Dåtidens dyrgrip - dags för nytt?

Permalänk
Medlem

Dåtidens dyrgrip - dags för nytt?

För första gången, sedan medeltidens hycklare som dansar runt Admin på diverse servers.. så har jag kommit till beslutet att en uppgradering kanske är på sin plats?

För några år sedan fick jag hjälp av en äldre välkänd eller okänd medlem på Sweclockers, att bygga ihop dagens trotjänare (som startar i ur och skur)

Efter många arbetstimmar hit och dit så har varken jag eller mina gamla vänner från BF 1942, lyckats hålla oss uppdaterade.

Söker nu efter en trevlig själ som kan besvara om något här bör bytas ut, eller om en helt nytt färskt recept ska skapas från scratch.

Nuvarande Setup:
*Operativsystem: Windows 10 - 64 Bit PRO
*Chassi: Fractal Design R5
*Hårddisk: 1x Samsung SSD Evo 850 - 500GB samt 1x 2TB WD Red IntelliPower 64MB
*Grafik: 2x EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+
*Processor: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz, 8MB, Socket 1151 Skylake.
*Moderkort: ASUS MAXIMUS VIII HERO Z170 ATX
*Kylning: Noctua NH-D15 + 2x Noctua NF-A14 PWM, 140mm
*RAM: 2x Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX (32GB totalt)
*Nätagg: Corsair RMi 1000W 80+ Gold Modulär

Vad kan ändras? Vad kan bli bättre?

Min digitala vardag: Spelar mycket BF1, R6, Wow Classic, men vill steppa upp och utforska nya spel med högre grafikkrav.
För övrigt, jobbar mycket med Blender, lite Livestream, redigering, digital illustration mm.

Budget: ~ 24-30 K.

Vill gärna få ut maximalt för valutan.

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad känner du själv för tillkortakommanden idag?
Tycker personligen inte att det finns jättemycket som verkar allt för förlegat med din nuvarande burk.
Stöd för SLI är det ju dock lite sådär med överlag, så att migrera till ett ensamt 2080 Super kanske kan vara en tanke.

Eftersom att du verkar hålla på en del både med arbete och spel så hade nog en fräsch och större SSD suttit rätt fint.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vad känner du själv för tillkortakommanden idag?
Tycker personligen inte att det finns jättemycket som verkar förlegat med din nuvarande burk.
Stöd för SLI är det ju dock lite sådär med överlag, så att migrera till ett ensamt 2080 Super kanske kan vara en tanke.

Eftersom att du verkar hålla på en del både med arbete och spel så hade nog en fräsch och större SSD suttit rätt fint.

Har precis börjat bli aktiv vid datorn igen samt diverse arbeten.

Läser både här och där att att 9-seriens grafikkort tappar mycket i värde, upplever även att datorn får högre temp vid spel, tex BF1 (högsta) än vad jag upplevde förut.

Sen så upplever jag att exempelvis GTA 5, inte alls känns lika "smooth" längre.. åldersnoja eller finkänslig?

Kanske bara är orolig för att den inte är tillräckligt framtidssäker..

Permalänk
Medlem

Det är ju inga värstinggrejjer du spelar så tror kanske cpu'n kan hänga med ett tag till, den är helt ok.

Jag skulle nog:

1) Sälj din SLI setup och köp ett riktigt bra grafikkort, kanske 2080 som föreslagits. Eller 2070 eller ett beggat 1080Ti. Sli är på utgång så inte så många spel som utnyttjar det längre. Har själv gått från SLI till ett EVGA 1080 Ti och är mycket nöjd med det valet, nästa grafikkort jag själv köper kommer vara på 7nm.

2) Kanske lite snabbare ram kan blåsa liv i burken och spel, 3200-3600Mhz DDR4 med låg latency är ingen dum idé. Kolla på G.Skill. Behöver du verkligen 32 eller räcker 16? 99% klarar sig med 16GB.

3) Släng ut dina mekaniska diskar helt och ersätt med SSD, eller ersätt dom med en NAS i en garderob. Det är rätt smutt med bara SSD i datorn då det blir svalt, tyst och snabbt. Har 3 SSD i min stationära dator och tycker det varit en av de bästa uppgraderingarna jag gjort.

4) Lägg pengar på en riktigt bra skärm om du inte har. Har själv en ROG Swift PG279Q och det är grym skillnad i spel mot en vanlig "gammal" skärm.

5) Bra lurar och kanske ett ljudkort. Gör mycket för spelupplevelsen. Sennheiser HD650 är bra och prisvärd och brukar ofta rekas, har själv haft flera par.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SnowgubbeN:

Har precis börjat bli aktiv vid datorn igen samt diverse arbeten.

Läser både här och där att att 9-seriens grafikkort tappar mycket i värde, upplever även att datorn får högre temp vid spel, tex BF1 (högsta) än vad jag upplevde förut.

Sen så upplever jag att exempelvis GTA 5, inte alls känns lika "smooth" längre.. åldersnoja eller finkänslig?

Kanske bara är orolig för att den inte är tillräckligt framtidssäker..

Full med damm?

Nu vet jag inte vilka temps du tittar på men CPU-kylaren är toppklass om inget gått fel med fläktarna eller så, inte mycket har hänt där.

SLI är en ganska snabb väg till en "ej smooth" upplevelse med microstuttering, varierande grad av stöd och så vidare så att satsa på ett nytt och starkare ensamt kort kan hjälpa en hel del där.
Jämfört med dina dubbla 980 Ti så kommer ett ensamt nyare kort också vara rejält mycket svalare.

Jag hade dock satsat på ett av toppkorten, typ 2080 eller 2080 Super, risken är annars att det känns jäkligt surt att ha backat i prestanda - i de fallen där SLI fungerat bra.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Finns mycket som du kan behålla, kolla in denna
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12861183

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det är ju inga värstinggrejjer du spelar så tror kanske cpu'n kan hänga med ett tag till, den är helt ok.

