Permalänk
Avstängd

Butik i Uppsala.

Hej Inet, har tänkt rätt länge sedan ni öppnade er butik i Barkarby viket är den närmaste folk runt Uppsala har att vända sig till om man nu behöver ta sig fysiskt till en butik.

Ni har fyra butiker i Stockholm, varav barkarby är den som är närmast beläget Uppsala, hade varit riktigt trevligt att ha en Inet butik såhär i... Sveriges fjärde största stad, speciellt som ni inte har någon konkurrens alls här att tala om, kanske vore något att ta upp...

Är inte så kul att behöva skicka sina garanti ärenden över posten eller åka 2x gånger till Stockholm enbart för att se att ens saker inte går mer sönder av transporten.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av teanox:

Hej Inet, har tänkt rätt länge sedan ni öppnade er butik i Barkarby viket är den närmaste folk runt Uppsala har att vända sig till om man nu behöver ta sig fysiskt till en butik.

Ni har fyra butiker i Stockholm, varav barkarby är den som är närmast beläget Uppsala, hade varit riktigt trevligt att ha en Inet butik såhär i... Sveriges fjärde största stad, speciellt som ni inte har någon konkurrens alls här att tala om, kanske vore något att ta upp...

Är inte så kul att behöva skicka sina garanti ärenden över posten eller åka 2x gånger till Stockholm enbart för att se att ens saker inte går mer sönder av transporten.

Två butiker i Stockholm. Inte fyra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Håller med, vi har ju Alina men nästan inget finns i lager där. Tragiskt.
Edit: Glömde Webhallen.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Två butiker i Stockholm. Inte fyra.

Man har även konkurrens av Webhallen som har butik i city.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Man har även konkurrens av Webhallen som har butik i city.

Enda kedjan i stan som klarar att ens försöka konkurera mot inet är webhallen, alina systems/xcore är ju... Ja, inte ens värt att nämna.

Skulle vara riktigt skönt med en affär i stan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Avstängd

Skulle gärna se en butik i Västerås också som haft en webhallenshop men som lagt ner, så absolut ingen konkurrens.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vad känner ni att ni saknar med fysiska butiker som ni inte redan får på nätet? Idag är det så pass bekvämt med ångerrätt, fri retur, fri frakt och leverans dagen efter vid beställning innan kl. 17 så jag förstår inte riktigt vitsen med fysiska butiker annat än i undantagsfall där man absolut måste ha ett nytt chassi eller en SSD nu, nu, nu och det känns inte som att det är värt det, särskilt inte när det gäller den här typen av butiker som mer eller mindre är ett paketombud med viss lagerhållning då man sällan eller aldrig kan undersöka produkternas och dess egenskaper på plats i alla fall.

Att fysiska butiker går under är ju bevis på att de är rätt överflödiga, särskilt när det gäller nätbaserade butiker, och det är dyrt med lagerhållning, lokal, personal m.m., pengar som jag hellre ser att man lägger på nätbutikerna som till skillnad från de fysiska butikerna faktiskt har det mesta i lager och i fler än ett exemplar.

En del av er skulle säkert argumentera för att fler butiker leder till ökad försäljning men som samhället ser ut idag är det väldigt svårt att driva fysiska butiker p.g.a. konkurrens från nätbutiker som har möjlighet att hålla lägre priser av flera olika anledningar och att man fokuserar främst på nätbutiken är väl också anledningen till att man kan erbjuda tjänster som gratis hemleverans.

Det är även lite lustigt att förslagen på nya butiker faller på orter som Uppsala och Västerås där man kan ta sig till t.ex. Barkarby på under timmen från båda dessa städer om det skulle krisa. Ytterligare något som tyder på att önskan om en butik handlar om impulsiv bekvämlighet (t.ex. att kunna spontanhandla på lunchen) snarare än ett faktiskt "behov".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Problemet med Webhallen i Uppsala är att butiken ligger så pass centralt så att det blir jobbigt att gå till bilen. Slutar med att man istället beställer tunga datorprylar på nätet. Så att man snabbt och smidigt kan hämta ut grejorna vid närmaste postombud.

Som konsument vill man ha parkering nära till hands. Alina har parkering nära till hands i Uppsala. Men deras dåliga lager får en att beställa på nätet. NetOnNet har jag besökt flera gånger för att göra ett kap. Allt för ofta så har de inget och jag besökte de i onödan. Vilket åter igen slutar med att jag beställer i från en annan försäljare på nätet.

Kort och gått så lider de fysiska butikerna i Uppsala av ett dåligt lager eller parkeringsmöjligheter, som får den otåliga konsumenten att söka sig till nätet.

Ska Inet öppna en butik här i Uppsala och gå runt så behöver de bra parkering och bussmöjligheter. Sedan ett stort lager så att det finns en anledning att besöka dem. För tillfället så finns det inte mycket att se eller testa i dagens elektronikbutiker. Det enda syftet med dem verkar vara att fånga in de otåliga, okunniga och att få ut varumärket på en byggnad som kan ses av de som inte har hört om en.

Dagens system med nätbutik fungerar bra för befintliga kunder, frågan är bara om satsningen på en fysisk butik är värt pengarna för att få nya kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stig Vildmark:

Problemet med Webhallen i Uppsala är att butiken ligger så pass centralt så att det blir jobbigt att gå till bilen. Slutar med att man istället beställer tunga datorprylar på nätet. Så att man snabbt och smidigt kan hämta ut grejorna vid närmaste postombud.

Som konsument vill man ha parkering nära till hands. Alina har parkering nära till hands i Uppsala. Men deras dåliga lager får en att beställa på nätet. NetOnNet har jag besökt flera gånger för att göra ett kap. Allt för ofta så har de inget och jag besökte de i onödan. Vilket åter igen slutar med att jag beställer i från en annan försäljare på nätet.

Kort och gått så lider de fysiska butikerna i Uppsala av ett dåligt lager eller parkeringsmöjligheter som får konsumenter att söka sig till nätet.

Det är möjligt att du måste kunna parkera direkt utanför ingången till affären men du kan inte uttala dig för "konsument". Det finns uppenbarligen många som tycker att Webhallen i Uppsala ligger bra till. Dessutom är det nära till busshållplatser om man inte vill gå så långt. När du handlar tunga saker kan du ta med dig en pirra för att slippa bära. Det är bara en gammal vana att man måste ha bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stig Vildmark:

Problemet med Webhallen i Uppsala är att butiken ligger så pass centralt så att det blir jobbigt att gå till bilen. Slutar med att man istället beställer tunga datorprylar på nätet. Så att man snabbt och smidigt kan hämta ut grejorna vid närmaste postombud.

Som konsument vill man ha parkering nära till hands. Alina har parkering nära till hands i Uppsala. Men deras dåliga lager får en att beställa på nätet. NetOnNet har jag besökt flera gånger för att göra ett kap. Allt för ofta så har de inget och jag besökte de i onödan. Vilket åter igen slutar med att jag beställer i från en annan försäljare på nätet.

Kort och gått så lider de fysiska butikerna i Uppsala av ett dåligt lager eller parkeringsmöjligheter, som får den otåliga konsumenten att söka sig till nätet. Ska Inet öppna en butik här i uppsala och gå runt så behöver de bra parkering och bussmöjligheter. Sedan ett stort lager så att det finns en anledning att besöka dem.

Parkering är nog inte den enda faktorn. Webhallen hade sin Västeråsbutik bredvid ICA Maxi med tillhörande parkering och gick ändå under efter något år eller två. Att försöka hitta parkering vid Barkarbybutiken på en lördag är också helvetet på jorden så man kan inte bara utgå från parkeringsmöjligheter och i båda dessa fallen tycker åtminstone jag att näthandel är betydligt smidigare om man nu inte är ute och impulshandlar och/eller behöver en produkt omgående.

