AOC lanserar spelskärmar i G2-serien – IPS med 1080p och 144 Hz

Permalänk
Melding Plague

AOC lanserar spelskärmar i G2-serien – IPS med 1080p och 144 Hz

Den nya G2-seriens skärmar innehåller den något ovanliga kombinationen av IPS-paneler, 1080p-upplösning och 144 Hz bilduppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Vem har frågat efter dessa fula trebenta skärmstativ?! Nästan varje spelskärm har denna typ nu, Usch!

Edit: Jo den är fyrbent men samma fula stil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vem har frågat efter dessa fula trebenta skärmstativ?! Nästan varje spelskärm har denna typ nu, Usch!

Trebenta?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Året är 2019 och man lägger till med en VGA anslutning, hmmm.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv

@Bengt-Arne: Jo jag såg det genast efter men det är i samma stil

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nautilus011:

Året är 2019 och man lägger till med en VGA anslutning, hmmm.

Tänkte exakt samma sak, men troligen kostar det i princip inget då det är en analog signal och egentligen bara att plugga in på kretskortet i ett senare skede i ledet. Kontakten kostar inte många kronor.

Med det sagt anser jag att VGA borde fått ett värdigt slut för tio år sedan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Prisa gudarna, de har äntligen gjort min drömskärm!

1080p 144hz IPS 24" för en billig peng. Längtar till recensioner. Sitter fortfarande på en gammal klassisk U2311h Dell.

Permalänk
Medlem

Verkar vara 6 bitar färgdjup vs 8 som andra har.. vet ej själv riktigt skillnaden kan någon pro här på forumet förklara så en noob fattar?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om de är "G-sync compatible" och fungerar med Nvidiakort med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Någon som vet om de är "G-sync compatible" och fungerar med Nvidiakort med?

hade varit bra att veta :X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Verkar vara 6 bitar färgdjup vs 8 som andra har.. vet ej själv riktigt skillnaden kan någon pro här på forumet förklara så en noob fattar?

Japp 6-bitars om man får tro Inet! https://www.inet.se/produkt/2215704/aoc-27-27g2u-ips-144-hz

Färgdjup? -> https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

blir istället Acer 25" Nitro VG252QP 144 Hz IPS för min del då jag kan fästa nucen på den fria VESAN där bak

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ph4st:

Någon som vet om de är "G-sync compatible" och fungerar med Nvidiakort med?

Skrivet av Viochee:

hade varit bra att veta :X

FreeSync enligt hemsidan: https://eu.aoc.com/se/gaming-monitors/27g2u-bk

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vem har frågat efter dessa fula trebenta skärmstativ?! Nästan varje spelskärm har denna typ nu, Usch!

Edit: Jo den är fyrbent men samma fula stil

Ytterligare en sak som är störigt med många av dessa stativ är hur mycket plats de kräver bakom skärmen. När jag packade upp min ASUS ROG Swift PG348Q och ställde den på skrivbordet fick jag inte plats med tangentbordet framför den. Löstes visserligen med ett väggfäste (köpte ett samtidigt då foten, enligt mig, är OHYGGLIGT ful) - men hur tänkte man där från ASUS sida? Den stora majoriteten torde väl ha skärmen på ett skrivbord med baksidan mot en vägg? För att inte tala om vad det där aset till fot lär kosta att producera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men har fullt stöd för sRGB och Adobes färgrymd? Något som inte stämmer här misstänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DerpMcDerp:

Ytterligare en sak som är störigt med många av dessa stativ är hur mycket plats de kräver bakom skärmen. När jag packade upp min ASUS ROG Swift PG348Q och ställde den på skrivbordet fick jag inte plats med tangentbordet framför den. Löstes visserligen med ett väggfäste (köpte ett samtidigt då foten, enligt mig, är OHYGGLIGT ful) - men hur tänkte man där från ASUS sida? Den stora majoriteten torde väl ha skärmen på ett skrivbord med baksidan mot en vägg? För att inte tala om vad det där aset till fot lär kosta att producera.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt med, många gånger så räcket inte skrivbordet till utan skärmstativet står på musmattan (Åtminstone om man som jag har en 400x900 matta) Dessutom är skärmen onödigt långt från väggen

Permalänk
Avstängd

Detta är iskallt.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Varför klagar ni på stativet?

Benen där fram går ju åt sidorna och sticker nästan inte ut mer än själva skärmen. Och benen där bak är mycket korta och även de åt sidorna. Att tangentbordet inte skulle få plats framför ser jag som en omöjlighet. Men visst, det borde finnas VESA möjlighet också.

Annars är jag helt övertygad om att den här skärmen har en stor marknad, globalt sett.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@talonmas:
Det borde ju vara något liknande som jag har på min Dell u2412m IPS nämligen att den har 6-bit + 2-bit FRC, vad jag förstår så skall det ju vara omöjligt att speca 16,7 miljoner på en renodlad 6-bit panel.
Har märkt att informationen är knapphändig just nu, AOC själva specar inte hur många bitar panelen är på inte heller kan man se vilket Freesync intervall de har (troligtvis mellan 48-144Hz på 144Hz modellerna), faktum är att på deras produktsida om man går in på alla specifikationer så står det till och med "non" på Freesync trots att hela produktsida skriker Freesync (väldigt egendomligt)

Permalänk
Medlem

@Nautilus011: Kanske är som på gamla Benq skärmar att de bara klarar av 144hz via analog ingång

edit: stavning

Permalänk
Medlem

@Ph4st:

Förtidigt att veta i och med att de är så pass nya och inte har lanserats ännu,om kanske någon/ några månader så bör det komma ut om de är G-sync kompatibel eller inte ,Nvidia sägs vara rätt så hårda när de gäller vilka som klarar testen ,inte så pass många som har gjort det om man kollar inets lista : https://www.inet.se/kampanj/5240/g-sync-kompatibel?sortColumn...

men kommer nog flera inom kort.

Sedan såg jag en video gällande de 4 skärmarna som nämns G2 serien ,sedan så ska det komma ut ytterligare några till om man kollar in videon https://www.youtube.com/watch?v=mqZ31VuyaQI

Permalänk

Det kommer komma ännu snabbare paneler innom kort om man ska tro https://www.displayninja.com/new-monitors-in-2019/
.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jao, kan dock stödja gsync nu för tiden också

Permalänk

Äntligen. Kanske dags att byta ut min TN 1080 144 skärm. Vill inte öka upplösningen på bekostnad av FPS. 1080 duger gott och väl.

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen dessa skärmar fyller min förväntningar iallafall.
1080p 24" mest pga av begränsning i dator/kontorsbord
Freesync
IPS panel
144Hz pga att jag vill ha LFC om spelet någonsin kommer under 48fps

Nu väntar man bara på ett test också så man kan få en bättre uppfattning vad man får för pengarna.

Uppdatering
Hittade lite specifikationer på 24G2U modellen
Som jag misstänkte är det en 6-bits panel med 2-bit FRC
Specifikationer 24G2U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Jao, kan dock stödja gsync nu för tiden också

Om den blir validerad ja.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

Är alla IPS-skärmar 6-bit+FRC?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HolyFather:

Är alla IPS-skärmar 6-bit+FRC?

Inte "alla" som i alla-IPS-som-någonsin-finns-och-kommer-att-finnas. Men väldigt många och särskilt i budgetklass är det en fråga om just 6+2FRC för egentligen alla paneltekniker. Vad som hänt under senaste åren är kvaliteten på FRC blivit bättre och mindre framträdande.

På samma sätt är absoluta majoriteten skärmar vilka förs fram som 10 bitars i själva verket 8+2FRC. Det är högst troligt ganska få skärmar utanför Pro- och yrkessegmenten som ger äkta 10 bitar.

På det kan det sedan vara 10 bitars adressering men det kan fortfarande vara en fråga om med vilken precision detta översätts till nivåer av ljusgenomsläpp.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Inte "alla" som i alla-IPS-som-någonsin-finns-och-kommer-att-finnas. Men väldigt många och särskilt i budgetklass är det en fråga om just 6+2FRC för egentligen alla paneltekniker. Vad som hänt under senaste åren är kvaliteten på FRC blivit bättre och mindre framträdande.

På samma sätt är absoluta majoriteten skärmar vilka förs fram som 10 bitars i själva verket 8+2FRC. Det är högst troligt ganska få skärmar utanför Pro- och yrkessegmenten som ger äkta 10 bitar.

På det kan det sedan vara 10 bitars adressering men det kan fortfarande vara en fråga om med vilken precision detta översätts till nivåer av ljusgenomsläpp.

Ger 6-bit+FRC IPS-panel en bättre bild än en TN-panel?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Bildexpert 📺

@HolyFather: Bättre bild hur tänkte du? Det är ju mycket mer än bitdjup och FRC som gör en skärm till en skärm.

En IPS-panel, även de jämförelsevis rätt kassa IPS-panelerna, har fortfarande fördelar över TN-paneler likt bättre betraktningsvinkel. Viceversa har en 6-bitars TN-panel i en gamingskärm kanske mycket bättre kontroll över eftersläpen jämfört med IPS-skärmen med 10 bitars färgdjup avsett för fotoredigering.