Vad gör man när det är 30 grader varmt ute?

Permalänk

Vad gör man när det är 30 grader varmt ute?

Slår på lödkolven naturligtvis.

Jag fick tag på ett MB-8500TVX till ett väldigt bra pris. Mycket beroende på att 1: det var inte testat. 2: Det satt en RTC (real time clock) med ihopbyggt batteri i samma krets som vid det här laget gett upp för ett antal år sedan.
Bastarden som skall bytas ser ut så här:

Har man för övrigt inte varit i Dallas är det något jag kan rekommendera. Tar fram mina stenåldersprylar. Inga proffsgrejjor men tänkte ta en liten chansning på att fixa det iaf. Om jag kommer ihåg rätt är kortet ett fyralagerskort. Och få ut tennet från samtliga lödpunkter med en simpel tennsug brukar inte funka jättebra. Men man kan trixa
lite. Förstoringsglaset är en nödvändighet om man har passerat 50.

Efter en snabb avsugning (???!!!) så hamnar man i detta stadiet. Jag tillför först lod med nytt flussmedel för att få bort oxiden för att få bästa genomvärmning genom de fyra lagren. Sedan ytterligare en snabb uppvärmining där jag ser att det blir genomvarmt, ca 2 sekunder, innan jag fyrar av tennsugen.

Efter trixandet. Dvs man tar först en "plocktång" och vickar rejält på pinnarna för att dels känna om det släppt och om inte få det att släppa UTAN att lödbanorna släpper. Tog ungefär tjugo minuter att komma hit. Med hela lödbanor:

Den nya RTC:n redo för att monteras och lödas fast. Innan det momentet så kollar jag först och eventuellt lodar på i de hål som inte har blivit helt utsugna och tar en ny snabb omgång med tennsugen. Benen på denna var inte direkt raka och fick rätas till. Ett i taget då man inte vill kortsluta batteriet. Ser ut som tillverkningsår verkar vara 2005. Och borde räcka 10 år eller nått där i krokarna.

Isatt och lödd. Och nu återstår nu att testa.

Ser alldeles utmärkt ut. Innan byte så var meddelandet CMOS battery low. Press F1. Och när man gjorde det kom man visserligen in i BIOS men naturligtvis gick det inte att spara. Och följdaktingen inte boota från nån disk utom floppy (som var default satt till en 1.44)

Permalänk
Medlem

Ett par tips till den som vill göra samma sak:

1) Stoppa dit en DIL-sockel istället, så blir det lättare att byta om 15 (?) år när batteriet i den nya modulen dör

2) I princip består de där modulerna av en normalhöjds DIL-kapsel och en 3-volts knappcell, som är ihopgjutna med epoxy. Det är enkelt för den någorlunda händige att slipa bort epoxyn, plocka bort batteriet, och ersätta det med en batterihållare för ett CR2032 eller liknande. Med vinkelslip eller bandslip tar det några minuter. Här finns instruktioner.

Föredrar det sättet framför att byta till en "ny" modul, man vet aldrig hur många år de har legat på hyllan när man får dem. Tror inte de nytillverkas längre. Det är nog ingen omöjlighet att batteriet kan vara dött från dag ett om man har otur.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

För att visualisera det kaput tipsade om för de som inte orkar söka så kan jag visa hur jag brukar göra.

Modifikationen går även bra att göra med modulen fastlödd på moderkortet även om det är lite mera bökigt. Denna satt i en socket annars så ser jag det som en större risk att jag lyckas ha sönder något när jag försöker löda av RTCn än om jag utför modifikationen på plats.

Permalänk

Glöm inte att det sitter en liten kristall på 32,768 kHz mellan ben 2-3. Denna är lätt att paja när man öppnar höljet, och då stannar klockan. Lätt att sätta dit en ny åtminstone.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem

(Kompletterar jonaz_81a)

Man behöver bara göra en reducerad "attack" på detta chip enligt följande:

Hämtat från:
http://www.mcamafia.de/mcapage0/dsrework.htm

Jag har själv gjort detta och det fungerade utmärkt. Gamla batteriet är kvar i kapslingen men "bortkopplat" genom att man kapar ena ledaren, sedan är det bara att löda in ett par trådar och ett nytt batteri.

Minimal risk att skada kristall.

(Såg nu att kaput har länkat samma sida, men det var inte så tydligt)

Permalänk

Om man inte har bandslip, dremel eller såg ... Vad tar man lämpligast till då?

Permalänk

Sidavbitare. Bara börja gräva, materialet är mjukt.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk

Ok, gör ett försök. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Om man inte har bandslip, dremel eller såg ... Vad tar man lämpligast till då?

En liten fil.
Väldigt liten risk att avverka mer än man tänkte sig.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1537554-dallas-problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Om man inte har bandslip, dremel eller såg ... Vad tar man lämpligast till då?

Har batteriet i enheten du lödde dit, tagit slut?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Nädå inte slut i den nya RTC:n. Har dock ett par tre, fyar andra kort som jag tänkte fixa till

Permalänk

Gav upp och köpte en billig "dremel" från CO. Och innan jag slipar sönder allt
Skall jag ansluta i den övre kontaktytan, när jag väl frilagt tillräckligt? (inringad) Eller undre?

Permalänk

Hmmm. Om man kollar @svensktiger 's länkade inlägg så borde det kapas överst och lödas på nederst på anslutningen i min bild ovan..?

Permalänk

Fixade sig tillslut. Passade på att göra ett gäng när jag ändå var i farten..