Oneplus visar upp Oneplus TV Q1 – 55 tum med 4K QLED och inbyggd soundbar

Permalänk
Medlem

Blev väldigt besviken när det inte är oled

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade det varit Earc, 65tum, android så hade det nog blivit köp.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Snusfri

Tänk på att dessa tvapparater är riktade mot en helt annan marknad än våran.
Tror detta är ett försök att se hur en tv kommer att tas emot och slår det väl ut kan Oneplus mycket väl släppa större och "bättre" här i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nej, det förstår jag. Det finns en regionbaserad statistik på storlekar också men för den krävs tyvärr premiumkonto hos Statista. Men vore kul att se riktig fakta på att 55" varit standard i Sverige i 10 år. Trodde själv att det enbart var dom "intresserade" som köpte 55" redan för tio år sedan. Idag är det ju absolut standard.

55" var långt ifrån standard 2009. Snarare i spannet 40-46 folk köpte. https://m3.idg.se/2.1022/1.224458/test-8-lyx-tv-varstingarna

Permalänk

Trevligt med en till aktör på QLED! QLED är mig veterligt det bästa valet om en större användning för TV:n är spel. Duckar också i större utsträckning inbränning jämnfört med OLED. Dock synd att det är endast 55". 65" och 75" vorde ju mer värdigt som alternativ. Såg dock ingenting om VRR eller hur många zoner av dimning för HDR nyttjande de besitter. Just antalet zoner tycker jag är högst avgörande för en QLED vad gäller HDr upplevelsen.
Vore intressant att se en jämnförelse mellan samsung Q9R/Q9FN och Oneplus ditot. AdnroidTV kan nog vara den vinnande faktor om det står och väger dem emellan.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattIMössa:

Trevligt med en till aktör på QLED! QLED är mig veterligt det bästa valet om en större användning för TV:n är spel. Duckar också i större utsträckning inbränning jämnfört med OLED. Dock synd att det är endast 55". 65" och 75" vorde ju mer värdigt som alternativ. Såg dock ingenting om VRR eller hur många zoner av dimning för HDR nyttjande de besitter. Just antalet zoner tycker jag är högst avgörande för en QLED vad gäller HDr upplevelsen.
Vore intressant att se en jämnförelse mellan samsung Q9R/Q9FN och Oneplus ditot. AdnroidTV kan nog vara den vinnande faktor om det står och väger dem emellan.

FYI: https://www.youtube.com/watch?v=SlP2kwNqXNA

Ser inte poängen med QLED.

Permalänk
Medlem

Jag är nog också fundersam på vem som egentligen har utrymme för så stora tv:n att 55" är så pass litet. Hemma har jag en 47", men efter 50" tar väggen slut när man ska ha högtalare på sidan också. Alternativt kunde man skippa soffan, men lite surt att behöva byta runt grejer och bara ha en fåtölj.

Personligen känner jag väldigt få med desto mera utrymme som antingen inte bor ute på landsbygden eller har en lägenhet för 6-7 miljoner kr eller mera. För de allra flesta är 55" väldigt nära sweet spot för upplevelse och utrymme.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Jag är nog också fundersam på vem som egentligen har utrymme för så stora tv:n att 55" är så pass litet. Hemma har jag en 47", men efter 50" tar väggen slut när man ska ha högtalare på sidan också. Alternativt kunde man skippa soffan, men lite surt att behöva byta runt grejer och bara ha en fåtölj.

Personligen känner jag väldigt få med desto mera utrymme som antingen inte bor ute på landsbygden eller har en lägenhet för 6-7 miljoner kr eller mera. För de allra flesta är 55" väldigt nära sweet spot för upplevelse och utrymme.

Jag hyr min lägenhet, min 55" TV känns för liten i mitt vardagsrum.. nästa köp blir 75".

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Håller med dig, och du har troligtvis rätt också.

55" 4k känns helt lagom i mitt vardagsrum, lägger hellre pengar på en bra TV än en gigantisk.

Det som oneplus kan ta till marknaden som jag inte sett någon annan tillverkare lyckas med är en android-tv som inte är seg som katten. Idag är det väl mer eller mindre ett krav att koppla in en nvidia shield om man vill ha en något så när ok android-upplevelse på TVn. DET kan jag tänka mig att betala för, men en inbyggd soundbar; det går fetbort.

Jag håller också med men inte ska man behöva betala 17.000 för en bra 55 tums tv år 2020.
Jag hade gärna gått upp till en 65a dock men när jag köpte min 55a så valde jag den just för att man inte fick en bra 65a i den prisklassen jag valde att lägga mig på.

Permalänk
Medlem

För mig är 50" absolut fullt tillräckligt, det är en TV inte en biograf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Storleken på TV har tenderat att spåra ur, likt storleken på telefoner.

Fast TVn bär man vanligtvis inte omkring på, så att de blir stora spelar mindre roll. Dessutom finns det ju fortfarande små kompetenta TV apparater (konstigt nog inte OLED), medan små telefoner har sorterats ut. Men jag håller med om principen att det är bättre med mångfald, så att vi konsumenter för möjligheten att göra valet om vi vill ha stort eller smått.

Skrivet av Sando:

Jag är nog också fundersam på vem som egentligen har utrymme för så stora tv:n att 55" är så pass litet.

Det räcker med tillräcklig väggplats och några meters tittavstånd. Ofta överskattas det optimala titt-avståndet till en TV. Här finns tabeller och applets som kan hjälpa dig: https://www.rtings.com.
För film är 40 grader rekommenderat, vilket betyder 168 cm avstånd för 55 tum. För 75 tum är istället optimala avståndet 229 cm. Få rum är så små att man inte kan sitta längre bort än 2 m från ena väggen. Man kan också se att, för 40 grader, så kan man upplösa 2k och har alltså nytta av 4k (gränsen går vid ~32 grader). För att ha nytta av 8k, däremot, måste man sitta så nära att vinkeln är minst 64 grader - klart överdrivet för filmtittande (men inte för datorskärmar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Fast TVn bär man vanligtvis inte omkring på, så att de blir stora spelar mindre roll. Dessutom finns det ju fortfarande små kompetenta TV apparater (konstigt nog inte OLED), medan små telefoner har sorterats ut. Men jag håller med om principen att det är bättre med mångfald, så att vi konsumenter för möjligheten att göra valet om vi vill ha stort eller smått.

Absolut, det är helt sant! Mångfalden är kanon såklart, inte det jag menar. Valfrihet är ju alltid bra, pratade mest generellt om att "bigger is better" råder.

Ja, det är synd att det inte finns <55" OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Storleken på TV har tenderat att spåra ur, likt storleken på telefoner.
Har 2 vänner som sitter cirka 3 meter från varsin 65" och matar in skitmaterial i form av marksänd TV, Viaplay som verkligen ser för jäkligt ut. Sitter mycket hellre med en något mindre TV och skickar in en bra signal i form av 4K eller åtminstone FullHD på både TV och film, ingen jäkla compressed Netflix-dynga. Men det är min högst personliga åsikt.

Vore kul att veta hur långt ifrån ni sitter som har 65"+ och vad ni matar TV:n med? Har man bra källa hela vägen och sitter på ett rimligt avstånd från TV:n så är det klart att det är en mäktig upplevelse, det skulle jag själv kunna tänka mig. Men tror det är väldigt få som faktiskt har så optimala förutsättningar. Jag kanske har fel?

65" Oled E8. Sitter 2,5-3m ifrån. Matar med Digital-tv, Viasat Ultra HD samt uhd-filmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

65" Oled E8. Sitter 2,5-3m ifrån. Matar med Digital-tv, Viasat Ultra HD samt uhd-filmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Med så bra källa och TV kan jag tänka mig att det blir riktigt mäktigt!

Permalänk
Medlem

Man kan ju köpa en mellanklass Samsung och en riktigt fet soundbar för det priset. Nej tack.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se dem erbjuda mer för priset. Som de gör med sina telefoner, pressar marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sopanen:

Hade varit kul att se dem erbjuda mer för priset. Som de gör med sina telefoner, pressar marknaden.

Deras telefoner pressar ingenting längre, de kostar ju lika mycket som en Samsung flaggskipp Galaxy telefon och Samsung har ju t.ex. A80 som är betydligt billigare och jämfört med pris/prestanda mycket bättre telefon än oneplus. De dagarna som de gjorde prisvärda telefoner är långt över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Storleken på TV har tenderat att spåra ur, likt storleken på telefoner.
Har 2 vänner som sitter cirka 3 meter från varsin 65" och matar in skitmaterial i form av marksänd TV, Viaplay som verkligen ser för jäkligt ut. Sitter mycket hellre med en något mindre TV och skickar in en bra signal i form av 4K eller åtminstone FullHD på både TV och film, ingen jäkla compressed Netflix-dynga. Men det är min högst personliga åsikt.

Vore kul att veta hur långt ifrån ni sitter som har 65"+ och vad ni matar TV:n med? Har man bra källa hela vägen och sitter på ett rimligt avstånd från TV:n så är det klart att det är en mäktig upplevelse, det skulle jag själv kunna tänka mig. Men tror det är väldigt få som faktiskt har så optimala förutsättningar. Jag kanske har fel?

65" ca 1,5-2 meter ifrån. För det mesta kollas det på diverse streaming tjänster med Apple tv 4k eller spelar spel på min ps4 pro. Går i tankarna att byta ut tv:n mot en 75" QLED tv. Borde kanske egentligen skaffa glasögon..

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Borde kanske egentligen skaffa glasögon..

Ja, verkar vara många extremt närsynta här på Swec om man går efter önskad tumstorlek

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

55 tum har ju mer eller mindre varit standard i över 10 år.

Vad innebär standard? Standard är väl personligt? Du kan fortfarande köpa en mängd olika 32".

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på att se hur Oneplus planer för support av OS i TV;n ser ut?
Kommer det bli en klassisk att efter 2-3 år så lämnas ägaren till sitt öde och har en enhet som är en potentiell säkerhetsrisk?

Börjar få lite Androidtelefonsvibbar av dagens TV där livslängden kommer kortas ner rejält mkt mer, inte för att den går sönder utan för att om några år bör man inte använda de funktioner den såldes med och koppla bort den från nätet.
Och hur många gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Standard är väl personligt?

Näe, tvärtom. Standard är något gemensamt.

Och nej, i det här fallet (att 55" skulle vara "standard") är det inte meningen att du ska tolka det bokstavligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: Varför tycker du Netflix/Amazon knapp är knäppt?
Jag tycker det är jättesmidigt, starta TV´n och Netflix hoppar igång. Istället för att starta TV´n sedan välja "källa/source".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Bakgrund: Varför tycker du Netflix/Amazon knapp är knäppt?
Jag tycker det är jättesmidigt, starta TV´n och Netflix hoppar igång. Istället för att starta TV´n sedan välja "källa/source".

Det jag är emot är att det sällan finns någon inbyggd funktion i TV:n för att ändra knappens funktion, och om det nu fanns det så är det dumt att det står Netflix på knappen. Vet att det i vissa fall går att ändra vad knappen gör, med hjälp av tredjepartsappar eller andra knep, men en mer konsumentvänlig variant hade varit en knapp man själv får tilldela funktion, i en inbyggd funktion i tv:n.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Vi gick och kollade i butik och jämförde 55 mot 65 tum. Vi kom fram till att vi nog skulle ångra oss med en 55tum. Gick från 42 tum och visst 65 tum var gigantiskt i början men nu är det jäkligt skönt med så pass stor tv. Som vi bor nu och har tvn känns 75tum för stort för just oss. Men allt är ju personligt och hur man har tvn osv.

Men är du nöjd med 55tum så är det såklart bra men det innebär ju inte att det är fel av folk att vilja ha större.

Imo så är bigger==better inom skärmar. Det blir en bättre upplevelse helt enkelt. Jag skulle vilja ha projektor och 130" men är för lat för att köpa mörkläggningsgardiner, byta lampa osv. En Tv är ju lite smidigare på det sättet, låter mindre också.

Idag har jag en 47" som är alldeless för liten i det rum den står i, soffan är ca 5 meter ifrån. Jag kan inte spela när jag kopplar in datorn för det går inte att se text och andra element.

Skrivet av the squonk:

För mig är 50" absolut fullt tillräckligt, det är en TV inte en biograf.

Skickades från m.sweclockers.com

Så om du fick en 65" för exakt samma pris som du gav för din 50" hade du fortfarande tagit 50"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Är ni seriösa? Jag köpte en 55" förra året och det kändes som ett gigantisk uppgradering mot vår gamla 32 tummare. Ni kan ju gå på bio annars om ni vill ha större?

Elektronisk penis mättning på gång
Kör själv på en 46" som fungerar ypperligt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så om du fick en 65" för exakt samma pris som du gav för din 50" hade du fortfarande tagit 50"?

Ja, faktiskt, jag sitter bara 2 - 2.5 meter från TV:n så 50" är rätt lagom för mig. 65" blir för blaffig och sämre bild på SD/HD-material som är det mesta. Inte mycket i 4K ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Min nästa TV blir över 80 tum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Köpte en 65" för ett år sen, och fortfarande inte vant mig vid den maffiga sizen....
Den har tagit över och sabbat mitt vardagsrum på 25 kvm. Vågar knappt bjuda hem gäster längre, speciellt tjejer, när allt som syns i vardagsrummet är denna skrikiga bjässe.

Slets mellan en riktigt bra 55" eller en low end QLED på 65" på BF2018 och valde nog fel helt enkelt, men med lite påhittighet kanske jag kan möblera bort den på nått sätt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

För mig är 50" absolut fullt tillräckligt, det är en TV inte en biograf.

Bio är ju precis vad det ska vara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350