Permalänk
Inaktiv

Hur hittar man rekommenderad/kompatibel hårdvara till unraid?

Wikin har inte uppdaterats på flera år och forumet verkar mer eller mindre stendött (får i alla fall inget svar på sådana här frågor)
Google ger dåliga (läs gamla) resultat.

Ska bli en rackmonterad 24+ HDD lagringsserver som inte kör några vm, docker osv.

Permalänk
Medlem

@anon170706: unRaid är inte riktigt någon Enterprise-lösning utan snarare konsumentlösning och det är en linux-kärna som fungerar med vanlig klienthårdvara och har inte några speciella krav.
Sedan finns det några mindre bra fungerande komponenter som Marvell-kort för I/O.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GreyWilk:

@tqila: unRaid är inte riktigt någon Enterprise-lösning utan snarare konsumentlösning och det är en linux-kärna som fungerar med vanlig klienthårdvara och har inte några speciella krav.
Sedan finns det några mindre bra fungerande komponenter som Marvell-kort för I/O.

Ok, själv har jag fått uppfattningen av att kraven är stenhårda på raidkort, epxanderkort, backplane osv. att det måste vara väldigt specifika varianter/modeller. SAS1 backplane är t.ex inte rekommenderat. LSI HBA controller ska det vara tydligen osv..

Permalänk
Medlem

@anon170706: Ah, right. Jag tänkte konsumenthårdvara. Glömde läsa visst.
Jo, jag har sett det också men är tyvärr inte så insatt i kraven för serverhårdvara.

Testa med 30 dagars trial?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GreyWilk:

@tqila: Ah, right. Jag tänkte konsumenthårdvara. Glömde läsa visst.
Jo, jag har sett det också men är tyvärr inte så insatt i kraven för serverhårdvara.

Testa med 30 dagars trial?

Tycker du att jag ska köpa hårdvara för.10-15 tusen och sedan testa med unraid trial? Om det inte funkar sen, vad tycker du jag ska göra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon170706: Det är ju upp till dig. Jag tycker varken eller hur vida du ska köpa eller inte köpa.

Ska du köpa den hårdvaran som du pratar om vare sig du kör unRaid eller inte så spelar det ingen roll om du börjar med en trial.
Är hårdvaruinköpet beroende på om unRaid fungerar bra eller ej så kan du ju ändra inköpet.

Du kan också ta kontakt med Lime Tech och se vad de säger om den maskinen du tänkt köpa alternativt specifik hårdvara.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GreyWilk:

@tqila: Det är ju upp till dig. Jag tycker varken eller hur vida du ska köpa eller inte köpa.

Ska du köpa den hårdvaran som du pratar om vare sig du kör unRaid eller inte så spelar det ingen roll om du börjar med en trial.
Är hårdvaruinköpet beroende på om unRaid fungerar bra eller ej så kan du ju ändra inköpet.

Du kan också ta kontakt med Lime Tech och se vad de säger om den maskinen du tänkt köpa alternativt specifik hårdvara.

Jag tänker inte köpa (och då lägga ut pengar) på hårdvara, innan jag vet om det faktiskt fungerar med unraid. Allt annat är ju bara idiotiskt enligt mig. Tidskrävande med alla returer som kommer ske när man köpt "fel" saker. Dåligt för miljön med alla returer och extremt onödigt om man kan kolla upp INNAN köp att allt faktiskt fungerar (som jag gör med bland annat det första inlägget)

Och om det inte framgick i första inlägget (då inlägget saknade information om SPECIFIK hårdvara) så har jag inget bestämt. Som jag sa, mitt inlägg var för att ta reda på vad som fungerar, så kan jag göra val därefter.

Har mailat både LimeTech och skapat inlägg i unraid forumet, men både företaget och forumet verkar i princip stendött. Får inte svar någonstans. Wikin är utdaterat och hela konceptet känns rätt oseriöst. Så börjar tveka på om jag verkligen ska köra unraid och inte hoppa på något annat, som t.ex freenas (om jag inte väljer t.ex windows motsvarighet till unraid, stablebit drivepool eller storage spaces)

Permalänk
Medlem

@anon170706: Tyvärr, då kan jag inte hjälpa dig. Har inte heller länk till någon QVL eller HW-lista från Lime Tech. Och är de så dåliga på att svara och du inte vill chansa så är det bara att gå på nästa tillverkare.
Även, unRaid har massvis med extra saker utöver lagringen som jag tolkar kommer gå helt outnyttjat i ditt fall.

Den enda hårdvaran jag hört mycket om, som inte fungerar väl, är Marvel-kort. Dock så rekommenderas LSI 9210 bland annat (osäker på om det är gammalt idag - kollar inte så mycket hårdvara längre).
Jag skulle också hållit mig från Dell's PERC (framför allt "mini") som är väldigt begränsat i möjligheterna för sin konfiguration av presentationen av diskarna.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@issue: Du har ju även Openmediavault som är gratis. Jag kör båda och VM tar inte lika mycket CPU-kraft i VirtualBox/Openmediavault så där ligger min W10 VM. Openmediavault är dock, enligt mitt tycke, krångligare att komma igång med när det gäller dockers. Fast finns guider av denna lustiga man.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLDawMIcxuUkpdZX-ernQQf...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

1. Uppdatera när du vill. Innan min senaste uppdatering hade jag dryga 200 dagar uptime. Att jag uppdaterade berodde på viktiga fixar i linuxkärnan.
2. Ja, enda jag krånglat lite med är macOs och kräver lite tålamod. Kör idag 8 olika VMs, 2st Win10 och resten Linux-baserade.
3. Enkel SMB share. Har inte haft några problem alls att dela filer till Win10 trots att SMB-stödet lämnar en del att önska.
4. Du använder en eller två paritetsdiskar som måste vara lika eller större än din största lagringsdisk. Går en hårddisk åt skogen så lägger du till den nya i Array och kör en re-build. Jag har inte gjort detta själv men har kollegor som provat utan större bekymmer.
5. Det finns WebGUI och SSH som standard. I WebGUI kan du även nå terminalen. Mycket smidigt system.

Skrivet av yrfhar:

@issue: Du har ju även Openmediavault som är gratis. Jag kör båda och VM tar inte lika mycket CPU-kraft i VirtualBox/Openmediavault så där ligger min W10 VM. Openmediavault är dock, enligt mitt tycke, krångligare att komma igång med när det gäller dockers. Fast finns guider av denna lustiga man.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLDawMIcxuUkpdZX-ernQQf...
https://youtu.be/NYJCq2FwRUo?list=PLDawMIcxuUkpdZX-ernQQfI2SL...

tackar för input!
ska börja flytta runt *lite* data och sen ska jag nog prova båda.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Jag tittar lite på att byta ut min nuvarande nas lösning och har kikat lite på freenas, unraid, synology osv.
Unraid verkar väldigt lovande MEN jag hittar inga schysta "nas chassin"?
Kravet är minst 8 hdd vaggor med hotswap kompatiblitet, samt gärna med sgpio så man vet vilken disk som är trasig när det inträffar.
Visst, det finns chassin men dem är ju "server-grade" med kärnkrafts certifierade fläktar/kylning.

Detta är egentligen enda anledning till varför jag skulle välja en färdig lösning typ Synology istället för unraid.

Vad kör ni för chassin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Nu får du gärna förklara lite djupare vad det är som är ditt problem eftersom det är lagom intetsägande just nu.
Jag har nämligen ett AMD-system (1xCPU, 2xGPU) med fungerande GPU-passthrough, dock kör jag inte Unraid men operativsystemet har ändå Linux som grund och här är det inga problem med att "AMD klantat sig och pajat gpu passtrough?"
Pratar du om den s.k "resetbuggen" eller något annat?

https://community.amd.com/thread/241650

https://youtu.be/l-WHCCwgyDg

Uppgradera inte ditt bios om du vill undvika bekymmer..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Jag följer det där lite i ögonvrån, finns trådar på reddit och level1techs där de diskuterar om "PCI Quirk" och "RdRand" och en snabb lösning är ju faktiskt att inte köra en buggig BIOS-version.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@-=fredrik=-: Jag följer det där lite i ögonvrån, finns trådar på reddit och level1techs där de diskuterar om "PCI Quirk" och "RdRand" och en snabb lösning är ju faktiskt att inte köra en buggig BIOS-version.

