Datorn dör när jag tänder och släcker lampor i lägenheten, dåligt nätagg?

Permalänk
Medlem

Datorn dör när jag tänder och släcker lampor i lägenheten, dåligt nätagg?

Hejsan

Har haft skumma problem med att min dator slocknar när jag lämnat den orörd ett tag. Nu har jag kunnat härleda problemet till att den dör när jag sätter på eller stänger av saker runt om i lägenheten. Vanligast att den dör när jag tänder/släcker lysröret i köket samt köksfläkten, eller när jag stänger av gitarrförstärkaren.

Funderar på om det kan vara nätagget, eftersom jag inte märker av att några andra apparater påverkas av detta. Har bytt eluttag runt om i lägenheten men samma problem. Nätagget är ett Corsair CX 600M från runt 2015, och vid googling tas ofta den dåliga kvalitén upp (vilket jag inte märkt av fram tills nu).

Hade tänkt prova med ett annat nätagg men har inget tillgänligt nu utan får låna någon annans isåfall.

Permalänk
Medlem

Låter som den får in spännings spikar kan vara dåligt agg eller dålig ström nät i din lägenhet .

Finare agg har ofta bättre ström/spännings filter

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Låter som den får in spännings spikar kan vara dåligt agg eller dålig ström nät i din lägenhet .

Precis, det är ju exakt det som jag måste komma fram till. Jag kan ju ringa hyresvärden, men det blir ju en snopen faktura för elektriker om det nu visar sig att det är min dator det är fel på, och inte själva lägenheten.

Permalänk

Jag pangade ett nätagg sprillans EVGA G2 i en nybyggd lägenhet på det viset. Badrumsarmatur, tror det kan ha att göra med billiga glimtändare, (gammal förstärkare?)
Fick nytt agg, resten av datorn var hel. phew.

Skaffade spikskydd till de grejer jag är mest rädd om och har inte haft problem sedan dess!
Typ en sådan här: https://www.clasohlson.com/fi/Verkkoh%C3%A4iri%C3%B6suodatin/...
Kan vara en bra investering...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Precis, det är ju exakt det som jag måste komma fram till. Jag kan ju ringa hyresvärden, men det blir ju en snopen faktura för elektriker om det nu visar sig att det är min dator det är fel på, och inte själva lägenheten.

För att kolla om det är störningar på nätet måste man mäta den över tid .
En vän till mig fick låna min UPS som jag hade hennes dator levde eget liv vissa perioder och fungera perfekt hemma hos mig .
De var en finare UPS station som kunde mäta och rapportera ström och spänningen i logg .. visa sig att den skrek när hon starta tvättmaskinen eller när el-elementet starta i badrummet .. Hennes far är elektriker tog och kolla upp sakerna visa sig att störfilter i tvättmaskin var trasig samma med el-elementet tror de var kondensatorerna som hade gett upp .

Min UPS var på 550 WA med batteribackup för 5 min drift kosta runt 1300 Kr de finns enklare UPS som bara filtrerar nätet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Låter som en kommande lägenhetsbrand pga elfel (inte datorn, kablarna i väggen).

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Låter som en kommande lägenhetsbrand pga elfel (inte datorn, kablarna i väggen).

varför skulle det vara det?

att det uppstår spikar/dippar är normalt när man stänger av/på tunga laster i bostaden.

alla 3 saker Ts pekar på (lysrör, fläkt, gitarrförstärkare) som orsakar det är alla utrustning som ofta är benägna till att skapa strömspikar i elnätet vid av/påslag mojligen inte för att det kanske är en speciellt tung last men alla tra innehåller spolar och i många falla relativt ofiltrerade sådana ut mot starkströmsnätet speciellt om det är äldre utrustning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av naikon:

Precis, det är ju exakt det som jag måste komma fram till. Jag kan ju ringa hyresvärden, men det blir ju en snopen faktura för elektriker om det nu visar sig att det är min dator det är fel på, och inte själva lägenheten.

Jag har väldigt svårt att tro att hyresvärden skulle debitera dig för elektrikern om denne inte hittar något fel.

Om du har ett misstänkt fel, så är det bäst att du ringer hyresvärden direkt. Det är liksom det du betalar hyra för. Börja inte med massa egen felsökning. Det är hyresvärdens uppdrag att se till att allt fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

varför skulle det vara det?

att det uppstår spikar/dippar är normalt när man stänger av/på tunga laster i bostaden.

alla 3 saker Ts pekar på (lysrör, fläkt, gitarrförstärkare) som orsakar det är alla utrustning som ofta är benägna till att skapa strömspikar i elnätet vid av/påslag mojligen inte för att det kanske är en speciellt tung last men alla tra innehåller spolar och i många falla relativt ofiltrerade sådana ut mot starkströmsnätet speciellt om det är äldre utrustning.

Men avstängning innebär för det mesta att lasten (åtminstone om det är en "tyngre last") mekaniskt kopplas bort från resten av elnätet så om brytarna är fräscha så bör kopplingen till elnätet upphöra där. däremot kan ju brytarna vara dåliga eller så reagerar något på radiovågor eller magnetfält.
Jag tror att problemen beror på flera olika saker i kombination tex dåliga strömbrytare, ojordat elnät, överkänslig utrustning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En billig UPS med spänningsreglering är en enkel lösning. Skulle rekomdera alla att ha det till datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vid inkoppling (uppstart) av en last, (tex ett lysrör eller en förstärkare) lastas nätspänningen ner, man kan se en tillfällig dipp (sänkning) av nätspänningen. Vid urkoppling av lasten däremot kan det bildas en kraftig tillfällig "spik" (höjning) av spänningen, då de uppladdade komponenterna i lasten (spolar och kondensatorer) snabbt ska laddas ur. Dessa spänningsspikar är oftast det som utgör det största hotet mot övrig inkopplad utrustning på elnätet i närheten. Principen för generering av dessa spänningsspikar är samma som för tändsystemet i en bil, uppladdning av tändspolen, därefter hastig urkoppling. Även om strömbrytaren bryter både fas och nolla samtidigt så kommer alltid spänningsspiken att "smita iväg", den måste laddas ur. Bättre designad och mer påkostad utrustning har komponenter som på ett säkert sätt laddar ur denna spik internt, utan att släppa ut den på elnätet där den kan orsaka stor skada.

Permalänk
Medlem

Skrev tidigare ett liknande inlägg om detta fenomen - övertoner: #18060692

Eftersom det är många olika komponenter som kan påverka om datorn dör är det mest troligt att nätagget är kört. Alternativt är det någon annan större störningskälla som tillkommit på samma elnät så till den grad att filtrena i nätagget inte längre klarar av att filtrera bort störningarna.

Tänk på att ett dåligt agg (som ett CX) själv skickar ut störningar på elnätet så om du byter köp ett vettigt på en gång som både klarar av en hög störningsnivå och inte själv stör på elnätet.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI