Rekommendation av chassi med bra luftflöde

Permalänk
Medlem

Rekommendation av chassi med bra luftflöde

Hej alla!

Sitter i dagsläget med ett Phantek 400S som innehåller en Ryzen 1600 och ett Radeon VII. Processorn kyls med en 280mm Corsair H110i AIO kylare. Phantek chassit har inte riktigt varit optimalt för en AIO kylare då jag fått montera denna i fronten och moddat framsidan för bättre luftflöde. Jag har även fått reversera mitt luftflöde med fläktar som blåser in från taket samt baksidan av chassi och utblåst front. Mitt Radeon VII blir rätt varmt trots undervolt vilket i sig inte är överraskande pga. den undermåliga referenskylaren.

Iochmed att jag funderar på att uppgradera till en Ryzen 3600 så kändes det även vara läge att byta chassi.

Jag undrar då om ni har något bra förslag på ett ATX chassi som har gott om utrymme för en 280mm AIO radiator monterad i chassits tak samt även har utmärkt lufttillförsel i fronten. Jag kör ingen RGB, datorn står på golvet och prio är kylning och tysthet.

EDIT: Tar även gärna förslag på bra chassi med utrymme för tre stycken 240mm fläktar i fronten, dvs plats för en 280mm raditor + ytterligare en 140 mm fläkt för primärt luftintag.

Tack för eventuell feedback!

Permalänk
Medlem

@Boggus: Fractals 'Meshify'-serie har väldigt bra luftflöde, tror att S2 har plats för 280-radiator i toppen.
Är du säker på att du vill ha den monterad i toppen dock?
Bitwit gjorde ett test där han placerade radiatorn i toppen av chassit och fronten och kom fram till att fronten som intake var det optimala;
jämfört med att köra topp-exhaust var grafikkortet ~2 grader varmare, men CPUn var ~10 grader svalare

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Boggus: Fractals 'Meshify'-serie har väldigt bra luftflöde, tror att S2 har plats för 280-radiator i toppen.
Är du säker på att du vill ha den monterad i toppen dock?
Bitwit gjorde ett test där han placerade radiatorn i toppen av chassit och fronten och kom fram till att fronten som intake var det optimala;
jämfört med att köra topp-exhaust var grafikkortet ~2 grader varmare, men CPUn var ~10 grader svalare

Jo har sett den videon förut och det stämmer, har rätt stor inverkan på CPU:n. Problemet med just mitt chassi är att eftersom AIO:n är 280mm så har jag inget utrymme för en till fläkt i fronten som blåser in färsk luft till resten av datorn. I dagsläget om jag hade insug via fronten så blockerar radiatorn mycket av lufttillförseln trots att jag har ett par bra Noctua fläktar med bra statiskt tryck.

Jag gör gärna en korrigering om det finns ett bra chassi med utrymme för tre stycken 240mm fläktar i fronten, dvs plats för en 280mm raditor + ytterligare en 140 mm fläkt för primärt luftintag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Jo har sett den videon förut och det stämmer, har rätt stor inverkan på CPU:n. Problemet med just mitt chassi är att eftersom AIO:n är 280mm så har jag inget utrymme för en till fläkt i fronten som blåser in färsk luft till resten av datorn. I dagsläget om jag hade insug via fronten så blockerar radiatorn mycket av lufttillförseln trots att jag har ett par bra Noctua fläktar med bra statiskt tryck.

Jag gör gärna en korrigering om det finns ett bra chassi med utrymme för tre stycken 240mm fläktar i fronten, dvs plats för en 280mm raditor + ytterligare en 140 mm fläkt för primärt luftintag.

Fast, du ska inte behöva en extra fläkt (för att få resultatet från Bitwits video), då tycker jag snarare att du ska skaffa bättre fläktar.
Alltså, bitwits resultat (~2 plus GPU och ~10 minus på CPU) är med enbart intake genom Radiatorn, men du kanske har gjort egna temperaturmätningar på din setup?
Annars ska Meshify S2 fixa 3st 140mm i fronten

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast, du ska inte behöva en extra fläkt (för att få resultatet från Bitwits video), då tycker jag snarare att du ska skaffa bättre fläktar.
Alltså, bitwits resultat (~2 plus GPU och ~10 minus på CPU) är med enbart intake genom Radiatorn, men du kanske har gjort egna temperaturmätningar på din setup?
Annars ska Meshify S2 fixa 3st 140mm i fronten

Kör i dagsläget med ett par 140mm Noctua fläktar med max rpm på runt 1500. Det är ett markant lägre varvtal än fläktarna man får med kylarn men de är oerhört mycket tystare. CPU:n går i princip aldrig över 45 grader i spel, i stresstest så hamnar den i regel strax under 60 grader så fläktarna verkar kyla processorn rätt bra. När jag reverserade lutftflödet med intag från tak och baksida så var det inga större skillnader i CPU temp men VRM tempsen sjönk med 30 grader (!) vid stress-test. Det är även svårt att få till ett positivt lufttryck med insug via fronten.

Meshify S2 chassit ser ut som det jag letar efter, ska kolla igenom lite recensioner innan jag klipper till på den.

Permalänk
Medlem

@Boggus:

S2 Och tysta snygga fläktar till fronten med högt statiskt tryck

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12859124

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb