Svenska språket behöver en uppdatering?

Permalänk

Svenska språket behöver en uppdatering?

Jag har på senaste tiden tänkt på svenska språket och lagt märke till att vi ibland stavar ord lite konstigt. Några exempel:

  • Kort – spelkort. (uttalas: kort)

  • Kort – motsatsen till lång. (uttalas: kårt)

  • Banan – en frukt (uttalas: banán)

  • Banan – bilen åker på banan (uttalas: bánan)

  • Cykel – ett transportmedel (uttalas: cyckel)

  • Cykel – återkommande period (uttalas: cykel)

Det finns massvis med sådana här ord i svenska språket, ord som stavas likadant, men uttalas olika och har olika betydelser. Det finns fler exempel på hur stavningen och uttalet inte riktigt går ihop:

  • Rosa (uttalas: råsa)

  • Logiskt (uttalas: lågiskt)

  • Ovanför (uttalas: Åvanför)

Jag tror att dessa motsägelsefulla stavningar kan åtgärdas och därmed göra svenska språket mer effektivt och logiskt. Bättre stavning av svenska språket kommer vara till nytta till alla som skriver och läser svenska och framförallt till de som håller på att lära sig språket, barn och invandrare eller kanske utlänningar som är intresserade av svensk kultur.

Frågor till er som läser detta:

  1. Tycker ni att det svenska språket bör uppdateras?

  2. Om ni anser att svenska språket inte bör förändras, varför? Finns det någon nackdel med att stava det svenska språket mer korrekt?

Om ni har mer förslag på stavningar, ord eller grammatik som är ologiska i svenska språket så dela gärna med er!

Permalänk

Tycker du missat ett av de ord som är roligast att förklara i utlandet och det är "gift".
Gift som i äktenskap och gift som i något som är farligt för levande materia.

PÅ engelska blir det ju
Gift - Married
Gift - poision

i övrigt vet jag inte vad jag ska svara på frågan. mer än vad är ett optimalt språk?

Permalänk
Hedersmedlem

Det du syftar på kallas ordaccent eller pitch accent på engelska. Det är inte unikt för svenska även om det är ovanligt inom europeiska språk. Inte heller är vi unika att ha olika ljud för korta och långa vokaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det vore bättre om vi utbildade folk till att sluta sär skriva.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag har på senaste tiden tänkt på svenska språket och lagt märke till att vi ibland stavar ord lite konstigt. Några exempel:

  • Kort – spelkort. (uttalas: kort)

  • Kort – motsatsen till lång. (uttalas: kårt)

  • Banan – en frukt (uttalas: banán)

  • Banan – bilen åker på banan (uttalas: bánan)

  • Cykel – ett transportmedel (uttalas: cyckel)

  • Cykel – återkommande period (uttalas: cykel)

Det finns massvis med sådana här ord i svenska språket, ord som stavas likadant, men uttalas olika och har olika betydelser. Det finns fler exempel på hur stavningen och uttalet inte riktigt går ihop:

  • Rosa (uttalas: råsa)

  • Logiskt (uttalas: lågiskt)

  • Ovanför (uttalas: Åvanför)

Jag tror att dessa motsägelsefulla stavningar kan åtgärdas och därmed göra svenska språket mer effektivt och logiskt. Bättre stavning av svenska språket kommer vara till nytta till alla som skriver och läser svenska och framförallt till de som håller på att lära sig språket, barn och invandrare eller kanske utlänningar som är intresserade av svensk kultur.

Frågor till er som läser detta:

  1. Tycker ni att det svenska språket bör uppdateras?

  2. Om ni anser att svenska språket inte bör förändras, varför? Finns det någon nackdel med att stava det svenska språket mer korrekt?

Om ni har mer förslag på stavningar, ord eller grammatik som är ologiska i svenska språket så dela gärna med er!

