Gammal LapPower laptop

Permalänk

Gammal LapPower laptop

För ett antal månader sedan lyckades jag få tag i en riktigt ovanlig dator(tror jag). Det handlar om en gammal LapPower. Ett av de problemen jag har är att jag vet så lite om den och hittar inget mer om företaget LapPower förutan än liten Wikipediapage. Det jag vet( eller gissar) är att den kom original med antingen Win 95 el 98. Min morfar(första och enda ägaren) visste inte heller so mycket om den förutom att han avnände den inom skolan när han arbetade på Hammar här uppe i Vännäs. Sen dess under någon tid har den blivit upppgraderad till XP, utan några drivers för t.ex ljud. Den funkade när jag väl hittade AC-adaptern men hdd lät inte så frisk. Funderar på att klona till en ny(are) 10 gigs och byta ut den gamla tills vidare. Inga program instalerade utom när jag har testat cd och floppy-driven. Båda funka som de ska och tills vidare väntar jag kanske tills jag fått reda på mer om denna dator. Jag hade hoppats på att alla på denna hemsida skulle kunna komma fram med någon info kanske, annars kanske bara råd. Men all hjälp hjälper oftast så något ska man väl kunna luska fram.

Moddel-numret under datorn är MT-955

Jag har inte lyckats ladda upp några bilder på den(går det ens att ladda bilder i ett "filformat"?) men det kanske går ändå.

Tack i förväg

Permalänk

LapPower kommer jag ihåg. Om du söker på google så hittar du mycket info om företaget och dom som drev det men inget om själva modellen du har tyvärr.

Helen Wellton heter kvinnan som var med i varenda reklam och många pojkars dröm på 90-talet.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.532795/lap-powers-uppgang-o...

Permalänk
Medlem

Shit! Lap Power, det företaget glömmer jag aldrig.

Minns att jag nån gång på 90-talet var väldigt nära att köpa en dator därifrån, sen är det ju som Storbamsen skrev innan att man tyckte Helen var extremt het

Tack för länken @Storbamsen intressant läsning och en rolig tillbakablick.

Permalänk
Medlem

Vi hade en stationär dator från LapPower. Tror den kom med 3.11 och att vi uppdaterade själva till 95, men det bar ju ett tag sedan så jag är inte säker.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Skrivet av Storbamsen:

LapPower kommer jag ihåg. Om du söker på google så hittar du mycket info om företaget och dom som drev det men inget om själva modellen du har tyvärr.

Helen Wellton heter kvinnan som var med i varenda reklam och många pojkars dröm på 90-talet.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.532795/lap-powers-uppgang-o...

Skrivet av Fump:

Shit! Lap Power, det företaget glömmer jag aldrig.

Minns att jag nån gång på 90-talet var väldigt nära att köpa en dator därifrån, sen är det ju som Storbamsen skrev innan att man tyckte Helen var extremt het

Tack för länken @Storbamsen intressant läsning och en rolig tillbakablick.

Skrivet av Earthchill:

Vi hade en stationär dator från LapPower. Tror den kom med 3.11 och att vi uppdaterade själva till 95, men det bar ju ett tag sedan så jag är inte säker.

Tack för svaren, jo jag har försökt kolla runt lite på internet men hittade mest gamla reklamer med Helen eller fakta om företaget, int så mycket om några modeller dock.

Vet inte om det här funkade men försökte ladda upp nå bilder datorn.

bilder(tror jag)

Permalänk
Medlem

Valet av operativsystem beror på vad du vill göra, vilka spel du vill kunna spela. För större bakåtkompatibilitet rekommenderas Windows 98SE. Vill du köra lite mer från 00-talets början så är det väl XP som är smidigast.

Windows 95 är ganska värdelöst (om man nu inte bara vill återuppleva det) så även gamla Windows 98.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Valet av operativsystem beror på vad du vill göra, vilka spel du vill kunna spela. För större bakåtkompatibilitet rekommenderas Windows 98SE. Vill du köra lite mer från 00-talets början så är det väl XP som är smidigast.

Windows 95 är ganska värdelöst (om man nu inte bara vill återuppleva det) så även gamla Windows 98.