Att fysiska butiker saknar många produkter och vanligtvis bara har ett fåtal exemplar av de produkter man faktiskt lagerhåller beror på att det är väldigt kostsamt, ett problem som NetonNet valt att tackla genom att placera sina butiker avsides där man har tillgång till större lokaler till lägre pris men då gäller det också att kunna dra kunder om det inte finns andra butiker i närområdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Det är möjligt att du måste kunna parkera direkt utanför ingången till affären men du kan inte uttala dig för "konsument". Det finns uppenbarligen många som tycker att Webhallen i Uppsala ligger bra till. Dessutom är det nära till busshållplatser om man inte vill gå så långt. När du handlar tunga saker kan du ta med dig en pirra för att slippa bära. Det är bara en gammal vana att man måste ha bil.

@Hubertus: Är inte så sugen på att dra en pirra igenom stan för att sen ta bussen. Tiden och energin det kostar mig i pengar är inte värt det. Det ska vara snabbt och smididgt. Annars köper jag hellre på nätet och får det skickat till ett uthämtningsställe. Där jag snabbt och smidigt når bilen inom ett par meter.

För små köp ligger Webhallen bra till, men för stora köp så undviker jag den som pesten. Då det blir för omständligt för mig som konsument. Det finns inte en chans att jag spenderar min lediga dag med att köra en pirra igenom stan. Speciellt inte när till exempel Elgiganten har en parkering precis utanför sin butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stig Vildmark:

@Hubertus: Är inte så sugen på att dra en pirra igenom stan för att sen ta bussen. Tiden och energin det kostar mig i pengar är inte värt det. Det ska vara snabbt och smididgt. Annars köper jag hellre på nätet och får det skickat till ett uthämtningsställe. Där jag snabbt och smidigt når bilen inom ett par meter.

För små köp ligger Webhallen bra till, men för stora köp så undviker jag den som pesten. Då det blir för omständligt för mig som konsument. Det finns inte en chans att jag spenderar min lediga dag med att köra en pirra igenom stan. Speciellt inte när till exempel Elgiganten har en parkering precis utanför sin butik.

Hur ofta köper du datagrejer du inte orkar bära?

Permalänk
Medlem

NetonNet funkar bra om man kollar så att varan finns i lager innan man beger sig dit. Lite för dåligt sortiment dock tycker jag samt att det suger att varje personal försöker kränga på en försäkringar, det är jobbigt.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Hur ofta köper du datagrejer du inte orkar bära?

Alla är inte fattiga i Uppsala. Har man råd att kosta på så blir det tungt.

Skrivet av ågren:

Parkering är nog inte den enda faktorn. Webhallen hade sin Västeråsbutik bredvid ICA Maxi med tillhörande parkering och gick ändå under efter något år eller två. Att försöka hitta parkering vid Barkarbybutiken på en lördag är också helvetet på jorden så man kan inte bara utgå från parkeringsmöjligheter och i båda dessa fallen tycker åtminstone jag att näthandel är betydligt smidigare om man nu inte är ute och impulshandlar och/eller behöver en produkt omgående.

Att fysiska butiker saknar många produkter och vanligtvis bara har ett fåtal exemplar av de produkter man faktiskt lagerhåller beror på att det är väldigt kostsamt, ett problem som NetonNet valt att tackla genom att placera sina butiker avsides där man har tillgång till större lokaler till lägre pris men då gäller det också att kunna dra kunder om det inte finns andra butiker i närområdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kort och gott så är det en stork risk för Inet att öppna en ny butik. Det är nog betydligt smartare att lägga pengarna på tv-reklam för att nå Svenssons. Allt fler drar sig till e-handel för att det är bekvämare och billigare. Kan man testa grejorna i butik så finns det fortfarande ett syfte med en fysisk butik. Kan man inte det så blir butiken ett in- och utlämningsställe där du kan få kontakt med lite personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Skulle gärna se en butik i Västerås också som haft en webhallenshop men som lagt ner, så absolut ingen konkurrens.

Netonnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burks:

Netonnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Oki, sant men ser inte dem som en databutik likt inet även om de säljer samma saker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Sällar mig till att vilja ha en Inetbutik till Uppsala!

Jag brukar köpa från Alina, komplett dator vartannat år. (Kan inte bygga själv!)

Ja. Webhallen finns, i centrum. Som boendes på landet är det inte det lättaste att ställa bilen för att lubba iväg in på Webhallen.

Ja. Kan köpa komplett dator via webben men jag föredrar "ansikte mot ansikte över disk"!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Sällar mig till att vilja ha en Inetbutik till Uppsala!

Jag brukar köpa från Alina, komplett dator vartannat år. (Kan inte bygga själv!)

Ja. Webhallen finns, i centrum. Som boendes på landet är det inte det lättaste att ställa bilen för att lubba iväg in på Webhallen.

Ja. Kan köpa komplett dator via webben men jag föredrar "ansikte mot ansikte över disk"!

Du menar nog att det är svårt att parkera gratis en halvmeter ifrån dörren. Det finns ett parkeringsgarage under S:t Per.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du menar nog att det är svårt att parkera gratis en halvmeter ifrån dörren. Det finns ett parkeringsgarage under S:t Per.

Så det går att parkera gratis där medans man är uppe i butiken och pratar?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Sällar mig till att vilja ha en Inetbutik till Uppsala!

Jag brukar köpa från Alina, komplett dator vartannat år. (Kan inte bygga själv!)

Ja. Webhallen finns, i centrum. Som boendes på landet är det inte det lättaste att ställa bilen för att lubba iväg in på Webhallen.

Ja. Kan köpa komplett dator via webben men jag föredrar "ansikte mot ansikte över disk"!

Ställer du dig i St. Per som föreslagits så är det vad, 200-300m till butiken? Hur hade en Inetbutik i city varit annorlunda? Eller föreslår du Gränby? Stenhagen? Även där är situationen densamma med problem att hitta parkering osv. och jag förstår inte hur något av ovanstående skulle vara smidigare än att a) hämta paketet hos ditt lokala postombud på väg till/från jobbet eller b) få gratis hemleverans direkt till dörren dagen efter beställning?

Det känns som att många är helt orimliga i sina förväntningar och inte har en aning om vad som krävs för att driva en butik och få verksamheten att gå runt utan vill mest bara ha en butik för möjligheten att spontant kunna kika in där någon gång då och då. När det väl finns butiker klagas det istället över att lagerhållningen är kass och det slutar med att folk ändå handlar det mesta på nätet och kanske köper en chassifläkt för 139kr i butik. Se bara på Webhallen i Västerås och Inet i Uddevalla, båda butikerna hade lägen vid stora handelsområden med stort potentiellt kundunderlag och ändå gick de under.

Det finns en anledning till att väldigt många kedjor dör butiksdöden och det finns inga direkta argument för att handla hårdvara över disk istället för på nätet där kunskapen förmodligen är betydligt högre än hos den genomsnittliga butikspersonalen.

Sweclockers be like

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ställer du dig i St. Per som föreslagits så är det vad, 200-300m till butiken? Hur hade en Inetbutik i city varit annorlunda? Eller föreslår du Gränby? Stenhagen? Även där är situationen densamma med problem att hitta parkering osv. och jag förstår inte hur något av ovanstående skulle vara smidigare än att a) hämta paketet hos ditt lokala postombud på väg till/från jobbet eller b) få gratis hemleverans direkt till dörren dagen efter beställning?

Det känns som att många är helt orimliga i sina förväntningar och inte har en aning om vad som krävs för att driva en butik och få verksamheten att gå runt utan vill mest bara ha en butik för möjligheten att spontant kunna kika in där någon gång då och då. När det väl finns butiker klagas det istället över att lagerhållningen är kass och det slutar med att folk ändå handlar det mesta på nätet och kanske köper en chassifläkt för 139kr i butik. Se bara på Webhallen i Västerås och Inet i Uddevalla, båda butikerna hade lägen vid stora handelsområden med stort potentiellt kundunderlag och ändå gick de under.

Det finns en anledning till att väldigt många kedjor dör butiksdöden och det finns inga direkta argument för att handla hårdvara över disk istället för på nätet där kunskapen förmodligen är betydligt högre än hos den genomsnittliga butikspersonalen.

Sweclockers be like

https://i.imgur.com/pK2l8RK.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

För egen del hade Gränby eller varför inte Boländerna varit att föredra då det är lättare att bära tunga saker på jämnt plan än att bära ner saker och få in i bilen i ett trångt garage. Är dessutom rejält mycket lättare med parkeringar där eller i Stenhagen än i centrum.

Har inget emot Webhallen, tvärtom. Handlat för många många tusen från dem genom decennierna men för mig ligger deras butik dåligt till.

Vad gäller att handla saker och hämta ut från ombud. Jo, beror på vad. Elektronik med tyngd =nejnej. Postens hantering och lokala butikens trånga utrymmen där de baxar in stora paket där de får plats.

Menmen. Om jag nu råkar önska att det hade varit trevligt att ha fler butiker eller firmor att välja mellan än "bara" Alina (jag gillar faktiskt Alina).

Förstår inte heller varför denna/dessa reaktioner för att jag och och TS uttrycker ett önskemål. Jobbar ni åt Inet? Känns nästan som om jag har varit oförskämd mot Inet med ett önskemål om butiksplacering.........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låta bli att småskratta åt denna fixering vid bilar. Det är så mycket 1900-tal över det. Det låter som ni ägnar dagarna till att köpa jättestora datorer. Vi andra har lärt oss att man kan köpa massor med datorer innan man kommer upp i vad en bil kostar i inköp och drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag kan inte låta bli att småskratta åt denna fixering vid bilar. Det är så mycket 1900-tal över det. Det låter som ni ägnar dagarna till att köpa jättestora datorer. Vi andra har lärt oss att man kan köpa massor med datorer innan man kommer upp i vad en bil kostar i inköp och drift.

Jepp. bor man på landet blir det en "fixering" på bil, tyvärr! :/ Men föreslå gärna vad man ska nyttja på landsbygden.

Ska skjuta till också utöver det att jag vill ha en butik att åka till om det är något jag behöver hjälp med istället för att packa in datorn och skicka med posten.............................

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag kan inte låta bli att småskratta åt denna fixering vid bilar. Det är så mycket 1900-tal över det. Det låter som ni ägnar dagarna till att köpa jättestora datorer. Vi andra har lärt oss att man kan köpa massor med datorer innan man kommer upp i vad en bil kostar i inköp och drift.

"Älskling kan du ta datorn och hämta Enok från fotbollsträningen?
-Enok är 6 år, han kan cykla tre mil!"

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

"Älskling kan du ta datorn och hämta Enok från fotbollsträningen?
-Enok är 6 år, han kan cykla tre mil!"

Är nog bara i uppsala man skulle ge en 6åring ett religöst namn som Enok..

Förstår inte vad ni behöver ett inet i uppsala oavsett, det är ju ändå bara en förort till stockholm. Och det finns ju en mitt i mellan i barkarby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Förstår inte heller varför denna/dessa reaktioner för att jag och och TS uttrycker ett önskemål. Jobbar ni åt Inet? Känns nästan som om jag har varit oförskämd mot Inet med ett önskemål om butiksplacering.........

För att många verkar ha en helt orimlig bild av vad som krävs för att driva en butik och tror att det "bara" är att fixa en lokal, slå upp portarna och skratta hela vägen till banken. Inet har redan provat att ha en butik utanför storstäderna med bra läge i ett handelsområde utmed en starkt trafikerad motorväg och det gick uppenbarligen inte runt så varför skulle Uppsala fungera bättre?

Att Webhallen håller sig flytande trots att de har fler butiker handlar förmodligen om att de har ett betydligt bredare sortiment likt El-Giganten, netonnet m.fl. som inte enbart riktar in sig på datorer och liknande. Det är nog helt enkelt väldigt svårt att driva en nischad butik i en bransch med väldigt knappa marginaler med hård konkurrens både från nätet och utlandet.

De anledningar som har lagts fram hittills är att det är enklare att hantera reklamationer (genererar ingen vinst och sker väldigt sällan), enklare att hämta sina produkter (genererar inte heller någon vinst jämfört med onlinehandeln och ett tveksamt argument när man kan få det till närmaste ombud eller hem till dörren) samt att det är enklare att parkera vilket möjligtvis skulle kunna leda till viss impulshandel (men endast under rätt omständigheter). Förstår du min poäng? För att det ska gå att driva en fysisk butik så måste det finnas ett ekonomiskt incitament vilket uppenbarligen verkar saknas.

@Stig Vildmark summerade situationen väldigt väl.

Citat:

Kort och gott så är det en stork risk för Inet att öppna en ny butik. Det är nog betydligt smartare att lägga pengarna på tv-reklam för att nå Svenssons. Allt fler drar sig till e-handel för att det är bekvämare och billigare. Kan man testa grejorna i butik så finns det fortfarande ett syfte med en fysisk butik. Kan man inte det så blir butiken ett in- och utlämningsställe där du kan få kontakt med lite personal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

För att många verkar ha en helt orimlig bild av vad som krävs för att driva en butik och tror att det "bara" är att fixa en lokal, slå upp portarna och skratta hela vägen till banken. Inet har redan provat att ha en butik utanför storstäderna med bra läge i ett handelsområde utmed en starkt trafikerad motorväg och det gick uppenbarligen inte runt så varför skulle Uppsala fungera bättre?

Att Webhallen håller sig flytande trots att de har fler butiker handlar förmodligen om att de har ett betydligt bredare sortiment likt El-Giganten, netonnet m.fl. som inte enbart riktar in sig på datorer och liknande. Det är nog helt enkelt väldigt svårt att driva en nischad butik i en bransch med väldigt knappa marginaler med hård konkurrens både från nätet och utlandet.

De anledningar som har lagts fram hittills är att det är enklare att hantera reklamationer (genererar ingen vinst och sker väldigt sällan), enklare att hämta sina produkter (genererar inte heller någon vinst jämfört med onlinehandeln och ett tveksamt argument när man kan få det till närmaste ombud eller hem till dörren) samt att det är enklare att parkera vilket möjligtvis skulle kunna leda till viss impulshandel. Förstår du min poäng? För att det ska gå att driva en fysisk butik så måste det finnas ett ekonomiskt incitament vilket uppenbarligen verkar saknas.

@Stig Vildmark summerade situationen väldigt väl.
Skickades från m.sweclockers.com

Förstår mycket väl att man inte knäpper med fingrarna så står butiken på plats. Jag uttryckte bara ett önskemål, om nu Inet ens läser. Mest för att visa att det finns några som skulle vilja ha en butik i Uppsala.

Köper en hel del via postorder från Webhallen men tyvärr skulle jag aldrig köpa en komplett dator från dem på grund av mina bekymmer att komma in i centrum. Superbt att de finns och bra för de som kan ta sig dit.

Frågan är vad datoranalfabeter som jag ska göra? Jag köper mina burkar från Alina. Mina skäl är som sagt att kunna köpa över disk, att prata med någon. Är det något som skiter sig kan jag åka till butiken och få hjälp istället för att packa in datorn och dra iväg till ombudet och hoppas vid alla högre makter som finns att ombudet eller posten inte har sönder något, likadant med leveransen till mig.