Uppdateras gör ju språket hela tiden men långsamt. Vad jag förstår är du ute efter något slags stor genomgång där man bestämmer ny stavning på massor av ord med syftet att få tal- och skriftspråk att stämma bättre överens?

Att hitta på nya regler går ju, men det låter ju minst sagt besvärligt att genomföra ett sånt skifte rent praktiskt.
Vi har ju så många producenter och konsumenter av skriven text att det inte alls är lätt (och framförallt inte snabbt) att få alla att lära om, dessutom blir det en brytpunkt i närtid där äldre/nuvarande generationer får problem med ny text och kommande generationer får svårt att ta till sig äldre text.

Sedan är ju frågan, vems talspråk är det som ska vinna? Och eftersom ändå inte alla får skriva som de talar, är det värt det?

Och är det ens självklart att det är skriftspråket som ska ändras? Skriftspråket är ju mycket bättre standardiserat än talspråket, så borde vi istället tala som vi skriver? Då är vi av med alla jobbiga dialekter, när vi ändå håller på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Lego Master

Lär dig esperanto istället. Tillverkat språk som syftar till att gå runt många nedärvda konstigheter i organiskt framväxta språk.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Lär dig esperanto istället. Tillverkat språk som syftar till att gå runt många nedärvda konstigheter i organiskt framväxta språk.

Det idealet skulle väl dock raseras rätt snabbt om språket användes.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Det här med språkutveckling är intressant. Och lurigt.

Är inte alla med på tåget vid större förändringar så kan man som i Norge få två olika skriftspråk till ett talspråk. Nynorsk och bokmål.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lego Master

Delvis relaterat;
Fredrik Lindströms böcker "Världens dåligaste språk" och "Jordens smartaste ord" är intressanta, samt serien "Svenska dialektmysterier".

Om man nu gillar Lindström, det är det tydligen inte alla som gör.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du menar "uppdatera Svenska språket" egentligen, utan snarare "uppdatera stavningskonventionerna för svenska".
Språket i sig uppdateras långsamt men kontinuerligt baserat på hur folk talar - precis som alla andra levande språk. Stavning tenderar däremot att släpa efter i mindre eller större grad.

Jag tror inte vi behöver någon större stavningsreform ännu på ett tag. Så mycket har inte uttalet av svenska ord ändrats sedan 1906 års stavningsreform, som var den senaste större reformen.

Permalänk
Medlem

man skulle ju kunna börja med att rätta till alla undantag? så kanske det kunde blivit lite mer ordning på saker och ting... typ kam, rent grammatiskt borde det stavas med två "m" för att dra ett enkelt exempel, sen är det la så att svenska språket har rätt många låneord som orsakat dessa undantag?

rolig info om ord, hjärnan är det enda ord som namngivit sig själv

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Andreaz1:

Det du syftar på kallas ordaccent eller pitch accent på engelska. Det är inte unikt för svenska även om det är ovanligt inom europeiska språk.

Nej, trådstarten innehåller ingenting som har med ordaccent att göra. Ordaccent är det som gör att du hör skillnaden mellan tomten bakom huset (akut accent) och tomten som kommer på julafton (grav accent), eller mellan stegen du tar för att komma framåt (akut) och stegen du klättrar upp för (grav).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

man skulle ju kunna börja med att rätta till alla undantag? så kanske det kunde blivit lite mer ordning på saker och ting... typ kam, rent grammatiskt borde det stavas med två "m" för att dra ett enkelt exempel, sen är det la så att svenska språket har rätt många låneord som orsakat dessa undantag?

Svenska språket har inte anmärkningsvärt mycket lånord jämfört med många andra språk.
Vissa lånord har en lite ovanlig stavning just på grund av att de kommer från ett annat språk med andra stavningskonventioner, men flertalet lånord i svenskan har fått såväl försvenskad stavning som försvenskat uttal. T.ex så skriver vi ju toalett istället för att använda den ursprungliga franska stavningen toilette.

Permalänk
Avstängd

På Gotland säger man "tred = träd", detta är olika i landet. Skall man då ha annat skriftspråk på Gotland gentemot där man uttalar det "träd"? Man säger inte bara "tred" där utan: "soffe = soffa", och ganska många fler ord olikt andra delar av landet. Vore konstigt att ändra språket efter uttal. Talspråk och skriftspråk, jag förstår inte problemet om jag skall vara helt ärlig med att "ovanför" uttalas "åvanför" med mera? Utveckla gärna varför det vore bättre att ändra skriftliga språket efter talspråkets uttal? Tycker inte det är tydligt nog i ditt inlägg.

Aldrig mött någon som haft problem med att förstå hur något stavas baserat på att talspråket uttalas på ett visst sätt, inte ens på SFI.

Permalänk
Medlem

Fick den här i huvudet när jag läste trådstarten, på engelska men det skulle väl bli lika bra att göra något liknande på svenska

Citat:

A Plan for the Improvement of Spelling in the English Language

For example, in Year 1 that useless letter “c” would be dropped to be replased either by “k” or “s”, and likewise “x” would no longer be part of the alphabet. The only kase in which “c” would be retained would be the “ch” formation, which will be dealt with later. Year 2 might reform “w” spelling, so that “which” and “one” would take the same konsonant, wile Year 3 might well abolish “y” replasing it with “i” and iear 4 might fiks the “g/j” anomali wonse and for all.

Generally, then, the improvement would kontinue iear bai iear with iear 5 doing awai with useless double konsonants, and iears 6-12 or so modifaiing vowlz and the rimeiniing voist and unvoist konsonants. Bai iear 15 or sou, it wud fainali bi posibl tu meik ius ov thi ridandant letez “c”, “y” and “x”—bai now jast a memori in the maindz ov ould doderez —tu riplais “ch”, “sh”, and “th” rispektivili.

Fainali, xen, aafte sam 20 iers ov orxogrefkl riform, wi wud hev a lojikl, kohirnt speling in ius xrewawt xe Ingliy-spiking werld.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alling:

Nej, trådstarten innehåller ingenting som har med ordaccent att göra. Ordaccent är det som gör att du hör skillnaden mellan tomten bakom huset (akut accent) och tomten som kommer på julafton (grav accent), eller mellan stegen du tar för att komma framåt (akut) och stegen du klättrar upp för (grav).

Det var en jordbävning på julafton och tomten ligger under det hoprasade huset.

Språket ändras ju kontinuerligt och på ca 200 år så verkar man ändra så pass mycket att det börjar bli direkt svårt att förstå det och så lär det nog fortsätta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här med språkutveckling är intressant. Och lurigt.

Är inte alla med på tåget vid större förändringar så kan man som i Norge få två olika skriftspråk till ett talspråk. Nynorsk och bokmål.

Liten anmärkning, nynorsk är ett skriftspråk enbart, det blev framtaget i en sorts "protest" mot bokmål som har djupa rötter i danskan.
Många går runt å tror att det pratas nynorsk på den norska västkusten, det gör det inte, det är bara många olika dialekter.
Det är inte så många som pratar bokmål heller för den delen, för det mesta dialekter, även i Oslo (oslo dialekt)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Det är bra som det är.

Var nöjd med att det inte är värre.

Citat:

Ough is a letter sequence often seen in words in the English language. In Middle English, where the spelling arose, it was pronounced with a back rounded vowel and a velar fricative (e.g., [oːx], [oːɣ], [uːx], or [uːɣ]). The sequence is ambiguous, having at least eight pronunciations in North American English and nine in British English; its pronunciation depends entirely on its placement in a given word, with the most common being:

/oʊ/ as in though (cf. toe).
/uː/ as in through (cf. true).
/ʌf/ as in rough (cf. ruffian).
/ɒf/ as in cough (cf. coffin).
/ɔː/ as in thought (cf. taut).
/aʊ/ as in bough (cf. to bow [the gesture])

Permalänk
Medlem

Eftersom jag lärt mig stava hyfsat skulle det bli jobbigt att behöva ändra det jag redan lärt mig. Men tekniskt sett skulle vi nog behöva förnya skriftspråket en aning.

Exempelvis sj-ljudet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj-ljudet

googlade fram en intressant artikel och det verkar ju finnas flera principer på hur man ska stava: https://spraktidningen.se/artiklar/2012/10/darfor-stavar-vi-s...
Intressant med koreanska skriftspråket, kanske borde vi byta till detta istället?

Permalänk
Medlem

Tänker direkt på klassikern; Vart tog vägen vägen? Vi åker på en åker!

Tror dock inte på att försöka uppdatera språk och stavning "top down", lite "Det finns för många olika kontakter! Vi måste skapa en uniform standard!" Resultatet brukar bli att det finns en till kontakt på marknaden, och alla de tidigare fortsätts att användas.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

För ett antal år sedan tyckte man att det saknades ett ord i svenskan. Istället för att skriva han/hon skulle man skriva "hen". Många accepterade det medan andra var mycket negativa.

Permalänk
Hedersmedlem

Språket utvecklas hela tiden, oavsett om någon tycker att språket bör utvecklas åt något visst håll. Ett språk slutar bara utvecklas om det är ett dött språk. Eftersom jag inte vill att svenskan ska dö ut, så blir jag ju tvungen att svara ja på frågan.

Men sett till din konkreta fråga om stavningsreform, så nej, jag tycker att det vore kontraproduktivt. Skulle vi förenkla hur svenskan stavas skulle vi radera ut den kunskap som är inneboende i alla svensktalande om hur man läser det som är skrivet på svenska enligt hur vi stavar det idag, och på sikt göra det vi skriver idag mer otillgängligt för framtida generationer som bara kan den nya mer rationella stavningen. Jag tror det är en aspekt av det som Orwell försökte få fram med konceptet "nyspråk" i sin bok 1984. Genom att förändra språket gör man de äldre texterna obegripliga, vilket gör det lättare att skriva om vår historia och t.o.m. reglera hur vi tänker. Det vill jag inte att våra myndigheter ska syssla med, helt enkelt.

Men ja, det finns vissa ologiskheter i hur vi stavar på svenska, men det vi skulle förlora på att göra stavningen mer rationell skulle inte vägas upp av det vi skulle ha att vinna på det. Samma gäller även engelska (som är totalt vansinnigt i hur svårt det är att stava) om jag får välja.

Permalänk
Medlem

Undrar om det finns några regler om att säga att något är "ssshhöönt" eller "skönt"?

När jag började sjunga i kör så fick jag lära mig att man till exempel sjunger Männsha istället för Människa, eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mikgus:

Fick den här i huvudet när jag läste trådstarten, på engelska men det skulle väl bli lika bra att göra något liknande på svenska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

För ett antal år sedan tyckte man att det saknades ett ord i svenskan. Istället för att skriva han/hon skulle man skriva "hen". Många accepterade det medan andra var mycket negativa.

Ordet hen var menat att användas till transvestiter.
Det är iaf vad jag har hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ordet hen var menat att användas till transvestiter.
Det är iaf vad jag har hört.

Man hör så mycket. Och ibland så hör man fel.

Permalänk
Medlem

Mina 2 cent till tråden:
Kort – spelkort. (uttalas: kott)

Kort – motsatsen till lång. (uttalas: kått)

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Mina 2 cent till tråden:
Kort – spelkort. (uttalas: kott)

Kort – motsatsen till lång. (uttalas: kått)

Hahah, i vilken del av Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag tycker det vore bättre om vi utbildade folk till att sluta sär skriva.

Särskriva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Hahah, i vilken del av Sverige?

Kalma (Kalmar) "Kov me brö" Vi säger även "hall toll" när klockan är halv tolv Vi sparar ofta in på bokstäver...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable