Permalänk
Medlem

Moderkort med bluetooth

Noterar att man numera kan köpa vanliga moderkort med bluetooth på. Det är såklart många fördelar med att man kan koppla in sina bluetoothprylar osv. Men finns det några nackdelar? Det verkar ju som om man måste använda en extern antenn i de flesta fall. Vart gör man av den? Någon som har erfarenhet av detta?

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem

@kirre777:

Min erfarenhet av rog strix x470-i gaming moderkort (ITX med Wifi/Bluetooth).

Har en antenn som används för både Wifi/Bluetooth. Bra räckvidd (bättre än min mobil).

Dock så är antennen plastig och står inte upp ordentligt, jag har haft den bakom skärmen i ett "hål" i stativet och även mellan chassit som står på bordet och något annat (bok etc), går även att den lutar mot chassit.

Om jag inte hade fläktar där uppe på chassit så hade jag kunnat tänka mig att tejpa fast den där.

Enda nackdel jag kan tänka på är att moderkortet är dyrare med denna funktion.

Jag har nu även köpt ett moderkort som inte har Bluetooth och köpte nyss en ASUS Bluetooth 4.0 Adapter för att se om det kan vara ett alternativ (har fått lite blandade recensioner).

Permalänk
Skrivet av Masiasu:

@kirre777:

Min erfarenhet av rog strix x470-i gaming moderkort (ITX med Wifi/Bluetooth).

Har en antenn som används för både Wifi/Bluetooth. Bra räckvidd (bättre än min mobil).

Dock så är antennen plastig och står inte upp ordentligt, jag har haft den bakom skärmen i ett "hål" i stativet och även mellan chassit som står på bordet och något annat (bok etc), går även att den lutar mot chassit.

Om jag inte hade fläktar där uppe på chassit så hade jag kunnat tänka mig att tejpa fast den där.

Enda nackdel jag kan tänka på är att moderkortet är dyrare med denna funktion.

Jag har nu även köpt ett moderkort som inte har Bluetooth och köpte nyss en ASUS Bluetooth 4.0 Adapter för att se om det kan vara ett alternativ (har fått lite blandade recensioner).

Hur fungerar bluetooth om det är inbyggt i moderkortet? Jämfört med adaptern?

För mig har adapter fungerat uselt. Anslutning, återanslutning och räckvidd är krångligt och dåligt.
Kan det bli bättre i en ny dator?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Bluetooth och Windows 10 är inte helt optimalt. Har haft en hel del mammakort i prestandaklassen men Bluetooth har ofta varit struligt. Ljud som hackar etc med trådlösa premiumlurar. Slutade med att jag övergick till ett Soundblaster G5 amp och trådade lurar istället.

Testat med 4-5 olika lurar och alla har fungerat klockrent till iPad, iPhone, Mac, Android men strulat på mina två stationära Win 10.

Permalänk
Medlem

För att slippa hack osv så måste det till en drivrutin och mjukvara annan än Win10s egna. Den är bedrövlig.
Det blir bättre med egen mjukvara. Men inte helt bra.

Jag hoppas Bluetooth 5.0 verkligen slår igenom till PC snart. Löjligt annars då nya hörlurar har 5.0

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.