Samsung Galaxy Fold bör användas med silkeshandskar

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy Fold bör användas med silkeshandskar

Efter uppmärksammade förseningar lanseras nu Samsungs vikbara telefon i USA. Den förbättrade konstruktionen till trots rekommenderas användare att behandla telefonen varsamt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då fungerar ju inte touchen
Silkeshandskar + gester kanske vore ett förslag till Samsung.

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

25000kr för en telefon man knappt kan använda för den är så skör! Vilken skit rent ut sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

När jag testade den tyckte jag ändå att den kändes ganska gedigen ändå.

Och det där var väl egentligen ganska "snälla" varningar? Den är ej IP-klassad så håll den från vatten. Den är magnetisk så håll kort borta. Repa inte skärmen med vassa föremål. Typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Foldable touchscreen with no touchin'

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

25 000 kronor... Det är 25 September nu, brukar inte skämt och sådant hållas 1:a April?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpander_:

25 000 kronor... Det är 25 Oktober nu, brukar inte skämt och sådant hållas 1:a April?

Så vitt jag vet är det 25e september, så det kanske är därför du inte fattade skämtet?

Permalänk
Medlem

Som sagt är varningarna ganska milda om man tar dom ur kontexten. Efter de problem som fanns tidigare blir det ju dock en röd flagga.

Permalänk
Medlem

Ptja, är ju första generationens produkt av denna typ trots allt men hade nog vart bättre om de bara visade upp den som ett fungerande koncept och inte släppte just denna version skarpt till konsumenter alls kan jag tycka.

Aja, ska bli spännande att se vad de kan göra med denna typ av skärmar i framtiden, när barnsjukdomarna börjar ordna upp sig

*edit*
Varningarna är dock inget extremt i sig. Men med tanke på hur det gick första gången den släpptes undrar man ju förstås hur känslig den faktiskt är.
*/edit *

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Låter som att man ska betala massa pengar för att vara försiktig med en prototyp.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Så vitt jag vet är det 25e september, så det kanske är därför du inte fattade skämtet?

HAha, fan vad snabb du var! Insåg precis när jag skickat inlägget.

Ja, fail av mig med. Jag är för dum för att förstå priset på 25 000 kronor helt enkelt.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Utsätt den inte för partiklar? Det är ju för bövelen fullständigt omöjligt, om man nu inte tänkt leva och bo i ett clean room.

Väldigt udda med magnetvarningen också, hur har Samsung lyckas ställa till med det problemet, med neodym-magneter som håller fast skärmen eller vad?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Låter som att man ska betala massa pengar för att vara försiktig med en prototyp.

Inget av det är väl egentligen något unikt för just denna telefon?

  • Användare bör inte trycka hårt på skärmen med hårda eller vassa objekt, såsom pennor eller fingernaglar.

  • Användare bör undvika att placera objekt som kreditkort, mynt och nycklar direkt på skärmen.

  • Samsung påminner om att Galaxy Fold inte är vatten- och dammtålig, och användare bör därför inte utsätta enheten för vätska eller små partiklar.

  • Användare bör inte applicera klistermärken eller på annat sätt fästa objekt med lim på skärmen. Den skyddande plastfilmen får inte heller avlägsnas.

  • Användare bör hålla telefonen på säkert avstånd från objekt som kan ta skada av dess magnetiska egenskaper. Detta innefattar kreditkort och inopererad medicinsk utrustning. Den som har inopererad medicinsk utrustning bör konsultera läkare före användning av telefonen.

Inget av dessa är något man bör göra med någon telefon. Det enda som markant skiljer ut denna telefon från resten är väl just avsaknaden av vatten- och dammtålighet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

hur har Samsung lyckas ställa till med det problemet, med neodym-magneter som håller fast skärmen eller vad?

Så länge den inte brinner upp är det ju ändå ett steg framåt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara geni att förstå att den här typen av telefoner inte kommer hålla länge, tänk om ni fingrar på skärmen ni har framför er utan skyddande glas, hur länge tar det innan den repas eller på annat sätt skadas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Vi har redan sett JerryRigEverything, Galaxy Fold verkar riktigt dålig för priset. Men förhoppningsvis så blir tekniken bättre i framtiden så att vi får en som tål lite mer stryk...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

Detta är ju ren försiktigthets grej. D v s "var rädd om den, den är något mer ömtålig än våra andra modeller du är van vid."

Jag kan lätt se folk med pengar i kontorslandskap med sådana här.
Så som jag behandlar telefoner skulle den mest troligt hålla länge för mig utan problem.

Hur som önskar jag jag innerligt att nästa modell är mer tålig på alla vis och vattentålig såklart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Inget av det är väl egentligen något unikt för just denna telefon?

  • Användare bör inte trycka hårt på skärmen med hårda eller vassa objekt, såsom pennor eller fingernaglar.

  • Användare bör undvika att placera objekt som kreditkort, mynt och nycklar direkt på skärmen.

  • Samsung påminner om att Galaxy Fold inte är vatten- och dammtålig, och användare bör därför inte utsätta enheten för vätska eller små partiklar.

  • Användare bör inte applicera klistermärken eller på annat sätt fästa objekt med lim på skärmen. Den skyddande plastfilmen får inte heller avlägsnas.

  • Användare bör hålla telefonen på säkert avstånd från objekt som kan ta skada av dess magnetiska egenskaper. Detta innefattar kreditkort och inopererad medicinsk utrustning. Den som har inopererad medicinsk utrustning bör konsultera läkare före användning av telefonen.

Inget av dessa är något man bör göra med någon telefon. Det enda som markant skiljer ut denna telefon från resten är väl just avsaknaden av vatten- och dammtålighet.

Va? ingenting av det där är något problem med en vanlig lur idag, dom tål att vara i samma ficka som nycklar utan att bli repiga, du kan sätta hur många klistermärken du vill, dom är vatten och dammtåliga med höga IP-klassningar. Så jo det kan man absolut göra med vanliga telefoner.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Va? ingenting av det där är något problem med en vanlig lur idag, dom tål att vara i samma ficka som nycklar utan att bli repiga, du kan sätta hur många klistermärken du vill, dom är vatten och dammtåliga med höga IP-klassningar. Så jo det kan man absolut göra med vanliga telefoner.

De är inget problem men inget av dem rekommenderas.
Även en "vanlig" telefon delar man inte ficka med sina nycklar. Du trycker inte specifikt med naglarna eller hårt objekt.
Du kan göra det men oftast gör man det inte.
På vilka telefoner fäster du klistermärken på skärmen som det står?

Inga unika varningar alls bara tydligare än vanligt då den är känsligare än vanligt

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Ok, den tål alltså inte damm så du kan inte ha den i fickan. Att de erbjuder rabatt på första skärmlagningen är ju inte heller direkt någon vidare usp. Sen ska de alltså ha 25 papp för den... njae, om jag får löneök med 65% kanske man hade kunnat överväga att ta den.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är USA det gäller , där måste man ha en varningsetikett om att inte köra telefon i mikron...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Med de instruktionerna så känns det ju som de lika gärna kunde låtit bli att åtgärda bristerna då den första versionen bör klara sig fint om man följer dem till punkt och pricka. Sedan blir det också besvärligt med RMA då just damm finns överallt hela tiden, så det kommer man inte ifrån. Jag förstår inte meningen med produkten om man inte kan använda den i samma scenarion som man skulle använda vilken annan mobil som helst. Jag tror nämligen inte att de flesta har renrum hemma, och de som har det vill sannorlikt kunna använda telefonen även utanför dessa. Mycket märkligt att de lanserar prodikten faktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Inget av det är väl egentligen något unikt för just denna telefon?

  • Användare bör inte trycka hårt på skärmen med hårda eller vassa objekt, såsom pennor eller fingernaglar.

  • Användare bör undvika att placera objekt som kreditkort, mynt och nycklar direkt på skärmen.

  • Samsung påminner om att Galaxy Fold inte är vatten- och dammtålig, och användare bör därför inte utsätta enheten för vätska eller små partiklar.

  • Användare bör inte applicera klistermärken eller på annat sätt fästa objekt med lim på skärmen. Den skyddande plastfilmen får inte heller avlägsnas.

  • Användare bör hålla telefonen på säkert avstånd från objekt som kan ta skada av dess magnetiska egenskaper. Detta innefattar kreditkort och inopererad medicinsk utrustning. Den som har inopererad medicinsk utrustning bör konsultera läkare före användning av telefonen.

Inget av dessa är något man bör göra med någon telefon. Det enda som markant skiljer ut denna telefon från resten är väl just avsaknaden av vatten- och dammtålighet.

Det är sällan man repar en glasyta med nycklar, men du kanske repar din nuvarande telefon om du trycker hårt nog med naglarna?
Inget utav ovanstående förstör nuvarande, damm- och vattentäta telefoner. Men det kan mycket väl förstöra denna.

Hur man kan gå från en snygg, tunn telefon i glas och metall till denna med en display i mjukplast är för mig oförståeligt. Känns som sagt som en prototyp. Nog för att det är häftigt med vikbar display, men man måste inte bara för att man kan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Samsung påminner om att Galaxy Fold inte är vatten- och dammtålig

Lul wut, har de inte IP-67 eller motsvarande? Hur tusan kan man släppa en telefon idag och inte ha det, framförallt när den är så här djävulskt dyr?

Permalänk

Nu tycker jag Samsung går ut med lite väl mycket varningar men vi ska ju också komma ihåg att det är inte alla som var med eller kommer ihåg hur det var med mobiler som hade skärm av plast.
Råkade man lämna den i en ficka tillsammans med lite grus, nycklar eller mynt så var skärmen rispig som skärmbräda sen.

Min stackars HTC Diamond gick det ödet till mötes.

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hewie:

Silkeshandskar + gester kanske vore ett förslag till Samsung.

Haha ett krav är att du också är svartvit-sminkad som en mimare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpander_:

HAha, fan vad snabb du var! Insåg precis när jag skickat inlägget.

Ja, fail av mig med. Jag är för dum för att förstå priset på 25 000 kronor helt enkelt.

Då är vi lika dumma, jag kan inte heller förstå priset på denna enhet..

Är det kugghjul i titanium och nanoplast som reparerar sig själv på skärmen?

Eller är det ''jag är först med denna - pris''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med de instruktionerna så känns det ju som de lika gärna kunde låtit bli att åtgärda bristerna då den första versionen bör klara sig fint om man följer dem till punkt och pricka. Sedan blir det också besvärligt med RMA då just damm finns överallt hela tiden, så det kommer man inte ifrån. Jag förstår inte meningen med produkten om man inte kan använda den i samma scenarion som man skulle använda vilken annan mobil som helst. Jag tror nämligen inte att de flesta har renrum hemma, och de som har det vill sannorlikt kunna använda telefonen även utanför dessa. Mycket märkligt att de lanserar prodikten faktiskt.

Den är helt enkelt inte menad för de allra flesta. Den kategorin har redan hundratals telefoner. Nu får en liten skara den här istället.

Vet många smycken som är extremt mycket ömtåligare och kostar tio gånger mer. Och ändå så bärs de på galamiddagar.

Allt har sin målgrupp (och tur att nån vill betala för att ta tekniken framåt åt oss andra)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Då är vi lika dumma, jag kan inte heller förstå priset på denna enhet..

Är det kugghjul i titanium och nanoplast som reparerar sig själv på skärmen?

Eller är det ''jag är först med denna - pris''

Jag gissar på att det rör sig om en stor summa R&D som trycker upp priset.
Är ju inte jätte stor skillnad på de vanliga telefonerna de trycker ut så där krävs väl inte lika mycket R&D.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd

Ett bra IQ-test är att kolla vem som säger "ja" till att köpa denna "'smartphone'".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |