Minimal Input Lag i Spel med GPU load under 97%?!

Permalänk
Medlem

Minimal Input Lag i Spel med GPU load under 97%?!

Såg en Youtube vid om gaming input lag, var galet intressant så känner att jag måste dela här!

TDLR; Testet kommer fram till att det är absolut bäst att stänga av lag reduction features i AMD/NVidia drivers och hålla GPU load under ca 97% samtidigt som man har så höga/stabila frames/hz/låg monitor ms som möjligt. (hz/monitor ms är min assumption men borde rimligtvis stämma)

Video: https://www.youtube.com/watch?v=7CKnJ5ujL_Q

Permalänk
Medlem

@bergla: Mjahapp.. du har provat nu?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vad menar du? Testar visas i videon och det sänker input lag med massvis att köra under 97% GPU usage? För att testa själv skulle jag vara tvungen att rigga upp samma setup vilket inte känns riktigt aktuellt.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tycker jag. Lite bökigt att mäta förstås då alla inte har den utrustning hemma som krävs.

Han har ju även kontaktat Nvidia och AMD för en kommentar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Såg också videon när den släpptes, men det är ingen nyhet.

Är samma effekt av saker som t.ex. CPU-spikar, man märker av det direkt.

Samma gäller FPS-begränsare, känns smidigare när den håller säg 140 fps stabilt 100% än att den peakar 200 fps för att ibland dippa med 50-60 fps, det senare kommer upplevas som stuttering även om genomsnittet ligger högt.

Själv har jag nästan aldrig problemet då jag försöker hålla mig inom FreeSync-rangen, blir naturligt att strypa fps då.

Skrivet av bergla:

Vad menar du? Testar visas i videon och det sänker input lag med massvis att köra under 97% GPU usage? För att testa själv skulle jag vara tvungen att rigga upp samma setup vilket inte känns riktigt aktuellt.

Poängen med videon är att kör man GPU i 100% load så skapas det input lag, mycket av det oavsett om det är Nvidia/AMD, så dra ner fps till en nivå där den går under 100% så fungerar det bra, han valde 97% för att hålla sig på den säkra sidan.

Nu vet man ju inte om den börjar throttla pga värme eller vad vid just 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Samma gäller FPS-begränsare, känns smidigare när den håller säg 140 fps stabilt 100% än att den peakar 200 fps för att ibland dippa med 50-60 fps, det senare kommer upplevas som stuttering även om genomsnittet ligger högt.

Bara för att man begränsar fps till 140 innebär väl inte det att den inte dippar ner till 50-60?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Bara för att man begränsar fps till 140 innebär väl inte det att den inte dippar ner till 50-60?

Man begränsar den till en nivå som datorn klarar av stabilt, exakt hur många fps beror på hårdvara/spel men oavsett så kommer det resultera i smidigare spelupplevelse istället för bergochdalbana på fps-mätaren och ovannämnda ökning av input till och från.