Jag skulle nog:

1) Sälj din SLI setup och köp ett riktigt bra grafikkort, kanske 2080 som föreslagits. Eller 2070 eller ett beggat 1080Ti. Sli är på uttgång så inte så många spel som utnyttjar det längre. Har själv gått från SLI till ett EVGA 1080 Ti och är mycket nöjd med det valet, nästa grafikkort jag själv köper kommer vara på 7nm.

2) Kanske lite snabbare ram kan blåsa liv i burken och spel, 3200-3600Mhz DDR4 med låg latency är ingen dum idé. Kolla på G.Skill. Behöver du verkligen 32 eller räcker 16? 99% klarar sig med 16GB.

3) Släng ut dina mekaniska diskar helt och ersätt med SSD, eller ersätt dom med en NAS i en garderob. Det är rätt smutt med bara SSD i datorn då det blir svalt, tyst och snabbt. Har 3 SSD i min stationära dator och tycker det varit en av de bästa uppgraderingarna jag gjort.

4) Lägg pengar på en riktigt bra skärm om du inte har. Har själv en ROG Swift PG279Q och det är grym skillnad i spel mot en vanlig "gammal" skärm.

5) Bra lurar och kanske ett ljudkort. Gör mycket för spelupplevelsen. Sennheiser HD650 är bra och prisvärd och brukar ofta rekas, har själv haft flera par.

Spelar med en likadan skärm som du, ljudmässigt så kör jag med bowers & wilkins P7 ihop med Audioquest Dragonfly Black DAC usb-sticka.

Vet inte varför, men allt känns så mycket lättare att bara börja bygga ihop en ny färsk dator istället för att sitta och byta ut..vet inte varför, antar att det är lite som när man ska byta bil..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Full med damm?

Nu vet jag inte vilka temps du tittar på men CPU-kylaren är toppklass om inget gått fel med fläktarna eller så, inte mycket har hänt där.

SLI är en ganska snabb väg till en "ej smooth" upplevelse med microstuttering, varierande grad av stöd och så vidare så att satsa på ett nytt och starkare ensamt kort kan hjälpa en hel del där.
Jämfört med dina dubbla 980 Ti så kommer ett ensamt nyare kort också vara rejält mycket svalare.

Jag hade dock satsat på ett av toppkorten, typ 2080 eller 2080 Super, risken är annars att det känns jäkligt surt att ha backat i prestanda - i de fallen där SLI fungerat bra.

Tack! Låter som kloka och vettiga ord.

Jag ska plocka ner burken imorgon och ge den en rengöring, kanske ev passa på att byta kylarpasta.

Har kikat på ett EVGA GeForce RTX 2080 Ti 11GB XC ULTRA GAMING, men kanske är lite väl overkill.. vi pratar trots allt om 15k.
Alt ett med 8 GB.

Har länge kört med EVGA's produkter och har alltid varit nöjd, men andra märken fungerar givetvis också.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12861219

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SnowgubbeN:

Tack! Låter som kloka och vettiga ord.

Jag ska plocka ner burken imorgon och ge den en rengöring, kanske ev passa på att byta kylarpasta.

Har kikat på ett EVGA GeForce RTX 2080 Ti 11GB XC ULTRA GAMING, men kanske är lite väl overkill.. vi pratar trots allt om 15k.
Alt ett med 8 GB.

Har länge kört med EVGA's produkter och har alltid varit nöjd, men andra märken fungerar givetvis också.

Det finns ju även 2080 Ti för "bara" 12k-13k men ja det är ju ett gäng tusenlappar extra för den sista biten.
En liten titt på prestandajämförelsen här från Sweclockers kanske kan hjälpa det avgörandet.
Här finns även ett ensamt 980 Ti med i listan vilket kan vara kul att jämföra mot, även om det sen är SLI-skalningen som avgör mycket.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Med infon du gett så hade jag kört på:

Ryzen 3900X -- Blender skalar extremt bra mot antalet cores
32-64GB RAM -- Så lite pengar i sammanhanget och kan minska swappande (långsamt)
970 Pro NVMe SSD 1TB arbetsdisk -- Pro över Evo Plus tack vare 2bit MLC
(RTX 2080 Super -- För spel. Ti är ett prestandamonster men med monstruöst pris. Känns lite optional med tanke på din nuvarande setup. Jag hade eventuellt avvaktat med gfx-kort och testat fortsätta med nuvarande setup först. Mest för att få ett singelkort med lägre strömförbrukning/värmeutveckling/ljudnivå och för att SLI-stöd framöver är ett stort frågetecken.)

Hittade en intressant video där GTX980Ti SLI jämförs med ett RTX2080Ti: https://www.youtube.com/watch?v=fEAKyZCFug0

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12861241

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

Nytt grafikkort nytt snabbare ram. Vänta en generation eller två till! : )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Spara dina pengar och köp dig ett nytt grafikkort bara och sälja dina 2x 980 Ti för SLI har inte varit bra på många år nu, tror faktiskt 980 Ti SLI var de sista "populära" att köra och sen dess har det gått utför

sen låter det som en tryckluft på burk kan behövas med de problemen du beskriver i GTA V för det kan jag lira på 100+ fps på high settings i 1440p och jag har ett ensamt 980 Ti.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det kanske kan vara av intresse att Blender nu fått stöd för RTX, d.v.s. att använda RT-kärnorna som NVIDIAs 2000-serie har. Ett 2080 borde vara ungefär dubbelt så snabbt som ett ensamt 980 Ti utan att använda RTX, och ungefär fyra gånger snabbare med RTX.