejobb för att samhället ska gå runt, alla kan inte leva på bidrag. Tycker förövrigt det är skevt att man kan få a-kassa när man själv säger upp sig? Det är ungefär som att fråga ett försäkringsbolag vad man skulle få för sitt hus om man medvetet eldar upp det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte helt korrekt. Du blir avstängd från din A-kasa i 45 dagar om du säger upp dig själv eller får sparken. Därefter är det sju dagar karenstid innan den åter rullar på. Så du blir av med två månadslöner. Jag kan hålla med dig i sak att det är märkligt att man alls får A-kassa vid egen uppsägning. Antingen får man ha ett nytt jobb som börjar direkt, eller så får man göra som många gör och ta ett medvetet glapp på någon månad att göra av med sparad semester på. Men det ska inte vara möjligt att planera en semesterperiod med A-kassa. Det är nog inget som nästa arbetsgivare ser positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad jag tycker är häpnadsväckande är att många kallar sina arbetsverktyg för förmåner. Ett sätt för arbetsgivare att få tjänsten att verka lite mer attraktiv kanske.
Jag ser iaf min dator, bil, telefon etc som just verktyg, utan dem kan jag inte vara produktiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var någon som började räkna upp allt från egen papperskorg till pingisbord i fikarummet som förmån, då fortsatte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Människor måste dock ha löbejobb för att samhället ska gå runt, alla kan inte leva på bidrag. Tycker förövrigt det är skevt att man kan få a-kassa när man själv säger upp sig? Det är ungefär som att fråga ett försäkringsbolag vad man skulle få för sitt hus om man medvetet eldar upp det.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om att arbete är det bästa. Men det kommer ju dock inte helt obemärkt förbi. Säger du upp dig själv är det minst 45 dagars karens, där du inte får någon ersättning. Sedan är det ju inte direkt 25 000 efter skatt man får ut. Det svider ganska mycket.

Jag tog för många år sedan det beslutet då min chef (privat litet familjeföretag inom tryckeri) kallade mig "jävla bög" för att jag spelade xbox då istället för PlayStation.

Det var tydligen bögfasoner, trots att jag hade flickvän. Vi hade även en latinamerikansk kille som han kallade idiot och invandrarjävel som var helt oduglig, trots att han var världens bästa kollega som var duktig på det han gjorde. Att jag inte anmälde detta kan man ju fundera på, men jag ville bara bort. Det blev droppen för mig och att utså hans narcissistbeteende.

Så jag kan inte hålla med om att det är skevt. Du måste kunna sätta dig in i att andra kanske inte fungerar precis som du. Vi är alla olika och vissa har haft det tuffare än andra, varpå man tar sina beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Tror många här är jävligt bortskämda med höga löner som tidigare skribenter påpekat.

Själv kan jag stoltsera med följande:
Gymnasial examen
Militärhögskola 2 år (+1år praktik)
5 år som yrkesofficer
3 år civil högskola inom samhällsbyggnad
6 år på statlig myndighet som ingenjör
2,5 år som kommunal ingenjör...

39 år

34000 före skatt.

Edit: Förlåt.. glömde... förmån, gratis kaffe! Satan, där fick ni!

Har skrivit lite om mitt jobb tidigare: #18030271

Fick ganska nyligen titeln Processingenjör som en marknadsanpassning efter vad arbetsuppgifterna innebär, kommunalt bolag.

35 300 i grundlön.

Det är inte högre i kommunal verksamhet. Uppåt 40k eller strax över det tar det stopp i lönekurvan.

Mina arbetsuppgifter och det fria upplägget uppväger lönen alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om ett event vartannat år med en övernattning är ett problem känner jag spontant att man måste ha ett väldigt tråkigt jobb, väldigt tråkiga kollegor eller både och?

Pust, nu är det över för den här gången!

Jag fick föreläsa om ett projekt jag arbetar med för de ca 150 personer från hela företaget som deltog, det var väldigt roligt Intressanta externa föreläsningar, men jag mådde inte riktigt jättebra på morgonen, måste vara något jag druckit...

Jag står fortfarande fast vi att 25% tycker sådana här event är skitkul, 50% är likgiltiga och 25% tycker att det är pest och pina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Håller med om att arbete är det bästa. Men det kommer ju dock inte helt obemärkt förbi. Säger du upp dig själv är det minst 45 dagars karens, där du inte får någon ersättning. Sedan är det ju inte direkt 25 000 efter skatt man får ut. Det svider ganska mycket.

Jag tog för många år sedan det beslutet då min chef (privat litet familjeföretag inom tryckeri) kallade mig "jävla bög" för att jag spelade xbox då istället för PlayStation.

Det var tydligen bögfasoner, trots att jag hade flickvän. Vi hade även en latinamerikansk kille som han kallade idiot och invandrarjävel som var helt oduglig, trots att han var världens bästa kollega som var duktig på det han gjorde. Att jag inte anmälde detta kan man ju fundera på, men jag ville bara bort. Det blev droppen för mig och att utså hans narcissistbeteende.

Så jag kan inte hålla med om att det är skevt. Du måste kunna sätta dig in i att andra kanske inte fungerar precis som du. Vi är alla olika och vissa har haft det tuffare än andra, varpå man tar sina beslut.

Nu är det ju dock så att har du giltiga skäl så får du a kassa från dag 1. Du behöver troligen ha något bevis (i form av vittne osv) och då kan jag köpa det. Då är det endå någon som har granskat fallet och ansett att du behövde komma bort. Vet att man blir utelåst 45 dagar men det är endå för bra för att man själv valt att gå ifrån ett jobb där man tjänar pengar. A kassa är en försäkring och borde då endast kunna användas vi plötsliga uppsägningar osv i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Skrivet av Superolle:

@Puoti Pelkonen:
Vad är det för bidrag du får och varför?
Bara för att förtydliga så ser jag absolut inga fel med bidrag så länge det finns skäl till dem. Betalar mer än gärna skatt för att hjälpa folk som sitter trångt till eller studerar så länge det är legitimt. Så det är en nyfiken fråga och inte en anklagande!

Jag är imponerad av att folk löser tillvaron med en sådan summa pengar men jag antar att det handlar om att rätta mun efter matsäcken. Bor du i storstad eller liten?

Sen blir man ju nyfiken på det sista du skrev! Hur ägnar du ditt liv åt andra?

Tack för detta visade intresse!

Skrivet av videopac:

Personligen tycker jag inte att det är ok att säga upp sig från ett arbete utan att skaffat sig ett nytt först. Undantag finns förstås om det är så att man exempelvis blir mobbad på jobbet eller liknande. I ditt fall borde det väl gå att anmäla arbetsgivaren om det är så att arbetet inte var lagenligt.

Jag vill inte betala vare sig skatt eller a-kasseavgift för att folk skall kunna välja om man vill jobba eller ej.

Jo, jag förstår! Jag skall inte säga att det förekom någon slags mobbning på arbetsplatsen. Absolut inte. Snarare var det ett slags tystnadens kultur som bredde ut sig. För ett antal år sedan var det t.ex. anmärkningsvärt om någon brukare inte kom utanför dörren på någon månad, medan vi på senare tid kanske uppmärksammade om någon inte varit utanför dörren på ett par år. Eller om någon brukare, i ren frustration, stod i trapphuset och förde oväsen så var det inte förrän han hade ett tillhygge som personalen reagerade och agerade.

Det förekom anmälningar enligt Lex Sara, det fanns system för avvikelsehantering och personal gjorde riskanalyser. Bekymret var nog att den personal som enbart tryckte på knappen för uppdatering var också den som fick mest i lönepåslag. Dvs. den som rapporterade uppåt att allt tycktes funka och som således inte gjorde någon större sak av vad som faktiskt hände.

Skrivet av gibbon_:

Ursäkta, vad? Och vem är du att säga vad folk gör av sina egna liv?
Surt, det är sammhället du lever i. Gå ur akassan så har du väl halva problemet löst. Säg upp dig så löser du andra halvan.

Schysst uppbackning, tackar!

Skrivet av Viktorph:

Håller med om att arbete är det bästa. Men det kommer ju dock inte helt obemärkt förbi. Säger du upp dig själv är det minst 45 dagars karens, där du inte får någon ersättning. Sedan är det ju inte direkt 25 000 efter skatt man får ut. Det svider ganska mycket.

Jag tog för många år sedan det beslutet då min chef (privat litet familjeföretag inom tryckeri) kallade mig "jävla bög" för att jag spelade xbox då istället för PlayStation.

Det var tydligen bögfasoner, trots att jag hade flickvän. Vi hade även en latinamerikansk kille som han kallade idiot och invandrarjävel som var helt oduglig, trots att han var världens bästa kollega som var duktig på det han gjorde. Att jag inte anmälde detta kan man ju fundera på, men jag ville bara bort. Det blev droppen för mig och att utså hans narcissistbeteende.

Så jag kan inte hålla med om att det är skevt. Du måste kunna sätta dig in i att andra kanske inte fungerar precis som du. Vi är alla olika och vissa har haft det tuffare än andra, varpå man tar sina beslut.

Ja, hoppas att du inte arbetade allt för länge på det stället.

Permalänk
Medlem

Jobbar som service elektriker på ett rikstäckande företag inom el, vs och ventilation.
Lön på 39 000 i månaden vilket verkar vara standard för dom större firmorna i området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Nu är det ju dock så att har du giltiga skäl så får du a kassa från dag 1. Du behöver troligen ha något bevis (i form av vittne osv) och då kan jag köpa det. Då är det endå någon som har granskat fallet och ansett att du behövde komma bort. Vet att man blir utelåst 45 dagar men det är endå för bra för att man själv valt att gå ifrån ett jobb där man tjänar pengar. A kassa är en försäkring och borde då endast kunna användas vi plötsliga uppsägningar osv i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker själv att det är bra att det finns. Det är finansierat både med medlemsavgifter från a-kassorna samt med statsbidrag. Det måste vara bättre än att det endast är "skattebetalarnas" pengar? Indirekt är det ju samma sak dock.

Vad är plötsliga uppsägningar enligt dig? Om jag har stulit dyra prylar på jobbet, och får sparken på grund av detta, tycker du att jag ska få a-kassa direkt då? Eller är det bättre att den som blir mobbad och slutat självmant får ersättning? I min värld är det inte så lätt att säga att man bara gått från ett jobb där man tjänat pengar.

Det där med giltiga skäl är ganska diffust i det fall jag har haft erfarenhet från. Ofta är du som privatperson ganska körd om det inte är extremfall. Alla på företaget tyckte denna chef var en idiot, men det var ingen förutom jag som vågade säga det. De ville inte skapa ännu mer osämja med chefen för att på så sätt förlora sina jobb eller bli ännu mer utsatta för hans mobbing.

Då har man antingen valet att stanna kvar och må dåligt, eller att gå ifrån detta och mista minst två månadslöner. I mitt fall var valet enkelt, då jag hade pengar. Men för alla är det inte så lätt.

Skrivet av Puoti Pelkonen:

Ja, hoppas att du inte arbetade allt för länge på det stället.

Nej det varade cirka 4 månader sedan orkade jag inte mer. Lycka till med din situation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Jag tycker själv att det är bra att det finns. Det är finansierat både med medlemsavgifter från a-kassorna samt med statsbidrag. Det måste vara bättre än att det endast är "skattebetalarnas" pengar? Indirekt är det ju samma sak dock.

Vad är plötsliga uppsägningar enligt dig? Om jag har stulit dyra prylar på jobbet, och får sparken på grund av detta, tycker du att jag ska få a-kassa direkt då? Eller är det bättre att den som blir mobbad och slutat självmant får ersättning? I min värld är det inte så lätt att säga att man bara gått från ett jobb där man tjänat pengar.

Det där med giltiga skäl är ganska diffust i det fall jag har haft erfarenhet från. Ofta är du som privatperson ganska körd om det inte är extremfall. Alla på företaget tyckte denna chef var en idiot, men det var ingen förutom jag som vågade säga det. De ville inte skapa ännu mer osämja med chefen för att på så sätt förlora sina jobb eller bli ännu mer utsatta för hans mobbing.

Då har man antingen valet att stanna kvar och må dåligt, eller att gå ifrån detta och mista minst två månadslöner. I mitt fall var valet enkelt, då jag hade pengar. Men för alla är det inte så lätt.

Nej det varade cirka 4 månader sedan orkade jag inte mer. Lycka till med din situation!

Nej en uppsägning pga av misskötsel är en plötslig uppsägning, det är också ett val man gjort. Sen håller jag med dig att det kan vara diffust, men samma sak gäller ju i väldigt många andra rättsliga fall, att man själv måste komma med bevis. så det är endå en dålig ursäkt tycker jag. Medlemskostnaden är ju dock extremt låg med tanke på hur a-kassan fungerar. 114kr i månaden (eller vad det nu är) är ju mycket lågt så det mesta går ut från skattekontot. Och sen är det ju tyvärr så att man behöver inte ens må dåligt på jobbet för att få a-kassa. Iallafall inte om man kan vänta dom där 45 dagarna
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Nej en uppsägning pga av misskötsel är en plötslig uppsägning, det är också ett val man gjort. Sen håller jag med dig att det kan vara diffust, men samma sak gäller ju i väldigt många andra rättsliga fall, att man själv måste komma med bevis. så det är endå en dålig ursäkt tycker jag. Medlemskostnaden är ju dock extremt låg med tanke på hur a-kassan fungerar. 114kr i månaden (eller vad det nu är) är ju mycket lågt så det mesta går ut från skattekontot. Och sen är det ju tyvärr så att man behöver inte ens må dåligt på jobbet för att få a-kassa. Iallafall inte om man kan vänta dom där 45 dagarna
Skickades från m.sweclockers.com

Men att må psykiskt dåligt är väl inget man väljer? Ja nuförtiden måste man nästan bevisa och övertyga för läkaren vad man har för sjukdom. En Alvedon och vila hjälper oftast.

Hur vet du detta? 108 kr i månaden x antal medlemmar (ca 250 000 i min nuvarande a-kassa) blir 27 miljoner i intäkter per månad. Det täcker upp för drygt 2000 medlemmars a-kassa per månad. Det är ersättning för hela orten jag bor på. Det är ganska mycket pengar utslaget på ett år. Nu har jag dock inga större bevis för hur många som nyttjar a-kassans ersättning per månad. Men jag kan tycka att det är ganska bra att en så stor summa går till medlemmar än att allt tas från statskassan likt andra bidrag.

Nog om detta. Vi kan iallafall konstatera att det bästa är att arbeta. 🙂

Ändring
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Har skrivit lite om mitt jobb tidigare: #18030271

Fick ganska nyligen titeln Processingenjör som en marknadsanpassning efter vad arbetsuppgifterna innebär, kommunalt bolag.

35 300 i grundlön.

Det är inte högre i kommunal verksamhet. Uppåt 40k eller strax över det tar det stopp i lönekurvan.

Mina arbetsuppgifter och det fria upplägget uppväger lönen alla dagar i veckan.

Ja det är en viktig detalj som många inte tänker på faktiskt. Sådana saker kan oftast vara mer värt än lite extra i plånboken.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Nytt jobb som lärare på en högstadieskola i en kommun norr om Stockholm. Jag är utbildad och legitimerad, nu med ca 6 års erfarenhet.

40 000 kr/mån

Ett par tusenlappar högre än förgående tjänsten, vilket känns roligt.

Skickades från m.sweclockers.com