AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du har ju alltid ASUS DTX moderkort Impact x570, ett lite större ITX bord med vanvettigt bra VRM

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-Crosshair-VIII-Impact/

Det där kortet verkar helt klart intressant. Bra tips!

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Och kom ihåg att det bara är Ryzen Master som visar när kärnorna går i sleep state och inte används alls...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

De temperaturspikarna med luftkylare tycker jag låter fullt rimliga och är inget att oroa sig för.

Angående min/maxfrekvens så ser HWINFO ut såhär för mig efter några timmars "normalt" användande så tror inte det är något onormalt där heller.

https://i.imgur.com/3DtuADr.png

Iofs har jag satt fläktarna på 20% enda upp till 95c.

Kör man fläktarna på standardprofil eller silent..så varvar de upp och ned samt låter som vågorna vid havet pga temperaturen är så ojämn.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Iofs har jag satt fläktarna på 20% enda upp till 95c.

Kör man fläktarna på standardprofil eller silent..så varvar de upp och ned samt låter som vågorna vid havet pga temperaturen är så ojämn.

Som @bagaget sa så är det bara Ryzen Master som rapporterar när kärnor sover, så HWINFO och dylikt visar bara "senast kända frekvens", dvs när kärnan var vaken, så tror inte det är något onormalt där.

Bra temps för så låg fläkthastighet. Vill du ändå ha bättre kylning utan ojämn fkäkthastighet så brukar det finnas "smooth up/down time" i UEFI så man kan ställa in att fläkten går på ett medelvärde över t. ex 3 sek istället för att varva upp och ner så fort temperaturen ändras. Så det skulle kunna vara något att testa om du vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Iofs har jag satt fläktarna på 20% enda upp till 95c.

Kör man fläktarna på standardprofil eller silent..så varvar de upp och ned samt låter som vågorna vid havet pga temperaturen är så ojämn.

Prova att sätta cpu fläkten (fläktkurva) på 50% 30-65c, sen kan du välja hur mycket du vill att den ska varva upp, jag kör 65% efter 62c , 85% efter 70c och 95% efter 72c eftersom jag vill behålla max boost OC, 3700x klockar ner omkring 72-74c. Sätt cpu fläkten att bevaka cpu och resterande fläktar att bevaka moderkortet om du inte vill att chassie fläktarna ska varva upp och ner.

Att jag satt 62c som första steg för att varva upp är för att min cpu aldrig går över det i icke tunga applikationer tex surf Youtube ,så mina cpu fläktar (dubbla) går bara upp i spel, samt andra tyngre applikationer och över 72c går den bara i benchmarks och filmkonvertering, så i spel ligger jag oftast på 65%,.Du kan ju såklart ha ett annat värde beroende på cpu kylare.
20% till 95c låter väldigt lågt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

Jag är ganska förvillad över det här med OC, hur gör ni andra egentligen och hur resonerar ni?

Som jag förstår det finns det i huvudsak tre alternativ för Ryzen 3 series:
1. CCX/CCD manuellt i Ryzen Master
2. PBO med eller utan Auto OC
3. All core manuell OC

(Själv har jag enbart provat alternativ 2 hittills med min 3700X)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är ganska förvillad över det här med OC, hur gör ni andra egentligen och hur resonerar ni?

Som jag förstår det finns det i huvudsak tre alternativ för Ryzen 3 series:
1. CCX/CCD manuellt i Ryzen Master
2. PBO med eller utan Auto OC
3. All core manuell OC

(Själv har jag enbart provat alternativ 2 hittills med min 3700X)

Jag kör PBO och auto OC.

1 känns inte som det finns ett smidigt och automatiskt gränssnitt för, och vad jag förstått det som så måste man ha processer på i bakgrunden för att det skall funka vilket känns lite väl "beta". När det kommer integrerat i UEFI samt finns smarta lösningar för att stresstesta CCX och CCD individuellt så kan jag tänka mig att prova det.

3 är inte relevant för mig då det inte finns en rimlig chans att få All-core att komma upp i samma frekvens som single-core max boost, och jag vill ha bra enkeltrådsprestanda också.

Så jag kör på 2. PBO och auto OC verkar dock inte helt friskt i nuvarande UEFI-versioner för ASUS då det inte gör så mycket, och några +200Mhz är jag inte i närheten av att uppnå. Detta trots att jag maxat mina VRM-inställningar så att transient response och annat inte skall vara en begränsande faktor. Men det kommer förhoppningsvis fungera bättre med tiden

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äntligen har man kommit in från skogen så man kan testa de nya Biosarna. De flesta sakerna ordnade sig av sig själv med nya uppdateringen. VDDG är nere på runt 0.95V utan att manuellt behöva gå in och ändra det. Windows visar återigen att man har 16GB ram och inte 15.9. Ökade även på mina CinebenchR20 poäng med 70 poäng till 4877 i Stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du har ju alltid ASUS DTX moderkort Impact x570, ett lite större ITX bord med vanvettigt bra VRM

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-Crosshair-VIII-Impact/

Skrivet av maniac:

Det där kortet verkar helt klart intressant. Bra tips!

Det är ett bra kort men det ligger i premium-segmentet bara så du vet.
Ca ~400€

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Det är ett bra kort men det ligger i premium-segmentet bara så du vet.
Ca ~400€

Ja det är utan tvekan ett "dyrt" moderkort men vill man ha ett mindre än ATX moderkort som är bra så finns det inte jättemånga kandidater, asrocks x570 m-atx har en vrm som i bästa fall kan beskrivas som rätt kass, deras egna ITX har en mycket bättre lösning och ett resonabelt pris men kanske lite fattigt på andra features, extremt få USB osv. Sen finns ASUS Strix ITX bord med många features & många USB men det ligger på ~3500:-, sen finns gigabytes ITX bord med åter igen något snålt med USB och ett rpis på ~3000, sen finns det inte direkt fler bord annat än obskyra märken här i norden. I denna grupp framstår inte Impact som jättedyr direkt även om det är dyrt i förhållande till 3 & 400 serien kort.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Stämmer det fortfarande på ZEN2 att det inte går ha ojämn CAS-latency utan att köra Gear Down Mode i Enabled med Ryzen? Har gett mig på att trimma timings ytterligare och CL14 vill inte mina minnen vara med om så tänkte det kanske funkar med 15? Men inte om det inte ens är lönt att testa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Stämmer det fortfarande på ZEN2 att det inte går ha ojämn CAS-latency utan att köra Gear Down Mode i Enabled med Ryzen? Har gett mig på att trimma timings ytterligare och CL14 vill inte mina minnen vara med om så tänkte det kanske funkar med 15? Men inte om det inte ens är lönt att testa.

Om du stänger av Gear Down Mode fungerar det fint med udda timings så bara att prova.

Men, man kan nog säga att det oftast verkar vara mest stabilt med jämna timings.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om du stänger av Gear Down Mode fungerar det fint med udda timings så bara att prova.

Men, man kan nog säga att det oftast verkar vara mest stabilt med jämna timings.

Gear down mode är äv (och skall väl så vara för bästa prestanda?) så antar att det bara är att testa då

Edit: Har nu testat och kan konstatera att datorn tvärvägrade att boota, och detta med gear down mode till disabled så förmodligen måste man ha den på enabled för att ojämn CAS ska lira och då blir det inte aktuellt för mig i alla fall. Detta gäller Crosshair VII Hero. Möjligt att det funkar annorlunda på andra moderkort.

CL14 däremot bootar men får blåskärm efter ca 30 sek i Windows, och detta oavsett hur mycket spänning jag dänger på med, så antar att cl16 är en hård gräns för mina stickor/UMC vid 3800Mhz på minnena och 1900Mhz på MemCLK, UCLK och FCLK.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Stämmer det fortfarande på ZEN2 att det inte går ha ojämn CAS-latency utan att köra Gear Down Mode i Enabled med Ryzen? Har gett mig på att trimma timings ytterligare och CL14 vill inte mina minnen vara med om så tänkte det kanske funkar med 15? Men inte om det inte ens är lönt att testa.

Jag kör gear down mode disabled och 15 16 15 16, om jag sätter den till enabled så justeras cas upp automatiskt till närmast jämna (uppåt), så det blir 16 16 16 16 man ser det i hwinfo och cpu-z. Jag vet inte varför men kanske så går det inte att köra CR 1.1/2 T om den inte får ha jämna timings , vilket gear down är till för ,för att ge stabilare ram (till kostnad av latens).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Det är ett bra kort men det ligger i premium-segmentet bara så du vet.
Ca ~400€

Skrivet av tellus82:

Ja det är utan tvekan ett "dyrt" moderkort men vill man ha ett mindre än ATX moderkort som är bra så finns det inte jättemånga kandidater, asrocks x570 m-atx har en vrm som i bästa fall kan beskrivas som rätt kass, deras egna ITX har en mycket bättre lösning och ett resonabelt pris men kanske lite fattigt på andra features, extremt få USB osv. Sen finns ASUS Strix ITX bord med många features & många USB men det ligger på ~3500:-, sen finns gigabytes ITX bord med åter igen något snålt med USB och ett rpis på ~3000, sen finns det inte direkt fler bord annat än obskyra märken här i norden. I denna grupp framstår inte Impact som jättedyr direkt även om det är dyrt i förhållande till 3 & 400 serien kort.

Ser att det kostar en del (4600kr på Inet), men prissättningen på moderkort med X570 kretsar också generellt hög. I alla fall i premiumsegmentet.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

La in officiella BIOS 2801 för mitt C7H i förrgår. Igår ville datorn inte stänga av eller starta om ordentligt. Windows stängs ner och skärmen släcks men en del fläktar fortsätter att gå och jag kan inte göra nånting förutom att bryta ström vid PSU.

Nån som har nåt tips?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

La in officiella BIOS 2801 för mitt C7H i förrgår. Igår ville datorn inte stänga av eller starta om ordentligt. Windows stängs ner och skärmen släcks men en del fläktar fortsätter att gå och jag kan inte göra nånting förutom att bryta ström vid PSU.

Nån som har nåt tips?

Tror att @Ozzed hade något liknande problem som dig när han skaffade sin cpu.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

La in officiella BIOS 2801 för mitt C7H i förrgår. Igår ville datorn inte stänga av eller starta om ordentligt. Windows stängs ner och skärmen släcks men en del fläktar fortsätter att gå och jag kan inte göra nånting förutom att bryta ström vid PSU.

Nån som har nåt tips?

Installerade du med Bios Flashback? Dvs med USB-sticka(FAT formaterad) och trycka på Flashback knappen därbak, .cap-fil döpt till C7H på stickan, med cmos reset innan. Det bör man göra, annars kan det finnas skräp kvar från det gamla bioset som blir bugg tillsammans. Om du gjorde det, så är kanske någon inställning knasig i bios.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bran:

La in officiella BIOS 2801 för mitt C7H i förrgår. Igår ville datorn inte stänga av eller starta om ordentligt. Windows stängs ner och skärmen släcks men en del fläktar fortsätter att gå och jag kan inte göra nånting förutom att bryta ström vid PSU.

Nån som har nåt tips?

Testat ladda UEFI:s standardinställningar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Har beställt en 3700x hur nöjd kommer ja bli

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på dina krav och förväntningar

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Jag kör gear down mode disabled och 15 16 15 16, om jag sätter den till enabled så justeras cas upp automatiskt till närmast jämna (uppåt), så det blir 16 16 16 16 man ser det i hwinfo och cpu-z. Jag vet inte varför men kanske så går det inte att köra CR 1.1/2 T om den inte får ha jämna timings , vilket gear down är till för ,för att ge stabilare ram (till kostnad av latens).

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, kan nog vara det då, för jag kör 1T. Jag tror inte tightare timings skulle kompensera för den ökade latensen som 2T skulle innebära.

Skrivet av bran:

La in officiella BIOS 2801 för mitt C7H i förrgår. Igår ville datorn inte stänga av eller starta om ordentligt. Windows stängs ner och skärmen släcks men en del fläktar fortsätter att gå och jag kan inte göra nånting förutom att bryta ström vid PSU.

Nån som har nåt tips?

Jag hade ett liknande problem med ett tidigare UEFI men 2081 har rullat fint hos mig.

Hur flashade du ditt UEFI? EZ-flash (tjära och fjädrar!) eller USB-flashback (glass och ballong!)

Har du valt "load optmized defaults" både före och efter flashning?

Beter sig systemet såhär med standardinställningarna, eller har du ändrat inställningar i UEFI? Om ja, prova att spara en profil med dina inställningar så att du inte behöver förlora dem, välja "load optimized defaults" och sedan spara. Detta för att vi skall kunna ta reda på om beteendet gäller även helt i stock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Installerade du med Bios Flashback? Dvs med USB-sticka(FAT formaterad) och trycka på Flashback knappen därbak, .cap-fil döpt till C7H på stickan, med cmos reset innan. Det bör man göra, annars kan det finnas skräp kvar från det gamla bioset som blir bugg tillsammans. Om du gjorde det, så är kanske någon inställning knasig i bios.

Skulle förtydligat- detta beteende hade jag inte direkt efter flash (flashback-knapp) och med mina sparade (obs ej bios default/clear) "default-inställningar", där jag har CL14 stabilt med relativt lösa subtimings.

Och det enda jag gjort efteråt är att höja vrm- och spänningstak samt ändrat en TRFC-parameter. Skulle detta kunna ge dessa symtom när burken i övrigt är stabil?

Burken bootar alltid OK efter att jag brutit strömmen helt - med samma inställningar.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Skulle förtydligat- detta beteende hade jag inte direkt efter flash (flashback-knapp) och med mina sparade (obs ej bios default/clear) "default-inställningar", där jag har CL14 stabilt med relativt lösa subtimings.

Och det enda jag gjort efteråt är att höja vrm- och spänningstak samt ändrat en TRFC-parameter. Skulle detta kunna ge dessa symtom när burken i övrigt är stabil?

Burken bootar alltid OK efter att jag brutit strömmen helt - med samma inställningar.

2501 betedde sig så rätt ofta, inte haft några problem alls med 2801, samma inställningar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Skulle förtydligat- detta beteende hade jag inte direkt efter flash (flashback-knapp) och med mina sparade (obs ej bios default/clear) "default-inställningar", där jag har CL14 stabilt med relativt lösa subtimings.

Och det enda jag gjort efteråt är att höja vrm- och spänningstak samt ändrat en TRFC-parameter. Skulle detta kunna ge dessa symtom när burken i övrigt är stabil?

Burken bootar alltid OK efter att jag brutit strömmen helt - med samma inställningar.

OK, så beteendet sker inte med "load optimized defaults"? Då är det ju tyvärr bara att ändra en inställning i taget och se vad det är som strular. Ja, det är en trög och tidskrävande process men det är bättre än att inte veta.

En anan sak du kan göra är att kolla eventloggen för att se om det blir några konstiga fel vid nedstängningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

Vill påpeka att load optimized default, absolut inte är samma sak som clear c-mos.
Load opitmized deafult görs ju i UEFI och det görs när UEFI detekterat din hårdvara, inställningen görs alltså med tanke på din hårdvara tex minnesfrekvenser.
Det ställs även in parametrar som du inte kommer åt i inställningarna.

Load opitmized deafult är något jag alltid gör;

  • Efter installation av ny hårdvara.

  • Innan UEFI-flash.

  • Efter UEFI-flash.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Satte tillbaks till mina "default"-inställningar som varit stabila innan med CL14 och hade fortsatt strul till och från. Såg i Event-loggen att det smugit sig in en AsusUpdateCheck som inte går att ta bort!? Denna ger critical error i eventvwr vid ned/omstart. Jag har aldrig installerat ett dyft från asus förutom gjort BIOS-update genom flashback. Blir fan lack.

EDIT: Hittade följande post och ska nu försöka få bort möget: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?111012-AsusUpdateCh...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Satte tillbaks till mina "default"-inställningar som varit stabila innan med CL14 och hade fortsatt strul till och från. Såg i Event-loggen att det smugit sig in en AsusUpdateCheck som inte går att ta bort!? Denna ger critical error i eventvwr. Jag har aldrig installerat ett dyft från asus förutom gjort BIOS-update genom flashback. Blir fan lack.

EDIT: Hittade följande post och ska nu försöka få bort möget: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?111012-AsusUpdateCh...

Bör lösa sig om du inaktiverar "Install ASUS grid service" i UEFI då. Kan vara det som spökar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Satte tillbaks till mina "default"-inställningar som varit stabila innan med CL14 och hade fortsatt strul till och från. Såg i Event-loggen att det smugit sig in en AsusUpdateCheck som inte går att ta bort!? Denna ger critical error i eventvwr vid ned/omstart. Jag har aldrig installerat ett dyft från asus förutom gjort BIOS-update genom flashback. Blir fan lack.

EDIT: Hittade följande post och ska nu försöka få bort möget: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?111012-AsusUpdateCh...

Kan förklara en del, jag har deaktiverat alla Asus tjänster, kanske därför jag inte haft problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bör lösa sig om du inaktiverar "Install ASUS grid service" i UEFI då. Kan vara det som spökar.

Tack, så hette det - dom pratade om Armor Crate i tråden jag hittade. Inaktiverat detta i BIOS nu och rensat i Windows.

Skrivet av the squonk:

Kan förklara en del, jag har deaktiverat alla Asus tjänster, kanske därför jag inte haft problem

Hade ingen aning om att det fanns i BIOS ens... Definitivt inget jag slagit på själv.

Nu är det i alla fall borta och jag har disablat fastboot dessutom som verkade kunna ge upphov till en del problem. Håller tummarna!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead