När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk
Medlem

Köpte denna på Rusta pga av denna tråden. Mest bara för att testa. Va nedsatt på rea -50% så gav bara en 124:- eller ngt. Blev faktiskt väldigt förvånad över hur bra riset blev, perfekt ris varje gång! Bara trycka ner en knapp så kokar den sen går över till värmehållning. Brukar göra storkok med ris samt en stor kycklinggryta och göra matlådor av, sjukt smidigt att bara sätta igång riset sedan fokusera på kycklinggrytan!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@phedd: Tack för input.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Föll för "grupptrycket" och köpte mig en Zojirushi, otroligt nöjd över maskinen. Visst är den kanske lite i högsta prisklassen för en riskokare (~4000kr inkl frakt från Yum-asia), men faktum är att vi har ätit mer ris på ett par veckor nu, än vi gjort under flera år sammanlagt.
Det är otroligt smidigt, och det blir något helt annat än att koka på spisen.

Imponerande snabb leverans, beställde på en måndag, och fick den levererad till ombud på torsdagen samma vecka.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Har gått och varit lite småsugen på en Panda länge nu, men jag kan inte för mitt liv förstå vad kapaciteten egentligen är. 1-3 personer och plats för 6dl okokt ris går inte ihop i mitt huvud. Om jag lägger 6dl i min kastrull räcker det ju åtminstone till 5-6 pers. Blir det mindre ris av riset med kokaren eller förväntas man konsumera brutala mängder för att riset blir så gott? Eller har de bara tagit i från tårna när det kommer till marginaler?

Undrar detsamma! Vet inte om det räcker med en panda eller om man måste upp till en sakura för att bli nöjd. Lagar 80% till mig själv, men det blir alltid minst 2 matlådor. Vill inte känna att man blir begränsad av pandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av impsdelight:

Undrar detsamma! Vet inte om det räcker med en panda eller om man måste upp till en sakura för att bli nöjd. Lagar 80% till mig själv, men det blir alltid minst 2 matlådor. Vill inte känna att man blir begränsad av pandan.

undrar också, någon som har en panda mini borde ju kunna berätta hur många måltider dom fått ut av en full laddning.

jag undrar även hur en Sakura funkar när man gör små mängder om nån har provat det.

Permalänk
Medlem

Jag har inte en panda, men jag använder sällan (som ensamhushåll) mer än 2 koppar - då får jag middag och kanske 3 matlådor med ris. Tror enda gången jag körde tre så fick jag så mycket ris att jag inte visste vart jag skulle göra av det...
Tror det helt enkelt kan vara så att våra portioner är aningens mindre än de japanska när det gäller ris.

Kan för övrigt säga att jag blev positivt överraskad - även fast jag läst tråden. Riset är väldigt bra varje gång, automatisk varmhållning gör det lätt att bara sätta på och om det diffar en kvart-halvtimme tills resten är klart gör det inget. Min maskin är även föredömligt lätt att rengöra, så jag drar mig inte för att använda den.

Permalänk
Medlem

En rejält stor portion ris eller spaghetti för den delen är för mig ca 100g, torrvikt. Då blir man ordentligt mätt oavsett vad man har till.
En liten portion är ca 50g.

Permalänk
Medlem

@Kent: Ja, det där kan jag Fördelen med en riskokare som jag ser det är hur den håller riset lagom varmt efteråt. Och främst till östasiatiska riser. Till Mellanösternmat blir det mycket bättre utan. Då vill man ju ha den där brända skorpan och allting. Lite skillnad. Sånt gör jag i gjutjärnsgryta. I ugnen.

Det finns liksom en anledning till att "alla" har riskokare i Japan, Kina etc men knappt nån (jämförelsevis) i och omkring Arabvärlden.

Permalänk
Medlem

Har nu endast använt Bamboo 2 grr och ingen erfarenhet av riskokare sen tidigare. Det jag kan säga är att jag upplever en enorm skillnad på riset mot kokt i kastrull (åt precis kokt hos brosan ). Plus att du tillagar det och kan låta det vara så är det klart när du ska äta. dvs du behöver inte tajma in det utan kan laga det 1-3h i förväg.

Har inte hunnit provat så mycket än men några synpunkter
Skålen är jättelätt att rengöra
Riset blev något bränt i botten efter 16h varmhållning men övre delen var det inget fel på.
Locket åker upp lite för fort vilket gör att maskinen hoppar
Vatten (kondens) rinner ut utanför när man öppnar efter tillagningen.

Tips till er som funderar på att köpa en mindre kolla hur mycket okokt ris (står under specification) den rymmer innan tillagning så kan ni själva laga den mängden och bedöma hur mycket det är.

Permalänk

Zojirushin är nog det bästa köp jag har gjort till köket, den används nästan dagligen, riset blir perfekt till skillnad mot andra riskokare och där till och med riset kan bli bränt.

Brukar ha i lite olja eller smör och kycklingfond(buljong)

Permalänk
Medlem

Beställde en Zojirushi i helgen, från Yum Asia. Vi äter rätt mycket ris hemma och jag är lite av en matnörd så det känns som rätt steg att ta. Borde levereras nu i veckan, spänningen är oliiiidlig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Det här med teflonbeläggningar som är så populärt, för mig så känns det som att det är en förbrukningsvara på hög nivå, även om man är jätteduktig på plast/trä verktyg så är det bara en tidsfråga innan dom ger med sig, antagligen av hur värmen får själva burken att expandera och krympa.

Finns det något bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det här med teflonbeläggningar som är så populärt, för mig så känns det som att det är en förbrukningsvara på hög nivå, även om man är jätteduktig på plast/trä verktyg så är det bara en tidsfråga innan dom ger med sig, antagligen av hur värmen får själva burken att expandera och krympa.

Finns det något bättre alternativ?

Aldrig haft problem med teflon eller kermasika beläggningar som jag har i mina riskokare (alla har keramisk beläggning och använder bara mjuka redskap). Mina vanliga teflon brukar jag aldrig chocka tempmässigt så har aldrig upplevt teflonsläpp som det så ofta skrivs om, annars är min failsafe gjutjärn när man ska brassa kött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo99:

Aldrig haft problem med teflon eller kermasika beläggningar som jag har i mina riskokare (alla har keramisk beläggning och använder bara mjuka redskap). Mina vanliga teflon brukar jag aldrig chocka tempmässigt så har aldrig upplevt teflonsläpp som det så ofta skrivs om, annars är min failsafe gjutjärn när man ska brassa kött.

Intressant, jo jag har hört att man får vara försiktig med temperaturerna, och det låter smart att ha gjutjärn när det verkligen behövs hetta.

I mitt fall så har det liksom blivit att man hellre köpt en billig panna en gång om året istället för något finare för man är rädd att när beläggningen släpper så är det kört ändå... Men det känns ju inte så miljötänk att göra så antar jag.

Permalänk
Medlem

de som undrar över pandans kapacitet: beror så klart på portioner, men för mig är en portion strax under en cup, och den klarar 3.5 cups, det är rätt så mycket !
hade 3 vänner över och det räckte för oss

Permalänk
Medlem

Jag är rätt intresserad utav Yum Asias Bamboo faktiskt, ser väldigt bra ut.
https://www.yumasia.co.uk/bamboo-induction-heating-ceramic-ri...

Känns som väldigt prisvärd för det den har.
Haft en rätt basic Zojirushi många år som gått hädan.

Permalänk
Inaktiv

Smidigt att slänga i korv mm eller vad man tycker om så är det klart samtidigt

Permalänk
Lego Master

Originalinlägget har alltså över 500 "bra inlägg"-markeringar.
Finns det nån topplista över mest gillade inlägg genom tiderna? Det vore kanske nåt inför SweC Live?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag är rätt intresserad utav Yum Asias Bamboo faktiskt, ser väldigt bra ut.
https://www.yumasia.co.uk/bamboo-induction-heating-ceramic-ri...

Känns som väldigt prisvärd för det den har.
Haft en rätt basic Zojirushi många år som gått hädan.

Har haft min i 2 år, inget att anmärka på, den gör sitt jobb. Har dock aldrig haft en zojirushi men har en Yumasia Sakura sen tidigare men tycker Bamboon ger lite bättre resultat om det nu beror på induktionsfunktionen eller inte...

Permalänk

@laukka: 16h timmar?! Du är insane alltså!

Permalänk

YumAsia har Black Friday rea på sina egna riskokare, den stora induktionskokaren är nedsatt 25%. De andra modellerna är obetydligt nedsatta. Är detta intressant nog för en eventuell Black Friday tråd med tanke på att high end riskokare sällan reas ut (så vitt jag vet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrollhjul:

YumAsia har Black Friday rea på sina egna riskokare, den stora induktionskokaren är nedsatt 25%. De andra modellerna är obetydligt nedsatta. Är detta intressant nog för en eventuell Black Friday tråd med tanke på att high end riskokare sällan reas ut (så vitt jag vet)?

Tackar för tipset, antar att jag slår till på en sådan

Permalänk
Medlem

Verkar som Zojirushi med induction heating inte får importeras till EU :/ Eller ja att det inte finns någon CE med 220v alls för de modellerna ;/
Den jag själv hade velat ha är https://www.zojirushi.com/app/product/npgbc

Liten 3 cup med så lågt som 0.5cup val. Induction heating zojirushi, perfekt 1manna riskokare.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan köpa Royal Umbrella Thai Jasmin Ris i/runt Stockholm?

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att man vill ha riskokare om man inte har induktionsspis, går snabbare med riskokare då. Men har man induktion går det betydligt snabbare och en kastrull tar mindre plats så man kan ha en extra Sonos i köket istället. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag kan förstå att man vill ha riskokare om man inte har induktionsspis, går snabbare med riskokare då. Men har man induktion går det betydligt snabbare och en kastrull tar mindre plats så man kan ha en extra Sonos i köket istället. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en jättebra induktionshäll. Men jag föredrar bra bra ris från kokaren istället för "snabb" gröt-blandat ris från kastrull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukka:

Har nu endast använt Bamboo 2 grr och ingen erfarenhet av riskokare sen tidigare. Det jag kan säga är att jag upplever en enorm skillnad på riset mot kokt i kastrull (åt precis kokt hos brosan ). Plus att du tillagar det och kan låta det vara så är det klart när du ska äta. dvs du behöver inte tajma in det utan kan laga det 1-3h i förväg.

Har inte hunnit provat så mycket än men några synpunkter
Skålen är jättelätt att rengöra
Riset blev något bränt i botten efter 16h varmhållning men övre delen var det inget fel på.

Tips till er som funderar på att köpa en mindre kolla hur mycket okokt ris (står under specification) den rymmer innan tillagning så kan ni själva laga den mängden och bedöma hur mycket det är.

Bränt ris klassas lite som bonus i Thailand. Det är rätt vanligt att man gör rispuckar av kokt ris, saltar dom och stoppar på grillen.

Några allmänna tips:
Vattenmängden kan man måtta med pekfingret. Jag har räknat ut för mina medelstora händer så ska vattnet ligga lite under det första fingerledet (se bild). Prova dig fram lite så kommer det gå smidigt och snabbt.

Mängden ris kanske 3-4 skåpor. För en svensk familj räcker det i 2 dagar. Thailändare äter generellt mer ris än vi västerlänningar så därav tycks det vara löjligt mycket ris.

Rissort är viktigt. Ingen Uncel Benz utan leta fram en bra thaiaffär/internationell mataffär och köp en 20 kg säck med högkvalitativ jasminris, kanske 3-4 stjärnor. Vilket år/crop är inte lika noga, färska brukar vara något dyrare. Köp inte sticky rice (vilket i övrigt är himla gott men inget för riskokare). Sticky rice är lite rundare/vitare, ser kanske ut som våran risgrynsgrötskorn.

Lämna inte ris i kokaren i för många dagar för den blir dålig ganska snabbt, speciellt på sommaren. Den blir geggig undertill och då är det bara slänga. Dagen efter är inga probs däremot.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Jag har en jättebra induktionshäll. Men jag föredrar bra bra ris från kokaren istället för "snabb" gröt-blandat ris från kastrull.

Jag har väl provat en sämre modell riskokare då, fick en i present som envisades med att bränna i botten. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan rekommendera alla som är intresserade att göra 2020 till det året som ni äntligen inköpte en riskokare! Ni kommer inte bli missnöjda!

Permalänk
Medlem

Någon av er som testat Kumo från Yum Asia? Eller bara läst om den?
Tror att storleken är lagom för mig (2 vuxna, 2 små barn), och tycker Zojirushi är lite för dyr.