Propp & GPU för tunga beräkningar till dator i 30-40kkr klassen?

Permalänk

Propp & GPU för tunga beräkningar till dator i 30-40kkr klassen?

Jag ska köpa en dator för analyser och databashantering. Den behöver vara hyfsad på både singel- och multitrådade analyser, samt kunna göra flyttalsberäkningar via OpenCL.
Jag började försöka sätta mig in i jungeln av processorer, men det är f-n omöjligt att få nån överblick över olika modellers prestanda. Min fundering var en i9-9900KF & ett GeForce RTX 2070S GPU, men det vore bättre med en CPU med mer än 8 kärnor.
Dessutom vore det bra med mer än 64GB RAM, och det verkar som om de flesta socket 1151 moderkort bara stöder 64 GB?

Så: vilken processor skulle ni rekommendera? Hela datorn inkl. minst 64GB RAM får kosta 30-40kkr.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

X570 stödjer upp till 128GB RAM och 3900X med 12 kärnor finns redan, 3950X med 16 kärnor har försenat till november.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

X570 stödjer upp till 128GB RAM och 3900X med 12 kärnor finns redan, 3950X med 16 kärnor har försenat till november.

Du menar Ryzen 9 3900X? Ja, det kan vara ett alternativ. Priset ser rätt ut, ska söka benchmarks.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Du menar Ryzen 9 3900X? Ja, det kan vara ett alternativ. Priset ser rätt ut, ska söka benchmarks.

Får över 31000 poäng i passmark

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Du menar Ryzen 9 3900X? Ja, det kan vara ett alternativ. Priset ser rätt ut, ska söka benchmarks.

Försök att hitta Benchmarks som gäller för de program som du skall använda.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Försök att hitta Benchmarks som gäller för de program som du skall använda.

Det vore himla trevligt, men det finns inte, utan jag får lita på att artificiella render- och databas-benchmarks visar ungefär rätt. AMD:s X570-chipset har också bonusen att det stöder 128GB RAM -- fast det verkar ont om överkomligt prissatta 32GB moduler så det blir nog 64GB i alla fall.