Klarna har E-kort ? (Likt Swedbanks virtuella bankkort)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Klarna har E-kort ? (Likt Swedbanks virtuella bankkort)

Jag hade idag en kille på mitt jobb som sa att hans son använde Klarna för att skapa slumpmässigt genererade visa/mastercard och på så vis blev Klarna mellanhand för transaktionen - och i gengäld slipper man lämna ut sitt riktiga kortnummer/cvv etc... Lite digital trygghet ❤

Men, jag hittar ingenting om just detta när jag kollar på Klarnas hemsida ?, är det någon som vet - kanske rent utav använder sig utav denna tjänst ?

Den tidigare tjänst jag refererar till hos Swedbank lades ner för ~2år sedan och kunde enkelt göras via en hemsida på banken (ekort.swedbank.se) eller en app i telefonen i slutet utav dess livs-cykel, supersmidigt och bra
Många med mig tyckte det var tråkigt att se denna tjänst försvinna...

Mer info om Swedbanks tjänst på Feber.se
https://feber.se/samhalle/swedbank-skrotar-e-kort/369697/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag hade idag en kille på mitt jobb som sa att hans son använde Klarna för att skapa slumpmässigt genererade visa/mastercard och på så vis blev Klarna mellanhand för transaktionen - och i gengäld slipper man lämna ut sitt riktiga kortnummer/cvv etc... Lite digital trygghet ❤

Men, jag hittar ingenting om just detta när jag kollar på Klarnas hemsida ?, är det någon som vet - kanske rent utav använder sig utav denna tjänst ?

Den tidigare tjänst jag refererar till hos Swedbank lades ner för ~2år sedan och kunde enkelt göras via en hemsida på banken (ekort.swedbank.se) eller en app i telefonen i slutet utav dess livs-cykel, supersmidigt och bra
Många med mig tyckte det var tråkigt att se denna tjänst försvinna...

https://static.feber.se/article_images/43/40/96/434096_1280.jpg
Mer info om Swedbanks tjänst på Feber.se
https://feber.se/samhalle/swedbank-skrotar-e-kort/369697/

Med klarnakortet så används klarna som mellanhand. Visst, man måste lämna ut de riktiga numren på klarnakorten, men allt kommer på faktura. Fakturor kan man bestrida om någonting strular, man blivit lurad/skimmad eller whatever. Och därmed får klarna ta den smällen. Då är åtminstone aldrig ens egna pengar på ens egna konto i riskzonen för att bli tagna

Har ett själv som jag använt både utomlands och för att göra köp från butiker utomlands som itne har stöd för klarna. Att få det lilla skyddet som en faktura på alla inköp ändå innebär är nice 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Det jag vet om Klarna är att man kan generera nya CVV-koder för kortet vid varje köp.

"Som en extra säkerhetsåtgärd när du shoppar online kan du alltid generera en unik CVV-kod som är giltig i 3 timmar. På så sätt kan du alltid vara 100% säker att ingen får tag på dina kortuppgifter."

Kanske är det han pratade om? Men är ju inte ett unikt kort vid varje köp.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av NisseG91:

Med klarnakortet så används klarna som mellanhand. Visst, man måste lämna ut de riktiga numren på klarnakorten, men allt kommer på faktura. Fakturor kan man bestrida om någonting strular, man blivit lurad/skimmad eller whatever. Och därmed får klarna ta den smällen. Då är åtminstone aldrig ens egna pengar på ens egna konto i riskzonen för att bli tagna

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är precis detta som motsades utav min kollega - att man kan skapa ett nytt kort, med ett belopp som defakto stämmer överens med ordern man lägger.

Vi tar ett exempel;

Jag skall köpa en handkontroll till en Xbox One på CDON.
Den kostar 445kr med frakten.
Då skall jag, enligt min kollega, kunna skapa ett nytt kort - med unikt kortnummer/cvv - samt låsa detta engångskort till beloppet utav 445kr - så när transaktionen är genomförd, är kortet förbrukat, innehåller inga mer pengar och är inte värt något om uppgifterna skulle hamna i orätta händer.

Det är detta han påstår Klarna nu erbjuder - något som Swedbank tidigare hade, men sedan 2år tagit bort.

... is it just me, or this fiction ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Men det är precis detta som motsades utav min kollega - att man kan skapa ett nytt kort, med ett belopp som defakto stämmer överens med ordern man lägger.

Vi tar ett exempel;

Jag skall köpa en handkontroll till en Xbox One på CDON.
Den kostar 445kr med frakten.
Då skall jag, enligt min kollega, kunna skapa ett nytt kort - med unikt kortnummer/cvv - samt låsa detta engångskort till beloppet utav 445kr - så när transaktionen är genomförd, är kortet förbrukat, innehåller inga mer pengar och är inte värt något om uppgifterna skulle hamna i orätta händer.

Det är detta han påstår Klarna nu erbjuder - något som Swedbank tidigare hade, men sedan 2år tagit bort.

... is it just me, or this fiction ?

Jaha, ja det låter ju onekligen väldigt smidigt. Klarna har någonting som heter "engångskort". Funkar som deras vanliga klarnakort fast enbart för ett köp då

Finns i deras app under fliken "shopping" och underkategori "engångskort"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av NisseG91:

Jaha, ja det låter ju onekligen väldigt smidigt. Klarna har någonting som heter "engångskort". Funkar som deras vanliga klarnakort fast enbart för ett köp då

Finns i deras app under fliken "shopping" och underkategori "engångskort"

Skickades från m.sweclockers.com

Skall kolla upp detta!
Kanske är DÄR det finns... och har ingenting med deras egna bankkort's tjänst att göra. Hmm!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Man kan skapa nya kort för varje köp i Klarna appen om du har Klarna kortet. Använder det själv.
Finns under Shopping och sedan Single use cards.
Skärmbild

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av NisseG91:

Jaha, ja det låter ju onekligen väldigt smidigt. Klarna har någonting som heter "engångskort". Funkar som deras vanliga klarnakort fast enbart för ett köp då

Finns i deras app under fliken "shopping" och underkategori "engångskort"

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av webbson:

Man kan skapa nya kort för varje köp i Klarna appen om du har Klarna kortet. Använder det själv.
Finns under Shopping och sedan Single use cards.
Skärmbild

Snyggt!!, där var det

Skall helt klart kika på detta nästa gång jag kör en betalning online nästa gång som kräver/vill att jag uppger kreditkorts-info.

Gött!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Med klarnakortet så används klarna som mellanhand. Visst, man måste lämna ut de riktiga numren på klarnakorten, men allt kommer på faktura. Fakturor kan man bestrida om någonting strular, man blivit lurad/skimmad eller whatever. Och därmed får klarna ta den smällen. Då är åtminstone aldrig ens egna pengar på ens egna konto i riskzonen för att bli tagna

Skickades från m.sweclockers.com

Det du beskriver är vilket kreditkort som helst, men poängen du gör är lika korrekt ändå

Permalänk
Medlem

Hej men Nej! Jag skapade faktiskt den här foruminloggningen ENBART för att uttrycka min besvikelse över Klarna som helt missuppfattat idén med virutella kreditkort så till det milda grad att de framstår som Postens försök att bygga startsida till internet på 90-talet. Torget.se, hette den så?

Klarnas engångskort är en del av deras "Shoppingportal" där man FÖRST ska ange vilken webbutik man vill handla på utifrån en lista på pålitliga svenska webbutiker. Webhallen eller Clas Ohlson t.ex. Därefter kan man få ut ett tillfälligt kreditkort att användas på den butiken. Meh. Hela idén till att ha ett virtuellt kreditkort är för att slippa handla krypto i syfte att köpa en obskyr digital tjänst, i mitt fall nu en nzbindexer då den förra jag använt hackats och tagits ner tillsammans med varningar om att de kreditkortsuppgifter de tydligen sparat nu har stulits. Så jag vill förstås ha virtuella kreditkort för engångsköp till såna tjänster. "Paypal Key" är en sådan tjänst men den finns i skrivande stund inte tillgängligt för svenskar. Varför inte Amex kan bjussa på det till sina Elite-kunder är märkligt IMO. Nu väntar jag dock på verifiering från Revolut, även om det bär emot att teckna ytterligare en tjänst att hålla reda på... :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyswe:

Hej men Nej! Jag skapade faktiskt den här foruminloggningen ENBART för att uttrycka min besvikelse över Klarna som helt missuppfattat idén med virutella kreditkort så till det milda grad att de framstår som Postens försök att bygga startsida till internet på 90-talet. Torget.se, hette den så?

Klarnas engångskort är en del av deras "Shoppingportal" där man FÖRST ska ange vilken webbutik man vill handla på utifrån en lista på pålitliga svenska webbutiker. Webhallen eller Clas Ohlson t.ex. Därefter kan man få ut ett tillfälligt kreditkort att användas på den butiken. Meh. Hela idén till att ha ett virtuellt kreditkort är för att slippa handla krypto i syfte att köpa en obskyr digital tjänst, i mitt fall nu en nzbindexer då den förra jag använt hackats och tagits ner tillsammans med varningar om att de kreditkortsuppgifter de tydligen sparat nu har stulits. Så jag vill förstås ha virtuella kreditkort för engångsköp till såna tjänster. "Paypal Key" är en sådan tjänst men den finns i skrivande stund inte tillgängligt för svenskar. Varför inte Amex kan bjussa på det till sina Elite-kunder är märkligt IMO. Nu väntar jag dock på verifiering från Revolut, även om det bär emot att teckna ytterligare en tjänst att hålla reda på... :S

Går väl att skriva in vilket "butik" man vill på Klarna? Har iaf fungerat för mig på ställen som inte är med i deras app.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Penguin:

Det du beskriver är vilket kreditkort som helst, men poängen du gör är lika korrekt ändå

Fast då har man i regel 30-60 dagar på sig att kontrollera och bestrida vs klarnas 14. Och man får allt på en faktura istället för en för varje köp. Klarna tar 29kr/mån för samma service.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Går väl att skriva in vilket "butik" man vill på Klarna? Har iaf fungerat för mig på ställen som inte är med i deras app.

Inte för virtuella kreditkort, som var hela min poäng med att skaffa deras betalkort. Jag chattade även med deras support som hade öppet sen kväll men inte kunde prestera fram ett bättre svar än att de "Förstår". De förstår sina kunders behov men tycker att en shoppingportal a´la 80-tal känns mer aktuellt.