Dyrare frakt från Kina efter EU-beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

FEL! Lämnar vi EU kommer konsumenten att drabbas av höjda priser då vi idag har fri handel mellan EU-länder. All import kommer att bli dyrare.
"Straffavgiften" är ingen straffavgift utan PN har efter påtryckningar från Tullverket implementerat befintligt regelverk på försändelser från Kina, något man struntade i tidigare då volymerna var så höga att man inte ansåg det vara ekonomiskt försvarbart.

Mitt inlägg var otydligt, jag menar att det är en bra sak att lämna EU, sen tar jag inte ställning hur det kommer påverka Sveriges handel med kineserna, men du kan inte säga fel, för ingen vet hur det skulle påverka Sverige om vi gick ut.

Vem vet, nu när Storbritannien lämnar så kanske det startar en dominoeffekt av fler länder som följer efter. Och kanske vill skapa ett nytt handelsavtal utan ett EU med sin överstatlighet inblandat.
Bästa egentligen är väl att vänta och se hur det går med Brexit.

Eftersom att vi vart utsatta för ett ministerstyre av Magdalena Andersson. Det är många som anser att det här är en straffavgift för att stoppa vanliga Svensson att importera från Kina och istället handla från svenska handlare samtidigt som Postnord och staten får ett extra klirr(skatt) i sina vardera kassor.
Sen vad S och Postnord säger ger jag inte mycket för, självklart kan dom inte bara gå ut och säga att det är en straffavgift, utan måste säga det på ett finare sätt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Precis, avgiften var tidigare 125 kr oavsett värdet på försändelsen, så mobilskalet skulle ha kostat 175 kr om Postnord faktiskt tagit ut avgifterna som de borde. När de började ta ut moms på alla försändelser, även de från Kina, så sänkte de avgiften till 75 kr för alla försändelser med ett värde under 1600 kr. "Ny avgift" syftar alltså här på att de infört en ny, lägre avgift på försändelser med värde under 1600 kr, istället för den gamla avgiften på 125 kr.

Ja jo. Men jämfört med ingen avgift som det i praktiken var från början så är det en ny avgift även om den är sänkt till 75 kr
Det är bra att känna till den, sedan kan man tycka vad man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Så gör jobbet själv och spara 75 krponor med att fylla i din egna tulldeklaration? Finns en hemsida med instruktioner - jag brukar vara för lat av mig så jag betalar de 75 kronorna - men när jag köper något dyrt utifrån brukar jag göra tulldeklaration samt betala in moms - paketet brukar komma bra mycket snabbare och utan tjafs då.

Bra tips! Jag trodde detta var något avsändaren skulle göra men det ligger alltså på mig som köpare?

Verkar krångligare än att bara använda något formulär på en hemsida.
https://www.tullverket.se/nyheter/nyheter/klartmedhanteringav...

"— Att på egen hand upprätta en deklaration är i dagsläget komplicerat eftersom det är många olika uppgifter och koder som ska fyllas i dokumentet, säger Åsa Wilcox. Deklarationen måste fyllas i på blankett och lämnas fysiskt till en av våra tullklareringsexpeditioner tillsammans med styrkande handlingar. Ambitionen med de diskussioner som förs inom EU är att den här hanteringen ska bli enklare, både för postoperatörer och konsumenter. "

Sidan har inte uppdaterats sedan 2018 så det kanske ändrats. Såg en annan intressant grej i sammanhanget på den sidan:
"Den lösning som nu kommer att implementeras är tillfällig. Under 2021 införs en ny lösning inom ramen för den gemensamma tullagstiftningen inom EU där all tullhantering kommer att vara elektronisk. Samtidigt pågår ett arbete med en skattereform inom EU. Det innebär att samtliga EU-länder kommer att ha samma hantering av moms på försändelser från länder utanför EU."

Det är bra att införa samma regler inom hela EU. Då blir det mindre krångel
Bör också göra det enklare för säljarna att hjälpa kunderna inom EU med detta då de har samma regler inom hela EU.

Permalänk
Medlem

@muSashi: Alla bolag är fria att förhandla med Postnord eller andra speditörer om att sköta importdeklarationen på ett vettigare sätt och därför till en lägre kostnad, eller skicka bulk till Sverige och själv importera varorna.

Permalänk
Skrivet av Kenjo666:

Enligt EU får INGA Eu länder ingå avtal med länder utanför EU utan att EU godkänner detta och de godkänner aldrig ett handelsavtal som innebär att de inte får del av kakan ... Enkel affärsekonomi .... är Civil Ekonom

Naturligt att EU godkänner alla handelsavtal som sker med EU som marknad då det finns en öppen inre marknad. Vad är det EU ska ha av kakan? Subventionerna är ju knappast så att det ökar några skatteintäkter. Sen så klart att du inte har nämnt något om hur Sverige ska bli attraktiv som handelspartner med t.ex. Kina när största del av vår export går till EU och vi är en liten marknad. Detta är också ett exempel på affärsekonomi.

Kul att du nämner att du är civilekonom men det är ju å andra sidan vi alla andra också. Du kanske inte vet att det inte är en skyddad titel så vem som helst får kalla sig för det. Du kanske menade att du har en examen i ekonomi? Kandidat, magister eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Haziza: Du vill alltså att EU ska fortsätta särbehandla Kina genom att subventionera deras frakt? Motivering till varför det är positivt för oss?

Jag tycker inte att det är fel att alla bär sina egna kostnader när det handlar om privat konsumtion (när ska man sluta subventionera privatbilism tex?) men detta är såklart negativt för oss konsumenter med de affärsmodeller som svenska handlare använder.
De köper in billigaste tänkbara skit från kina och säljer till offantliga överpriser. Om man vill ha möjlighet att välja bland olika produkter i olika pris- och kvalitetsklasser är man i princip tvungen att titta utanför sverige och oftast utanför EU, även om tex Amazon ibland kan ha lite mer att välja på.

Så i princip kan man säga att genom att trycka på Postnord att inkassera momsen (jag har inget alls emot att betala momen faktiskt) samt ta ut en helt omotiverat hög avgift samt nu då ta bort subventionen av frakten från Kina så premierar man och tar bort konkurrensen för Svenska (och europeiska) handlare som säljer ren skit till priset av premiumprodukter.
Hade jag haft något slags utbud att välja från och om jag inte hade behövt betala flera hundra (många gånger över tusen) procent i påslag hade jag gladeligen handlat från Svenska handlare istället.

Så, jo, jag tycker att man ska bära sina egna kostnader men jag förstår inte varför Sverige och EU slåss så för att inhemska butiker ska få sälja vilket skit som helst till vilket pris som helst. Hade de inhemska butikerna haft annat än kortsiktig vinst på skitprodukter som någon behöver NU i åtanke utan istället erbjudit lite utbud med rimliga påslag hade inte privatimporten från Kina varit i närheten lika stor och då hade man inte behövt sätta ner foten för att stoppa den.

För mig och många andra innebär det att behöva betala mer för produkter som ändå inte finns att köpa i sverige så, ja, det är negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Glöm inte världsfreden.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligtvis det enda som kan påverkas negativt.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

@dumbo: Så Tullverket skulle inte förtydliga för Postnord att de behöver följa lagen, för att Postnord och alla andra speditörer tar ut speditionsavgifter? Hur schysst är det mot DHL, UPS, Fedex och så vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenjo666:

Enligt EU får INGA Eu länder ingå avtal med länder utanför EU utan att EU godkänner detta och de godkänner aldrig ett handelsavtal som innebär att de inte får del av kakan ... Enkel affärsekonomi .... är Civil Ekonom

Märklig argumentation från någon som påstår sig jobba med ekonomi.
Om Sverige, som är en del av Europas inre marknad, skulle tillåtas skapa sina egna handelsavtal med andra länder (utanför EU), så skulle ju Sverige kunna bli en inkörsport till hela Europa. Hux flux så kan hela världen skicka sina varor tullfritt till hela EU! Maken till ogenomtänkt argument...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag tycker inte att det är fel att alla bär sina egna kostnader när det handlar om privat konsumtion (när ska man sluta subventionera privatbilism tex?) men detta är såklart negativt för oss konsumenter med de affärsmodeller som svenska handlare använder.
De köper in billigaste tänkbara skit från kina och säljer till offantliga överpriser. Om man vill ha möjlighet att välja bland olika produkter i olika pris- och kvalitetsklasser är man i princip tvungen att titta utanför sverige och oftast utanför EU, även om tex Amazon ibland kan ha lite mer att välja på.

Så i princip kan man säga att genom att trycka på Postnord att inkassera momsen (jag har inget alls emot att betala momen faktiskt) samt ta ut en helt omotiverat hög avgift samt nu då ta bort subventionen av frakten från Kina så premierar man och tar bort konkurrensen för Svenska (och europeiska) handlare som säljer ren skit till priset av premiumprodukter.
Hade jag haft något slags utbud att välja från och om jag inte hade behövt betala flera hundra (många gånger över tusen) procent i påslag hade jag gladeligen handlat från Svenska handlare istället.

Så, jo, jag tycker att man ska bära sina egna kostnader men jag förstår inte varför Sverige och EU slåss så för att inhemska butiker ska få sälja vilket skit som helst till vilket pris som helst. Hade de inhemska butikerna haft annat än kortsiktig vinst på skitprodukter som någon behöver NU i åtanke utan istället erbjudit lite utbud med rimliga påslag hade inte privatimporten från Kina varit i närheten lika stor och då hade man inte behövt sätta ner foten för att stoppa den.

För mig och många andra innebär det att behöva betala mer för produkter som ändå inte finns att köpa i sverige så, ja, det är negativt.

På vilket sätt menar du att privatbilismen subventioneras (annat än att blanda in rent filosofiska frågor om rättigheter och friheter)?

Vidare så säger du att du och många andra behöver betala mer för produkter som ändå inte finns att köpa i Sverige, vilket kanske stämmer. Men hur är det bättre att jag, som inte köper någon från Alibaba och Wish, ska vara med och bekosta dina Kina-inköp? Ni som är "negativa" till detta verkar inte inse att det är alla andra som hjälper till att bekosta erat kalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Vänta vart du ursinnig för att företag tog betalt för en tjänst? Tror du att dom sysslar med välgörenhet?

Att tycka det är ursinnigt och att vara ursinnig är två olika saker.
Nej det är ingen välgörenhet men jag har ju redan betalat dyr frakt när jag beställt sakerna sen håller dom de gisslan för jag ska betala för att dom ska "tulla" sakerna. Och sen tar det ändå 1-2 veckor efter jag betalat tills jag får sakerna. Då är det klart man blir irriterad eller? Jag har nog gett dom över 2000 kr i "hanteringsavgift" det senaste året. Betala 75 kr för varje paket som kostar 2kr skatt är det rimligt? Månads-maxtak? Någon sorts rabatt måste man väl kunna ha när man är beroende av produkter som inte finns inom EU, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Att tycka det är ursinnigt och att vara ursinnig är två olika saker.
Nej det är ingen välgörenhet men jag har ju redan betalat dyr frakt när jag beställt sakerna sen håller dom de gisslan för jag ska betala för att dom ska "tulla" sakerna. Och sen tar det ändå 1-2 veckor efter jag betalat tills jag får sakerna. Då är det klart man blir irriterad eller? Jag har nog gett dom över 2000 kr i "hanteringsavgift" det senaste året. Betala 75 kr för varje paket som kostar 2kr skatt är det rimligt? Månads-maxtak? Någon sorts rabatt måste man väl kunna ha när man är beroende av produkter som inte finns inom EU, eller?

Importdeklarera själv eller använd en mellanhand för att samla alla småvaror i en större försändelse om du nu privat måste importera massor småprylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

På vilket sätt menar du att privatbilismen subventioneras (annat än att blanda in rent filosofiska frågor om rättigheter och friheter)?

Vidare så säger du att du och många andra behöver betala mer för produkter som ändå inte finns att köpa i Sverige, vilket kanske stämmer. Men hur är det bättre att jag, som inte köper någon från Alibaba och Wish, ska vara med och bekosta dina Kina-inköp? Ni som är "negativa" till detta verkar inte inse att det är alla andra som hjälper till att bekosta erat kalas.

Good point...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det är många som anser att det här är en straffavgift för att stoppa vanliga Svensson att importera från Kina och istället handla från svenska handlare samtidigt som Postnord och staten får ett extra klirr(skatt) i sina vardera kassor.
Sen vad S och Postnord säger ger jag inte mycket för, självklart kan dom inte bara gå ut och säga att det är en straffavgift, utan måste säga det på ett finare sätt.

Jag håller fullständigt med dig. Som föredetta företagare, som producerat själv inom landet, anser jag att det är viktigt att staten skyddar nationell produktion av saker och ting för att säkrar arbetsplatser och kunskapen som annars går utomlands.
Men det är något dom inte har gjort särskilt bra.
Nu när dom tvingat på oss en globalisering vi inte ville ha i den utsträckning och stora bolag lagt ner i Europa och flyttat produktionen utomlands, vill dom hindra oss vanliga människor att dra nytta av globaliseringen på samma sätt genom att köpa saker och ting där dom tillverkas.
Så vi skall ta smällen om osäkra arbetsplatser, lägre löner, lägre social standard och därmed högre ekonomisk press på den genomsnittliga husållen, men när vi ochså ska dra nytta av globaliseringen, vill dom med hjälp av straffavgifter och tullar och annat förhindra det.
Det är klart att folk blir sur som mjölk i sommarsolen.

Jag har själv beställt ett antal småprylar nu från Aliexpress, bland annat två TRRS CTIA adapterkablar som kostade mig 1.40 Euro per styck, vilka kostar i billigare plastutföring hela 7 till 9 Euro hos Mediamarkt. Man känner sig smått lurad, då plastversionen kostar bara 90 Eurocent på Aliexpress. Hur kommer denna markanta prisskillnad till? Jag hade tagit smällen och betalt 3 till 4 Euro, men icke kommer jag pröjsa 9 Euro för en billiagre version än den jag beställt för 1.40 Euro.
För mig handlar det inte om pengar, utan om prinsipen och att jag känner mig blåst som kund när jag vet om hur billig adapterkabeln må vara för Mediamarkt, som köper dom i bulk till sannolikt även lägre priser än jag på Aliexpress.
Och sådär kan jag fortsätta i stort sätt med alla 11 prylar jag köpt.
Politiken, Mediamarkt, Class Ohlsson och andra prylbutiker får skylla sig själva. Dom har genom åren tjänat stora pengar på saker dom själv har slutat ordrar/producera i Europa och nu, när privatpersoner gör samma, börjar gnället.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Så gör jobbet själv och spara 75 krponor med att fylla i din egna tulldeklaration? Finns en hemsida med instruktioner - jag brukar vara för lat av mig så jag betalar de 75 kronorna - men när jag köper något dyrt utifrån brukar jag göra tulldeklaration samt betala in moms - paketet brukar komma bra mycket snabbare och utan tjafs då.

Svaret jag fick från Posten var att "Du kan deklarera importen själv men du kommer tyvärr inte undan deklarationsavgiften då vi fortfarande lagerhåller, aviserar och sorterar försändelsen manuellt då vi måste hålla varan tills dess att importmomsen betalas. Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag."

Så det verkar inte nödvändigtvis som att jag sparar pengar på det?

Permalänk
Medlem

@Traumklang: När tröskelvärdet togs bort 92 så var det handel från Europa som var orsaken...

Permalänk
Medlem

@Kenjo666: Frågan var ju om någon annan stat var beredd att sluta avtal med Sverige på de villkor vi tänkt oss. Frihet att sluta avtal innebär ju inte att man automatiskt får ett avtal.

Det är ju som flera redan påpekat sannolikt att Sverige skulle få vänta länge på att ens börja förhandla med de viktigaste staterna.

Så länge vi är med i EU är vi mer intressanta som avtalspart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Traumklang: När tröskelvärdet togs bort 92 så var det handel från Europa som var orsaken...

So what?
Ska jag ta lurendrejeriet som det är, bara för att dom tog bort tröskelvärdet 92?
Det hjälper varken mig eller bortgångna arbetsplater nåt.
Vi hade en fungerande elektronik-industi under sjuttiotalet, vilket dom lade ner, när Kina oppnade up för världshandeln 71.
Hade politken sett till att förhindra en komplett nerläggning av alla produktionsorter, hade jag "köpt" högre priser för nationell producerade prylar, men så som det är nu, får man pröjsa skamligt höga priser för Kina prylar som stämplats med västerlänska märkesnamn.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

@Traumklang: Men du hittar på egna förklaringar....

Permalänk
Medlem

Skulle vara skönt om utbudet var bättre då. Skulle köpa en specifik sladd, fanns enbart på Alibaba samt någon försäljare i USA som tog mycket högre pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Nej det är ingen välgörenhet men jag har ju redan betalat dyr frakt när jag beställt sakerna sen håller dom de gisslan för jag ska betala för att dom ska "tulla" sakerna. Och sen tar det ändå 1-2 veckor efter jag betalat tills jag får sakerna. Då är det klart man blir irriterad eller? Jag har nog gett dom över 2000 kr i "hanteringsavgift" det senaste året. Betala 75 kr för varje paket som kostar 2kr skatt är det rimligt? Månads-maxtak? Någon sorts rabatt måste man väl kunna ha när man är beroende av produkter som inte finns inom EU, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Så de som sköter denna hantering ska jobba gratis för dig efter att de hanterat X paket för dig då? Eller menar du att någon annan ska betala hanteringen åt dig?

Det är väl upp till dig att minimera dessa kostnader genom att slå samman beställningar om du nu tycker kostnaderna börjar bli för stora av att göra beställningar varannan vecka.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Traumklang: Men du hittar på egna förklaringar....

Nu börjar du hitta på.
Du har inga argument. Men verkar ha en agenda som inte går att försvara.

Vem exakt var det som pushade på för Kina att öppna upp för världshandeln?
Var det Svenne Svensson, jag, du eller internationella Storföretag i samarbete med WTO om förhopp om större vinster genom lägre produktionskostnader?

Ingen vanlig arbetstagare bad om att flytta nationell produktion till det landet, där det är billigast.
Men ja, jag bara hittar på.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@Kenjo666: Frågan var ju om någon annan stat var beredd att sluta avtal med Sverige på de villkor vi tänkt oss. Frihet att sluta avtal innebär ju inte att man automatiskt får ett avtal.

Det är ju som flera redan påpekat sannolikt att Sverige skulle få vänta länge på att ens börja förhandla med de viktigaste staterna.

Så länge vi är med i EU är vi mer intressanta som avtalspart.

Frihandelsavtal har ingenting att göra med speditionsavgifter för privatimport, som ju Kina också råkar ha och knappast skulle ta bort.

Företag tar betalt för tjänster helt enkelt, det är inte några myndigheter som tar betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

some men just want to see the world burn

Nä, men EU.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ja det är väl egentligen bra. Känner mig dock liten dum när jag köper kablar från tyskland, som är tillverkade i kina, som kostar 100 kronor mer än om jag köpt direkt ifrån kina som man kunde göra tidigare.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Så de som sköter denna hantering ska jobba gratis för dig efter att de hanterat X paket för dig då? Eller menar du att någon annan ska betala hanteringen åt dig?

Det är väl upp till dig att minimera dessa kostnader genom att slå samman beställningar om du nu tycker kostnaderna börjar bli för stora av att göra beställningar varannan vecka.

Vad menar du nu? Tror du att de 75kr jag betalar går oavkortat till personen son fotograferar mitt paket och slår några siffror på kalkylatorn och att hen tar hand om ett paket i timmen?

Det jag sa är att 1. Jag har redan betalat frakt går den bara fram till Sveriges gräns? 2. Det är för dyrt. Per paket. Rimligare pris önskas eller mängdrabatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Frugan jobbar som Supply Chain Specialist på större logistikbolag. Det är ett jävla meck när vissa produktkategorier ska över gränsen från/till Norge. Det är inte alls samma sak som när de skickar grejer till exempelvis Danmark.

Anekdotiskt och ovidkommande. Referens krävs.

Skrivet av anon2110:

Jo, men Norge betalar en fet avgift utan att kunna påverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Det "demokratiska underskottet" i EU är en annan diskussion, även om den är rätt prekär i sammanhanget.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vad menar du nu? Tror du att de 75kr jag betalar går oavkortat till personen son fotograferar mitt paket och slår några siffror på kalkylatorn och att hen tar hand om ett paket i timmen?

Det jag sa är att 1. Jag har redan betalat frakt går den bara fram till Sveriges gräns? 2. Det är för dyrt. Per paket. Rimligare pris önskas eller mängdrabatt.

Nej det tror jag inte, tror du? Hade det gått oavkortat till "personen som fotograferar ditt paket och slår några siffror på kalkylatorn", och detta vet det enda moment och den enda person man behövde betala för hade det troligtvis varit billigare. Men de behöver väl också hantera din betalning, mellanlagra ditt paket osv. 75 kronor är också ingenstans i närheten av vad en hel effektiv timlön kostar.

1. Det spelar ingen roll, fraktkostnaden täcker inte denna hanteringen, det är ju liksom hela anledningen till att de börjat ta betalt för det.
2. Sluta då handla på det sättet. Det är ju per försändelse? Köper du e.g. 10 saker åt gången istället för 1 får du ju i princip 90% i rabatt på det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Eftersom att vi vart utsatta för ett ministerstyre av Magdalena Andersson. Det är många som anser att det här är en straffavgift för att stoppa vanliga Svensson att importera från Kina och istället handla från svenska handlare samtidigt som Postnord och staten får ett extra klirr(skatt) i sina vardera kassor.
Sen vad S och Postnord säger ger jag inte mycket för, självklart kan dom inte bara gå ut och säga att det är en straffavgift, utan måste säga det på ett finare sätt.

Hmm.
Vi känner till att det framförts kritik av Postnords konkurrenter att de kom undan momshanteringen på sina paketleveranser.
Vi känner också till att tullverket har beordrat postnord att börja sköta momshanteringen.
Det ger motiv och vem som är kravställaren för nuvarande hantering.

Men du menar alltså att det egentligen är någon annan som bestämt att den här avgiften ska införas. Jag blir lite nyfiken på vem det är du menar som ligger bakom det här i så fall.
Är det någon form av konspirationsteori?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm.
Vi känner till att det framförts kritik av Postnords konkurrenter att de kom undan momshanteringen på sina paketleveranser.
Vi känner också till att tullverket har beordrat postnord att börja sköta momshanteringen.
Det ger motiv och vem som är kravställaren för nuvarande hantering.

Men du menar alltså att det egentligen är någon annan som bestämt att den här avgiften ska införas. Jag blir lite nyfiken på vem det är du menar som ligger bakom det här i så fall.
Är det någon form av konspirationsteori?

Läs mitt inlägg igen så hittar du namnet, och nej inte någon "konspirationsteori". Jag är långt ifrån ensam om att ha uttryckt den här åsikten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233