Intel: "Nästa arkitektur blir signifikant större än Sunny Cove"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Nästa arkitektur blir signifikant större än Sunny Cove"

Den senaste processorarkitekturen Sunny Cove har nyss anlänt, men arbetet på uppföljaren pågår. Enligt Intels Jim Keller blir den betydligt större än Sunny Cove.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pratas väldigt lite "nu" och väldigt mycket "sen". Tror någon är lite orolig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Waow!

50 gånger mer transistorer i deras processorer kommande åren!

Om man dumräknar lite så får de till en sådan ökning om de går från 14 till 2,5 nanometer på samma chipyta. Typ. Men så enkelt tror jag inte man kan räkna riktigt längre egentligen ;).

Framtidsprognoser,, vagt när det här ska hända, en nypa salt och allt det där... i know i know.

Oavsett så låter det onekligen som stora siffror för framtiden iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam

Monolitiskt eller chiplet? 50ggr fler på en maxad chiplet design då? Hur mycket kisel och yield?

Bara jag som tycker det låter sanslöst dyrt?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Monolitiskt eller chiplet? 50ggr fler på en maxad chiplet design då? Hur mycket kisel och yield?

Bara jag som tycker det låter sanslöst dyrt?

Nej, det låter sanslöst dyrt. Men serverkunderna är vana att betala.
Detta är vad faktorn 50 kommer ifrån:
3x från FinFET pitch scaling
2x från nanowire
2x från stacked nanowire
2x från stacked wafer
2x från stacking igen

Å andra sidan skall man komma ihåg att de designade Pentium 4 arkitekturen för att skala upp till över 10 GHz. Det gick inget vidare med den prognosen, så vi får väl se hur det går med denna.

Permalänk
Avstängd

2022> och framåt kanske om inga oförutsedda problem uppstår, problemet med deras 10nm som inte skalar är ej fixat så vet inte riktigt hur de ska ordna det ifall de inte har åstadkommit det än.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt Intel innehåller arkitekturen Skylake cirka 217 miljoner transistorer per kärna, medan senaste Sunny Cove som används med Ice Lake-processorerna huserar omkring 300 miljoner transistorer per kärna. Ökningen i IPC är cirka 15–18 procent i Sunny Cove jämfört med Skylake, med cirka 38 procent fler transistorer.

Så varför river de inte ut HyperThreading och dubblerar antalet kärnor istället? Intel har ju redan officiellt sagt att HyperThreading inte gör så stor skillnad i faktisk prestanda och just nu slår AMD dem på fingrarna i antal kärnor.

IPC är visserligen Intels triumfkort, men efter fiaskot med Meltdown och Spectre är jag skeptisk till att ökad komplexitet skulle vara rätt väg att gå.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Monolitiskt eller chiplet? 50ggr fler på en maxad chiplet design då? Hur mycket kisel och yield?

Bara jag som tycker det låter sanslöst dyrt?

Är inte "dyrt" Intels paradgren?

Kan de nu dessutom leverera kanonbra prestanda lär det bli attraktivt för dem som struntar i vad det kostar, ofta företagskunder, datacenters, mm.
Servermarknaden är just den marknad som är hårdast utsatt med AMD's lyckospree i takt med alla sårbarheter som upptäckts.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Så varför river de inte ut HyperThreading och dubblerar antalet kärnor istället? Intel har ju redan officiellt sagt att HyperThreading inte gör så stor skillnad i faktisk prestanda och just nu slår AMD dem på fingrarna i antal kärnor.

HT kräver väldigt lite kretsyta jämfört med fler kärnor, de siffror jag sett är att HT ökar kretsytan med några enstaka procent. Och AMD använder ju även de sin egen variant av HT. Det handlar alltså inte så mycket om HT vs. fler kärnor, utan just nu är det nog mest tillverkningsprocessen som begränsar antalet kärnor för Intel.

Permalänk
Medlem

Som en liten hund, mycket prat - lite agerande.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Mentaliteten hos folk är lite spännande. När AMD gick ut med att de jobbar på Zen3 strax efter att Zen2 lanserats så var reaktionen "Jaha, så Zen2 tycker de själva inte är bra då eller"? Men när Intel pratar om att de också har framtidsplaner så hyllas det av techsidor och kommentarer. Det är ju lite märkligt.

Själv tycker jag att det är bra att företag blickar frammåt. Det tyder ju inte på något sätt på att man inte är "nöjd" med sina nuvarande produkter utan visar bara att man inte stagnerat som företag, tycker jag i alla fall.

Kul också att Intel faktiskt planerar att släppa någonting nytt, och inte bara "nytt" som i "skylake+++++++++++" som det varit i några år nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mentaliteten hos folk är lite spännande. När AMD gick ut med att de jobbar på Zen3 strax efter att Zen2 lanserats så var reaktionen "Jaha, så Zen2 tycker de själva inte är bra då eller"? Men när Intel pratar om att de också har framtidsplaner så hyllas det av techsidor och kommentarer. Det är ju lite märkligt.

Själv tycker jag att det är bra att företag blickar frammåt. Det tyder ju inte på något sätt på att man inte är "nöjd" med sina nuvarande produkter utan visar bara att man inte stagnerat som företag, tycker jag i alla fall.

Kul också att Intel faktiskt planerar att släppa någonting nytt, och inte bara "nytt" som i "skylake+++++++++++" som det varit i några år nu.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1565802-amd-har-fardig...
Inte ett enda negativt inlägg här på Sweclockers om nyheten att AMD jobbar på Zen4.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mentaliteten hos folk är lite spännande. När AMD gick ut med att de jobbar på Zen3 strax efter att Zen2 lanserats så var reaktionen "Jaha, så Zen2 tycker de själva inte är bra då eller"? Men när Intel pratar om att de också har framtidsplaner så hyllas det av techsidor och kommentarer. Det är ju lite märkligt.

Hyllas? Ser inga hyllningar i denna tråd eller i dessa rapporteringar, och i liknande trådar så ser man mer kommentarer kring att det är mycket snack om framtiden och att de bara står å stampar (med divers ++++++++ kommentarer), och att de inte har något att kontra ryzen med nu... Skulle faktsikt säga tvärtom, kan inte minnas jag såg ett intel-relaterat kommentarsfält som var övervägande positivt. Mer "spännande" i hur man kan uppleva saker så olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1565802-amd-har-fardig...
Inte ett enda negativt inlägg om det här på Sweclockers.

Jag har inte nämnt Sweclockers? Fanns dock sidor som pratade om Zen3 som något negativt. Minns inte exakt vilken men det var någon presentation de hade där de pratade Zen2 men också Zen3 och det var många som ställde sig frågande till varför de pratar Zen3 när det är zen2 som borde vara fokus, men inte här på Swec. Det var inte det jag menade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hyllas? Ser inga hyllningar i denna tråd eller i dessa rapporteringar, och i liknande trådar så ser man mer kommentarer kring att det är mycket snack om framtiden och att de bara står å stampar (med divers ++++++++ kommentarer), och att de inte har något att kontra ryzen med nu... Skulle faktsikt säga tvärtom, kan inte minnas jag såg ett intel-relaterat kommentarsfält som var övervägande positivt. Mer "spännande" i hur man kan uppleva saker så olika

Beror väl på hur man ser det. Intel leder ju fortfarande i spel och en del annat. Det är inte så att Zen2 mosar Intel på varenda område så de "behöver" väl inte stressa fram någonting heller. Men jag tycker det är kul när det är nya arkitekturer och inte bara förfiningar och lite ökad klockfrekvens, oavsett om det sen är Intel eller AMD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte nämnt Sweclockers? Fanns dock sidor som pratade om Zen3 som något negativt. Minns inte exakt vilken men det var någon presentation de hade där de pratade Zen2 men också Zen3 och det var många som ställde sig frågande till varför de pratar Zen3 när det är zen2 som borde vara fokus, men inte här på Swec. Det var inte det jag menade.

Jag kommenterade från en video när Lisa Su presenterade EPYC för allmänheten. Hon sa liksom att vi har lärt oss mycket från ZEN2 och har redan ZEN3 designen klar. Jag uppfattade talet som att det finns brister i ZEN2 som kommer att åtgärdas med ZEN3. Detta borde vara självklart då det var en ny chiplet design och den första CPU på 7nm.

Helt klart att ZEN4 blir bättre än ZEN3 liksom ZEN2 vs ZEN1. Och nu vet vi att ZEN3 är inte oproblematisk heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Jag kommenterade från en video när Lisa Su presenterade EPYC för allmänheten. Hon sa liksom att vi har lärt oss mycket från ZEN2 och har redan ZEN3 designen klar. Jag uppfattade talet som att det finns brister i ZEN2 som kommer att åtgärdas med ZEN3. Detta borde vara självklart då det var en ny chiplet design och den första CPU på 7nm.

Helt klart att ZEN4 blir bättre än ZEN3 liksom ZEN2 vs ZEN1. Och nu vet vi att ZEN3 är inte oproblematisk heller.

Det är är väl ganska självklart att man siktar på att nästa arkitektur skall bli bättre än den nuvarande, så jag ser inte nödvändigtvis att man behöver tolka det som att de inte är nöjda med nuvarande arkitektur. Intel har inte direkt stått och sagt att Sunny Cove skall fixa "brister" i nuvarande arkitektur, trots att både Intel och vi vet att nuvarande aktitektur knappat är felfri.

Sen kan det ju också vara så att förbättringspotentialen i ZEN2 upptäcktes när designen redan nått tape-out, och att du skrota den för att "nästa blir bättre" hade inte gjort någon särskillt glad. Jag tycker det är bra att de pratar om framtiden så man vet vad man har att se fram emot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Som en liten hund, mycket prat - lite agerande.

och intels aktieägare få ju sina pengakistor väl fyllda via dividenter. Detta agerande säger en hel del.
I AMD är det Dr Lisa Su och Devinder Kumar som har sålt AMD-aktier, mera vad själva AMD tjänar. Andra likaså.

Devinder Kumar
08/29/2019 128,241 Disposition at $31.63 per share. 4,056,263
08/12/2019 152,570 Disposition at $33.53 per share. 5,115,673
07/31/2019 127,735 Disposition at $32.05 per share. 4,093,907
05/30/2019 127,735 Disposition at $28.3 per share. 3,614,901
05/03/2019 115,664 Disposition at $27.95 per share. 3,232,809
02/27/2019 130,000 Disposition at $23.67 per share. 3,077,100
01/29/2019 130,000 Disposition at $19.82 per share. 2,576,600
Lisa T. Su
09/09/2019 50,000 Disposition at $30.69 per share. 1,534,500
09/09/2019 78,500 Disposition at $30.69 per share. 2,409,165
08/12/2019 429,497 Disposition at $33.53 per share. 14,401,035
08/07/2019 50,000 Disposition at $28.94 per share. 1,447,000
08/07/2019 78,500 Disposition at $28.94 per share. 2,271,790
06/10/2019 50,000 Disposition at $33.66 per share. 1,683,000
06/10/2019 114,000 Disposition at $33.66 per share. 3,837,240
05/07/2019 250,000 Disposition at $26.75 per share. 6,687,500
03/07/2019 50,000 Disposition at $22.07 per share. 1,103,500
02/07/2019 50,000 Disposition at $22.71 per share. 1,135,500
12/27/2018 83,396 Disposition at $17.4 per share. 1,451,091
12/06/2018 125,000 Disposition at $20.93 per share. 2,616,250

AMD NET INCOME
38M 16M 35M 3senaste kvartal.
Jävligt bra agerande. Inget prat

https://www.marketwatch.com/investing/stock/amd/insideractions

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är är väl ganska självklart att man siktar på att nästa arkitektur skall bli bättre än den nuvarande, så jag ser inte nödvändigtvis att man behöver tolka det som att de inte är nöjda med nuvarande arkitektur. Intel har inte direkt stått och sagt att Sunny Cove skall fixa "brister" i nuvarande arkitektur, trots att både Intel och vi vet att nuvarande aktitektur knappat är felfri.

