Hur installera om Win på lösenordsskyddad PC

Permalänk
Medlem

Hur installera om Win på lösenordsskyddad PC

Hej, har fått en dator av min arbetsgivare som har använts som extra resurs. Men inte på ett tag och ingen som är kvar känner till lösenordet. Kan därmed inte komma in för att återställa. På g att köpa nytt OS (Win10) men frågan återstår.. hur ska jag kunna installera om jag inte kommer in i den?

Tacksam för hjälp!
Mvh Ullis

Permalänk
Medlem

Har ni inte någon IT-avdelning som kan hjälpa dig?

Permalänk
Medlem

@Ullis123: Det räcker om du kommer in i BIOS och kan ställa om boot-order. Därefter får datorn boota från ett USB-minne med Windows. Det blir som en nyinstallation och allt gammalt i datorn raderas men det gör väl inget om inte någon kan komma åt det.

Permalänk
Medlem

Om du har Windows 7 på USB minne går det även att boota från det och ändra lösenordet utan att veta vad det nuvarande är ifall det är så att det finns filer som du vill spara innan formatering. Detta gäller såklart bara om det är en Windows 7 installation som ligger där idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Har ni inte någon IT-avdelning som kan hjälpa dig?

Litet företag med en alldeles ny IT-ansvarig.. Så nej, tyvärr inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="18080418" userid="146363" name="cjal"]
Om du har Windows 7 på USB minne går det även att boota från det och ändra lösenordet utan att veta vad det nuvarande är ifall det är så att det finns filer som du vill spara innan formatering. Detta gäller såklart bara om det är en Windows 7 installation som ligger där idag.

Tack! Jo det är det men vill gärna installera win10. Har inget win7 på usb. Men bra att veta om jag får tag i win7 här någonstans. Ja.. rörigt här!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="18080409" userid="229549" name="Hubertus"]
@Ullis123: Det räcker om du kommer in i BIOS och kan ställa om boot-order. Därefter får datorn boota från ett USB-minne med Windows. Det blir som en nyinstallation och allt gammalt i datorn raderas men det gör väl inget om inte någon kan komma åt det.

Tack! Nej allt ska tömmas. Är inne i BIOS men hittar inte var jag ställer om boot-ordern. För det är steget före jag sätter in USB-minnet? Har verkligen noll koll så väldigt tacksam för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver ladda ner installationsmedia för Windows 10 på en annan dator samt förbereda ett USB-minne med installationsmediat. Du kommer inte behöva veta något lösenord för att installera om datorn.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

[quote postid="18080456" userid="118600" name="Joppis"]
Du behöver ladda ner installationsmedia för Windows 10 på en annan dator samt förbereda ett USB-minne med installationsmediat. Du kommer inte behöva veta något lösenord för att installera om datorn.

Då så.. det ska nog även jag kunna lösa :-). Stort tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullis123:

[quote postid="18080456" userid="118600" name="Joppis"]
Du behöver ladda ner installationsmedia för Windows 10 på en annan dator samt förbereda ett USB-minne med installationsmediat. Du kommer inte behöva veta något lösenord för att installera om datorn.

Då så.. det ska nog även jag kunna lösa :-). Stort tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Annars så går du in på www.youtube.com och söker Create Windows USB stick.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan