Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ledsen att behöva säga det men...kaffebryggare är för noobs. Själv kör man AeroPress!

https://www.youtube.com/watch?v=pmjPjZZRhNQ

PS. Hipstern i videon är inte jag.

Trevlig bryggare som hemma samsas med en Chemex, Kalita-tratt, Clever Drip, ett par presskannor och ett Swiss Gold 1-koppsfilter. Och, givetvis, en Moccamaster när hela släkten kommer... 😁🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Gör riktigt gott kaffe

Permalänk
Medlem

1st Moccamaster (Obviously)
1st Delonghi Magnifica S (Automatisk espressomaskin som maler osv)
1st Delonghi Dedica (Manuell espressomaskin, på kontoret)
1st Wilfa WSCG-2 (Kaffekvarn, förvånandsvärt bra)

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Moccamaster!
Gott bryggkaffe, rätt temperatur. Och fort går det.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Började med en Wilfa WSP-1B (den svarta) men den fick jag reklamera efter nåt år då materialet i bågen som innehåller varmvattenröret till filtret sprack av värmen. Kaffet var ju så bra så jag köpte version 2 så fort den släpptes. Kan glädja dig med att den nya versionen har en rotationspump(som är tyst) istället för vibrationspump och materialvalen är av högre kvalité än den första versionen!

Har också en WSP-2A och har aldrig druckit bättre kaffe (krossar moccamaster) är dock lite irriterad på hur snabbt den stänger av sig kontra första modellen men det är småsaker.

I övrigt är det gourmetfilter från melitta, hela bönor från arvid nordqvist (Amigas) och kvarn. sedan måste det avnjutas i rätt kärl.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

En vit Melitta!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

moccamaster

Permalänk
Medlem

Moccamaster för bulkkaffe, annars en moddad Delonghi Dedica manuell espressomaskin med öppet filter

Edit: folk verkar skriva sina kvarnar också så... har en Eureka Mignon Specialita för espresson. Verkligen en superkvarn! Bryggkaffet får nöja sig med färdigmalet för jag orkar inte ratta in rätt för espresson mer än nödvändigt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Flera koppar: Wilfa WSP-2A
En kopp: Aeropress
Kvarn: Wilfa WSCG-2

Permalänk
Medlem

Vanlig bryggare. Inget avancerat här inte😄

Visa signatur

CPU: 5600X Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Minnen: Corsair Vengeance LPX 32 GB (2x16 GB) DDR4 3 600 MHz GPU: Asus 3080 EKWB M2: WD Black SN850X 1TB Samsung 960 Evo 1TB Nätagg: EVGA SuperNOVA 750W G2

Permalänk
Medlem

Siemens EQ6. Omöjligt att dricka vanligt bryggkaffe igen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Har en likadan och en termoskanna.
Har även en la pavoni presspresso

Min erfarenhet är att kaffet mals vid bryggningen och att det är av god kvalitet spelar större roll än bryggaren.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Har en Nescafé Dolce Gusto Mini Me från Krups

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

En Perkulator och en Dolce Gusto kapselbryggare, men jag dricker inte särskilt mycket kaffe hemma.

Det som är bra med perkulatorn är att den tar ganska lite plats samt att man inte behöver köpa filter till den.

Kapselbryggaren är bekväm men lite dyra kapslar, att man helt kan välja hur starkt/svagt man vill ha det ser jag som en fördel då den är manuellt styrd.
Finns flera smaker och inte bara kaffe, ska man bara ha en kopp är den smidigast.

Permalänk

Vattenkokare från Electrolux och tillverkar kaffet med den här smidiga silen från Ikea. Väldigt smidigt om man bara dricker några koppar i veckan hemma och inte vill ha en kaffebryggare som tar upp betydligt mer plats.

Visa signatur

HP 550-256no| A10-8750 | R7 360
Nokia 6.1 2018 | 128GB Samsung

Permalänk
Medlem

Kör med Rancillio Silva E med dubbel och trippel portafilter.
Maler med Rancillio Rocky

När jag inte orkar eller ska göra mycket kaffe så kör jag en presskanna från Bodum

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

...
Min erfarenhet är att kaffet mals vid bryggningen och att det är av god kvalitet spelar större roll än bryggaren.

Håller med till 100%

Permalänk
Medlem

Inte en kaffebryggare, men jag använder dessa GSI Commuter termosmuggar med inbyggd press. 3 skopor bryggkaffe (jag kör Zoega Intenzo just nu) och ca 2/3 kokande vatten (enkelt med elektrisk vattenkokare), vänta 3-4 minuter, och sedan pressa ner försiktigt så får man en mugg med gott kaffe som håller sig varmt i några timmar.
Jag tycker det blir riktigt gott och det passar mig då jag dricker 1-2 sippar då å då.
Jag har 3 st så 1 kan vara i diskmaskinen, 1 används, och 1 i reserv.

Enda jag kan klaga på är att det är ganska knepigt att få på skruvlocket så det inte läker. Gängorna hade kunnat vara bättre.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Mina golden rules för bryggning är:
- Att ha färska bönor (bönor som har nyligen rostats)
- Nymald kaffe
- Rätt grovlek på kaffet
- Rätt temperatur när man brygger, ex. 91 till 96 grader för espresso

Köper aldrig kaffe som inte har rostningsdatum!

Kör man espresso så är regelbundenhet en viktig parameter att kika på alltså att kaffet är lika grovt/fint. Billigare kvarnar brukar oftast vara ojämna i malningen
Hade en Wilfa kvarn tidigare och den malde ojämnt om man jämför med en dyrare variant.

Tar tempen på mina bryggare regelbundet. När jag kör med vanlig vattenkokare för t.ex AeroPress eller Presskanna så mäter jag tempen innan jag häller, det finns vattenkokare som man kan ställa in tempen men har inte kostat på mig en sån än.

Dyrare maskiner brukar oftast vara bättre utrustade med t.ex kopparledningar och uppvärmare, med komponenter utav koppar så håller den tempen bättre och ser till att rätt temperatur hamnar på kaffet.
EDIT: "The benefits of its durability, its conductivity, and antimicrobial properties make copper boiler the ideal material to be used in espresso machines despite its higher cost", Okej.. det fanns lite fler anledningar också

Själv gillar jag dubbel espresso för då känner man många smaker som man inte annars gör med "vanlig" brygg. Men testar jag kaffe som inte är espressobryggd så gillar jag den lite svagare för att lättare känna skillnaden i smak.

Hoppas dessa rader hjälper någon nååb där ute

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dieseltobbe:

Vattenkokare från Electrolux och tillverkar kaffet med den här smidiga silen från Ikea. Väldigt smidigt om man bara dricker några koppar i veckan hemma och inte vill ha en kaffebryggare som tar upp betydligt mer plats. https://livethemma.ikea.se/wp-content/uploads/2018/01/ikea_hallbar_finfika_inspiration_4.jpg

Oj, precis min stil (kaffe för en person, enkel apparat), sugen på att prova en "Överst" för SEK99 : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

En sån:

I den kör jag Gevalia El-Brygg eller vanlig Brygg om jag inte hittar den första. Vad är skillnaden egentligen, jag känner ingen? 3,5 mått per 3 stora koppar motsvarar en mugg, rätt starkt m a o. I alla fall tillräckligt för att många ska påpeka att det är starkt. Jag föredrar egentligen vilken Zoega's mörkrost som helst och körde hårt på det ett tag, men fick så svårt att somna. Det gick över när jag bytte tillbaka till Gevalia, som jag är uppvuxen med i nappflaskan nästan

Jag ser ingen anledning att krångla till det mer när den gör helt OK kaffe. Jag har testat många kaffeautomater som maler sina bönor on demand enligt alla pretentiösa lillfingerspretares önskemål, och det smakar ofta skit i jämförelse med mitt eget =). Tror dock att det ofta beror på att det är för svagt kaffe i automater, och det finns inget otäckare kaffe än för svagt kaffe.

Läste en artikel om att vattnet man använder har mycket stor betydelse för smaken också.

Permalänk
Medlem

Vattenkokare och Nescafé gold. The end.
Kalas och annat; Moccamaster K701 och Zoegas Forza!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Lite lurig den kvarnen stundtals gav bort min

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

En Siemens inbyggnads espressomaskin, gör riktigt gott kaffe. Det är min andra inbyggnadsmaskin, hade en i gamla lägenheten oxå. Den förra hann fylla 5 innan jag sålde och flyttade, den nya har hunnit fylla 4 år. Fortfarande lika kär i maskinen, har bryggt över tio tusen koppar i den senare.

Kan tipsa om bönor från Lidl av alla ställen, köper ett paket ljusa och ett paket mörka och blandar dem. Hamnar i samma klass som många dyrare bönor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör en sån här:

https://se.jura.com/sv/kaffe-for-hushallsbruk/kaffemaskiner/Z...

Finns väl inte så mkt att säga, gör vad den ska och smidigt att slippa massa "bökande". Dock är jag osäker på om Jura verkligen är värd sitt pris, även om det iof är bra kvalité osv.

Permalänk
Medlem

Visst, visst aeropresss hit och annan dyr utrustning dit men till det i särklass det viktigaste...

Vad har ni för kaffebönor???

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

OBH Nordica Box nånting (liten 6 koppars bryggare).
Precis återupplivat stora kaffemaskin Jura Ena 3. Håller fortfarande efter 7-8 år eller om den kanske är ännu äldre...
Har även en kapselmaskin som jag köpte från ica´s onlineshop vid nåt erbjudande.
Kör mest snabbkaffe hemma dock Nescafe, garant, änglagård (mycket god), Nescafe gold koffeinfri (väääldigt god faktiskt).

Provat massor med olika kaffesorter genom åren. Alla zoega´s, arvid nodqvist, Löfbergs lila, olika coffeshop´s egna blends.
Favorit är nog mollbergares blandning.

Permalänk

Kokar i kaffekanna på spisen. Old school. Allt annat kaffe bleknar i jämförelse.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har en Severin Caffitaly Picco som köptes på NetOnNet för 3-4år (?) sedan.
Den har fungerat jättebra och tuffar på precis lika bra idag som den gjorde när den var ny.

Har klämt ur sig minst 500-600 koppar, rengöring utav maskin var 100'e kopp ungefär.

Detta kan vara en utav de billigaste investeringarna jag gjort när det kommer till kaffe, maskinen reades ut hos NON för bara 99kr, med fri frakt... ord. pris var 1290kr vill jag minnas.

https://www.netonnet.se/art/trendigamobiltelefontillbehor/lag...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Snacka om att du har tålamod innan jobbet.

Japp, går upp 30min tidigare på morgonen!