Permalänk
Medlem

Gymnasiearbete

Innan ni säger något, ja, det finns typ redan hundra trådar med folk som behöver idéer inför gymnasiearbetet men jag vill främst ha feedback på min idé samt hur den kan utvecklas.

Själva planen för arbetet skulle redan vara inlämnad så ligger lite efter men alla tankar skulle uppskattas stort!

Tanken är att skapa någon sorts app där man kan lägga till matställen och sedan väljer appen var man ska käka lunch varje dag utifrån olika variabler och så vidare. Vi äter nämligen lunch ute med matkort på skolan så ett användningsområde finns.

Vet bara inte hur detta skulle fungera i praktiken och i så fall vad arbetets frågeställning skulle vara.

Eller låter detta helt meningslöst och har ni har istället någon annan genial idé? Berätta! Då programmering är ett stort intresse vill jag dock avgränsa mig inom det men annars är vilken idé som helst välkommen som exempelvis någon app eller webbsida.

Som sagt, all input uppskattas oavsett vad.

Tack och hej så ses vi nedan.

Permalänk
Medlem

@essarn: Jag gjorde själv en hemsida som handlade om hur en dators olika komponenter fungerar och varför dom är viktiga som gymnasiearbete. Bara för att ge dig någon ide om vad du kan göra.

Permalänk
Medlem

Gillar du programmering kan du alltid göra en AI som spelar 2048 i matlab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@NormalForce: Jag gjorde själv en hemsida som handlade om hur en dators olika komponenter fungerar och varför dom är viktiga som gymnasiearbete. Bara för att ge dig någon ide om vad du kan göra.

Jag har tänkt någon i samma bana men har kommit fram till att det blir för statiskt. Vill helst göra någon lite mer dynamiskt som involverar CRUD operationer.

Skrivet av SexMachine:

Gillar du programmering kan du alltid göra en AI som spelar 2048 i matlab.

Har även funderat på AI men jag har ingen erfarenhet av det alls. Det går ju såklart att lära sig, men hade i först hand tagit något jag var bekant med. Dock skulle det verkligen bli ett coolt arbete att göra.

Permalänk
Medlem

Det är typ 20min arbete att uppnå din specifikation, lär knappast passera för gymnasieprojekt.

Gör istället 1 dags arbete i Delphi, typ en kalkylator, kan du blåsta skolan på hur mycket arbete det faktiskt var.
Blev nyligen rekryterad till programmera i Delphi, spenderade efter lunchen på första dagen på just en kalkylator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Det är typ 20min arbete att uppnå din specifikation, lär knappast passera för gymnasieprojekt.

Gör istället 1 dags arbete i Delphi, typ en kalkylator, kan du blåsta skolan på hur mycket arbete det faktiskt var.
Blev nyligen rekryterad till programmera i Delphi, spenderade efter lunchen på första dagen på just en kalkylator.

Håller inte riktigt med dig i ditt resonemang, att göra en kalkylator skulle jag påstå är enklare än den idén jag skrev ovan. Du får gärna utveckla hur du menar och om det skulle bli en kalkylator bli det antingen i Java, C#, JS eller liknande.

Permalänk
Medlem

Frågeställningen i ditt Gymnasiearbete ska vara brett och inte bara kunna besvaras med ett ja/nej eller bara genom att beskriva en "metod"
Detta eftersom du ska föra en hypotes, komma fram till ett resultat samt en slutsats och diskussion.

Ett nyckelord i en frågeställning är ordet "varför".

Permalänk
Medlem
Skrivet av essarn:

Jag har tänkt någon i samma bana men har kommit fram till att det blir för statiskt. Vill helst göra någon lite mer dynamiskt som involverar CRUD operationer.

Nu vet jag inte vad du tänkte dig för språk och/eller teknologier så svårt att föreslå något specifikt.

Kan väl ta några exempel på vad jag gjorde när jag gick i skolan.

För Java EE skrev jag en enkel app där man kan spara ner vilka filmer man sett och ge de en rating (tänk typ IMDB, fast oändligt mer simpelt).
Använde Spring Security för inloggning och en SQL-databas för persistent lagring.

För min databaskurs skrev jag en Java Swing applikation där du kan skapa och hantera dina DnD karaktärer (återigen med SQL för lagring).

För webbutveckling blev det diverse olika miniprojekt, inte så mycket val där då jag fick uppgifter från min lärare (finns en miniräknare här bland annat).
Du kan ta en kik på de sidorna här om du tänker någon enkel webbutveckling: https://maxiethehatter.github.io/VT17webutvMaxNelson/index.ht...

En idé kan kanske vara att ta fram någon applikation för en annan hobby du har, jag pysslar t.ex. med en scoreboard för min brädspelsgrupp när jag har lite tid över.

En app för att välja lunchställe är inte en dålig idé, men jag skulle nog påstå att den inte är så genomtänkt.

Den kommer antingen att bli för simpel, eller för komplicerad beroende på hur du vill att den ska välja ställe.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Nu är det många år sedan jag skrev mitt arbete men precis som någon var inne på så är halva poängen att förbereda dig för framtida studier. Själva projektet är därmed lite irrelevant och det viktiga är att faktiskt producera en genomarbetad rapport med välgenomtänkt hypotes, metod och slutsats.

Jag valde att utveckla ett CMS från grunden med mängder av fristående plugin och dokumentation. Vill inte tänka på hur mycket tid jag la på det. Problemet var att jag inte kunde knyta ihop det till en vettig frågeställning vilket resulterade i avdrag och lägre betyg. I efterhand så hade jag hellre kört ett simpelt vetenskapligt experiment som följer rapportmallen till punkt och pricka.

Vill inte avråda dig från din idé men se till att verkligen diskutera det med din handledare och be gärna om exempel på tidigare MVG-arbeten inom programmering så att du kan se hur de formulerat sitt arbete. Jag förmodar att tolkningen skiljer sig från skola till skola.

Permalänk
Medlem

»Gymnasiearbetet är en uppgift om 100 gymnasiepoäng. Målet med gymnasiearbetet skiljer sig mellan yrkesprogrammen och de högskoleförberedande programmen. Gymnasiearbetet på yrkesprogrammen ska visa att eleven är förberedd för att arbeta inom de yrkesområden programmet riktar sig mot. Gymnasiearbetet på de högskoleförberedande programmen ska visa att eleven är förberedd för högskolestudier, i första hand inom de områden som programmet riktar sig mot.»

Det är visserligen sant att om man nu tillhör ett högskoleförberedande program så måste det ovanstående gälla men i teknikprogrammet kunde man t.ex. göra praktiska arbeten som att bygga någon sorts vattenskids-bana eller eller skriva ut detaljer i CAD. Det fanns för övrigt andra praktiska arbeten på nätet. Jag gissar att praktiska arbeten kan också tolkas som en förberedning till högre studier.

@sinery jag tror att en sådan app för en gymnaiseelev skulle ta betydligt mer tid. Själva arbetet ska inte heller utgöra 200 timmar utan man ska skriva en rapport om det också.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |