Fel på bil vid köp av privatperson

Permalänk
Medlem

Fel på bil vid köp av privatperson

Hejsan Sweclockers! Vänder mig nu till er för hjälp.

Köpte en bil på blocket av en privatperson för ca en månad sedan. Provkörde den och undersökte den noggrannt och upptäckte några defekter som jag prutade på (t.ex skeva bromsskivor). Kör sedan hem bilen och dagen efter så ska jag byta hjul på den. Märker då att hjulbultarna är åt helvete. Flera wobblar ut och är tröga som fan att få ur och två stycken är helt paj både bultar och hål. Lyckas få på nya hjul men två av dom sitter bara med 4 bultar av 5 och jag vågar inte röra resterande bultar ifall fler hål blir helt paj. Senare samma dag så åker jag en sväng med bilen och märker att den går ryckigt vid acceleration. Främst på treans växel men det känns på andra växlar också. Korta stötar som kommer med jämna intervall vid acceleration. Ringde säljaren om hjulbultarna och ryckigheten. Han säger att det med hjulbultarna vet han inget om för det var en däckfirma i Luleå som bytte hjul på den sist och ryckigheten visste han om och det hade varit så efter den hade stått avställd i 10 månader men han hade kört i någon dieseltillsats i tanken när jag var och provkörde den och då hade den gått bättre så han trodde det var lugnt och därför sa han inget.

Jag menar på att han får prata med däckfirman i Luleå så får dom stå för kostnaden för omgängning av hål och så får dom prata med närmaste firmapartner kring Sundsvall (där jag bor) och så får dom göra jobbet och skicka räkning till firman i Luleå. Det går ett par veckor och kommunikationen med säljaren är långsam och sporadisk. I morse fick jag ett sms där säljaren sa att jag kunde ringa till en däckfirma i Härnösand (närmaste däckfirma inom samma kedja som den i Luleå) och boka en tid så skulle dom fixa det och skicka räkning till säljarens kompis på däckfirman i Luleå. Jag ringer däckfirman i Härnösand för att kolla om dom fått någon information om detta och det hade dom inte. Dom ringer i sin tur däckfirman i Luleå och dom vet inget heller. Jag ringer själv däckfirman i Luleå och får då veta att säljarens kompis som säljaren påstod jobbade på däckfirman i Luleå och som han påstod utfört jobbet inte längre jobbar på däckfirman utan gjorde sin sista dag i slutet på april. Den 16:e maj låg bilen uppe på blocket med andra hjul så hjulskiftet har alltså skett efter att han slutade på däckfirman.

Jag skrev till säljaren och frågade vem som utfört jobbet och förklarade att jag hade pratat med däckfirman i Luleå och att dom inte utfört jobbet. Då blev säljaren väldigt aggressiv, påstår att han inte gjort däckbytet, vet inte vem som gjort det utan att han lämnat in den och fått jobbet gratis så inget kvitto finns. Och här står jag nu, med en bil med ett allvarligt fel som jag omöjligen kunde veta när jag köpte den.

Nästa problem, ja det finns ett till, är att det skulle finnas två nycklar till bilen men när jag var och provkörde den hittade han bara ena nyckeln. Han trodde sig ha den i garaget men sedan kom han på att den låg i en annan bil som var utlånad då för stunden. Vi kom överens om att han skulle skicka ner nyckeln till mig. Nu en månad senare har jag ingen nyckel. Han säger att den nyckeln var en "vanlig" nyckel bara, inte en med knappar på för att låsa/låsa upp bilen osv. Han säger att han varit in till märkesverkstan i Luleå och beställt en ny riktig nyckel som ska skickas till märkesverkstan i Sundsvall. Jag frågade honom om den nu ikväll och om han hade något kvitto/orderbekräftelse på det och då blev han aggressiv igen och sa att den kommer. Jag tänker ringa märkesverkstan i Luleå imorgon och fråga om dom vet något.

Kan tillägga att personen i fråga jobbar som bilförsäljare på en ganska stor firma i Luleå och jag överväger att ringa dit och prata med chefen och berätta om vad en av hans bilsäljare sysslar med på fritiden.

Frågan är nu vad jag kan/bör göra? Har kollat lite i köplagen och jag överväger att ringa hallåkonsument imorgon bitti och höra med dom vad dom har att säga. Felen som är på bilen, gängpaj, nyckeln, samt ryckigheten, kan kosta mig tiotusentals kronor. Jag tror inte det kommer att gå att gänga om bulthålen så då är det nya nav och hjullager som gäller och det är ca 4000kr i delar + arbete. En ny nyckel kostar ca 3-5k om jag förstått rätt. Att bilen går ryckigt skulle kunna vara lite vad som helst. Jag provade idag att byta bränslefilter och det gjorde ingen skillnad. Jag gissar att det är något skit i bränslesystemet och worst case scenario så är spridarna paj och dom kostar ca 3500kr styck och det sitter sex stycken totalt i motorn så vi snackar 21000kr + jobb för det samt att tanken lär behöva göras ren och kanske högtryckspumpen och bränslepumpen/ledningarna också. Vi snackar totalt kanske 40-50k på en bil som jag köpte för drygt 140k.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Sjukt tråkigt, kan bara beklaga. När det kommer till bilaffärer så verkar det inte vara allt för ovanligt med oärliga människor. Jag har själv råkat ut för det.

Om bilen går ryckigt så skulle jag lämnat in den och sett ifall de kunde läsa av några felkoder. Det brukar kosta, eller iaf kostade för mig ca 500kr.
Jag gjorde så med en bil och då visade den fel på egr och tomgångsregulator. De gick byta båda själv och problemet var borta efter det. Så har du tur kanske det går lika smidigt för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var i din sits och letade bil för mellan 100-140k på blocket men gav upp och köpte en ny alla bilar jag kollade på var något lurt med finns knappt något ärligt folk kvar som säljer bilar längre känns det som.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det nog hopplöst att få rättelse. Säljaren var en bilskojare som lever på att lura folk. Mitt sista bilköp var lyckat, men jag kände en person som kände säljare. Säljaren hade sparat varenda räkning, så det var lätt att se som var gjort och jag hade med en expert som visste vad man skall kolla.
En idé är att kolla bilens historik, om säljare ägt bilen bara kort tid så skulle jag avstå från affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Sjukt tråkigt, kan bara beklaga. När det kommer till bilaffärer så verkar det inte vara allt för ovanligt med oärliga människor. Jag har själv råkat ut för det.

Om bilen går ryckigt så skulle jag lämnat in den och sett ifall de kunde läsa av några felkoder. Det brukar kosta, eller iaf kostade för mig ca 500kr.
Jag gjorde så med en bil och då visade den fel på egr och tomgångsregulator. De gick byta båda själv och problemet var borta efter det. Så har du tur kanske det går lika smidigt för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har felsökt den själv då jag har tillgång till tillverkarens programvara på laptop. Inga felkoder som skulle kunna göra att den går ryckigt.

Skrivet av Irre:

Tyvärr är det nog hopplöst att få rättelse. Säljaren var en bilskojare som lever på att lura folk. Mitt sista bilköp var lyckat, men jag kände en person som kände säljare. Säljaren hade sparat varenda räkning, så det var lätt att se som var gjort och jag hade med en expert som visste vad man skall kolla.
En idé är att kolla bilens historik, om säljare ägt bilen bara kort tid så skulle jag avstå från affär.

Säljaren sålde den åt en god vän och vännen hade haft den i ca 3 år men säljaren hade haft den under sommaren och hade fått som uppgift att sälja den åt vännen. Pratade i telefon med han som stod som ägare och pengarna gick dessutom till honom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

https://www.lawline.se/answers/14137

https://lawline.se/answers/vem-star-for-rattegangskostnaderna...

Du har rätt att åberopa fel som inte rimligen kunde upptäckas och som rimligen borde lett till att du avstod köpet om du känt till dom.

Hjulnav: Borde rimligen varit samma symptom vid provkörningen
Ryck i drivlina: Går att fuska bort under en provkörning, det är nog det du får gå på.

Problem:

- Säljaren kanske skiter i att samarbeta, du får dra det till tinget.
- Som i andra länken är det väsentligt om du ska försöka plocka säljaren på över eller under ett halvt prisbasbelopp. Under ett halvt prisbasbelopp i tvistesumma betalar var och en sina egna rättegångskostnader oavsett utgång och det blir då inte lönt det.
- Bilen får inte ha ett "för bra" pris. Betalar du t ex 140k för en ett år gammal XC70 ska du räkna med att det är fel på bilen eftersom den säljs långt under normalt marknadspris. Säljs bilen för normalt marknadspris för en fullt fungerande bil ska du inte behöva räkna med större fel på den.

Permalänk
Medlem

Ja, du har ju försökt vara trevlig och säljaren är uppenbarligen inte intresserad så på med hårdhandskarna säger jag. Det var dolda fel på bilen som kan kände till. Uppenbart att han ljuger dig rakt upp i ansiktet eller så är han bara blåst, eller båda t.om.

Ryckigheten trodde han löst sig, det var fel. Nu får han stå sitt kast. Han har ju erkänt att det felet visat sig förr liksom. Hade han nämnt det, tagit extra prut på det hade det vart ut världen men nu är han där han är. Sålde ett dolt fel.

Skadorna på gängorna försöker han ju också spela bort. Från att en firma gjort det till att han fått det gjort gratis av ngn utan kvitto på det. HMMM. Kan köpa att han inte kände till det, men varför ljuga ang vem som gjort det? Kvittar ju om det var han själv eller någon annan. Skadan är där och han sålde bilen med felet.

Näe, denna säljaren alltså. Skojare av rang. Stå på dig och Lycka till, följer tråden. Har inte mycket erfarenhet av att köpa bil tyvärr men många andra på forumet vet garanterat hur du bör gå till väga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Ska du dra det vidare så se till att spara ALL konversationshistorik! Få ut det på papper så du sparar allt du bara har! Om han skriftligen bekräftar att han hade kunskap om felen så väger ju det enormt till din fördel.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Det här är nackdelen med att köpa bil privat.

Slutklämmen på detta kommer med stor säkerhet innebära att du får bita i det sura äpplet och rusta upp bilen med egen plånbok.

Iom att du faktiskt har gått igenom bilen på plats och även prutat på priset kan säljaren använda detta som argument. Du var införstådd med vad du köpte.

Skrev ni ett köpeskontrakt vid affären? Detta kommer att vara av största vikt.
Utan detta är det i princip ord mot ord.

Jag hoppas däremot självklart att det löser sig för dig.
Men är man minsta orolig eller osäker, köp nästa bil på firma. Där har du helt andra möjligheter att få hjälp vid eventuella fel.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Tråkigt.
Tyvärr är man ganska "oskyddad" och räknas inte som en konsument vid privata köp mellan privatpersoner.

Jag har för länge sen beslutat att begagnadköp av bil absolut max 10 000 - 20 000 kr dyrare blir det firma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

och själv så säljer jag bilen hellre till bilhandlare även fast man får skambud men man slipper en massa besvär med "bästa pris kompis" det är fel på ditten och datten , jag betalar senare o.s.v

Permalänk

Skrev ni på något kontrakt vid försäljning?
Stod det i så fall någonting om att "bilen säljes i befintligt skick"? Då blir det jobbigt för dig

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir ofta bakterietillväxt i diesel så har bilen varit avställd i 10 månader så har den väl knappast haft nån omsättning av diesel i bränslesystemet utan bakterierna har kunnat frodas och det har bildats slam som stör bränslesystemet.
Du skulle kunna prova om det räcker med att tillsätta en dieselbiocid och rengöra bränslefiltret om det blivit en kraftig bakterietillväxt i bränslet, det händer ganska ofta med båtar för att de lämnas med bränsle i tanken över en vinterförvaring och 10 månaders avställning är ganska likt det.
Du kan ju kontakta en verkstad och be dem kolla på det för det kan ju innebära att du måste lufta bränslesystemet.

När det gäller hjulbultarna så är det kanske inte alla som är ett problem utan det kan ju vara så att någon inte äntrat bulten manuellt utan bara kört i dem med en enklare mutterdragare som inte känner av om bulten hamnat i fel gänga och då är troligen inte alla bultar idagna fel, skulla gängorna vara skadade så går de antagligen inte att gänga om men kanske att reparera men frågan är vad det kostar i jämförelse med att byta naven/lagren och om det ändå kan vara värt att byta lagren utifrån slitage även om de inte är utslitna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

https://www.lawline.se/answers/14137

https://lawline.se/answers/vem-star-for-rattegangskostnaderna...

Du har rätt att åberopa fel som inte rimligen kunde upptäckas och som rimligen borde lett till att du avstod köpet om du känt till dom.

Hjulnav: Borde rimligen varit samma symptom vid provkörningen
Ryck i drivlina: Går att fuska bort under en provkörning, det är nog det du får gå på.

Problem:

- Säljaren kanske skiter i att samarbeta, du får dra det till tinget.
- Som i andra länken är det väsentligt om du ska försöka plocka säljaren på över eller under ett halvt prisbasbelopp. Under ett halvt prisbasbelopp i tvistesumma betalar var och en sina egna rättegångskostnader oavsett utgång och det blir då inte lönt det.
- Bilen får inte ha ett "för bra" pris. Betalar du t ex 140k för en ett år gammal XC70 ska du räkna med att det är fel på bilen eftersom den säljs långt under normalt marknadspris. Säljs bilen för normalt marknadspris för en fullt fungerande bil ska du inte behöva räkna med större fel på den.

Ja, hade jag provat att ta lös hjulen när jag provkörde bilen så hade jag ju märkt att gängorna var fuckade. Men jag brukar i alla fall inte ta av hjulen när jag provkör en bil innan köp och jag vet ingen annan som har det som rutin vid provkörning heller. Det var inte "för bra" pris på bilen utan det var enligt mig ett ganska så rimligt pris för en sådan bil. Hade jag fått bilen 20-25k billigare så hade jag inte varit lika missnöjd för då hade jag vetat att det var ett orimligt bra pris och att jag då skulle kunna lägga ner 20-25k på att fixa den och sedan vara uppe i "normalt" pris.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Skrev ni på något kontrakt vid försäljning?
Stod det i så fall någonting om att "bilen säljes i befintligt skick"? Då blir det jobbigt för dig

Nej, inget kontrakt skrevs.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir ofta bakterietillväxt i diesel så har bilen varit avställd i 10 månader så har den väl knappast haft nån omsättning av diesel i bränslesystemet utan bakterierna har kunnat frodas och det har bildats slam som stör bränslesystemet.
Du skulle kunna prova om det räcker med att tillsätta en dieselbiocid och rengöra bränslefiltret om det blivit en kraftig bakterietillväxt i bränslet, det händer ganska ofta med båtar för att de lämnas med bränsle i tanken över en vinterförvaring och 10 månaders avställning är ganska likt det.
Du kan ju kontakta en verkstad och be dem kolla på det för det kan ju innebära att du måste lufta bränslesystemet.

När det gäller hjulbultarna så är det kanske inte alla som är ett problem utan det kan ju vara så att någon inte äntrat bulten manuellt utan bara kört i dem med en enklare mutterdragare som inte känner av om bulten hamnat i fel gänga och då är troligen inte alla bultar idagna fel, skulla gängorna vara skadade så går de antagligen inte att gänga om men kanske att reparera men frågan är vad det kostar i jämförelse med att byta naven/lagren och om det ändå kan vara värt att byta lagren utifrån slitage även om de inte är utslitna.

Har provat med dieseltillsats och byte av bränslefilter utan framgång.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ringde märkesverkstan i Luleå idag och frågade om nyckeln. Dom hade ingen order på en ny nyckel i deras system. Har även pratat med Hallå Konsument och dom tyckte jag skulle skriva till säljaren och häva köpet för dom felen som är på bilen anser dom vara tillräckligt allvarliga och inget som jag möjligen kunde upptäcka vid provkörning.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Läste ditt inläg en gång till.
Du skulle självklart inte börjat skruva på bilen själv. Du nämnar att du har bytt bränslefilter. Fixade du det själv eller lämnade du in bilen till verkstad?

Har du själv satt mejseln i bilen brände du alla chanser att lösa detta på ett smidigt sätt. Hur ska man nu kunna bedömma när felet uppstog?

Kör bilen till märkesverkstad och be dom om en offert för att laga dom felen du nämner. Då har du iaf ett vettigt utgångsläge.

Hallå konsument är en vägledning, dom har hört din historia nu. Vad säger motparten?

Du saknar även en nyckel. Skrev ni i köpeskontraktet att denna skulle ingå? Annars är du rökt även där.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Wow, köpa en bil för 140tkr och inte skriva ett köpeskontrakt? Det var modigt av dig.
Lycka till, men jag tror att du inte kommer att kunna får rätten där, inte med tanke på att du själv har börjat skruva på bilen.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt alltihop. om man ser det från säljarens, eller helt enkelt från en utomståendes vinkel...

1: Vilken tillsats gör att bilen inte hackar ena dagen men hackar andra? Om bilen går jämnt och fint ena dagen bör den göra det andra dagen med så länge man inte tankat eller helt enkelt mixtrat på annat sätt. Tex bytt bränslefilter och det inte blivit korrekt gjort?

2: Du skriver att du dagen efter skulle byta hjul, varför? Köpte du bilen med dåliga däck?
För du skriver att han bytt hjul i våras? Det kan i säljarens ögon helt enkelt vara så att det är du som sabbat gängorna när du skulle byta hjul. Uppenbarligen har det gått att gänga i bultarna när det gjordes senast. Skulle man inte få gängorna rätt när man skruvar i dem så skär dom, då brukar det typ vara omöjligt att ens skriva i dom med maskin.

3: Det finns ingen beställning eller papper på att du skall få en ny nyckel...

Du har inget papper på något av felen, det har gått ett par veckor iaf och du har inget köpekontrakt. Oavsett hur långt du drar detta kommer du gå tomhänt ur det.
Alla ovanstående fel kan lika gärna ha orsakats av dig själv. Speciellt med tanke på att du gett dig på att skruva med allt ovanstående själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Wow, köpa en bil för 140tkr och inte skriva ett köpeskontrakt? Det var modigt av dig.
Lycka till, men jag tror att du inte kommer att kunna får rätten där, inte med tanke på att du själv har börjat skruva på bilen.

Och utan en av nycklarna... Jag har ju svårt att tro att bilen bara haft en nyckel med fjärr. Det brukar regelmässigt finnas två och sedan ibland en servicenyckel eller plånboksnyckel.

Permalänk
Medlem

@Kalium : Hur går det?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Har själv köpt och sålt en hel del bilar till och från, detta är tyvärr vad man kan räkna med när man handlar med begagnade bilar.
Jag menar inte att säljaren i detta fallet har lurat köparen medvetet, men bilar går sönder och bilar som stått ett tag behöver ofta gås igenom lite extra.

Är man inte händig själv som köpare så är ju Blockets begagnat försäkring ett säkert kort.

Att som privatperson vända sig till en annan privatperson för att få bilen man köpt fixad tycker jag är helt orimligt(sett från båda håll)

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Har själv köpt och sålt en hel del bilar till och från, detta är tyvärr vad man kan räkna med när man handlar med begagnade bilar.
Jag menar inte att säljaren i detta fallet har lurat köparen medvetet, men bilar går sönder och bilar som stått ett tag behöver ofta gås igenom lite extra.

Är man inte händig själv som köpare så är ju Blockets begagnat försäkring ett säkert kort.

Att som privatperson vända sig till en annan privatperson för att få bilen man köpt fixad tycker jag är helt orimligt(sett från båda håll)

Fast detta är ju inte samma sak, här har säljaren uppenbart inte rent mjöl i påsen. Säljaren har ju t.ex. lovat att båda nycklarna skall följa med men bara levererat en av dem. Det kan ju skapa stora problem för TS om bilen stjäls och han bara kan visa upp en av två nycklar. Sen har han ju själv erkänt att han maskerade ryckighet med diverse tillsatser och undanhöll den informationen från TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Att som privatperson vända sig till en annan privatperson för att få bilen man köpt fixad tycker jag är helt orimligt(sett från båda håll)

Har man (medvetet eller omedvetet) sålt en bil med vad som visar sig vara uppenbara dolda fel (dvs större haverier visar sig finnas redan vid köpet eller uppkommer kort efter köpet) har man inte ryggen fri bara för det är ett privatköp. Det är generalfel att tro det.

Man kan kräva att säljaren ska fixa felet, kräva avdrag från priset eller rentav kräva att säljaren köper tillbaka bilen. Man kan t.om ha rätt till ersättning för eventuella omkostnader felet på bilen orsakat den nya köparen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Har man (medvetet eller omedvetet) sålt en bil med vad som visar sig vara uppenbara dolda fel (dvs större haverier visar sig finnas redan vid köpet eller uppkommer kort efter köpet) har man inte ryggen fri bara för det är ett privatköp. Det är generalfel att tro det.

Man kan kräva att säljaren ska fixa felet, kräva avdrag från priset eller rentav kräva att säljaren köper tillbaka bilen. Man kan t.om ha rätt till ersättning för eventuella omkostnader felet på bilen orsakat den nya köparen.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är bara att då måste du stämma säljaren i Tingsrätten om denna inte självmant går med på kraven. Och det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Kalium : Hur går det?

Skrivet av Aktsu:

Fast detta är ju inte samma sak, här har säljaren uppenbart inte rent mjöl i påsen. Säljaren har ju t.ex. lovat att båda nycklarna skall följa med men bara levererat en av dem. Det kan ju skapa stora problem för TS om bilen stjäls och han bara kan visa upp en av två nycklar. Sen har han ju själv erkänt att han maskerade ryckighet med diverse tillsatser och undanhöll den informationen från TS.

Skrivet av Zemlan:

Har man (medvetet eller omedvetet) sålt en bil med vad som visar sig vara uppenbara dolda fel (dvs större haverier visar sig finnas redan vid köpet eller uppkommer kort efter köpet) har man inte ryggen fri bara för det är ett privatköp. Det är generalfel att tro det.

Man kan kräva att säljaren ska fixa felet, kräva avdrag från priset eller rentav kräva att säljaren köper tillbaka bilen. Man kan t.om ha rätt till ersättning för eventuella omkostnader felet på bilen orsakat den nya köparen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte orkat svara något senaste tiden för den här soppan har tagit så sjukt mycket energi och livslust från mig.

Säljaren har visat sig vara full av lögner redan från första början. Han har från dag 1 påstått att han jobbat som säljare för en stor bilhandlare på orten och att han går att lita på. Han har aldrig jobbat som säljare där utan han hade praktik via arbetsförmdelningen som hallvärd på stället men fick inte förlängt och avslutade sin praktik någon gång i somras. Däckfirman har inte på något sätt varit inblandad och säljaren blev otroligt aggressiv och otrevlig när alla lögner uppdagade sig.

Jag meddelade säljaren att jag ville häva köpet och då blev han, föga förvånande, ännu otrevligare och totalnekar att han gjort något fel. Han skyller på att det är någon annan som utfört däckbytet (men han kan inte säga vem) och att han absolut inte visste om att bultarna var sneddragna och att han därför bör anses som oskyldig där. Att bilen gick ryckigt hade han vetat om och det erkände han i ett telefonsamtal bara några dagar efter affären och att han hällt i dieseltillsats och bytt bränslefilter och då hade den "gått bättre". När jag var hos honom och gjorde affären så stod det en tomkartong för en ganska dyr dieseltillsats på altanen utanför hans hus och dagen innan jag kom upp så hade det regnat ganska rejält. Så antagligen hade han hällt i den flaskan i tanken (var ca kvartstank kvar när jag var där och provkörde den). Körde sedan ca 12-13 mil, tankade i en kvartstank till och körde 12-13 mil igen och gjorde affären. Under den tiden kan jag inte minnas att bilen gick ryckigt. Men är det något problem med bränslesystemet så kan jag föreställa mig att det går att maskera en kortare tid med en väldigt stark koncentration av dieseltillsats och ett helt nytt bränslefilter. Efter affären så tankade jag bilen fullt och körde ca 55 mil motorvägskörning och vid motorvägskörning så märks inte ryckigheten utan det märks bara när man accelererar i 3:ans och 4:ans växel främst. Vet man om det och känner efter noga så kan man känna det på 5:ans växel också men det maskeras lite av det faktum att bromsskivorna är skeva och ger upphov till vibrationer i bilen redan.

Så just nu så står jag och säljaren oense om hur det ska lösas. Jag vill häva köpet, han anser att han inte gjort något fel och är helt oskyldig och att jag får skylla mig själv. Jag har nyss pratat med Hallå Konsument igen och dom kunde inte lova att jag skulle ha rätt till någon ersättning eller till att häva köpet men dom tyckte också att det inte var så att jag inte hade något att komma med. Dom hänvisade till tingsrätten och jag blev upplyst om skillnaden mellan småmål och en vanlig tvist och kostnaderna därefter.

Jag vet inte riktigt vad nästa steg kan vara. Bilen står nu avställd i mitt garage och jag får fortsätta köra med min gamla bil. Varje dag som går så får jag betala dyr försäkring på nya bilen samtidigt som jag får betala för min gamla bil. Jag tror jag ska ringa till den lokala BMW-verkstan och fråga vad det skulle kosta med en felsökning hos dom. Visar det sig att det är spridare + högtryckspump som är trasig så är det ~62k i delar + arbete och då skulle det vara billigare att köpa en ersättningsmotor från bildelsbasen istället (finns en som gått lika långt för 38k där).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Usch när man läser detta, det är sååå många varningsklockor som ringer. Har väldigt svårt att se hur du skulle kunna få någon sorts upprättelse här, i alla fall ekonomiskt. Moraliskt, hmm jag hade nog kommit på nåt om jag var i dina skor, men alla är vi olika. Överlag att köpa från privatpersoner lönar sig sällan i längden, speciellt om man inte känner säljaren. Köper man från bilfirman, så får man någon sorts garanti, ofta bra pris på vinterdäck och många fixar småfel som ren goodwill..sorry vill inte vara besserwisser, men det ser onekligen mörkt ut..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Oärliga bilsäljare är ett jäkla otyg.

För din och alla andras skull hoppas jag att du verkligen tar det till tingsrätten.
Som några redan påpekat så är man inte helt oskyddad bara för att man köpt av privatperson. Har bilen större fel än vad som skulle kunna förväntas med tanke på ålder och pris kan man få rättelse.

Det låter dock som att säljaren inte tycker sig ha något ansvar och då är det bara tingsrätten som gäller. Blir det ett småmål så kommer det inte kosta dig särskilt mycket och det kan det var värt, oavsett hur det går, bara för att visa för den här säljaren att man inte kan göra hur fan man vill utan att det kan bli konsekvenser av ett oärligt beteende.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Hej @Kalium

Jag har vart i PRECIS samma sits som du 2015. Jag jobbade då som bilsäljare och innan det var bilmek, tekniskt kunnig med andra ord. Undersökte bilen noga men jag hittade inga konstigheter. På vägen hem började motorn knacka (vevlager) så jag fick stanna och boka bärgare. Säljaren vägrade ta tillbaka bilen och påstod att jag kört sönder den. Det är ord mot ord. Bevisbördan låg på mig. Jag skulle då bevisa att bilen vart trasig sedan innan. Helt omöjligt med andra ord. Jag drog in advokater och allt möjligt men ingenting bet. Dom bara blåvägrade och det är allt som krävdes. Annars får man gå till rätten och då med risken att förlora.

Jag fick bita i det sura äpplet, betala advokatkostnader samt renovering som kostade 100,000kr. Det visade sig nämligen att hela motorn var tok skrot men det var billigare att renovera än att köpa ny.

Man har tyvärr inget att komma med när man köper bil privatpersoner emellan.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

En sak som jag lärt mig genom åren när man köper bil är att om säljaren känns lurig eller att man får en konstig känsla. KÖP INTE. Oavsett hur bilen känns så struntar jag alltid i det då.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