Permalänk
Medlem

Netflix: "1080p = UHD"

Jag kikade igenom Netflix användaravtal och såg detta stycke som fångade min uppmärksamhet:

Citat:

En nerladdningshastighet på minst 5 Mb/s per stream rekommenderas för att kunna titta på HD-innehåll (som definieras som en upplösning på 720p eller högre). En nerladdningshastighet på minst 25 Mb/s per stream rekommenderas för att kunna titta på innehåll i Ultra HD (som definieras som en upplösning på 1080p eller högre) och i HDR.

Jag kan köpa att man benämner 720p som HD då det tekniskt sett är HD (även om jag och säkert många andra förväntar oss 1080p år 2019) men hur kan de definiera Ultra HD som 1080p eller högre? Själva standarden för UHD omfattar endast 4K (2160p/3840x2160) resp. 8K (4320p/7680×4320) och 1080p är alltså inte "Ultra HD" utan snarare full HD.

Hur kan Netflix komma undan med detta? Det måste väl vara någon form av falsk marknadsföring att medvetet använda felaktiga termer för att få sin produkt eller tjänst att framstå som bättre än den i själva verket är? Det vore en sak om man hävdade att man med ett s.k. premiumabonnemang får tillgång till 1080p resp. Ultra HD i de fall det finns tillgängligt eftersom inte allt material finns i dessa upplösningar men det är inte vad som står i användaravtalet, det står klart och tydligt att man definierar Ultra HD som 1080p eller högre.

Tankar kring detta? Använder man samma definition i USA där stämningar/grupptalan är vardag?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Precis på samma sätt som att deras 4K stream är 15 000 kbit/s när en full HD bluray är runt 25k. En nedkomprimerad 4K när man filmar brukar landa på 100k om de kör med 8 bitars färger; så man bör ju kunna förvänta sig runt 40-60k tycker man.

Men folket betalar ju ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Precis på samma sätt som att deras 4K stream är 15 000 kbit/s när en full HD bluray är runt 25k. En nedkomprimerad 4K när man filmar brukar landa på 100k om de kör med 8 bitars färger; så man bör ju kunna förvänta sig runt 40-60k tycker man.

Men folket betalar ju ändå

Det är klart att man får förvänta sig nedbantad bitrate med tanke på den bandbredd som krävs och den låga prislapp man betalar men här menar man på att 1080p skulle vara Ultra HD vilket är direkt felaktigt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är klart att man får förvänta sig nedbantad bitrate med tanke på den bandbredd som krävs och den låga prislapp man betalar men här menar man på att 1080p skulle vara Ultra HD vilket är direkt felaktigt.

Men om du bara går efter upplösningen så ser du ju tekniskt sett 4K pixlar på din 4K skärm; även om många färger bara är duplicerade. Vilket är min poäng

Permalänk
Avstängd

Det här med Ultra HD 4K är ett skämt tycker jag.
Inte för att jag skaffa Netflix för att nå 4K. Men ärligt talat märke ni någon skillnad mellan Ultra HD och Vanlig HD.
Samma bild och kvalité.
Jag tyckte det skulle vara roligt nu att nå 4K material till min 4K Tv .

Permalänk
99:e percentilen

Länka gärna avtalet du citerar ur, @ågren. Själv hittade jag detta i deras Terms of use:

A download speed of at least 5.0 Mbps per stream is recommended to receive HD content (defined as a resolution of 720p or higher). A download speed of at least 25.0 Mbps per stream is recommended to receive Ultra HD (defined as a resolution of 1080p or higher) and HDR content.

Kan hända att @Laxpudding kan hjälpa oss även denna gång.

Skrivet av JeanC:

Precis på samma sätt som att deras 4K stream är 15 000 kbit/s när en full HD bluray är runt 25k. En nedkomprimerad 4K när man filmar brukar landa på 100k om de kör med 8 bitars färger; så man bör ju kunna förvänta sig runt 40-60k tycker man.

Inte alls på precis samma sätt. Det ena är, diplomatiskt uttryckt, en förskönande men åtminstone i någon mån tekniskt korrekt beskrivning av verkligheten; det andra en solklar osanning (såvitt jag kan bedöma).

Skrivet av JeanC:

Men om du bara går efter upplösningen så ser du ju tekniskt sett 4K pixlar på din 4K skärm; även om många färger bara är duplicerade. Vilket är min poäng

Wat?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersmart:

Det här med Ultra HD 4K är ett skämt tycker jag.
Inte för att jag skaffa Netflix för att nå 4K. Men ärligt talat märke ni någon skillnad mellan Ultra HD och Vanlig HD.
Samma bild och kvalité.
Jag tyckte det skulle vara roligt nu att nå 4K material till min 4K Tv .

Jag märkte skillnad mellan FHD och QHD, så att 4k skulle vara ett skämt känns inte helt rätt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Får man passa på att fråga i denna tråden, är det värt att byta upp sig till Netflixs 4K paket om man har vanliga max 1080p idag men har en 4K TV av bättre kvalitet?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersmart:

Det här med Ultra HD 4K är ett skämt tycker jag.
Inte för att jag skaffa Netflix för att nå 4K. Men ärligt talat märke ni någon skillnad mellan Ultra HD och Vanlig HD.
Samma bild och kvalité.
Jag tyckte det skulle vara roligt nu att nå 4K material till min 4K Tv .

Du ska nog kolla upp synen. Netflix 4k är ett skämt är väl känt, men att se en film i riktig 4k är en upplevelse Ex Machina t.ex.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LudvigLindell:

Du ska nog kolla upp synen. Netflix 4k är ett skämt är väl känt, men att se en film i riktig 4k är en upplevelse Ex Machina t.ex.

Varför ska jag det för. Du skriver ju själv (Känt)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petersmart:

Varför ska jag det för. Du skriver ju själv (Känt)

Jag uppfattar som att @LudvigLindell kanske inte förstod att du enbart menade Netflix 4K och kanske trodde du syftade på all 4K vs FHD?

Jag hade själv netflix dyraste paket tills för bara någon månad sedan då jag bytte tillbaka då jag ändå inte skulle märka någon större skillnad alls med min halvtaskiga syn. Hade dock det paketet mest för att kunna se på 4 enheter samtidigt då det var en del familjemedlemmar och vänner som delade mitt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersmart:

Det här med Ultra HD 4K är ett skämt tycker jag.
Inte för att jag skaffa Netflix för att nå 4K. Men ärligt talat märke ni någon skillnad mellan Ultra HD och Vanlig HD.
Samma bild och kvalité.
Jag tyckte det skulle vara roligt nu att nå 4K material till min 4K Tv .

Vad menar du med vanlig HD? 720p är ju vanlig HD medan Full HD är 1080p.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Lite konstig definition men det är ju bara i avtalet, finns säkert någon dum juridisk anledning. Allt med UHD-stämpel på själva plattformen visas också i UHD, det är inte som om de märker upp en massa 1080p-material med UHD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersmart:

Varför ska jag det för. Du skriver ju själv (Känt)

Inte uppenbart att du enbart menar Netflix 4k

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Får man passa på att fråga i denna tråden, är det värt att byta upp sig till Netflixs 4K paket om man har vanliga max 1080p idag men har en 4K TV av bättre kvalitet?

Det är ganska enkelt att testa. Logga in och byt abonnemang.
Byt tillbaka om du inte tycker det är värt det.

Jag tycker att det blev skillnad på min TV, men jag gjorde inte en direkt jämförelse.
Ville även kunna se på mer enheter samtidigt och tycker det är värt 30 kr mer per månad.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersmart:

Det här med Ultra HD 4K är ett skämt tycker jag.
Inte för att jag skaffa Netflix för att nå 4K. Men ärligt talat märke ni någon skillnad mellan Ultra HD och Vanlig HD.
Samma bild och kvalité.
Jag tyckte det skulle vara roligt nu att nå 4K material till min 4K Tv .

Jag tycker jag märker stor skillnad på netflix 4K-material kontra de övriga fullHD.
Titta exempelvis på "fastest car" som är deras egna produktion och ta någon annan som inte är "4K" så ser man stor skillnad tycker jag.
Klart det inte är riktig 4K, men jag tycker ändå det är värt de få extra kronor det kostar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vill påminna om att använda rätt konfiguration om PC är källan:

Google Chrome: Up to 720p
Firefox: Up to 720p
Opera: Up to 720p
Safari: Up to 1080p (on Macs running OS X 10.10.3 or greater)
Microsoft Edge: Up to 4K (requires HDCP 2.2-compliant connection to a 4K display, with at least Intel’s 7th-gen Core CPU, plus the latest version of Windows)
Internet Explorer: Up to 1080p

https://www.digitaltrends.com/home-theater/getting-hd-netflix...
https://help.netflix.com/en/node/23931

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Lite konstig definition men det är ju bara i avtalet, finns säkert någon dum juridisk anledning. Allt med UHD-stämpel på själva plattformen visas också i UHD, det är inte som om de märker upp en massa 1080p-material med UHD.

Ja tror också det bara är något konstigt skrivet. Det finns andra ställen på sidan som talar emot att de även skulle inkludera 1080p som "UHD" , t ex att man behöver en UHD-tv/panel för att streama i UHD etc. Dessutom så kunde jag streama i 1080p innan jag började betala för UHD-abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Länka gärna avtalet du citerar ur, @ågren. Själv hittade jag detta i deras Terms of use:

A download speed of at least 5.0 Mbps per stream is recommended to receive HD content (defined as a resolution of 720p or higher). A download speed of at least 25.0 Mbps per stream is recommended to receive Ultra HD (defined as a resolution of 1080p or higher) and HDR content.

Är ju exakt samma sak fast på engelska? Eller var menar du är skillnaden?

En nerladdningshastighet på minst 5 Mb/s per stream rekommenderas för att kunna titta på HD-innehåll (som definieras som en upplösning på 720p eller högre). En nerladdningshastighet på minst 25 Mb/s per stream rekommenderas för att kunna titta på innehåll i Ultra HD (som definieras som en upplösning på 1080p eller högre) och i HDR.

TS poäng kvarstår ju, de definierar 1080p som UHD. På båda språken.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Kan hända att @Laxpudding kan hjälpa oss även denna gång.

Hrrm, att det tenderas att på reflex klaga över Netflix 4K som "sämre än 1080p-Blu-ray"? Varpå jag svarar "Då har du nog inte riktigt jämfört bilden. Kanske lägger för mycket fokus på att räkna pixlar?".

Kvaliteten på utbudet på Netflix 4K varierar i väldigt hög grad med vilka titlar man jämför

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TobiasStockholm:

Får man passa på att fråga i denna tråden, är det värt att byta upp sig till Netflixs 4K paket om man har vanliga max 1080p idag men har en 4K TV av bättre kvalitet?

Kort svar är ja, definitivt. Det kommer dock variera med vad du jämför. Enorm skillnad på Netflix egna produktioner där sådant som The Crown är en helt annan sak i 4K-strömmen jämfört med full hd-strömmen. Andra titlar kan vara lite sak samma.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kort svar är ja, definitivt. Det kommer dock variera med vad du jämför. Enorm skillnad på Netflix egna produktioner där sådant som The Crown är en helt annan sak i 4K-strömmen jämfört med full hd-strömmen. Andra titlar kan vara lite sak samma.

Tack för svar 🙂👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

1080p är per definition inte HD. Inte i originalutförande iaf. Det var 720p eller 1080i som gällde.

1080p, särskilt i högre framerate än 30, är egentligen alltså typ UHD. Det är iaf högre än HD

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Är något av dessa ens officiella standarder, i motsats till marknadsföringssaker som kan betyda vad än den som sätter på lappen tycker att det är för upplösning?

"Är det superbra? Nej, det är ultrabra! Hur bra är det då? .. Det beror på vad du jämför med."

Lite som att 2K är 1080p. Om standaren mäts på bredden, som vid originalproduktion av FullHD, som oftast är 1080p. Men hade du mätt på höjden vore 2K 4K. UltraHD.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Vill påminna om att använda rätt konfiguration om PC är källan:

Google Chrome: Up to 720p
Firefox: Up to 720p
Opera: Up to 720p
Safari: Up to 1080p (on Macs running OS X 10.10.3 or greater)
Microsoft Edge: Up to 4K (requires HDCP 2.2-compliant connection to a 4K display, with at least Intel’s 7th-gen Core CPU, plus the latest version of Windows)
Internet Explorer: Up to 1080p

https://www.digitaltrends.com/home-theater/getting-hd-netflix...
https://help.netflix.com/en/node/23931

https://github.com/vladikoff/netflix-1080p-firefox

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Skrivet av JeanC:

"Men om du bara går efter upplösningen så ser du ju tekniskt sett 4K pixlar på din 4K skärm; även om många färger bara är duplicerade. Vilket är min poäng"

Wat?

Ja, det är ju det som är uppskalning, förutsett att man kollar i helskärm alltså. Om du ser på en bild som består av en röd pixel, i fullskärm, så att den skalas upp på ett sätt så att den sträcks ut över hela skärmen, så blir samtliga pixlar på din 4K-skärm röda, alltså samma som om du skulle sett på en 4K-bild som bestod av enbart röda pixlar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Jag tycker jag märker stor skillnad på netflix 4K-material kontra de övriga fullHD.
Titta exempelvis på "fastest car" som är deras egna produktion och ta någon annan som inte är "4K" så ser man stor skillnad tycker jag.
Klart det inte är riktig 4K, men jag tycker ändå det är värt de få extra kronor det kostar.

Det är ju det jag menar. Inte riktig 4K. Jag vet att det skulle inte ens gå sända en fullskalig 4K material i dagens nät.
Inte ens Halva Kvalitén från sådant material som 4k.

Då ska man inte skriva att de har 4K material att sända. Lite fel tycker jag. Men 30 kr månaden mer är inte så mycket.

Så de skriver ju i sin marknadsföring att de har 4K som de inte har.
Så jag kan inte sitta och säga att det är bra när det inte finns det dom säger.
Men Helt vanlig HD är nog för mig gällande TV. Sen nu kommer ju 8K som inte behövs alls.
4K filmer är riktig fina att titta på. Men en 4K film kommer inte fram tills sitt rätta. Det är först när man kommer till Naturfilmer. Där de filmar vatten eller gröna skogar med massa fina djur. Rent under bar bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

1080p är per definition inte HD. Inte i originalutförande iaf. Det var 720p eller 1080i som gällde.

1080p, särskilt i högre framerate än 30, är egentligen alltså typ UHD. Det är iaf högre än HD

Nej, nej, nej, det är full HD/FHD inget annat.

Skrivet av Petersmart:

Det är ju det jag menar. Inte riktig 4K. Jag vet att det skulle inte ens gå sända en fullskalig 4K material i dagens nät.
Inte ens Halva Kvalitén från sådant material som 4k.

Då ska man inte skriva att de har 4K material att sända. Lite fel tycker jag. Men 30 kr månaden mer är inte så mycket.

Så de skriver ju i sin marknadsföring att de har 4K som de inte har.
Så jag kan inte sitta och säga att det är bra när det inte finns det dom säger.
Men Helt vanlig HD är nog för mig gällande TV. Sen nu kommer ju 8K som inte behövs alls.
4K filmer är riktig fina att titta på. Men en 4K film kommer inte fram tills sitt rätta. Det är först när man kommer till Naturfilmer. Där de filmar vatten eller gröna skogar med massa fina djur. Rent under bar bild.

Vad pratar du om? "Riktigt" 4K? Vad betyder det ens, är det en upplösning i UHD-standardaden så är det 4k/UHD, oasvett hur sketen man kan tycka kvaliteten är. Och sen att du skriver att det inte skulle gå i dagens nät, du undrar jag då vad för bandbredd du syfter på är "riktig" 4k? Okomprimerat då eller? För jag har 100/100Mbps, det räcker ju faktsikt för att streama uhd-bluray (även om det i praktiken hade vart svårt för en streamingtjänst att erbjuda det i stor skala).

Och som laxpuddig är inne på, det beror väldigt mycket på vad man jämför för material, kolla typ senaste säsongen av chefs table, den ser fantastisk ut i UHD HDR, bättre än det mesta jag sett över samtiliga konsumentformat (även vanlig bluray). Men jämför man med en grynig film som är filmad på 70mm så kommer streamad UHD se betydligt sämre ut än t ex 1080p bluray.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av s0sdaf:

Ja, det är ju det som är uppskalning, förutsett att man kollar i helskärm alltså. Om du ser på en bild som består av en röd pixel, i fullskärm, så att den skalas upp på ett sätt så att den sträcks ut över hela skärmen, så blir samtliga pixlar på din 4K-skärm röda, alltså samma som om du skulle sett på en 4K-bild som bestod av enbart röda pixlar.

Det var nog det märkligaste argument jag någonsin läst på SweClockers. @ågren noterar att Netflix rekommenderar "minst 25 Mb/s per stream för att kunna titta på innehåll i Ultra HD", varpå du alltså menar att man rent tekniskt kan kalla en videoström med upplösningen 1 × 1 för "4K", bara användaren har en 4K-skärm? Har noggrant synat den citerade texten ur användaravtalet samt dina inlägg i tråden flera gånger och kan inte finna någon annan tolkning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag föredrar att tala i termer av bildkvalitet och upplevele. Att räkna pixlar säger inte så mycket. Blir mest märkliga pseudodiskussioner om vad som är "äkta 4K" och inte. Så länge jag hållit på med bild är det tydligt att de faktorer som avgör bildkvalitet och upplevelse är så mycket mer omfattande och komplexa än mängden pixlar hit och dit. När Hollywood plöjer ned 2 miljarder på en produktion så sitter man inte och räknar vilka pixlar som är "äkta". Så lite har jag i alla fall lärt mig.

Netflix 4K är i sina bästa stunder en utmärkt lösning som finns direkt via fjärrkontrollen. Ja, du får en bättre bild med UHD BD för 299-kronor som du kör i spelaren för 4000 kronor. Så klart.

Tycker helt klart att utvecklingen går åt rätt håll. Hänt mycket mer de senaste 10 åren än vad det hänt sedan färg-TV:n kom.