Telia tog bort riktantenn för 4G - hjälp mig hitta en ny motsvarande

Permalänk
Medlem

Telia tog bort riktantenn för 4G - hjälp mig hitta en ny motsvarande

Hej!

Telia stängde av fasta telefonin i min svärmors område i Västerbotten och hänvisade istället till fast telefoni och internet via 4G router. Problemet var bara att det, trots en riktantenn, inte riktigt blev en bra lösning för min svärmor. Så hon bytte till Telenor och skickade tillbaka 4G routern till Telia. Telia gav då besked att riktantennen skulle sitta kvar på utsidan av huset utan någon kostnad för svärmor. Svärmor köpte en ny 4G router och kopplade in den till riktantennen. Hurra - allting fungerade fint.

Tills igår.

Det kom en firma som klippte av sladden från riktantennen och tog med sig hela antennen. "På uppdrag av Telia" sa de.

Nu behöver svärmor en ny riktantenn och kabel.

Jag har tänkt att hjälpa henne, men jag vet inte vad det är för skillnad på de olika produkterna. Jag ser att Kjell säljer "Riktad 4G-antenn 11 dBi" - den ser ungefär ut som den som Telias. Kan den fungera? Det står dock i beskrivningen "Kräver en uppsättning om två antenner för att använda 4G". Behöver vi köpa 2 st sådana antenner? https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/mobi...

Så här såg Telias riktantenn ut när den tidigare satt på svärmors hus.

Kan någon hjälpa mig att hitta en riktantenn till svärmor?

(Tyvärr vet jag inte just nu märket på 4G routern)

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken fart ni vill ha.
Om den gamla "räckte" så räcker det med en antenn.
För att få upp farten så brukar det bli bättre med två eftersom man då kan utnyttja MIMO.
Detta kräver att routern har MIMO och har två antennutgångar.
Antennerna skall placeras så en är horisontellt och den andra är vertikalt.
Det är bara hastigheten ner som har MIMO, upp används bara en antenn.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Är 11dbi eller 9dbi rätt? Eller har det inte någon betydelse?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kniska:

Enklast är att ta med routern till Kjelle så kan ni se att allt funkar på plats och hitta en bra antenn

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kniska:

Tack för svaren. Är 11dbi eller 9dbi rätt? Eller har det inte någon betydelse?

Skickades från m.sweclockers.com

dBi står för Decibel isotropisk. Dvs om du har en helt perfekt ideal runtstrålande antenn med exakt samma styrka åt alla håll så har den dBi = 0.

Detta existerar inte utan man får en dBi siffra som kort kan användas för att bedöma hur riktad antennen är. Om du har en högre siffra på dBi så har du alltså en mer riktad antenn. Sedan spelar antennförstärkning in med men de beräkningarna blir onödigt röriga.

En runtstrålande antenn på en vanlig router brukar vara i storleksordningen 3-6 dBi, dvs 2-4 gånger mer riktad.
10 dBi är tio gånger mer riktad än en ideal isometrisk antenn och alltså mer lämpad än en 3 dBi antenn om du har en lång länk till en mast.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Tack för svaren. Är 11dbi eller 9dbi rätt? Eller har det inte någon betydelse?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är max förstärkningen på signalen och skall för optimal funktion matchas med antennen. För att kunna svara på frågan korrekt behöver man vetskap om hela kedjan. Men det kommer troligen fungera oavsett även om inte optimalt. Du kan eventuellt experimentera med förstärkningen och känna dig fram om du får dåligt fart.

Poynting som länkats till har två antenner. En 4G router med två antennuttag, en för att skicka och en för att ta emot (LTE standard, inte MIMO som är en WiFi-teknik). Din router bör således ha dessa två SMA-anslutningar.

Riktad antenn består av två diskar. Omni-antenner har två vertikala antenner. Du behöver inte fundera på att vinkla något i endera fall... bara se till att du har fri sikt mot masten för den riktade antennen.

Vi använder uteslutande 4G routrar från https://teltonika-networks.com/products/routers/ och jag kan varmt rekommendera dessa.
Kostar en slant men förbannelsen över den låga hastigheten övervägs aldrig av den låga kostnaden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är max förstärkningen på signalen och skall för optimal funktion matchas med antennen.

Nej, detta stämmer ej. Se inlägg ovan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, detta stämmer ej. Se inlägg ovan.

dBi
dB(isotropic) – the forward gain of an antenna compared with the hypothetical isotropic antenna, which uniformly distributes energy in all directions. Linear polarization of the EM field is assumed unless noted otherwise.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Dr.Mabuse: Ja det stämmer att det är ett jämförelsevärde mot en ideal isotropisk antenn.

Det finns alltså inget att matcha funktion med antenn utan det är en egenskap hos antennen. Det är inte heller ren förstärkning utan ett värde som beskriver hur energin plockas upp och strålas från en antenn jämfört med en ideell isotropisk antenn.

Ska vi börja prata fältpolarisation blir det krångligare att beskriva i onödan.

Typo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

4G kan ha olika frekvenser i olika områden. Din antenn måste hantera frekvensen i ditt område för din leverantör. Kolla med Telenor vad som gäller hos svärmor. Eller så använder du en antenn som täcker de flesta frekvenser. Poynting XPOL-A002 är ett tips, ganska dyr men funkar bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Desto högre förstärkning (högre dBi tal) en antenn har desto mindre öppningsvinkel har den, den ger alltså starkare nyttosignal och mindre störningar från andra radiokällor som inte finns i samma riktning men det kräver ju å andra sidan att den riktas in mer noggrant, för en fast monterad antenn på ett hus riktad mot en mast som inte bör röra sig är det oftast inget större problem att montera så antennen pekar i rätt riktning.
Riktantenner på fordon är till exempel betydligt mer komplicerat för de måste kunna vrida på strålningsloben för att fungera när fordonet rör sig men det kan ju bli problem i verkligheten även på ett hus, tex finns det ju de som monterar parabolantenner dåligt så att de vibrerar sig när det blåser och en "stark" parabol kan ju ha en öppningsvinkel på kanske 2 vinkelgrader och blir väldigt känslig för att riktas det minsta fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

4G kan ha olika frekvenser i olika områden. Din antenn måste hantera frekvensen i ditt område för din leverantör. Kolla med Telenor vad som gäller hos svärmor. Eller så använder du en antenn som täcker de flesta frekvenser. Poynting XPOL-A002 är ett tips, ganska dyr men funkar bra.

Tack för tipset! Jag ser att den produkt du rekommenderar är bästsäljare bl.a. på Webhallen. Men den har "bara" 8 dbi - är det inte bättre med en antenn som pekar åt rätt håll? Jag tror det är ganska långt till närmsta mast - men håller på och undersöker det.

Permalänk
Medlem

@kniska: Det är vikigare att du har MIMO än högre dbi. Den antennen jag tipsade om är en riktantenn, dvs du får bättre effekt om du pekar den åt rätt håll. Ju högre dbi, desto känsligare kan det vara att den pekar exakt rätt. Utan mätinstrument är det bara att testa sig fram.

Beroende på hur det ser ut med hus och träd runtomkring kan det hjälpa mycket med en antennmast så du får antennen över takhöjd. Fast det beror ju på hur huset ligger i förhållande till masten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Tack för tipset! Jag ser att den produkt du rekommenderar är bästsäljare bl.a. på Webhallen. Men den har "bara" 8 dbi - är det inte bättre med en antenn som pekar åt rätt håll? Jag tror det är ganska långt till närmsta mast - men håller på och undersöker det.

Här finns en karta över vart Tele2 har sina 4G master, de delar samma nät så det är relativt enkelt.
Skriv in adress och tryck enter så kommer det även upp en ruta Visa Sändare, dessa syns som turkosa prickar på kartan.
https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryC...

När det gäller 4G så är det bäst med dubbla antenner.
Jag bor själv ute på landet ca 8 km bort från en Tre mast.
Köpte 2 utav dessa antenner på Kjelle och har nu mellan 70-95 Mbit
Mina sitter högt uppe på mitt hus så att inget är i vägen.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/mobi...
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/mobilt/mo...

Permalänk
Avstängd

Jo nu återupprepar jag mitt lilla tips om antenn 9 eller 11 dbi spelar mindre roll och det är bara att läsa recensioner på alla ställen som säljer Poynting antennen. (förstår själv inte varför man ska strula med två antenner)

Sen angående basstationens placering så är det bara att ringa upp Telenors support så få man alla fakta så slipper man gissa mha Tele2 mm....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Det kom en firma som klippte av sladden från riktantennen och tog med sig hela antennen. "På uppdrag av Telia" sa de.

Är inte det här juridiskt tokigt? Faller inte det under egenmäktigt förfarande eller något? Jag är verkligen inte juridiskt kunnig, så väldigt osäker. Men det känns spontant inte helt ok om Telia säger att dom lämnar den, men sen kommer någon ut klipper av sladden tar väck den.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Är inte det här juridiskt tokigt? Faller inte det under egenmäktigt förfarande eller något? Jag är verkligen inte juridiskt kunnig, så väldigt osäker. Men det känns spontant inte helt ok om Telia säger att dom lämnar den, men sen kommer någon ut klipper av sladden tar väck den.

Företag brukar täcka upp sånt i avtal, dvs felaktig information till kund. Självklart så hade hon ingen rätt att ha kvar den, men blev väl någon miss i kommunikationen som gjorde att hon trodde att hon fick ha kvar den. Så nej, ingen har gjort något fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Är inte det här juridiskt tokigt? Faller inte det under egenmäktigt förfarande eller något? Jag är verkligen inte juridiskt kunnig, så väldigt osäker. Men det känns spontant inte helt ok om Telia säger att dom lämnar den, men sen kommer någon ut klipper av sladden tar väck den.

Varför skulle det vara så? Telia har hjälpt en kund att få täckning till sin basstation.

Väljer kunden sedan en annan operatör utan att kolla fakta så får man skylla sig själv, mycket enkelt!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Företag brukar täcka upp sånt i avtal, dvs felaktig information till kund. Självklart så hade hon ingen rätt att ha kvar den, men blev väl någon miss i kommunikationen som gjorde att hon trodde att hon fick ha kvar den. Så nej, ingen har gjort något fel.

Kunde vara värt att kolla leg på de som kom och hämtade antennen. Och att ta ner saker som sitter på ett hus kan kräva husägarens medgivande också. Och om det tas ner måste det göras på ett sätt som inte skadar byggnaden.

En sådan riktantenn är 700:- på Kjell&Co. Räkna med att det kostar per timme att ta ner den och sedan körkostnaden, så om det var Telia som hämtade antennen så undrar jag om det lönade sig för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo nu återupprepar jag mitt lilla tips om antenn 9 eller 11 dbi spelar mindre roll och det är bara att läsa recensioner på alla ställen som säljer Poynting antennen. (förstår själv inte varför man ska strula med två antenner)

Sen angående basstationens placering så är det bara att ringa upp Telenors support så få man alla fakta så slipper man gissa mha Tele2 mm....

Kabellängd spelar större roll, många kablar som är smidiga har ganska stor dämpning. Nu är det knappast RG58 som används, men även mer kvalificerad kabel har också dämpning, så om det är 5 meter till en halvdålig antenn så kanske det ändå är bättre signal än om det är 10 meter till en bra antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo nu återupprepar jag mitt lilla tips om antenn 9 eller 11 dbi spelar mindre roll och det är bara att läsa recensioner på alla ställen som säljer Poynting antennen. (förstår själv inte varför man ska strula med två antenner)

Sen angående basstationens placering så är det bara att ringa upp Telenors support så få man alla fakta så slipper man gissa mha Tele2 mm....

Gissa? Tele2 visar vart 4G mastarna sitter, vilket ju är samma som Telenor, då de bygger samma täckning. Ser inget som är fel. Enklare också, då man ser det själv på en karta istället för att bara höra från en person

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Gissa? Tele2 visar vart 4G mastarna sitter, vilket ju är samma som Telenor, då de bygger samma täckning. Ser inget som är fel. Enklare också, då man ser det själv på en karta istället för att bara höra från en person

Jo som flerårig 4G Telenorkund innan jag fick fiber så kan man lura sig på vilken basstation det är fråga om. Jag kan inte förstå svårigheten att ta sig några minuter att kolla med Telenors support om Tele2's information är riktig eftersom man är kund.

Men det kanske nuförtiden är ungefär som att våga prata med grannen

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo som flerårig 4G Telenorkund innan jag fick fiber så kan man lura sig på vilken basstation det är fråga om. Jag kan inte förstå svårigheten att ta sig några minuter att kolla med Telenors support om Tele2's information är riktig eftersom man är kund.

Men det kanske nuförtiden är ungefär som att våga prata med grannen

Och jag kan inte förstå vad du menar man kan luras över. Man ställer in så att den bara visar 4G mastar och då ÄR det samma, då Tele2 och Telenor bara bygger tillsammans

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Och jag kan inte förstå vad du menar man kan luras över. Man ställer in så att den bara visar 4G mastar och då ÄR det samma, då Tele2 och Telenor bara bygger tillsammans

Jo nu framgår det INTE vart TS svärmor befinner sig och vilken geografi som gäller för 4G-uppkopplingen.

Ringer man Telenor får man säkra fakta! 100% säker

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo nu framgår det INTE vart TS svärmor befinner sig och vilken geografi som gäller för 4G-uppkopplingen.

Ringer man Telenor får man säkra fakta! 100% säker

Spelar ingen roll vart i landet det är. Tele2 och Telenor bygger HELA sitt 2G och 4G nät tillsammans oavsett frekvens eller geografiskt läge i landet FYI

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack igen för hjälpen. Telenor ville inte tala om var masten befann sig. Bara "sydväst 4,5 km". Men tack vare kartan som länkades till ovan ser jag att den är 6,7 km bort. Så nu blir det lätt att rikta in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ang Poynting XPOL-A00. Det står att det är en riktantenn, men den ser inte ut som en. Hur kommer det sig?

Sedan är det så att svärmor bor i en backe och det är träd mellan huset och masten. Som synes i första inlägget så satt den första antennen på sidan av huset. Är det bättre att flytta upp den nya antennen? Det kommer fortfarade vara träd emellan antenn och mast. Såvida man inte höjer upp antennen ytterligare 10 meter... Är det ens möjligt? En ytterligare faktor är att Poynting XPOL-A002 endast har 5 m kabel (av bra skäl). Borde jag ändå försöka få antennen så högt upp som möjligt - så att 5m sladden räcker? Eller skulle ni köpt längre antennsladd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En bra kabel dämpar 0.5 dB/m (vid 2170 MHz) så blir den för lång så äter den upp vinsten av antennen.
Dämpning beror också på vilken frekvensband man kör på. Högre frekvensband ger mer dämpning.
Den förstärkning som uppges på antenner är inte alltid korrekt, många verkar ha rena fantasi siffror.

Om du vill gräva ner dig lite djupare i höjd kurvor så har jag en beskrivning här: #17004435

Efter at ha testat Tele2 så bytte jag till Telenor och fick med två Yagi antenner och 2 m kabel 70/10 Mbit/s (på 2600Mhz bandet).

Eftersom Telia nu också har obegränsade abonnemang så har jag bytt igen.
Nu får jag 100/50 Mbit/s utan antenn.
Telia har satt 100 Mbit/s som limit på surfkort sim, med ett telefon sim så får jag 200/50 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hej igen. Tar upp denna tråd igen eftersom jag nu skall handla en riktantenn till svärmor. Jag tittar på Poynting XPOL-A002 8 dBi panelantenn från webhallen, https://www.webhallen.com/se/product/191354-Poynting-XPOL-A00... - är det fortfarande det bästa alternativet?

Tidigare i tråden länkades det till Poynting XPOL-2 MIMO 9 dBi antenn, https://www.inet.se/produkt/5402298/poynting-xpol-2-mimo-9-db.... Visst är detta samma produkt som den på webhallen? Jag handlar helst på webhallen, får då kan jag prova först och se att allt fungerar som det ska - och återlämna om det skulle bli något knas.