PCI4.0 eller PCI3.0 - tänka 5-6 år framåt?

Permalänk
Medlem

PCI4.0 eller PCI3.0 - tänka 5-6 år framåt?

Kollade i mina mejl å ser att min nuvarande 2600K är ifrån tidigt okt 2011, fyller snart 8 år. Nu vet jag att 2600k var en "fullträff" och har hängt med bra (visst ett nytt nätagg och lite disk och g-kort har bytts ut). Behöver knappt en ny dator men nu börjar jag bli sugen igen.

Jag velar lite mellan AMD och Intel. Kommer man behöva PCI4.0 inom 5 år om utvecklingen går så sakta som de senaste 5 åren? Idag fyller väl ett 2080Ti halva PCI3 om jag fattar det rätt?

Ni som hängt med ett decennier eller mer, vad tror ni? Om man köper burk idag som man vill ha 5+ år, skall man satsa på PCI 4.0 nu eller kommer man klara sig med PCI3.0 om ni får gissa? Diskar kanske det händer mer på procentuellt sett än grafikkort. Vill ju köpa en burk som håller 1-2 grafikkortsbyten och ev någon generation diskar, M.2 då i första hand.

Alla delar går så klart att byta men börjar man riva i en 5 år gammal burk å ta moderkortet så blir det lätt att man (läs jag) köper ny istället.

Permalänk
99:e percentilen

Står i begrepp att förhoppningsvis bygga en ny dator inom några månader eller så, och jag tänker inte bry mig om PCIe 4.0. Är inte intresserad av de fläskigaste grafikkorten, och tror inte det spelar någon nämnvärd roll vilken bandbredd jag kan ha mot lagringen. Kommer behålla min nuvarande SSD med PCIe 3.0 i vilket fall.

Kan inte ge dig några hårda siffror dock, och det är svårt att sia om framtiden. Förhoppningsvis får jag äta upp mitt beslut, för det skulle ju betyda att det har hänt mycket på utvecklingsfronten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Ja så är det. Sitter och funderar på en 9700K för den är najs i spel men lockas inte av tanken med gammal teknik, trimmad järnspis. Lockas mer av en 3900X så man har lite kärnor ifall fler program/spel får för sig att utnyttja fler kärnor samt då få ny teknik och PCI4.0. Visst ett par lappar till. Eller så sparar jag lapparna till att uppgradera/byta burk efter 5-6år istället för 7-8år. Så tänker jag. Eller hur skulle ni tänka?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kokaren:

@Alling: Ja så är det. Sitter och funderar på en 9700K för den är najs i spel men lockas inte av tanken med gammal teknik, trimmad järnspis. Lockas mer av en 3900X så man har lite kärnor ifall fler program/spel får för sig att utnyttja fler kärnor samt då få ny teknik och PCI4.0. Visst ett par lappar till. Eller så sparar jag lapparna till att uppgradera/byta burk efter 5-6år istället för 7-8år. Så tänker jag. Eller hur skulle ni tänka?

Tja … det är förvisso ofta värt att framtidssäkra just CPU, men man ska inte överdriva; inte alla typer av problem går ens att skala över många kärnor. Vad har du din dator till?

För egen del verkar 3700X intressant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokaren:

@Alling: Ja så är det. Sitter och funderar på en 9700K för den är najs i spel men lockas inte av tanken med gammal teknik, trimmad järnspis. Lockas mer av en 3900X så man har lite kärnor ifall fler program/spel får för sig att utnyttja fler kärnor samt då få ny teknik och PCI4.0. Visst ett par lappar till. Eller så sparar jag lapparna till att uppgradera/byta burk efter 5-6år istället för 7-8år. Så tänker jag. Eller hur skulle ni tänka?

Du kan köpa en 3900x eller liknande nu och uppgradera processorn inom några år alternativt väntar du på Intels 10nm nästa år som borde introducera några intressanta siffror mot tidigare generationer, alternativ du har är även att gå upp tillfälligt till en 3770k tills nästa år gällande PCI express 4 är de onödigt i en ssd idag snackar vi nvme mot sats 3 6gb/s är de knappt någon skillnad på laddtider exempelvis i spel men håller du på med arbete och stora filer ser ja vinst i det

Jag väntar personligen på ddr5 minnen innan ja går upp till nästa generation;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om 5 år kan det lika gärna vara PCIE 5.0 känns det som, så köp det som känns bäst i magen bara :), annars välj 4.0 så slipper du fundera.

Oavsett vad du väljer så lär du se en boost mot det du använder idag.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Om 5 år kan det lika gärna vara PCIE 5.0 känns det som, så köp det som känns bäst i magen bara :), annars välj 4.0 så slipper du fundera.

Oavsett vad du väljer så lär du se en boost mot det du använder idag.

Om 5 år är det nog PCI 6.0 som gäller.
PCI x.x brukar släppas av tillverkare ca 2-3 år efter de spikats.
Spec-Nissarna har tänkt släppa saker i lite snabbare takt.
https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#History_and_revisio...

Permalänk
Medlem

@sifri: Jag tror inte jag kommer behöva uppgradera CPU om några år utan den håller förmodligen hela datorns livslängd för mig. Idag är en CPU "ca 2x" snabbare än min 2600k vattenkylda OC (@4.4GHz) till vardags. Om det är samma takt så är det okej att ha en "halv"-processorkraft de sista 1-2 åren av en 8 års cykel. Grafiken har det hänt mer på. Körde 580, nu 970, känns dags att byta snart igen men då lagom å byta burk. Tänkte nog peta i 2070 Supra i nästa så håller kortet "bra" nu år 1-2 och "medel" år 3-5 förhoppningsvis. Sedan ev byta en gång innan man byter burk. Diskar om det kommer 2-3x snabbare så blir man sugen.

Jag har burken i tid ca 60% surf/office/annat låg-CPU-joxande, 15% spel, 20% Photoshop och 5% videoredigering. Ev blir det spel 30% första året för nyhetens behag. Pengen finns där men samtidigt vill man göra en "smart" affär och det är alltid bra att ha det man "tjänar" till annat å andra sidan är det "roligt" för mig att ha lite lyx i nya burken som exv 3900X och 32Gb ram, ev vattenkyld.. inte för att det behövs för mig utan för att jag "kan". Men 2080Ti känns overkill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokaren:

@sifri: Jag tror inte jag kommer behöva uppgradera CPU om några år utan den håller förmodligen hela datorns livslängd för mig. Idag är en CPU "ca 2x" snabbare än min 2600k vattenkylda OC (@4.4GHz) till vardags. Om det är samma takt så är det okej att ha en "halv"-processorkraft de sista 1-2 åren av en 8 års cykel. Grafiken har det hänt mer på. Körde 580, nu 970, känns dags att byta snart igen men då lagom å byta burk. Tänkte nog peta i 2070 Supra i nästa så håller kortet "bra" nu år 1-2 och "medel" år 3-5 förhoppningsvis. Sedan ev byta en gång innan man byter burk. Diskar om det kommer 2-3x snabbare så blir man sugen.

Jag har burken i tid ca 60% surf/office/annat låg-CPU-joxande, 15% spel, 20% Photoshop och 5% videoredigering. Ev blir det spel 30% första året för nyhetens behag. Pengen finns där men samtidigt vill man göra en "smart" affär och det är alltid bra att ha det man "tjänar" till annat å andra sidan är det "roligt" för mig att ha lite lyx i nya burken som exv 3900X och 32Gb ram, ev vattenkyld.. inte för att det behövs för mig utan för att jag "kan". Men 2080Ti känns overkill...

Tiytsy på 5700 xt med om du eventuellt ska byta gpu den ger mycket för pengarna 2070 super de får du via Nvidia för 5999 annars

Skickades från m.sweclockers.com