Sen kan det ju också vara så att förbättringspotentialen i ZEN2 upptäcktes när designen redan nått tape-out, och att du skrota den för att "nästa blir bättre" hade inte gjort någon särskillt glad. Jag tycker det är bra att de pratar om framtiden så man vet vad man har att se fram emot.

Är AMD inte lite optimistiska när det gäller ZEN4??? Redan nästa år?
Mycket beror ju på TSMC och det ska vara en ny nod om jag förstod det.

Intel däremot har nya problem. Och AMD kan inte producera tillräckligt heller. Det kan bli dyrt att köpa en ny dator till julen.

https://www.digitimes.com/news/a20190924PD203.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Är AMD inte lite optimistiska när det gäller ZEN4??? Redan nästa år?
Mycket beror ju på TSMC och det ska vara en ny nod om jag förstod det.

Intel däremot har nya problem. Och AMD kan inte producera tillräckligt heller. Det kan bli dyrt att köpa en ny dator till julen.

https://www.digitimes.com/news/a20190924PD203.html

Antar att du menar Zen3? Om det stämmer att designen för Zen3 är klar och TSMC skall börja skeppa 7nm+ nästa år (Som Zen3 skall bygga på) så är ju enda hindret i så fall om TSMC får problem att leverera.

Nu kanske inte detta talar så mycket om långsiktigheten i leveranserna, men 3900X, som varit lite av en enhörning sedan release, finns nu faktiskt i lager i flera Svenska butiker.

Inte bra att Intel har problem igen Då kan vi nog se oss om i stjärnorna efter ett priskrig. Om inteh har problem att leverera så kommer de inte ha exemplar nog att kunna sänka priserna, och sänker inte Intel priserna så har AMD ingen anledning att göra det heller. Särskillt inte eftersom det redan råder brist på framförallt 3900X, som verkar vara mer poppis än AMD räknat med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Är AMD inte lite optimistiska när det gäller ZEN4??? Redan nästa år?
Mycket beror ju på TSMC och det ska vara en ny nod om jag förstod det.

Intel däremot har nya problem. Och AMD kan inte producera tillräckligt heller. Det kan bli dyrt att köpa en ny dator till julen.

https://www.digitimes.com/news/a20190924PD203.html

Zen = ryzen 1000
Zen+ = ryzen 2000
Zen 2 = ryzen 3000
Zen 3 = ryzen 4000

Förmodligen fortsätter det så. Men de förvirrar till det ganska så rejält. Särskilt när en ryzen 3 kan vara olika generationer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

50 gånger mer transistorer i deras processorer kommande åren!

Om man dumräknar lite så får de till en sådan ökning om de går från 14 till 2,5 nanometer på samma chipyta. Typ. Men så enkelt tror jag inte man kan räkna riktigt längre egentligen ;).

Jag får det till att man går från 14 till "1,98".

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dual-Tjur:

Jag kommenterade från en video när Lisa Su presenterade EPYC för allmänheten. Hon sa liksom att vi har lärt oss mycket från ZEN2 och har redan ZEN3 designen klar. Jag uppfattade talet som att det finns brister i ZEN2 som kommer att åtgärdas med ZEN3. Detta borde vara självklart då det var en ny chiplet design och den första CPU på 7nm.

Helt klart att ZEN4 blir bättre än ZEN3 liksom ZEN2 vs ZEN1. Och nu vet vi att ZEN3 är inte oproblematisk heller.

Fast just så här kan och bör du tolka precis alla arkitekturer som släpps från AMD, Intel eller Nvidia i sådana fall. Skulle någon av dessa tre ta fram en arkitektur utan kända brister, flaskhalsar, buggar eller you-name-it skulle de hålla på i oändlighet och aldrig släppa något då det är omöjlighet med dagens komplexa designer att uppnå något "felfritt" eller för den delen ens "perfekt" inom rimliga tidsrymder.

Intel har (i alla fall innan 10 nm-problemen började) siktat på att släppa en "ny" alternativt uppdaterad arkitektur årligen. Deras cyklar har dock varit motsvarande som AMD:s idag. Skylake var en större förbättring av Broadwell, som var en smärre förbättring och krympning av Haswell, som var en större förbättring av Ivy Bridge, som var en smärre förbättring och krympning av Sandy Bridge, och så vidare... Precis på samma sätt som AMD har sina designcykler och planer från Zen, Zen+, Zen 2 till Zen 3, Zen 4, Zen 5 och framåt.

Det tar ett antal år att ta fram en ny arkitektur, det sker inte på en handvändning. Det är därför även Intel redan är i full gång med Willow Cove, Golden Cove och säkert ett par steg därefter, trots att Sunny Cove knappt hunnit ut på marknaden. Det är fullt normalt att det är så och har alltid varit på det viset. Om målet är att släppa en ny arkitektur varje år måste man prioritera inför varje lansering kring vilka "brister" som ska åtgärdar, vilka som ska få ligga kvar och vilka förbättringar som får vänta till nästa gång. Vissa förbättringar kräver ett stort antal transistorer och får därför vänta till en ny tillverkningsteknik som ökar transistorbudgeten. Vore det inte så här skulle vi aldrig få några nya produkter från någon.

Kort svar är att alla arkitekturer har "brister" om man har för avsikt att vinkla det negativt. Det är inget som särskiljer AMD, inte heller Intel, Nvidia, Qualcomm, Apple eller ... fyll i namn på valfri kretsdesigner själv. Det är inte unikt för någon eller för den delen ens kontroversiellt, utan fullt normalt med realiteter som fleråriga designcykler i bakhuvudet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

och intels aktieägare få ju sina pengakistor väl fyllda via dividenter. Detta agerande säger en hel del.
I AMD är det Dr Lisa Su och Devinder Kumar som har sålt AMD-aktier, mera vad själva AMD tjänar. Andra likaså.

Devinder Kumar
08/29/2019 128,241 Disposition at $31.63 per share. 4,056,263
08/12/2019 152,570 Disposition at $33.53 per share. 5,115,673
07/31/2019 127,735 Disposition at $32.05 per share. 4,093,907
05/30/2019 127,735 Disposition at $28.3 per share. 3,614,901
05/03/2019 115,664 Disposition at $27.95 per share. 3,232,809
02/27/2019 130,000 Disposition at $23.67 per share. 3,077,100
01/29/2019 130,000 Disposition at $19.82 per share. 2,576,600
Lisa T. Su
09/09/2019 50,000 Disposition at $30.69 per share. 1,534,500
09/09/2019 78,500 Disposition at $30.69 per share. 2,409,165
08/12/2019 429,497 Disposition at $33.53 per share. 14,401,035
08/07/2019 50,000 Disposition at $28.94 per share. 1,447,000
08/07/2019 78,500 Disposition at $28.94 per share. 2,271,790
06/10/2019 50,000 Disposition at $33.66 per share. 1,683,000
06/10/2019 114,000 Disposition at $33.66 per share. 3,837,240
05/07/2019 250,000 Disposition at $26.75 per share. 6,687,500
03/07/2019 50,000 Disposition at $22.07 per share. 1,103,500
02/07/2019 50,000 Disposition at $22.71 per share. 1,135,500
12/27/2018 83,396 Disposition at $17.4 per share. 1,451,091
12/06/2018 125,000 Disposition at $20.93 per share. 2,616,250

AMD NET INCOME
38M 16M 35M 3senaste kvartal.
Jävligt bra agerande. Inget prat

https://www.marketwatch.com/investing/stock/amd/insideractions

I intel säljer man ju bara aktier just innan man går ut med nyheter om säkerhetsluckor.

Permalänk
Datavetare

En sak jag inte får rätsida på efter att ha tittat på hela videon som länkas i artikeln är om det verkligen är framtida CPUer och generell prestanda som han refererar till eller om de fantastiska förbättringarna som nämns är för den generation av NPU (Neural Processing Unit) som nu växer fram. Intel har ju både köpt företag och lagt rejält med FoU-pengar på just NPU.

Tänker bl.a. på denna bild som mer eller mindre visar att både enkeltrådprestanda och numera även multi-core prestanda rätt mycket planar ut. Tillväxten i kapacitet i kiselkretsar fortsätter, men det är inom andra områden

Ovanpå det tänkte jag också på att Sunny Cove har ju redan två kända efterföljare, Willow Cove samt Golden Cove. I teorin skulle han kunna referera till Golden Cove då extremt lite är känt om den, men Willow Cove verkar ju inte riktigt ha det typen av omvälvande förändringar som det talas om.

Måste sedan nämna att givet vem som faktiskt höll detta tal, självaste Jim Keller, kändes vissa påståenden lite väl PR-mässiga... Det må vara tekniskt korrekt att Sunny Cove kan hålla upp till ~800 instruktioner "in-flight", men det kräver en sammansättning av instruktioner som i praktiken man aldrig kommer vara i närheten av.

Core2 introducerade en teknik som kallas "macro-op fusion" där vanliga sekvenser av x86 instruktioner internt hanteras som en µop, är bara med en lång sekvens av sådana sekvenser man kan nå ~800 för rent fysiskt (om Wikichip är korrekt) kan kretsen hålla 352 µop "in-flight". I praktiken är det vanligare att en x86 instruktion blir en eller flera µop, även om macro-op fusion också händer hyfsat ofta.

Det skrivet, Sunny Cove är fortfarande rejält imponerade på denna punkt, den kan hålla ~60 % fler instruktioner "in-flight" jämfört med Skylake. Är nog mycket just p.g.a. av detta samt större L1D$ och L2$ som man fått den fina IPC-ökning över Skylake.

Skrivet av Ozzed:

Nu kanske inte detta talar så mycket om långsiktigheten i leveranserna, men 3900X, som varit lite av en enhörning sedan release, finns nu faktiskt i lager i flera Svenska butiker.

Har, av egentligen en helt annan anledning, laddat ner de ca 30,000 senaste resultaten postade till GB4. Inte ett perfekt sätt att mäta fördelning av olika modeller, men lite sanity mot fördelningen stationära Intel CPU vs mobila (som enligt försäljningsstatistik bör vara ca 25-30 % mot 70-75 %) verkar postade resultat följa fördelningen på marknaden hyfsat väl.

Att 3900X är svårt att få tag på kan nog förklaras i att det verkar vara den enskilt mest populära 3000-serie modellen, tätt följd av 3700X! Och är det egentligen så förvånande? Är ju bara 3900X som erbjuder något som inte redan fanns på marknaden sedan tidigare. Hyfsat många AMD 3000 verkar vara folk som uppgraderat från 1000/2000-serien då man ser en klar minskad andel postade resultat med sådana system. Och vad förutom 3900X är egentligen vettigt att uppdatera till från tidigare Ryzen modeller (eller i7-modeller från Intel)?

Det är en nisch att överhuvudtaget använda sig av desktop CPUer, bärbara står som sagt för 70-75 % (och har fortfarande en ökande trend) av marknaden. För Intels 9000-serie är 9900K totalt dominerande sett till postade resultat, betydligt mer så än 3900X för AMD finns ungefär lika många 3700X resultat.

De riktiga enhörningarna är Intels i3-9000 modeller (för stationära), följt av AMD 3600X/3800X.

Edit: eftersom jag ändå räknade ut detta, här är fördelningen

Intel 9000

i9-9900*: 45 %
i7-9700*: 32 %
i5-9600*: 14 %
i5-9500: 1 %
i5-9400: 5 %
i3-9300: 1 %
i3-9100: 2 %

AMD 3000

3900X: 39 %
3800X: 3 %
3700X: 35 %
3600X: 3 %
3600: 20 %

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman Handlar det inte snarare om att folk med högre presterande processorer är mer benägna att köra benchmarkprogram?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cyklonen:

@Yoshman Handlar det inte snarare om att folk med högre presterande processorer är mer benägna att köra benchmarkprogram?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är absolut en möjlig förklaring och ger garanterat en viss snedfördelning av mätningen.

Men är känt sedan tidigare att toppmodellen för varje Intel S-serien (S-serien är "vanliga" desktop som i7-2600K, i9-9900K etc) sedan Sandy Bridge har med marginal varit den som sålt bäst. Inte ens det rejält uppskruvade priset från i7-8700K (toppmodellen där) till i9-9900K (än så länge toppmodellen här) ändrade på detta.

Statistiken från Mindfactory visar ju också detta, är AMDs/Intels toppmodeller som toppar listorna, verkar vara mer så för Intel vilket också är vad GB4 resultat pekar på (se uppdatering ovan).

Slutligen. Om den effekten var väldigt påtaglig, borde man då inte se den rakt över? För bärbara är i5 dominerade, vilket också stämmer med försäljning. För bärbara är i7 ofta rejält mycket dyrare, omotiverat så. Enda anledning att jag själv sitter med i7 på bärbara är att andra saker som t.ex. 16 GB RAM eller liknande krävt att man valde i7.

Är det egentligen så förvånande att folk primärt väljer dyra CPU-modeller om de använder stationära? Om man fortfarande sitter på en stationär lär man tillhöra en nischgrupp som har ovanligt CPU-tunga laster!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Monolitiskt eller chiplet? 50ggr fler på en maxad chiplet design då? Hur mycket kisel och yield?

Skrivet av Djhg2000:

Så varför river de inte ut HyperThreading och dubblerar antalet kärnor istället? ...

Jag läser detta i artikeln (fetstil insatt av mig):

Citat:

Enligt Intel innehåller arkitekturen Skylake cirka 217 miljoner transistorer per kärna, medan senaste Sunny Cove ... huserar omkring 300 miljoner transistorer per kärna. Ökningen i IPC är cirka 15–18 procent i Sunny Cove jämfört med Skylake, med cirka 38 procent fler transistorer.
... Intels arkitekturgrupp siktar på att transistormängden ska bli 50 gånger större under de kommande åren.

Som jag ser det handlar diskussionen om transistorer per kärna.
Det blir svårt att dela en kärna på flera chiplets. För att få plats med 50 ggr fler transistorer per kärna måste de både minskas kraftigt och staplas i flera lager vertikalt.

STORA utmaningar, om man betänker komplexiteten jämfört med en nodkrympning från 14nm till 10nm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En sak jag inte får rätsida på efter att ha tittat på hela videon som länkas i artikeln är om det verkligen är framtida CPUer och generell prestanda som han refererar till eller om de fantastiska förbättringarna som nämns är för den generation av NPU (Neural Processing Unit) som nu växer fram. Intel har ju både köpt företag och lagt rejält med FoU-pengar på just NPU.

Tänker bl.a. på denna bild som mer eller mindre visar att både enkeltrådprestanda och numera även multi-core prestanda rätt mycket planar ut. Tillväxten i kapacitet i kiselkretsar fortsätter, men det är inom andra områden
https://i.imgur.com/meAoJvq.png

Ovanpå det tänkte jag också på att Sunny Cove har ju redan två kända efterföljare, Willow Cove samt Golden Cove. I teorin skulle han kunna referera till Golden Cove då extremt lite är känt om den, men Willow Cove verkar ju inte riktigt ha det typen av omvälvande förändringar som det talas om.

Måste sedan nämna att givet vem som faktiskt höll detta tal, självaste Jim Keller, kändes vissa påståenden lite väl PR-mässiga... Det må vara tekniskt korrekt att Sunny Cove kan hålla upp till ~800 instruktioner "in-flight", men det kräver en sammansättning av instruktioner som i praktiken man aldrig kommer vara i närheten av.

Core2 introducerade en teknik som kallas "macro-op fusion" där vanliga sekvenser av x86 instruktioner internt hanteras som en µop, är bara med en lång sekvens av sådana sekvenser man kan nå ~800 för rent fysiskt (om Wikichip är korrekt) kan kretsen hålla 352 µop "in-flight". I praktiken är det vanligare att en x86 instruktion blir en eller flera µop, även om macro-op fusion också händer hyfsat ofta.

Det skrivet, Sunny Cove är fortfarande rejält imponerade på denna punkt, den kan hålla ~60 % fler instruktioner "in-flight" jämfört med Skylake. Är nog mycket just p.g.a. av detta samt större L1D$ och L2$ som man fått den fina IPC-ökning över Skylake.

Har, av egentligen en helt annan anledning, laddat ner de ca 30,000 senaste resultaten postade till GB4. Inte ett perfekt sätt att mäta fördelning av olika modeller, men lite sanity mot fördelningen stationära Intel CPU vs mobila (som enligt försäljningsstatistik bör vara ca 25-30 % mot 70-75 %) verkar postade resultat följa fördelningen på marknaden hyfsat väl.

Att 3900X är svårt att få tag på kan nog förklaras i att det verkar vara den enskilt mest populära 3000-serie modellen, tätt följd av 3700X! Och är det egentligen så förvånande? Är ju bara 3900X som erbjuder något som inte redan fanns på marknaden sedan tidigare. Hyfsat många AMD 3000 verkar vara folk som uppgraderat från 1000/2000-serien då man ser en klar minskad andel postade resultat med sådana system. Och vad förutom 3900X är egentligen vettigt att uppdatera till från tidigare Ryzen modeller (eller i7-modeller från Intel)?

Det är en nisch att överhuvudtaget använda sig av desktop CPUer, bärbara står som sagt för 70-75 % (och har fortfarande en ökande trend) av marknaden. För Intels 9000-serie är 9900K totalt dominerande sett till postade resultat, betydligt mer så än 3900X för AMD finns ungefär lika många 3700X resultat.

De riktiga enhörningarna är Intels i3-9000 modeller (för stationära), följt av AMD 3600X/3800X.

Edit: eftersom jag ändå räknade ut detta, här är fördelningen

Intel 9000

i9-9900*: 45 %
i7-9700*: 32 %
i5-9600*: 14 %
i5-9500: 1 %
i5-9400: 5 %
i3-9300: 1 %
i3-9100: 2 %

AMD 3000

3900X: 39 %
3800X: 3 %
3700X: 35 %
3600X: 3 %
3600: 20 %

Jag tänkte mer enhörning som i "alla har hört om den men ingen har sett den", eftersom de knappt funnits i lager någonstans, men det är positivt att flera butiker nu har i lager. De som hittils har fått in lite ströleveranser har ju tagit någon hundralapp i premium jämfört med de butiker som har haft dem som "ej i lager" "inkommande" och "förväntas <datum>".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

HT kräver väldigt lite kretsyta jämfört med fler kärnor, de siffror jag sett är att HT ökar kretsytan med några enstaka procent. Och AMD använder ju även de sin egen variant av HT. Det handlar alltså inte så mycket om HT vs. fler kärnor, utan just nu är det nog mest tillverkningsprocessen som begränsar antalet kärnor för Intel.

Nu är ju Intel HT lite annorlunda än AMD SMT, men min poäng var att om Intel ändå sågar HT i sitt eget pressmeddelande är det kanske dags att använda ytan till något annat istället.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810