Intel SSD 665p med nästa generations QLC-minne avtäcks – borgar för lägre priser

Permalänk
Melding Plague

Intel SSD 665p med nästa generations QLC-minne avtäcks – borgar för lägre priser

Med SSD 660p introducerade Intel QLC-minne som gav stort lagringsutrymme till lägre priser SSD-enheter. Nu avtäcks uppföljaren med krympta lagringskretsar, vilket borgar för lägre priser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

De slutgiltiga prestandasiffrorna för SSD 665p kan alltså hamna mer i linje med vad SSD 660p presterar, till potentiellt lägre prislappar.

Det känns som att det skulle behöva vara en bra bit billigare när det idag finns alternativ som t.ex. Kingston A2000 som prismässigt ligger på samma nivå men vad jag förstår erbjuder betydligt bättre prestanda.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hjälpsam

Hur fixar man fyra bitar per cell, 16 st spänningsnivåer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

"...vilket borgar för lägre priser"

Ja, tills nästa lämpliga översvämning/jordbävning/strömavbrott/gräshoppssvärm/oplanerad nysning i fabrikshallen. Priserna är fortfarande för höga och det känns som de hålls där kontrollerat...

Sedan vet jag inte när det gäller Intel, känns inte som de varit speciellt bra i konsumentledet jämfört med konkurrenterna. Deras serverdiskar är ju top notch, men de är ju långt utanför vad en vanlig dödlig har råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur fixar man fyra bitar per cell, 16 st spänningsnivåer?

Ja, 16 spänningsnivåer. Det börjar även pratas om PLC, dvs 5 bitar per cell och 32 spänningsnivåer. Det var inte med i denna artikeln men Intel använder en annan teknik (floating gate) för sina celler än t.ex. Samsung och Toshiba (charge-trap) och Intel spår att deras FG-teknik kan hantera kommande PLC.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Nu skulle det bara vara trevligt om de kunde utöka livslängden också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Priserna är fortfarande för höga och det känns som de hålls där kontrollerat...

Det är en definitionsfråga. Det är klart att man gärna hade sett lägre priser men jag kan ändå tycka att typ 1200kr för 1TB NVMe är prisvärt och borde räcka för de flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur fixar man fyra bitar per cell, 16 st spänningsnivåer?

mm, vilket du kan tänka dig blir svårt med fåtal elektroner som litet NAND har.

Och hastighetstestet ovan är löjligt.
Ändra till 10GB och sätt 3 tester så ska vi se vad disken klarar.

1GB och 1 skrivning tar ju knappt på cachen... och tom en större Windows update skriver mer än det. Missvisande info... som tusan.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av houze:

Ja, 16 spänningsnivåer. Det börjar även pratas om PLC, dvs 5 bitar per cell och 32 spänningsnivåer. Det var inte med i denna artikeln men Intel använder en annan teknik (floating gate) för sina celler än t.ex. Samsung och Toshiba (charge-trap) och Intel spår att deras FG-teknik kan hantera kommande PLC.

Varför behövs det 16 spänningsnivåer? 1,0, tillgänglig för överskrift(?) och vad mer?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av ågren:

Det är en definitionsfråga. Det är klart att man gärna hade sett lägre priser men jag kan ändå tycka att typ 1200kr för 1TB NVMe är prisvärt och borde räcka för de flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att man fick punga ut 1k för 128GB en gång i tiden och ännu mer tidigare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Istället för 0 eller 1 i varje cell går det stoppa in fler binaler per cell, vilket ger lägre kostnad.
0000
0001
0010
0011
osv..

Permalänk
Medlem

Dom säger sämre hållbarhet, vad är en realistisk hållbarhet? Min första SSD är från 2011 och tuffar på fint.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Dom säger sämre hållbarhet, vad är en realistisk hållbarhet? Min första SSD är från 2011 och tuffar på fint.

Svårt att säga. Tillverkarna brukar vara väldigt försiktiga i sina specifikationer och tester visar att de flesta diskar klarar långt mer än vad som utlovas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Svårt att säga. Tillverkarna brukar vara väldigt försiktiga i sina specifikationer och tester visar att de flesta diskar klarar långt mer än vad som utlovas.

Skickades från m.sweclockers.com

Typ hur långe, några siffror eller länkar att läsa?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ratatosk:

Hur fixar man fyra bitar per cell, 16 st spänningsnivåer?

Som många tidigare skrivit är det 16 st. spänningsnivåer som gör det möjligt. Det talas faktiskt om NAND med fem bitar per cell framöver, det kommer kräva 32 st. spänningsnivåer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Med tanke på att man fick punga ut 1k för 128GB en gång i tiden och ännu mer tidigare.

LUL, köpte min första 60GB SSD för 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Typ hur långe, några siffror eller länkar att läsa?

Detta test är väl något av en klassiker nu, även om det är något år gammalt.

Permalänk
Medlem

@ågren: Man behöver inte mer än 640KB minne och max 5 datorer i världen heller, borde räcka.

Permalänk

Skulle inte ens röra QLC med tång. Nackdelarna är alltför många (och grava) gentemot den enda fördelen, lagringskapacitet per krona.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska man köpa 660p är det 2TB-modellen som är mest intressant, då är fördelarna med stor lagringskapacitet/pris/prestanda så stora att det överväger nackdelarna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Varför behövs det 16 spänningsnivåer? 1,0, tillgänglig för överskrift(?) och vad mer?

QLC är egentligen helt vanligt NAND i SLC, dvs single layer cell.

Men istället för att lagra 1 = laddning och 0 = ingen laddning så lägger man "gratis" in mer data genom att lägga in fler nivåer. Tänk det som en svart/vit display kan visa gråskala, genom att du varierar hur mycket ljus du släpper igenom.

Så tillverkarna gjorde MLC, 2-bit, eller 00 - 01 - 10 - 11. Där exakt samma cell hade "ingen laddning" - "lite laddning" - "mer laddning" - "full laddning".

Detta har sedan fortsatt till TLC med 8 nivåer... och nu med QLC med 16 nivåer.

Så det är 16 nivåer för att tillverkarna ska kunna tillverka en 250GB SSD och sälja den till dig som en 1TB SSD. Problemet är alla toleranser, prestanda och hållbarhet går rakt åt skogen i jämförelse.

Och man har helt enkelt levt på principerna att med större disk, minskar skrivningen "per cell" (pga där är fler av dem), och att de håller bra nog för garantitiden. Det du tappar är SSDer som kan hålla 10+ år utan problem, för toleranserna är borta.

Teknikerna mognar dock, så TLC idag är relativt mogen jämfört med tidiga enheter för 4-5 år sedan, så QLC kanske mognar det med. Men det hela baseras ändå på "bra nog och räcker för dig" konceptet.

Syftet: Mer vinst för samma mängd NAND...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Med tanke på att man fick punga ut 1k för 128GB en gång i tiden och ännu mer tidigare.

Min första SSD var på 32 GB och kostade drygt 7000 kr. Tack och lov betalade jag inte för den, jag fick den i "gåva" av min dåvarande arbetsgivare mot att utföra några prestandatester.

Å andra sidan köpte jag en 250 MB (!) HDD till Amigan för nästan 3000 kr en gång i tiden. Det var många sparade barnbidrag, sålda jultidningar och klippta gräsmattor... Mina vänner med hårddiskar på 60 MB tyckte att det var overkill. "Så mycket utrymme kan man ju ALDRIG fylla!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

LUL, köpte min första 60GB SSD för 2000kr.

Skrivet av PerWigren:

Min första SSD var på 32 GB och kostade drygt 7000 kr. Tack och lov betalade jag inte för den, jag fick den i "gåva" av min dåvarande arbetsgivare mot att utföra några prestandatester.

Å andra sidan köpte jag en 250 MB (!) HDD till Amigan för nästan 3000 kr en gång i tiden. Det var många sparade barnbidrag, sålda jultidningar och klippta gräsmattor... Mina vänner med hårddiskar på 60 MB tyckte att det var overkill. "Så mycket utrymme kan man ju ALDRIG fylla!"

32GB SLC SSDn 2300kr st (köpte 2 st). Båda fungerar än idag.

Första USB minnet, 128MB ca 700kr. Fungerade än sist jag kollade.

Permalänk
Medlem

Vill ju gärna kasta ut min 2.5 SSD, bara det att min PCH för närvarande når 70 grader bakom mitt grafikkort...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@ågren: Man behöver inte mer än 640KB minne och max 5 datorer i världen heller, borde räcka.

Sluta larva dig, det är klart att 1TB är tillräckligt för typ 90% av befolkningen. Sweclockers representerar knappast den genomsnittliga PC-användaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Jag använder enbart min NVME för Windows och program (inte spel).
Jag har en 256GB NVME och jag använder enbart 31% av detta utrymme.
Ja, jag har en separat disk som jag använder för lagring och spel.
Då slipper jag flytta en massa saker om jag behöver installera om Windows.
Jag behöver inte ens installera om mina spel på Steam. Jag bara lägger till spelmappen på lagringsdisken i Steam.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Jag använder enbart min NVME för Windows och program (inte spel).
Jag har en 256GB NVME och jag använder enbart 31% av detta utrymme.
Ja, jag har en separat disk som jag använder för lagring och spel.
Då slipper jag flytta en massa saker om jag behöver installera om Windows.
Jag behöver inte ens installera om mina spel på Steam. Jag bara lägger till spelmappen på lagringsdisken i Steam.

Du kan ha Steam-mappen på flera diskar om du vill, går att välja i Steam på vilken disk du vill installera det aktuella spelet, man måste inte ha alla spel på EN disk.
(en del har många diskar i samma dator)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Min första SSD var på 64GB från Crucial, den fungerar fortfarande, haft den som systemdisk i HTPC:n senaste åren och HTPC:n har precis blivit pensionerad. Men disken fungerar fint, 99% health. Senaste Windows 10 på den.

Men jag har kört slut på ett par SSD när jag kört PLEX mediaserver på dom, den förbaskade PLEX servern skriver småfiler hela tiden vilket är en SSD-dödare. Gick över till Minidlna av det skälet, och inget mer SSD-slitage.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Du kan ha Steam-mappen på flera diskar om du vill, går att välja i Steam på vilken disk du vill installera det aktuella spelet, man måste inte ha alla spel på EN disk.
(en del har många diskar i samma dator)

Jag vet att man kan flera diskar för spel i Steam. Jag föredrar att ha mina saker på EN disk.
Jag hade fyra diskar tidigare och tyckte det var drygt att hålla koll på var jag hade alla saker.
När en disk började bli full så var jag tvungen att flytta saker osv.
Vissa delar upp saker så de har enbart spel på en disk och resten på en tredje disk.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Föregångaren 660p