Absolut så är det ju, men lite småbesvärligt att nedgradera asus moderkort till äldre versioner som då inte stödjer ryzen 3, asus tillåter inte nedgradering. Det finns ju verktyg för det ändå, men de verktyg jag testat ger felkoder vid dryrun och då vill man inte gärna testa på riktigt.. Så jag är lite fast tills amd fixat problemet i någon framtide agesa-version.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag tittar lite på att byta ut min nuvarande nas lösning och har kikat lite på freenas, unraid, synology osv.
Unraid verkar väldigt lovande MEN jag hittar inga schysta "nas chassin"?
Kravet är minst 8 hdd vaggor med hotswap kompatiblitet, samt gärna med sgpio så man vet vilken disk som är trasig när det inträffar.
Visst, det finns chassin men dem är ju "server-grade" med kärnkrafts certifierade fläktar/kylning.

Detta är egentligen enda anledning till varför jag skulle välja en färdig lösning typ Synology istället för unraid.

Vad kör ni för chassin?

Har du tittat på SilverStone DS380: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=2463326

Det kostar ju en del, men verkar vara ganska trevligt chassi, bortsett från att det kan vara svårt attt klämma in vissa controllerkort.
Hur viktigt är det egentligen med hotswap, personligen tycker jag inte det är något större problem att man måste stänga av NASen för att buta en trasig disk, då är det även ett bra tillfälla att städa bort lite damm i burken?

Själv kör jag med fractal Arc Mini r2 + en Evercool Armour för att på så sett få plats för nio diskar.

Ananrs är det väl smidigast att titta efter chassin med många 5,25" platser där du kan stoppa in HDD-kassetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Har du tittat på SilverStone DS380: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=2463326

Det kostar ju en del, men verkar vara ganska trevligt chassi, bortsett från att det kan vara svårt attt klämma in vissa controllerkort.
Hur viktigt är det egentligen med hotswap, personligen tycker jag inte det är något större problem att man måste stänga av NASen för att buta en trasig disk, då är det även ett bra tillfälla att städa bort lite damm i burken?

Själv kör jag med fractal Arc Mini r2 + en Evercool Armour för att på så sett få plats för nio diskar.

Ananrs är det väl smidigast att titta efter chassin med många 5,25" platser där du kan stoppa in HDD-kassetter.

Silverstone går bort då dem är på tok för plastiga.

Jag började också tänkte lite så angående hotswap, hur ofta är man inne och bökar och hur jobbigt är det egentligen. Sen av en händelse idag så fick en disk för sig att gå sönder och nu ser jag inte fram emot att lyfta ut nas-aset, jag börjar luta åt hot swap igen

Permalänk
Medlem

Hotswappen är mest om du har flera användare/system och du inte kan hålla på att stänga av och på grejerna.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hej Swec.

Jag har nyss ersatt min windows server med unraid och är mycket nöjd med hur den fungerar med lagring, dockers och VMs, så nöjd så att jag och unraid tänkte ta nästa steg.

Idag har jag då
* unraid servern för lagring, dockers samt en pfsense VM
* damens dator
* min dator
* intel nuc för the lols.

Jag och damen sitter väldigt sällan vid datorerna samtidigt så jag går i tankarna att konsolidera lite.

Jag tänker mig ett nytt AMD system med unraid i botten, sen lite dockers precis som idag och sen köra 3 VMs: min pfsense, ersätta min nuc och sen då en gemensam speldator som VM

då till frågan, har någon av er erfarenhet av att köra en speldator som VM i en unraid och vet om det fungerar bra? Jag vet att Linus har gjort videos om detta förut men orkar inte lyssna på den skrikiga pojken just nu, samt att det är trevligt med mer input

Eller gör man det bara onödigt komplicerat genom att behöva krångla med usb portar osv för tillbehör

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hej Swec.

Jag har nyss ersatt min windows server med unraid och är mycket nöjd med hur den fungerar med lagring, dockers och VMs, så nöjd så att jag och unraid tänkte ta nästa steg.

Idag har jag då
* unraid servern för lagring, dockers samt en pfsense VM
* damens dator
* min dator
* intel nuc för the lols.

Jag och damen sitter väldigt sällan vid datorerna samtidigt så jag går i tankarna att konsolidera lite.

Jag tänker mig ett nytt AMD system med unraid i botten, sen lite dockers precis som idag och sen köra 3 VMs: min pfsense, ersätta min nuc och sen då en gemensam speldator som VM

då till frågan, har någon av er erfarenhet av att köra en speldator som VM i en unraid och vet om det fungerar bra? Jag vet att Linus har gjort videos om detta förut men orkar inte lyssna på den skrikiga pojken just nu, samt att det är trevligt med mer input

Eller gör man det bara onödigt komplicerat genom att behöva krångla med usb portar osv för tillbehör

Ja och nej. Jag har också varit sugen och läst på litegrann om det. Just AMD (Ryzen) verkar det vara problem med att köra pass-through på grejer. T.ex grafikkort. Så undersöka det noga innan du bestämmer dig. Intel verkar det fungera bättre med för tillfället.

Men tanken att köra EN burk till allt är jävligt lockande. Sedan kan man ju köra HDMI/DP och USB över ethernet och sätta sambo/fru/barn eller vad man nu har på ett ställe med skärm, mus och tgb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hej Swec.

Jag har nyss ersatt min windows server med unraid och är mycket nöjd med hur den fungerar med lagring, dockers och VMs, så nöjd så att jag och unraid tänkte ta nästa steg.

Idag har jag då
* unraid servern för lagring, dockers samt en pfsense VM
* damens dator
* min dator
* intel nuc för the lols.

Jag och damen sitter väldigt sällan vid datorerna samtidigt så jag går i tankarna att konsolidera lite.

Jag tänker mig ett nytt AMD system med unraid i botten, sen lite dockers precis som idag och sen köra 3 VMs: min pfsense, ersätta min nuc och sen då en gemensam speldator som VM

då till frågan, har någon av er erfarenhet av att köra en speldator som VM i en unraid och vet om det fungerar bra? Jag vet att Linus har gjort videos om detta förut men orkar inte lyssna på den skrikiga pojken just nu, samt att det är trevligt med mer input

Eller gör man det bara onödigt komplicerat genom att behöva krångla med usb portar osv för tillbehör

Kör med en 3900x och ett gtx2080 och ett gtx970 utan problem. Lite pyssel med usb men inget som inte några pcie kort löser.

Tänk inte att du gör det för det ska bli lättare för det är lite krångligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Asus_84: trevligt, skulle du kunna skriva här eller i pm vilken hårdvara du har så kan jag börja forska lite.

och på vilket sätt blir det krångligare?
om själva uppsättningen är krånglig gör inget, men daglig drift får inte vara krånglig, speciellt när det kommer till när damen ska använda maskinen.

har din moderkort integrerat vga? för det är väl en av sakerna jag känner att jag inte orkar krångla med, säg att det enda grafikkortet är tilldelat en VM och sen behöver man felsöka unraid som tappat nät eller liknande.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

@issue:
Jag upplever inte att det dagliga blir krångligare om man gjort uppsättningen rätt.
Kör två Windows VM med varsin dedikerad GPU och USB-kort. Bootar normalt utan GUI så behöver ingen onboard VGA.
Går fortfarande att boota med GUI men då kan jag inte köra den första VMen under tiden.

Ljudkorten köra jag USB på ena och GPU på den andra eftersom det inte gick att köra passthru på.

Min setup:
Mobo: ROG Strix X570-F
CPU: Ryzen 9 3900X
Kylare: NH-D15
GPU: RTX 2080 och GTX 970
RAM: Trident Z DDR4 RGB 32GB 3200Mhz
Chache: 4x 860 EVO 1TB
Array: 8X 4TB data + 2x8TB Parity
Chassi: Enthoo 719
PSU: AX760

Permalänk
Medlem

Hur känner du att din 3900x klarar lasten? Hur mycket kör du på maskinen?

Jag bootar också utan gui idag, tänkte mer hur det blir den dagen man behöver felsöka unraid med skärm och det enda grafikkort man har är reserverat till en vm

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hej Swec.

Jag har nyss ersatt min windows server med unraid och är mycket nöjd med hur den fungerar med lagring, dockers och VMs, så nöjd så att jag och unraid tänkte ta nästa steg.

Idag har jag då
* unraid servern för lagring, dockers samt en pfsense VM
* damens dator
* min dator
* intel nuc för the lols.

Jag och damen sitter väldigt sällan vid datorerna samtidigt så jag går i tankarna att konsolidera lite.

Jag tänker mig ett nytt AMD system med unraid i botten, sen lite dockers precis som idag och sen köra 3 VMs: min pfsense, ersätta min nuc och sen då en gemensam speldator som VM

då till frågan, har någon av er erfarenhet av att köra en speldator som VM i en unraid och vet om det fungerar bra? Jag vet att Linus har gjort videos om detta förut men orkar inte lyssna på den skrikiga pojken just nu, samt att det är trevligt med mer input

Eller gör man det bara onödigt komplicerat genom att behöva krångla med usb portar osv för tillbehör

Varningens finger att köra passthrough med AMD Ryzen just nu, då AMd har pajat det stödet för ett tag sedan (skedde i samband med att de gjorde stöd för Ryzen 3 för befintliga moderkort).
Jag sitter fortfarande och väntar på bios-uppgradering för mitt moderkort som rättar upp detta, men just detta verkar inte AMD känna är så prioriterat. AMD i all ära, men kommer bli en Intel nästa gång om de inte löser detta problem väldigt snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX:

vet du om det även gäller x570 moderkort?
men ja, jag ska läsa på mer om sånt där innan jag lägger allt i korg.

en annan hårdvarufråga.

hur f*n ska man tänka med pci lanes?
som jag förstått det så har r9 3900x 24 pci lanes varav 4 är för chipset.
detta innebär att jag kan ha ett grafikkort och sedan en nvme för de andra 20.

men vad händer efter det? vad händer om jag sätter in en till nvme? och ansluter t.ex. usb pci kort, kommer jag då tappa lanes för grafikkortet? och kommer det vara märkbart?

jag hade tänkt köra två nvme, en för spelmaskinen och sen en för cache.. men just nu lutar det att köra både dockers och vms (inkl spelmaskin) på nvme cache

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@-=fredrik=-:

vet du om det även gäller x570 moderkort?

Osäker, inte kollaat det, men tror det gäller alla Ryzen just nu även de nyaste, vilket då inkluderar de senaste moderkorten med sena agesa-versioner. AMD har klåpat sig rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hur känner du att din 3900x klarar lasten? Hur mycket kör du på maskinen?

Jag bootar också utan gui idag, tänkte mer hur det blir den dagen man behöver felsöka unraid med skärm och det enda grafikkort man har är reserverat till en vm

Du kan inte startar den VM som har den GPUn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Varningens finger att köra passthrough med AMD Ryzen just nu, då AMd har pajat det stödet för ett tag sedan (skedde i samband med att de gjorde stöd för Ryzen 3 för befintliga moderkort).
Jag sitter fortfarande och väntar på bios-uppgradering för mitt moderkort som rättar upp detta, men just detta verkar inte AMD känna är så prioriterat. AMD i all ära, men kommer bli en Intel nästa gång om de inte löser detta problem väldigt snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för fel? Vad händer? Har hört något om att IOMMU grupperna inte funkar som det ska men jag känner inte att jag har några problem mer än att enheterna kunde vara mer separerade men det antar jag har med hur mitt MOBO är konstruerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Vad är det för fel? Vad händer? Har hört något om att IOMMU grupperna inte funkar som det ska men jag känner inte att jag har några problem mer än att enheterna kunde vara mer separerade men det antar jag har med hur mitt MOBO är konstruerat.

Mina vm:s havererar med en felkod som jag inte kommer ihåg vilken just nu. Har gett upp att försöka tills AMD fixat problemet.
Det går helt enkelt inte att passthrougha gpu:n för vm:n kommer inte starta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Du kan inte startar den VM som har den GPUn.

Skickades från m.sweclockers.com

förstår inte

om jag endast har en gpu i maskinen och den är tilldelad en VM, hur kan jag assigna tillbaka GPUn till unraid i ett felsökningssyfte ifall t.ex. nätverket inte fungerar.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!