Tack för tipsen, ett av de största problemen kommer nog bli att hitta drivers till den som funkar. Det är inte som dell har det direkt. Att dom har kvar alla drivers för gamla datorer. Jag vet inte heller vilket os den hade orginal eftersom den blivit uppgraderad till XP i efterhand. Det kommer inte gå att köra spel, förutom kanske 2d-titlar, och jag hade tänkt försöka få den till originalskick eftersom den är så fin nästan överallt. Då undrade jag om jag skulle behålla XP eller "uppgradera" till 95/98. Den komme orginal med 98 gissar jag men jag vet inte exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbamsen:

LapPower kommer jag ihåg. Om du söker på google så hittar du mycket info om företaget och dom som drev det men inget om själva modellen du har tyvärr.

Helen Wellton heter kvinnan som var med i varenda reklam och många pojkars dröm på 90-talet.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.532795/lap-powers-uppgang-o...

Ja, har till och med träffat henne och hon såg väl rätt bra ut även i verkligheten men inte alls som på annonserna. Dessutom träffade jag hennes gubbe och det blev väl rätt uppenbart vem som egentligen drev verksamheten om man säger så. Men det är väl kanske en inte riktigt ämnet här, men blev lite inspirerad

Hoppas det löser sig med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manse N535:

För ett antal månader sedan lyckades jag få tag i en riktigt ovanlig dator(tror jag). Det handlar om en gammal LapPower. Ett av de problemen jag har är att jag vet så lite om den och hittar inget mer om företaget LapPower förutan än liten Wikipediapage. Det jag vet( eller gissar) är att den kom original med antingen Win 95 el 98. Min morfar(första och enda ägaren) visste inte heller so mycket om den förutom att han avnände den inom skolan när han arbetade på Hammar här uppe i Vännäs. Sen dess under någon tid har den blivit upppgraderad till XP, utan några drivers för t.ex ljud. Den funkade när jag väl hittade AC-adaptern men hdd lät inte så frisk. Funderar på att klona till en ny(are) 10 gigs och byta ut den gamla tills vidare. Inga program instalerade utom när jag har testat cd och floppy-driven. Båda funka som de ska och tills vidare väntar jag kanske tills jag fått reda på mer om denna dator. Jag hade hoppats på att alla på denna hemsida skulle kunna komma fram med någon info kanske, annars kanske bara råd. Men all hjälp hjälper oftast så något ska man väl kunna luska fram.

Moddel-numret under datorn är MT-955

Jag har inte lyckats ladda upp några bilder på den(går det ens att ladda bilder i ett "filformat"?) men det kanske går ändå.

Tack i förväg

Vilket OS som fungerar bäst beror på hårdvaran, och framförallt hur mycket minne den har (eller kan få).
Skulle säga att med 32-64MB så kör Windows 98SE.
Finns det 128-256MB så fungerar Windows 2000 väldigt bra, betydligt bättre kompatibilitet än vad man kan tro.
XP vill ha minst 512MB, men 1GB minne är ännu bättre.
Har den en 44 pins 2.5" IDE hårddisk så kan du ju skaffa en Compact Flash adapter plus ett CF kort istället för att leta efter gamla diskar.

SWC hostar inte filer (iaf. inte för forummedlemmar) så använd typ https://imgur.com/upload och länka här.
Skall bli kul att se vad du har för någonting !

Lite användbara länkar om du vill sätta fart på den:
https://www.bootdisk.com/
https://www.ultimatebootcd.com/
https://winworldpc.com/library/operating-systems
http://vogonsdrivers.com/
https://www.philscomputerlab.com/dos-benchmark-pack.html

Permalänk

Tack för svaret och tipsen! Jag har kollat nu på ramminnet installerat och det står inte någon mängd av hur mycket det är vad jag kan se men Windows XP som var installerat redan på den gamla disken verkade ganska nöjd, har nu laddat upp bilder igen på imgur denna gång istället. https://imgur.com/a/Fp9NF9W

Permalänk
Medlem
Skrivet av manse N535:

Tack för svaret och tipsen! Jag har kollat nu på ramminnet installerat och det står inte någon mängd av hur mycket det är vad jag kan se men Windows XP som var installerat redan på den gamla disken verkade ganska nöjd, har nu laddat upp bilder igen på imgur denna gång istället. https://imgur.com/a/Fp9NF9W

64MB modul, gissar på 2 stycken ?
Troligen en mobil Pentium 2 under huven, 300 MHz ?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

64MB modul, gissar på 2 stycken ?
Troligen en mobil Pentium 2 under huven, 300 MHz ?

Bara en ramsitcka men jag skulle också gissa på någon P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av manse N535:

Bara en ramsitcka men jag skulle också gissa på någon P2

Då har du nog någon sticka som gömmer sig på annan plats, alternativt är integrerat på moderkortet.
Inte en chans att XP är annat än direkt plågsamt på 64MB

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Då har du nog någon sticka som gömmer sig på annan plats, alternativt är integrerat på moderkortet.
Inte en chans att XP är annat än direkt plågsamt på 64MB

Jag få dra igång den och kolla i biosen hur mycke det sitter i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Uppdatering: Hej nu hare gått ett tag och har jag Win 98 intsallerad på en annan hdd. Mest för att den gamla gick sönder. Det största problemet jag har nu är ju drivrutiner, och jag kan inte få den interna usb-porten att funka. Det är ett problem då jag hade tänkt använda mig av en tidig version av speccy för att se vad som verkligen sitter i. Men jag antar att jag får bränna en cd. Synd att jag gjorde slut på min sista till Win 98.

Permalänk
Medlem

@manse N535: jag jobbade på Lap Power Service. Många datorer av skitkvalitet därifrån, men så kånkade det också 🤣😂

Som du skriver senare bör W98 fungera, men det är ju drivrutiner som lär vara svårt. Men speccy kan ju faktiskt hitta vilken modell det var, minns t ex att vi köpte OEM laptops från FIC (?). De i sin tur kanske har något.

Lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av manse N535:

Uppdatering: Hej nu hare gått ett tag och har jag Win 98 intsallerad på en annan hdd. Mest för att den gamla gick sönder. Det största problemet jag har nu är ju drivrutiner, och jag kan inte få den interna usb-porten att funka. Det är ett problem då jag hade tänkt använda mig av en tidig version av speccy för att se vad som verkligen sitter i. Men jag antar att jag får bränna en cd. Synd att jag gjorde slut på min sista till Win 98.

Nått som nästan alltid funkar utan att behöva leta externa drivrutiner är att köra linux så nån lätt linuxdist för datorer med äldre hårdvara ger dig nog möjligheten att läsa ut vad det finn för hårdvara i burken så kan du leta drivrutiner för win utefter det, ett annat alternativ är ju att fysiska läsa på kretsarna vad som sitter i.
Puppylinux är litet och lättdrivet och brukar funka bra på alla gamla datorer, tänk bara på att datorn troligen inte alls kan bootas från ett usbminne utan du behöver starta från en cd eller ha startdisketter för en så pass gammal dator.
http://puppylinux.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nått som nästan alltid funkar utan att behöva leta externa drivrutiner är att köra linux så nån lätt linuxdist för datorer med äldre hårdvara ger dig nog möjligheten att läsa ut vad det finn för hårdvara i burken så kan du leta drivrutiner för win utefter det, ett annat alternativ är ju att fysiska läsa på kretsarna vad som sitter i.
Puppylinux är litet och lättdrivet och brukar funka bra på alla gamla datorer, tänk bara på att datorn troligen inte alls kan bootas från ett usbminne utan du behöver starta från en cd eller ha startdisketter för en så pass gammal dator.
http://puppylinux.com/

Nog kommer linux att funka men jag är liksom inställd på win 98 just nu eftersom jag bara har en annan dator med win 98 på. Och med tanke på att spel som duke nukem och doom har multiplayer via seriellkabel så har jag ju möjligheten att spela med kompisar å så. Jag väntar på fler cd-skivor just nu och så får jag se.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av manse N535:

Nog kommer linux att funka men jag är liksom inställd på win 98 just nu eftersom jag bara har en annan dator med win 98 på. Och med tanke på att spel som duke nukem och doom har multiplayer via seriellkabel så har jag ju möjligheten att spela med kompisar å så. Jag väntar på fler cd-skivor just nu och så får jag se.

Jag syftade på att du kan använda linux för att läsa ut vilken hårdvara du behöver leta drivrutiner till för att win ska fungera om du har problem att få reda på det på andra sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

mIRCwar - Quake:

Citat:

min nya tvåhundra var långsammare än den i affären
polarens MMX går snabbare med Quake
varför ska försäljaren på Lap Power blåsa mig?
och Windows varje timma låsa sig

visst går det att spela mp3:or i stereo
vad gör det?
när jag bara vill spela min Quake

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Nu har jag laddat hem en äldre version av speccy men det är för stor för en floppy och eftersom drivrutinerna inte funkar så kan jag inte avnända usbporten. Jag har provat ett pcmcia-usbkort men återigne funkar inte drivrutinerna. Jag provade också att ladda ner drivrutinerna och köra över dem på en flopppy men dom funkade inte.

Permalänk

Har du fått igång den? Jag har nog en gammal IDE 2.5" liggandes med okänt innehåll, skickar gärna mot porto

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Har du fått igång den? Jag har nog en gammal IDE 2.5" liggandes med okänt innehåll, skickar gärna mot porto

Ja den startar, jag har "nedgraderat" från win xp sp1 till win 98 se men jag har inga drivrutiner till. Jag har tänkt använda speccy för att se vad som verkligen är i den och sedan ladda ned drivrutiner. Men jag har inget sätt att få över filer till den som är större än 1.44mb via floppy.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan datorn boota från cd och kan du bränna en cd så gör en Linuxcd med en passande dist typ Puppy och kör igång datorn med den eller installera win 98 eller nått annt gammalt os, allt behöver inte funka fullt ut från början utan bara så pass att du kan börja läsa ut vilka delar den innehåller.
Kan den boota från cd eller inte, behöver du bootdiskar eller dos eller pxe boot ?
Har datorn diskett och cd samtidigt eller växlar man och har bara 1 av dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan datorn boota från cd och kan du bränna en cd så gör en Linuxcd med en passande dist typ Puppy och kör igång datorn med den eller installera win 98 eller nått annt gammalt os, allt behöver inte funka fullt ut från början utan bara så pass att du kan börja läsa ut vilka delar den innehåller.
Kan den boota från cd eller inte, behöver du bootdiskar eller dos eller pxe boot ?
Har datorn diskett och cd samtidigt eller växlar man och har bara 1 av dem ?

Har både cd å floppy. Kan boota från cd eftersom jag installerade win 98 på den. Använde floppy då också. Jag får köpa några fler cdr-skivor och bränna nåt lätt linux på den

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av manse N535:

Har både cd å floppy. Kan boota från cd eftersom jag installerade win 98 på den. Använde floppy då också. Jag får köpa några fler cdr-skivor och bränna nåt lätt linux på den

Nu är du otydlig, kunde du installera win 98 helt från cd eller använde du bootdisk, man bootade ju ofta från disk för att sen läsa in filerna från cd på win 98 tiden.
Kan du boota från cd så är det ju enkelt att bränna lite skivor med os och prova olika varianter med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu är du otydlig, kunde du installera win 98 helt från cd eller använde du bootdisk, man bootade ju ofta från disk för att sen läsa in filerna från cd på win 98 tiden.
Kan du boota från cd så är det ju enkelt att bränna lite skivor med os och prova olika varianter med.

Ja som sagt här, jag bootar från början från cdn och sen "bootar" jag med floppy så att jag kan installera windows vilket redan är gjort

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av manse N535:

Ja som sagt här, jag bootar från början från cdn och sen "bootar" jag med floppy så att jag kan installera windows vilket redan är gjort

Nu blir det ännu otydligare, gamla win versioner bootas från en startdisk och sedan fortsätter installationen från cd men man bottar aldrig från cd för att fortsätta installera från disk.
Det vore rätt befängt att boota från cd för att sedan övergå till disk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbamsen:

LapPower kommer jag ihåg. Om du söker på google så hittar du mycket info om företaget och dom som drev det men inget om själva modellen du har tyvärr.

Helen Wellton heter kvinnan som var med i varenda reklam och många pojkars dröm på 90-talet.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.532795/lap-powers-uppgang-o...

Shit jag trodde företaget va påhittat utav Killinggänget Tror det är från Nile City där Percy bli intervjuad att han hade haft en affär med ägarinnan.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu blir det ännu otydligare, gamla win versioner bootas från en startdisk och sedan fortsätter installationen från cd men man bottar aldrig från cd för att fortsätta installera från disk.
Det vore rätt befängt att boota från cd för att sedan övergå till disk.

Jag kanske varit otydlig, man startar från början från cd och sen vill den ha en startdiskett men som jag sagt är redan allt det gjort. Det är drivrutiner jag saknar. Det jag kommer behöva göra är att antingen lista ut specsen eller på nått sätt kunna använda drivrutinerna från den gamla hårddsiken(intallerade på en ny för den gamla lät dåligt)

Skickades från m.sweclockers.com