Permalänk
Relik 📜

Oculus Link kopplar Quest till PC

Intressant från Oculus Connect 6 som pågår nu! Oculus Quest kommer gå att koppla till PC senare under året, via en vanlig USB Type-C-kabel. I princip blir det ju då en Rift, som kan kopplas loss och köras fristående. Fattar jag rätt kommer alla PC-grejer rulla precis som vanligt. Dessutom får Oculus Quest stöd för hand-tracking!

Citat:

One feature we’re definitely excited about is Oculus Link, a new way for people who own a Quest headset to access Rift content and experiences from their gaming PC. Starting this November, anyone who owns Quest and a gaming PC will have access to popular Rift games with Oculus Link software, which can be used with most high-quality USB 3 cables.

https://www.oculus.com/blog/oculus-quest-at-oc6-introducing-h...

Oculus kommer även släppa en "premium optical fibre" senare, som jag antar blir smidigare än vanliga Type-C-kablar.

För mig är det här en rätt stor grej. Har klurat på en Quest, men vill inte "tappa" PC-biten. Att möjligheten kommer kan lätt bli vad som tippar mig över kanten!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Holy shit! Riktigt intressant. Hoppas det fortsätter denna väg, så kan man välja vad som passar bäst för upplevelsen/humöret. Synd Oculus har så låg upplösning. Kan inte gå tillbaka till lägre efter HP Reverb.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Lite detaljer från en anställd:

Citat:

Our cable is capable of providing charge to the headset if the USB port supports ample power.

The usb cable [that comes with Quest] is a usb 2, you will need a usb 3 compatible cable.

Unknown sources {ie SteamVR, non-Oculus apps} will be supported with Oculus Link.

You can also use a usb c to A cable, we have not evaluated all configurations but most quality usb 3 cables and ports should work.

[Oculus' own Link cable is] 5 meters in length and super thin and more flexible than the off the shelf cables we were able to find.

Usb C is a connector type, usb 3 is the spec.

We are still evaluating hardware compatibility but most usb 3 ports should work.

We designed a custom cable with an ergonomic support to make it comfortable and help keep the cable out of your way.

No it’s a regular usb 3 connection. Most ports should work. Our cable is C to C but there are some third party A to C’s we’ve seen work as well. We don’t require you to use our cable.

We invented some compression techniques as well as added a bunch of tweaks and improvements into the rendering pipeline as well as transport to make this all work. It’s not just a direct video feed. We have a blog post coming out that will explain under the hood.

We currently are working on evaluating system requirements for Oculus Link. More details will be available closer to launch.

We had to invent a few techniques to make this experience reach an acceptable latency and visual threshold. The team put in so much amazing effort!

It’s a custom fiber optic usb 3 cable we designed specifically for VR. However at launch you can use most high performance usb 3 cables.

Permalänk
Medlem

Enligt RoadtoVR ska den här funktionen bli tillgänglig i november. En prissänkning också, så kan det mycket väl bli nya leksaker till black friday!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Behöver man ha ett grafikkort med en usb 3.0 port aka virtual link tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Behöver man ha ett grafikkort med en usb 3.0 port aka virtual link tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom det inte är en direkt video-feed så borde det gå igenom moderkortet?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ebackman:

Eftersom det inte är en direkt video-feed så borde det gå igenom moderkortet?

Jepp, ska gå att köra via en vanlig USB 3.0 (USB 3.2 Gen1? ).

Permalänk
Inaktiv

Detta gillas skarpt, ser fram emot att jag kan använda funktionaliteten med min Quest.
Blir nog att sälja min Rift framöver, den har några få fördelar men Quest drar förbi rejält nu.

Lite synd att inte officiellt trådlöst stöd mot PC också stöds. Men kanske kommer?
Nya funktionaliteten för att känna av fingrar gillar jag med, och spelen som presenterades. Hoppas nu bara att jag hinner få tag i ny VR vänlig bostad snart nog, har ingen plats där jag tillfälligt bor nu. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Wohooo!!! Har 2st Quest hemma... Legen.. wait for it DAIRY!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Wohooo!!! Har 2st Quest hemma... Legen.. wait for it DAIRY!

Ge mig en!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluf:

Wohooo!!! Har 2st Quest hemma... Legen.. wait for it DAIRY!

Typ Quake III Arena anpassad för Quest i lokalt multiplay i en stor lokal är något jag skulle vilja se. Har sett koncept med två Questar som kör arenashooters så. Hade varit nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Utan att ha provat den så var en av dom största nackdelarna jag såg med Questen att den inte gick att koppla till datorn. Så detta låter ju riktigt bra.

Kommer inte köpa en ändå eftersom jag redan har en Rift och den får duga ett bra tag till. Men hade jag köpt något idag så hade det mkt väl kunnat bli en Quest iom detta.

Permalänk
Medlem

Hand- och fingerspårning med enbart kamerorna är också ballt:

Och redan nästa vecka kommer Passthrough+ till Quest, en stereokorrekt bild av omgivningen som kan fås upp med ett knapptryck.

Permalänk
Medlem

Detta känns som en vettig konsumentprodukt faktiskt. Som är lite bredare eftersom man kan köra den både portabelt och uppkopplad. Är det så att vr-produkterna äntligen är tillräckligt mogna? Detta ser fan ut så!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag har själv stått och vägt mellan om Oculus Quest är en bra produkt eller inte. Gillar verkligen att den är fristående och att det bara är att mappa ett rum och köra. Det här ger verkligen ett mervärde om man vill ha möjligheten att plugga in den i en dator! Blir absolut att låna hem FZ:s testexemplar nån dag eller två, så kanske man får hålla utkik under Black Friday.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Om man är sugen på att köpa en Quest och inte orkar vänta på rea verkar det vara billigast att köpa headsetet direkt från Oculus (plus i kanten för att de ser ut att finnas i lager också)

Själv tog jag och beställde några extra tillbehör till mitt Quest från VRCover nu när Facebook verkar satsa lite hårdare på headsetet. Masken kan lätt bli lite "inkörd" när man låter ett gäng prova Questen en stund.

Vi verkar närma oss att man snart kan jobba (programmering) med headsetet på. Jag hoppas på stöd att spåra händer, tangentbord + mus i en miljö som VirtualDesktop. Borde vara inom räckhåll snart.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera att köpa direkt från Oculus. Det fungerar bra och de har nästan alltid bättre pris än svenska återförsäljare.

Angående Quest och Oculus Link så tycker jag det är en klockren funktion, men för mig så får CV1:an leva kvar tills den oundvikliga Quest S kommer med SD855, 90+ Hz paneler och, framför allt, designad med VirtualLink i åtanke från början. Quests implementation kommer ju med bildkompression osv. vilket jag gärna slipper.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eMannen:

Om man är sugen på att köpa en Quest och inte orkar vänta på rea verkar det vara billigast att köpa headsetet direkt från Oculus (plus i kanten för att de ser ut att finnas i lager också)

Själv tog jag och beställde några extra tillbehör till mitt Quest från VRCover nu när Facebook verkar satsa lite hårdare på headsetet. Masken kan lätt bli lite "inkörd" när man låter ett gäng prova Questen en stund.

Vi verkar närma oss att man snart kan jobba (programmering) med headsetet på. Jag hoppas på stöd att spåra händer, tangentbord + mus i en miljö som VirtualDesktop. Borde vara inom räckhåll snart.

Så jag köpte både Rift 2017 och Quest i år. Dock levererar de med UPS så värt att ha i åtanke om man bor där de har problem att leverera.

Hade gärna betalt extra för DHL (express), leverans på 24 timmar vart som helst istället för 1-3 veckor med UPS med lite otur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det någon som kör den med glasögon? Hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför dom gör sladden usb-c till usb-c. Dom flesta har väl vanliga usb ingångar på datorn. Vart kan man hitta en usb-c till vanlig usb3.0 sladd som är 5 meter lång?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P8P67 PRO REV B3/2TB Hitachi 7K3000/Intel Core i7 2600K 3,4GHz/ Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE/ Corsair SSD Force 3 Series 120GB/MSI GeForce GTX 970 Gaming/NZXT H2 Svart/Corsair AX 850W 80+ GOLD/Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daaven:

Fattar inte varför dom gör sladden usb-c till usb-c. Dom flesta har väl vanliga usb ingångar på datorn. Vart kan man hitta en usb-c till vanlig usb3.0 sladd som är 5 meter lång?

Skickades från m.sweclockers.com

USB-C till USB-A sägs fungera också.

Permalänk
Medlem

@Halldin: jo, men vart hittar man en sån sladd som är 5 meter lång

Visa signatur

Asus P8P67 PRO REV B3/2TB Hitachi 7K3000/Intel Core i7 2600K 3,4GHz/ Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE/ Corsair SSD Force 3 Series 120GB/MSI GeForce GTX 970 Gaming/NZXT H2 Svart/Corsair AX 850W 80+ GOLD/Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daaven:

@Halldin: jo, men vart hittar man en sån sladd som är 5 meter lång

https://www.amazon.com/Charger-Samsung-Braided-Charging-Ninte...

Den är 4,5m lång i alla fall. Sen så är det ju inte omöjligt att det kunde funka med kvalitetsadapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag stod och vägde mellan Rift S och Quest, men detta fick mig över till Quest. Packade upp igår (direkt från Oculus store), jag och sambon hade riktigt kul. Jag har en tidig DK1 från Kickstarter, och tidigare haft både CV1 och Vive. Detta är klart trevligt, dock rätt framtung - men det går säkert att få till bättre med lite justeringar. Ser fram emot kommande uppdatering...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag stod och vägde mellan Rift S och Quest, men detta fick mig över till Quest. Packade upp igår (direkt från Oculus store), jag och sambon hade riktigt kul. Jag har en tidig DK1 från Kickstarter, och tidigare haft både CV1 och Vive. Detta är klart trevligt, dock rätt framtung - men det går säkert att få till bättre med lite justeringar. Ser fram emot kommande uppdatering...

Se: #18093172

Permalänk
Medlem