Permalänk
Medlem

@Nils-Göte: jobbar som processoperatör inom livsmedelsindustrin.

Edit: kan komplettera för trådens skull: jobbat inom livsmedelsindustrin i 3 år - grundlön på 27300 och ob/skifttillägg landar runt 2700 beroende på månad.

Kompletterade med ytterligare information.
Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Övervakar packen till Ikea garderober och prov bygger en garderob var 3e timme.
Ingen skolutbildning ca 28 tusen rent i månaden.

Görs sånt verkligen i sverige?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Görs sånt verkligen i sverige?

Ikea gör ganska mycket i Sverige, men sedan betalar de inte så mycket skatt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Nyexaminerad systemutvecklare (6 månaders erfarenhet från paktik/examensarbete).
2årig YH-utbildning.
Tjänst som systemutvecklare inom Java.

28 dagars semester
3500kr i friskvårdstillägg samt 1 friskvårdstimme per vecka
Flexibel arbetstid
ingånslönen landade på 31,000 brutto

Jag är nöjd, hade säkert kunnat få mer om jag letade runt lite men jag tycker om kollegorna samt arbetsplatsen.

Hade precis mitt lönesamtal.
Landade på 34,200 brutto samt 31 dagar semester

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ikea gör ganska mycket i Sverige, men sedan betalar de inte så mycket skatt heller.

Bara man har personal i Sverige så betalar man en jäkla massa skatt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Bara man har personal i Sverige så betalar man en jäkla massa skatt här.

Njae, arbetsgivaravgiften är det ju i slutändan den anställde som betalar för. "Arbetsgivaravgiften" finns ju bara där för att dölja hur mycket du faktiskt betalar i skatt.

Arbetsgivaren bryr sig inte om han betalar 30k i lön och 10k i skatt till staten eller 40k i lön till den anställde.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Njae, arbetsgivaravgiften är det ju i slutändan den anställde som betalar för. "Arbetsgivaravgiften" finns ju bara där för att dölja hur mycket du faktiskt betalar i skatt.

Arbetsgivaren bryr sig inte om han betalar 30k i lön och 10k i skatt till staten eller 40k i lön till den anställde.

Visst är det så, jag menar mer att den skatten i alla fall delvis är en effekt av att de har valt att lägga sin produktion i Sverige.

Permalänk
Medlem

Har följt tråden ett bra tag men har aldrig postat.

Är väldigt stolt över mina karriärsteg och löneutveckling. Höga löner och karriär var inget jag funderade alls på efter gymnasiet, trodde inte att jag först kunde få ett jobb som jag även tycker är kul och brinner för. Tänkte då lite "Det jag kan inom IT kan ju så många, varför skulle jag få jobbet". Men om man får chansen att komma ut på marknaden så behövs det folk som är som flera av oss här på forumet och brinner för IT.

Utbildning: Gymnasium, IT-Teknik.
Arbetar på ett försäkringsbolag. Haft min nya tjänst i snart ett halv-år. Har haft turen att ha väldigt bra chefer genom åren.

2014: 19 år, Postavdelningen 18.000 kr /mån.
2015: ~21 år, Service Desk tekniker (konsult). 21.000 kr /mån
2016: ~22 år, Service Desk tekniker (Anställd) 24.500 kr /mån + ~25K bonus årligen.
2017: ~23 år, Spontan löneökning. 30.000 kr/mån. + ~25K bonus årligen.
2019: 24 år, IT Service Responsible. 42.000 kr/mån + ~25K bonus årligen.
*Allt är innan skatt
*Bonus om företaget går bra, inte garanterad.
*Som Service Desk tekniker hade jag dock också OB och OnCall ibland.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Övervakar packen till Ikea garderober och prov bygger en garderob var 3e timme.
Ingen skolutbildning ca 28 tusen rent i månaden.

Och du läser instruktionen varje gång antar jag så du vet hur du ska göra?

Skrivet av Baxtex:

Ikea gör ganska mycket i Sverige, men sedan betalar de inte så mycket skatt heller.

Är det inte ofta underleverantörer till IKEA som gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jobbar du övertid, förutom två timmar före eller efter ordinarie arbetspass, så ska det vara så oavsett dag eller tid på dygnet. Kvalificerad övertid, brukar vara 2,4 * timlönen i ersättning, men kan säkert variera lite beroende på avtal.

Jag tycker också att skift-OB låter högt som satan, hos oss ger det ca 18% extra i snitt på månadslönen att jobba 6-skift med 12-h helger. Du borde då fått ca 4 800 i skift-OB. Du är säker på att du inte råkat räkna ut OB för en hel sex eller sjuveckors schemacykel och lagt på en och samma månad? Oavsett om ni jobbar många 12h borde antalet timmar på nätter och helger bli ungefär samma lika eftersom ni då jobbar mycket färre dagar (ni jobbar nog 4 dagar och är lediga 6?).

Vår skiftgång är lite speciell med dispens. Vår OB är en fast månadsersättning. Och våra kollektivavtal är lite speciella med 468kr/h i övertidsersättning. Så vi på jobbet jobbar gladeligen ett par övertidspass i månaden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk

Nytt jobb - Senior Consultant inom Microsoft 365 (Allt inom O365 världen), Windows 10 och Deployment.

31 år, fortfarande baserad i Oslo.

580 000 NOK (med ökning til 630 000 NOK om 2 Certs)
40 000 i kvalitetsbonus/år.
Faktureringsbonus
Betalt internetabonnemang av jobbet.
Mobil och betalt mobilabonnemang
5 veckor semester
Möjlighet till ny telefon varannat år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

29 år och jurist. Gick in på 27.000 för ett år sedan, nu 28.500:-. Tycker det är relativt lågt då jag vet att jag gör ett bra jobb. Dock så är det första jobbet efter examen och jag funderar på att söka mig vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Seriously:

Fortfarande kvar på samma företag. Gick upp 2.000 till 30.500 i slutet av förra året, nu ytterligare en revision senare så landar jag på 37.000:-.

31 år nu och chef. 40.000:- i månaden, förmånsbil uppepå det samt en extra veckas semester per år.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av casualnerd:

Nytt jobb - Senior Consultant inom Microsoft 365 (Allt inom O365 världen), Windows 10 och Deployment.

31 år, fortfarande baserad i Oslo.

580 000 NOK (med ökning til 630 000 NOK om 2 Certs)
40 000 i kvalitetsbonus/år.
Faktureringsbonus
Betalt internetabonnemang av jobbet.
Mobil och betalt mobilabonnemang
5 veckor semester
Möjlighet till ny telefon varannat år

Lite OT kanske, men vilka cert har du idag och vilka 2 skulle få dig att gå upp 50k NOK?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av muut:

Lite OT kanske, men vilka cert har du idag och vilka 2 skulle få dig att gå upp 50k NOK?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har 3 Riktiga certs, plus ett gäng "fundamentals"
70-346: Managing Office 365 Identities and Requirements
MD-100: Windows 10
MD-101: Managing Modern Desktops (De två Win10 certen ger mig Microsoft 365 Certified: Modern Desktop Administrator Associate)

Och håller på ta MS-100/101, de nya Office 365 certen
MD-100/101 och MS-100/101 resulterar i Microsoft 365 Certified: Enterprise Administrator Expert, vilket jag nämnde på intervjun och fick det inskrivet i kontraktet att när jag gör det, så ökar dom min årslön, win win för både företaget och mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av casualnerd:

Jag har 3 Riktiga certs, plus ett gäng "fundamentals"
70-346: Managing Office 365 Identities and Requirements
MD-100: Windows 10
MD-101: Managing Modern Desktops (De två Win10 certen ger mig Microsoft 365 Certified: Modern Desktop Administrator Associate)

Och håller på ta MS-100/101, de nya Office 365 certen
MD-100/101 och MS-100/101 resulterar i Microsoft 365 Certified: Enterprise Administrator Expert, vilket jag nämnde på intervjun och fick det inskrivet i kontraktet att när jag gör det, så ökar dom min årslön, win win för både företaget och mig

Tack för svaret, lite intressant att veta, sitter själv med MS-100, MS-101, MD-100 och ska skriva MD-101 nästa vecka.

Tjänar ju inte några 600k om året direkt, jobbar ju inte i Norge heller för den delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Denna månad får jag 8142 netto i vad man skulle kunna kalla för "bidrag", men jag känner inte att tär så mycket och att jag särskilt belastar någon annan. I övrigt kan jag bara säga att jag ägnat mitt liv åt att stödja och vara en resurs för andra.

Permalänk

Jag är 22 år och har för tillfället ett sommarjobb med förlängning i driften på ett pappersbruk och jobbar 12 h skift.

Tredje året jag jobbar där och har en grundlön på runt 23500, efter det tillkommer en massa olika OB, skifttillägg, övertid ibland och semesterersättning. Förra månaden fick jag 38000 innan skatt, igår fick jag 28800, så det skiljer en hel del på hur man jobbar och hur mycket övertid man kan ro åt sig.

Överlag så tycker jag vi är galet överbetalda, några av gubbarna får 60k+ men då har dom jobbat där väldigt länge och har extra lönetillägg i form av gruppledare med personalansvar, brandstyrka, vatten och miljöutbildning, skyddsombud etc.

Eftersom det inte verkar som jag får jobba kvar något längre efter sista oktober så håller jag nu på att söka andra jobb inom mina intressen. Funderar på YH till nästa höst.

Permalänk

@anon298854: nice. Får man fråga vart nånstans? Är de 5skift

Permalänk
Medlem

@casualnerd:
@muut:

Hur börja ni med detta?
Har ni några tips på utbildningar osv?

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

@Puoti Pelkonen:
Vad är det för bidrag du får och varför?
Bara för att förtydliga så ser jag absolut inga fel med bidrag så länge det finns skäl till dem. Betalar mer än gärna skatt för att hjälpa folk som sitter trångt till eller studerar så länge det är legitimt. Så det är en nyfiken fråga och inte en anklagande!

Jag är imponerad av att folk löser tillvaron med en sådan summa pengar men jag antar att det handlar om att rätta mun efter matsäcken. Bor du i storstad eller liten?

Sen blir man ju nyfiken på det sista du skrev! Hur ägnar du ditt liv åt andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

@casualnerd:
@muut:

Hur börja ni med detta?
Har ni några tips på utbildningar osv?

Jag har kört mycket självstudier samt att jag kommer i kontakt mycket med det i jobbet. Har kört via https://www.google.com/amp/s/gregorsuttie.com/2019/05/13/azur... samt Pluralsight och CBT Nuggets

Även gått några kurser via jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är 29 år och jobbar som Kommunekonom där jag jobbat i ett par år nu och har en lön på 33 300kr.

Funderar att byta upp mig snart då jag vill ha lite större utmaningar och jag vill gärna jobba inom privat sektor.

Lön är väl det sista jag har börjat fokusera på. Skönare med trevliga arbetskamrater där de inte finns någon prestige bland kollegorna och man har en bra sammanhållning.

Dock så är jag nyfiken kring vad löner för t ex. en business controller ligger på i ett större företag. Var på intervju hos ett internationellt företag och jag blev lite osäker om mina efterfrågade 40 000kr verkade seriöst eller kanske för lågt?

Permalänk
Skrivet av Superolle:

@Puoti Pelkonen:
Vad är det för bidrag du får och varför?
Bara för att förtydliga så ser jag absolut inga fel med bidrag så länge det finns skäl till dem. Betalar mer än gärna skatt för att hjälpa folk som sitter trångt till eller studerar så länge det är legitimt. Så det är en nyfiken fråga och inte en anklagande!

Jag är imponerad av att folk löser tillvaron med en sådan summa pengar men jag antar att det handlar om att rätta mun efter matsäcken. Bor du i storstad eller liten?

Sen blir man ju nyfiken på det sista du skrev! Hur ägnar du ditt liv åt andra?

Mitt inlägg var nog inte menat att klaga utan mer att uppmärksamma att det är inte alla som sitter på runt 30 netto varje månad. Eller, som det kan vara i detta forum med tanke på att IT-branchen är relativt högavlönad, kanske mycket mer. Om det även är så att man lever i en relation och har gemensam ekonomi, så får man ju dubbla detta.

Å ena sidan har jag arbetat som kvalitetssäkringssamordnare men också som boendestödjare i verksamhet under lagen om stöd och service (LSS) och på så sätt stöttat många människor med olika funktionsvariationer, å andra sidan har jag sedan 15 år tillbaka haft som hobby att laga och kränga datorer till mindre välbärgade i en medelstor stad.

Men så för en tid sedan så jag upp mig från arbetet då jag inte längre ansåg att vi hade förutsättningarna att göra ett bra och lagenligt arbete, att skapa "goda" levnadsvillkor som är en mycket större uppgift än t.ex. "skäliga" som då gäller för äldreomsorgen.

Men så nu blev det en lustig situation då jag glömde att tidsrapportera till a-kassan, därav skall jag försöka att leva på 8200 denna månad. Och jag tror faktiskt att jag skulle kunna klara det utan att tulla på sparkapitalet. Det är verkligen så att man kan skala bort mycket materiellt i livet och jag tipsar verkligen folk att tänka efter runt detta. Är det verkligen värt, förutsatt att man inte stormtrivs på arbetet då, att viga sitt liv åt lönearbete bara för att i nästa handling shoppa bort pengarna på materiella ting? Sedan angående att spara pengar, handla aldrig, aldrig på kredit annat än till boende då. "Den som är satt i skuld är inte fri".

Om inte annat så har ju Greta m.fl. uppmärksammat folk på att planeten inte pallar för en sådan våldsam exploatering av jorden.

Ledsen om jag har gått för mycket från ämnet.

Med glimten i ögat och bästa hälsningar
Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puoti Pelkonen:

Mitt inlägg var nog inte menat att klaga utan mer att uppmärksamma att det är inte alla som sitter på runt 30 netto varje månad. Eller, som det kan vara i detta forum med tanke på att IT-branchen är relativt högavlönad, kanske mycket mer. Om det även är så att man lever i en relation och har gemensam ekonomi, så får man ju dubbla detta.

Å ena sidan har jag arbetat som kvalitetssäkringssamordnare men också som boendestödjare i verksamhet under lagen om stöd och service (LSS) och på så sätt stöttat många människor med olika funktionsvariationer, å andra sidan har jag sedan 15 år tillbaka haft som hobby att laga och kränga datorer till mindre välbärgade i en medelstor stad.

Men så för en tid sedan så jag upp mig från arbetet då jag inte längre ansåg att vi hade förutsättningarna att göra ett bra och lagenligt arbete, att skapa "goda" levnadsvillkor som är en mycket större uppgift än t.ex. "skäliga" som då gäller för äldreomsorgen.

Men så nu blev det en lustig situation då jag glömde att tidsrapportera till a-kassan, därav skall jag försöka att leva på 8200 denna månad. Och jag tror faktiskt att jag skulle kunna klara det utan att tulla på sparkapitalet. Det är verkligen så att man kan skala bort mycket materiellt i livet och jag tipsar verkligen folk att tänka efter runt detta. Är det verkligen värt, förutsatt att man inte stormtrivs på arbetet då, att viga sitt liv åt lönearbete bara för att i nästa handling shoppa bort pengarna på materiella ting? Sedan angående att spara pengar, handla aldrig, aldrig på kredit annat än till boende då. "Den som är satt i skuld är inte fri".

Om inte annat så har ju Greta m.fl. uppmärksammat folk på att planeten inte pallar för en sådan våldsam exploatering av jorden.

Ledsen om jag har gått för mycket från ämnet.

Med glimten i ögat och bästa hälsningar
Mats

Tror denna tråd är missvisande på flera sätt. Det finns jobb inom it som inte är speciellt högavlönade och de vill nog inte skriva om sina löner här när de läser om andra väldigt bra löner.
Ett jobb är ett jobb man kan var stolt över.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Tror denna tråd är missvisande på flera sätt. Det finns jobb inom it som inte är speciellt högavlönade och de vill nog inte skriva om sina löner här när de läser om andra väldigt bra löner.
Ett jobb är ett jobb man kan var stolt över.

Jag håller absolut med och tror nog att det övergripande intrycket av tråden i sig är missvisande på så sätt att det kan vara fler högavlönade som går ut med sin inkomst än de lågavlönade. Det var också min poäng att omvänt sticka ut genom att berätta om min egen. Klart som fan att man skall vara stolt över sitt arbete så länge det är konstruktivt och till gagn för samhället och andra människor.

Permalänk
Skrivet av casualnerd:

Nytt jobb - Senior Consultant inom Microsoft 365 (Allt inom O365 världen), Windows 10 och Deployment.

31 år, fortfarande baserad i Oslo.

580 000 NOK (med ökning til 630 000 NOK om 2 Certs)
40 000 i kvalitetsbonus/år.
Faktureringsbonus
Betalt internetabonnemang av jobbet.
Mobil och betalt mobilabonnemang
5 veckor semester
Möjlighet till ny telefon varannat år

Skrivet av casualnerd:

Jag har 3 Riktiga certs, plus ett gäng "fundamentals"
70-346: Managing Office 365 Identities and Requirements
MD-100: Windows 10
MD-101: Managing Modern Desktops (De två Win10 certen ger mig Microsoft 365 Certified: Modern Desktop Administrator Associate)

Och håller på ta MS-100/101, de nya Office 365 certen
MD-100/101 och MS-100/101 resulterar i Microsoft 365 Certified: Enterprise Administrator Expert, vilket jag nämnde på intervjun och fick det inskrivet i kontraktet att när jag gör det, så ökar dom min årslön, win win för både företaget och mig

Skrivet av muut:

Tack för svaret, lite intressant att veta, sitter själv med MS-100, MS-101, MD-100 och ska skriva MD-101 nästa vecka.

Tjänar ju inte några 600k om året direkt, jobbar ju inte i Norge heller för den delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller själv på med detta fast inom Exchange. Har tagit MS-100 och MS-200 så 101 och 201 kvar. Vad sitter du på för lön i Sverige om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tror denna tråd är missvisande på flera sätt. Det finns jobb inom it som inte är speciellt högavlönade och de vill nog inte skriva om sina löner här när de läser om andra väldigt bra löner.
Ett jobb är ett jobb man kan var stolt över.

Det man kan få ut av detta är en jämförelse, man kanske är sjukt underbetald på sitt jobb och då kan man få ett humm om ungefär var man ska ligga lönemässigt.

Men de flesta säger inte var de jobbar, löner skiljer sig geografiskt precis som kostnaden för att leva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goosblabla:

Håller själv på med detta fast inom Exchange. Har tagit MS-100 och MS-200 så 101 och 201 kvar. Vad sitter du på för lön i Sverige om man får fråga?

Just nu ligger jag på 34000, dock är den lönen satt innan alla certifieringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chubbi:

@casualnerd:
@muut:

Hur börja ni med detta?
Har ni några tips på utbildningar osv?

Jobbade med det dagligen så intresset växte, och det känndes som ett bra alternativ för skilja sig lite från resten på marknaden, so far har det hjälpt mig en helt del.

Nja, inte direkta utbildningar, men CBT Nugget, Microsoft Virtual Academy och Pluralsight har varit väldigt bra att få grunderna, sen köra egna labbar så mycket man kan.

Får du möjlighet att gå kurser så kan det också vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tror denna tråd är missvisande på flera sätt. Det finns jobb inom it som inte är speciellt högavlönade och de vill nog inte skriva om sina löner här när de läser om andra väldigt bra löner.
Ett jobb är ett jobb man kan var stolt över.

Tror mer det handlar om att "IT" blivit ganska allmänt, få jobb idag är inte IT på något sätt. Då blir det även rätt stor spridning på lönerna.