AOC lanserar spelskärmar i G2-serien – IPS med 1080p och 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@HolyFather: Bättre bild hur tänkte du? Det är ju mycket mer än bitdjup och FRC som gör en skärm till en skärm.

En IPS-panel, även de jämförelsevis rätt kassa IPS-panelerna, har fortfarande fördelar över TN-paneler likt bättre betraktningsvinkel. Viceversa har en 6-bitars TN-panel i en gamingskärm kanske mycket bättre kontroll över eftersläpen jämfört med IPS-skärmen med 10 bitars färgdjup avsett för fotoredigering.

Jag menar att om båda är 6-bit i grunden, om en IPS-panel ändå uppvisar högre upplöst färgdjupsåtergivning än en TN-panel generellt.

Om den har för hög BtW-timing är den förstås inte ett alternativ som gamingskärm trots Hz:en. Men kanske som en billig treskärmssetup som i bild, för simulatorspel.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

24g2u

Idag fick jag min 24g2u och kan inte säga mer än super nöjd med den, Windows visar att den är 8bit och färger är bara WooooW har inte märkt skillnad mellan den och min Aoc 32" 1440p/QHD ips skärm ingen skillnad alls när det gäller färger och bildkvalitet ( kan bero på pixel täthet/storlek då min andra 32" ser lite pixlig ut trotts att den är 1440p).
Har testat köra Gsync och den funkar med min gtx 1070 .

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HolyFather:

Jag menar att om båda är 6-bit i grunden, om en IPS-panel ändå uppvisar högre upplöst färgdjupsåtergivning än en TN-panel generellt.

6 bitar är 6 bitar och ger 64 diskreta steg för R, G och B för totalt 64x64x64 = 262 144 nyanser oavsett panelteknik. Det som sedan skiljer i praktiken är hur väl detta implementeras och vilken precision som råder i praktiken vilket då skiljer sig från produkt till produkt. Så det finns IPS-paneler som är sämre än TN-paneler. Men det finnns än så länge inga TN-paneler som matchar det bästa IPS-panelerna.

Permalänk
Medlem

@anon201296
Såg du att Oneplus TV Q1 har den foten du älskar!
https://www.sweclockers.com/nyhet/28256-oneplus-visar-upp-one...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ni som har köpt dessa skärmar nu vad är era intryck?

Permalänk
Medlem

Jag beställde en med rabatten från Sweclockers awards så får se om den skickas i slutet av månaden. Ska bli kul att jämföra den med min Acer Predator XB271HU med 27", 165 Hz, G-Sync och IPS.

Känns mest intressant om jag kommer se någon skillnad på Acers 8 bit + FRC och AOC som har 6 bit + FRC