Nu vet jag ju inte hur det är med Webhallen, om jag krånglar mig fram till dem och hämtar en färdig dator och tar mig hem. Om något sen djävlas med den och jag krånglar mig tillbaks till dem, hjälper de på plats på en gång eller skickar Webhallen Uppsala i sin tur datorn till Stockholm?

Skrivet av Skrotnisse92:

...........det är ju ändå bara en förort till stockholm. Och det finns ju en mitt i mellan i barkarby.

Jo tack. Uppsala "drunknar" i närheten till Stockholm. Ska inte ens nämna elitidrotten, hockey och fotboll, i Uppsala och alla inflyttade Stockholmare. Det är en heeelt annan tråd. I övrigt blir det långt att åka från norduppland till Järfälla (?).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Förstår mycket väl att man inte knäpper med fingrarna så står butiken på plats. Jag uttryckte bara ett önskemål, om nu Inet ens läser. Mest för att visa att det finns några som skulle vilja ha en butik i Uppsala.

Köper en hel del via postorder från Webhallen men tyvärr skulle jag aldrig köpa en komplett dator från dem på grund av mina bekymmer att komma in i centrum. Superbt att de finns och bra för de som kan ta sig dit.

Frågan är vad datoranalfabeter som jag ska göra? Jag köper mina burkar från Alina. Mina skäl är som sagt att kunna köpa över disk, att prata med någon. Är det något som skiter sig kan jag åka till butiken och få hjälp istället för att packa in datorn och dra iväg till ombudet och hoppas vid alla högre makter som finns att ombudet eller posten inte har sönder något, likadant med leveransen till mig.

Nu vet jag ju inte hur det är med Webhallen, om jag krånglar mig fram till dem och hämtar en färdig dator och tar mig hem. Om något sen djävlas med den och jag krånglar mig tillbaks till dem, hjälper de på plats på en gång eller skickar Webhallen Uppsala i sin tur datorn till Stockholm?

Jo tack. Uppsala "drunknar" i närheten till Stockholm. Ska inte ens nämna elitidrotten, hockey och fotboll, i Uppsala och alla inflyttade Stockholmare. Det är en heeelt annan tråd. I övrigt blir det långt att åka från norduppland till Järfälla (?).

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med svårigheter att ta dig in till stan då närmaste p-hus som sagt ligger ett par hundra meter längre upp på samma gata? Är det att du föredrar att inte åka hiss? För problemet med avstånd till bilen och liknande kvarstår ju även om Inet skulle öppna butik.

Webhallen utför f.ö. enklare felsökning direkt i butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Men tanke på Inets grymma leveranstider ser jag heller inget behov av en butik, bor i Knutby 4 mil därifrån men det klart behöver man något på fredag är det långt att vänta tills tisdag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

[quote postid="18085972" userid="250958" name="ågren"]
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med svårigheter att ta dig in till stan då närmaste p-hus som sagt ligger ett par hundra meter längre upp på samma gata? Är det att du föredrar att inte åka hiss? För problemet med avstånd till bilen och liknande kvarstår ju även om Inet skulle öppna butik.

Webhallen utför f.ö. enklare felsökning direkt i butik.

Tack för infon om Webhallen och enklare felsök!

Vet inte ens hur det glidit över till min förmåga att ta mig upp ur ett garage till Webhallen.

För mig är det helt enkelt enklare att ta mig till valfritt område liknande Gränby, Boländerna eller Stenhagen och lalla in där och stå näsa mot näsa med någon än vad det är att ta mig in i city och ner i garaget som är trångt (fortfarande inget svar om det är gratis i garaget eller ej), glöm inte heller att jag får ju inte köra i city med dubbdäck t.ex om jag nu skulle ha ärende/behov av att ta mig till Webhallen under vintertid.

Så. Jag ber om ursäkt för min förhoppning om en Inetbutik till Uppsala trots att, utmärkta, Webhallen finns i city redan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk