Permalänk
Medlem

Datorbygge + skärm m.m

Tja! Sålde iväg min dator för sisådär 2 år sen och är väldigt inne på att bygga ihop en dator igen nu, behöver bygga datorn, köpa skärm, mus och tangentbord. Jag börjar med att lista mina "krav", följt med grejerna jag själv plockat ut, lite kort om varför jag valt dessa sen vill jag gärna ha era åsikter Jag började med att sätta en budget på ca 11k, jag är ganska sådär att jag spenderar inte mer än jag behöver om jag ändå inte nyttjar de.
Jag kommer primärt spela grejer som wow och cs, kommer garanterat hända att man ger sig på League of legends igen, kommer säkert lira lite rs med. I grund och botten är det inte så krävande spel men jag vill fortfarande ha en dator som kan stå på sig några år och som fortfarande klarar av att pusha lite mer krävande spel för de händer säkert någon gång, dock på väldigt krävande spel så nöjer jag mig med 60 fps low/med.

https://komponentkoll.se/bygg/QGmEG/

Här är ett kit jag plockade ihop för ca 11k med tanken att ryzen 5 2600 står på sig några år och att jag kan uppgradera grafikkortet om något år, sparade några hundra och valde 4gb versionen då jag kommer spela i 1080p och som sagt, oftast inte de mest krävande spelen. 144hz skärmen valde jag för esport titlar som t.ex cs. Windows nyckel tänkte jag plocka på mig från kinguin eller om någon här har något bättre alternativ att rekommendera. Min budget är inte satt i sten, men p.g.a lite förändringar i livet de närmaste månaderna så vill jag ha så mycket buffert som möjligt kvar så jag valde delar efter det med tanken att gpu kan uppgraderas senare.

Permalänk
Medlem

@Drttop: I framförallt CSGO så är ju Intel att föredra då fps:en sticker iväg över 400, om du tänker på spela på lite högre nivå så är ju detta bra. Men man får ju 200+ fps på en ryzen med. Skärmen du har valt har ju freesync så det passar bra med grafikkortet du valt. Gediget bygge.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Där är i princip inga skillnader mellan 9700k/9900k och 3700X/3900X i Sweclockers egna CS go test: https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

2600 är dock en bit efter, dock så dyker det ganska ofta upp 3600 för 1999kr på Netonnet. Så det kan vara smart att hålla utkik efter den, då det nog ger dig mest fps/krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Där är i princip inga skillnader mellan 9700k/9900k och 3700X/3900X i Sweclockers egna CS go test: https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

2600 är dock en bit efter, dock så dyker det ganska ofta upp 3600 för 1999kr på Netonnet. Så det kan vara smart att hålla utkik efter den, då det nog ger dig mest fps/krona.

Ja jag såg det. Vet inte om det är någon variabel som de inte haft med för när jag själv har testat ryzen mot intel i just CSGO så har skillnaderna varit väldigt stora. Men det kanske har förändrats på senare tid? Körde de testen ocappat, hittar ingen info om det?

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Så bygget verkar bra eller går det att få mer för pengarna? 😁 Sitter nämligen och är påväg att beställa grejerna, blir från netonnet, inet och grafikkortet, moderkort och nätaggregat köper jag från amazon.de, säljaren är Amazon. Blev dock ett powercolor rx 580 red dragon 8gb och tx550 nätagg istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drttop:

Så bygget verkar bra eller går det att få mer för pengarna? 😁 Sitter nämligen och är påväg att beställa grejerna, blir från netonnet, inet och grafikkortet, moderkort och nätaggregat köper jag från amazon.de, säljaren är Amazon. Blev dock ett powercolor rx 580 red dragon 8gb och tx550 nätagg istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, ett gediget bygge. Bara att köra enligt mig.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drttop:

Så bygget verkar bra eller går det att få mer för pengarna? 😁 Sitter nämligen och är påväg att beställa grejerna, blir från netonnet, inet och grafikkortet, moderkort och nätaggregat köper jag från amazon.de, säljaren är Amazon. Blev dock ett powercolor rx 580 red dragon 8gb och tx550 nätagg istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, har du 500kr till så håll utkik på Netonnet efter en 3600 istället i Fyndhörnan. Det bygger dock på att du kan vänta lite, annars kör på denna.

Permalänk
Medlem

Allting är nu beställt, beställde runt 13 tiden och allting har blivit skickat från inet och netonnet, fick sms från DHL att paketet från amazon Tyskland planeras att levereras redan imorgon, kan det stämma? Jag valde express frakt 😁 och tack för hjälpen till er båda!

Skickades från m.sweclockers.com