AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kan förklara en del, jag har deaktiverat alla Asus tjänster, kanske därför jag inte haft problem

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av bran:

Tack, så hette det - dom pratade om Armor Crate i tråden jag hittade. Inaktiverat detta i BIOS nu och rensat i Windows.

Hade ingen aning om att det fanns i BIOS ens...

Nu är det i alla fall borta och jag har disablat fastboot dessutom som verkade kunna ge upphov till en del problem. Håller tummarna!

Bra att veta att det finns skräp i asus bios som man skall inaktivera, då det lutar åt ett mobo från asus denna gång

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Bör lösa sig om du inaktiverar "Install ASUS grid service" i UEFI då. Kan vara det som spökar.

Skrivet av bran:

Tack, så hette det - dom pratade om Armor Crate i tråden jag hittade. Inaktiverat detta i BIOS nu och rensat i Windows.

Hade ingen aning om att det fanns i BIOS ens... Definitivt inget jag slagit på själv.

Nu är det i alla fall borta och jag har disablat fastboot dessutom som verkade kunna ge upphov till en del problem. Håller tummarna!

Tack för varningen, har ett Asus moderkort på gång.
Va fan håller de på med egentligen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Verkar som att en 65W 12-core Ryzen 9 3900 är på väg:

https://www.anandtech.com/show/14912/amds-ryzen-9-3900-a-12co...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Verkar som att en 65W 12-core Ryzen 9 3900 är på väg:

https://www.anandtech.com/show/14912/amds-ryzen-9-3900-a-12co...

Med tanke på att 3950 blivit framskjuten och det senaste säger att det beror på frekvenser så undrar jag om det inte är för att få den högre klockade 3900 att sälja mindre så att man kan ta chiplets från den till 3950?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Med tanke på att 3950 blivit framskjuten och det senaste säger att det beror på frekvenser så undrar jag om det inte är för att få den högre klockade 3900 att sälja mindre så att man kan ta chiplets från den till 3950?

"Samarbete"
Eller köra ett 9900k chiplet från Intel och ett som är till 3900x.
Tänk vilken ultimat cpu i enkeltrådat och multitrådat.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Va? AMD tar väl vilka chiplets till vilken CPU de vill? Har de chiplets som uppfyller kraven för 3950 så lär de gå till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@ClintBeastwood: Va? AMD tar väl vilka chiplets till vilken CPU de vill? Har de chiplets som uppfyller kraven för 3950 så lär de gå till den.

Det är klart att dom gör, men dom vill väl inte att någon 12/24 cpu inte ska finnas i hyllorna?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Non-beta-BIOS baserat på ABBA har nu släppts till B450M Mortar och B450 Tomahawk.
Ska flasha mitt Mortar ikväll och köra lite tester

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bran:

Tack, så hette det - dom pratade om Armor Crate i tråden jag hittade. Inaktiverat detta i BIOS nu och rensat i Windows.

Hade ingen aning om att det fanns i BIOS ens... Definitivt inget jag slagit på själv.

Nu är det i alla fall borta och jag har disablat fastboot dessutom som verkade kunna ge upphov till en del problem. Håller tummarna!

För att förberade mig.
Kommer du ihåg var du inaktiverade "Armor Crate" eller hetter det "Asus grid service"?
Tools kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Verkar som att en 65W 12-core Ryzen 9 3900 är på väg:

https://www.anandtech.com/show/14912/amds-ryzen-9-3900-a-12co...

Intressant, nu med Ryzen 3 series så måste AMD börja bli offensiva på företagssidan, de måste ju etablera partnerskap med jättar som DELL och Lenovo nu och få upp volymerna. Ryzen 3 series har ju bättre CPU'er för arbetsstationer jämfört med Intel nu, på företag är inte max klockfrekvens så viktigt (om de inte jobbar inom spelindustrin) däremot är mycket cores väldigt bra för arbetsstationer.

Ryzen 9 3900 - 65W är coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Intressant, nu med Ryzen 3 series så måste AMD börja bli offensiva på företagssidan, de måste ju etablera partnerskap med jättar som DELL och Lenovo nu och få upp volymerna. Ryzen 3 series har ju bättre CPU'er för arbetsstationer jämfört med Intel nu, på företag är inte max klockfrekvens så viktigt (om de inte jobbar inom spelindustrin) däremot är mycket cores väldigt bra för arbetsstationer.

Ryzen 9 3900 - 65W är coolt.

Intel har APU på "alla" , AMD behöver få integrerad grafik med Zen2 och Navi då är dom med i matchen. Nuvarande APU på 12nm är inte dåliga, men dom knäcker inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För att förberade mig.
Kommer du ihåg var du inaktiverade "Armor Crate" eller hetter det "Asus grid service"?
Tools kanske?

Tryck bara F9 och sök Asus Grid Service heter det!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Flashade precis in ABBA-BIOS på mitt B450M Mortar.
Når nu utannonserad frekvens med min 3700X och fick även en skjuts i CB20 med strax över 100p.
Tack vare det når jag nu med nöd och näppe den magiska gränsen på 5000p med PBO och x7 scalar

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Intressant, nu med Ryzen 3 series så måste AMD börja bli offensiva på företagssidan, de måste ju etablera partnerskap med jättar som DELL och Lenovo nu och få upp volymerna. Ryzen 3 series har ju bättre CPU'er för arbetsstationer jämfört med Intel nu, på företag är inte max klockfrekvens så viktigt (om de inte jobbar inom spelindustrin) däremot är mycket cores väldigt bra för arbetsstationer.

Ryzen 9 3900 - 65W är coolt.

Även om AMD hade all kapacitet som TSCM har, så hade dom sålt slut redan (och Apple äter en stor kaka). så "just nu" så är det bara bra att de inte har en till marknad de inte kan leverera till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Flashade precis in ABBA-BIOS på mitt B450M Mortar.
Når nu utannonserad hastighet med min 3700X och fick även en skjuts i CB20 med strax över 100p.
Tack vare det når jag nu med nöd och näppe den magiska gränsen på 5000p med PBO och x7 scalar

Toppen, jag ligger på ganska exakt 5000p med min 3700X också (kör för övrigt också PBO och scalar X7), har Asus X370 Prime pro som moderkort.

Permalänk
Medlem

Amd släppte nya Chipset drivers inatt.
AMD Software ver. 1.09.27.1033
https://www.amd.com/en/support

Package Includes:

AMD Chipset Drivers
AMD Ryzen™ Power Plans (required for UEFI CPPC2 in Windows® 10 May 2019 Update)
Contains desktop idle optimizations for 3rd Gen AMD Ryzen™ Processors

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Amd släppte nya Chipset drivers inatt.
AMD Software ver. 1.09.27.1033
https://www.amd.com/en/support

Package Includes:

AMD Chipset Drivers
AMD Ryzen™ Power Plans (required for UEFI CPPC2 in Windows® 10 May 2019 Update)
Contains desktop idle optimizations for 3rd Gen AMD Ryzen™ Processors

Tackar, nu beter sig min 3900x som den ska med CPPC aktivt, alltså den boostar på samma sätt i frekvens med det på & av, tidigare krävdes det att CPPC skulle vara avslaget för att nå max boost för min del men med denna drivare får jag samma max boost när CPPC tidigare var låst till max all core boost även för SC belastning. Något är med andra ord korrigerat för CPPC stödet

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tackar, nu beter sig min 3900x som den ska med CPPC aktivt, alltså den boostar på samma sätt i frekvens med det på & av, tidigare krävdes det att CPPC skulle vara avslaget för att nå max boost för min del men med denna drivare får jag samma max boost när CPPC tidigare var låst till max all core boost även för SC belastning. Något är med andra ord korrigerat för CPPC stödet

Jag får sämre boost efter uppdateringen och har inte rört något i övrigt, så detta är ju lite skumt.

Vilka inställningar "ska" man ha för CPPC och "prefered cores" i UEFI? Jag har både på "Enabled" eller möjligen om den ena bara hade Disabled och AUTO så har jag den på AUTO.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag får sämre boost efter uppdateringen och har inte rört något i övrigt, så detta är ju lite skumt.

Vilka inställningar "ska" man ha för CPPC och "prefered cores" i UEFI? Jag har både på "Enabled" eller möjligen om den ena bara hade Disabled och AUTO så har jag den på AUTO.

Du kör väl en ABBA baserad bios antar jag? Har inte fått något annat än ABB än till mitt, kan vara det som skiljer sig. Angående CPPC så bör bägge vara aktiva eller bara auto för att funka, om tillverkarn satt auto=disabled så lär man sätta enabled på bägge.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du kör väl en ABBA baserad bios antar jag? Har inte fått något annat än ABB än till mitt, kan vara det som skiljer sig. Angående CPPC så bör bägge vara aktiva eller bara auto för att funka, om tillverkarn satt auto=disabled så lär man sätta enabled på bägge.

OK. Kruxet är att jag tror att "prefered cores" bara har valet "auto" eller "disabled" så inget Enabled. Men ska dubbelkolla. Ja, Jag kör 2801 till Crosshair VII hero. Så det är ABBA.

"Gimmie gimmie gimmie a boost after midnight!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Verkar som Inet har 3900X i lager igen. Är väl typ den enda butiken i Sverige som tycks få hyffsat stora leveranser regelbundet Tomt på alla andra butiker ju. Får väl se om det tar slut på 2 dagar som det gjort de tidigare gångerna eller om det håller lite längre den här gången.

https://www.inet.se/produkt/5301789/amd-ryzen-9-3900x-3-9-ghz...

Slut igen. Finns ett fåtal i butiker, men resten är slut. Najs att AMD säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Slut igen. Finns ett fåtal i butiker, men resten är slut. Najs att AMD säljer.

Folk följer strömmen oftast i Sverige blir man rekommenderar Amd från kompisar och vänner köper man detta i första hand.

För mig blev det Amd pga lägre strömförbrukning och temperaturer är bra i små chassin när prestandan är nästan likvärdigt i enkeltrådat men bättre i flertrådad prestanda.

Men ändå kul att se så många av Intels gamla kunder som testar Amd för första gången för min egen del hade jag Amd på Athlon tiden senaste gången.

Jag är inte trogen något märke på produkter utan köper mest prestanda i min prisklass.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag får sämre boost efter uppdateringen och har inte rört något i övrigt, så detta är ju lite skumt.

Vilka inställningar "ska" man ha för CPPC och "prefered cores" i UEFI? Jag har både på "Enabled" eller möjligen om den ena bara hade Disabled och AUTO så har jag den på AUTO.

Skrivet av tellus82:

Du kör väl en ABBA baserad bios antar jag? Har inte fått något annat än ABB än till mitt, kan vara det som skiljer sig. Angående CPPC så bör bägge vara aktiva eller bara auto för att funka, om tillverkarn satt auto=disabled så lär man sätta enabled på bägge.

Vart i Bios kan man kontrollera detta ?
@tellus82 @Ozzed

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Kört memtest 2 gånger utan errors men har fortfarande en del problem där det resettar BIOS när det försöker vakna från sleep eller när man gör en vanliga restart. Första booten så kör det oftast bara 2133MHz också.

Vad kan problemet vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kört memtest 2 gånger utan errors men har fortfarande en del problem där det resettar BIOS när det försöker vakna från sleep eller när man gör en vanliga restart. Första booten så kör det oftast bara 2133MHz också.

Vad kan problemet vara?

Det kan vara lite låg dram boot voltage eller för låg ProcODT eller lite låga CAD bus motstånd, ungefär i den ordningen av hur troligt det är. Du skulle också kunna tweaka memory training delen, finns inställningar att följa från dram calc och du finner dom på exempelvis följande ställe i UEFI om ditt bord har de upplåst

Skrivet av Jonas79:

Vart i Bios kan man kontrollera detta ?
@tellus82 @Ozzed

Exempelvis

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det kan vara lite låg dram boot voltage eller för låg ProcODT eller lite låga CAD bus motstånd, ungefär i den ordningen av hur troligt det är. Du skulle också kunna tweaka memory training delen, finns inställningar att följa från dram calc och du finner dom på exempelvis följande ställe i UEFI om ditt bord har de upplåst

Har provat både XMP och ställa manuellet vad DRAM Calc tycker jag skulle köra: https://i.imgur.com/deDPShf.png Provat ställa 1.4V också men ingen skillnad.

Tryckte i det där och allt blev bara svart, tog 2 minuter att komma in i BIOS igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har provat både XMP och ställa manuellet vad DRAM Calc tycker jag skulle köra: https://i.imgur.com/deDPShf.png Provat ställa 1.4V också men ingen skillnad.

Tryckte i det där och allt blev bara svart, tog 2 minuter att komma in i BIOS igen.

Dram voltage är inte samma som boot voltage för dram, det kan vara att dina minnen bara får 1.2V vid boot & det är därför de strular lite vid mem training, vad var det du tryckte i från dram calc?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Dram voltage är inte samma som boot voltage för dram, det kan vara att dina minnen bara får 1.2V vid boot & det är därför de strular lite vid mem training, vad var det du tryckte i från dram calc?

Ingen aning vart jag ställer in boot voltage då för hittar inte den inställningen.
Allt som fanns där i DRAM Calc utom tRCPAGE, tRFC2/4 som inte fanns med i programmet och CAD_BUS ClkDrv som inte fanns i BIOS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Folk följer strömmen oftast i Sverige blir man rekommenderar Amd från kompisar och vänner köper man detta i första hand.

För mig blev det Amd pga lägre strömförbrukning och temperaturer är bra i små chassin när prestandan är nästan likvärdigt i enkeltrådat men bättre i flertrådad prestanda.

Men ändå kul att se så många av Intels gamla kunder som testar Amd för första gången för min egen del hade jag Amd på Athlon tiden senaste gången.

Jag är inte trogen något märke på produkter utan köper mest prestanda i min prisklass.

@Jonas79

Lägre strömförbrukning kan det väl inte vara när det krävs så enormt mycket från vrms på moderkortet för att fungera bra.
Och både min 3800x och 3900x går varmare stock än 9700k som går i 5.2GHz all core.

Alla system har d15 kylare, dock har 9700k systemet d15s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ingen aning vart jag ställer in boot voltage då för hittar inte den inställningen.
Allt som fanns där i DRAM Calc utom tRCPAGE, tRFC2/4 som inte fanns med i programmet och CAD_BUS ClkDrv som inte fanns i BIOS.

Ett tips är att inte gå bananas på hur många inställningar du ändrar i taget, exempelvis kan man ta ett par timings i taget & prova hur det reagerar, lika med spänningar & motstånd, att ändra precis allt samtidigt är för det mesta ett bra recept på att misslyckas.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::