Google kontrar Apple Arcade med Play Pass

Permalänk
Melding Plague

Google kontrar Apple Arcade med Play Pass

Kort efter att Apple lanserat Apple Arcade sjösätter Google den egna motsvarigheten Play Pass. För en månadskostnad får Android-användare ett ständigt ökande utbud av speltitlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alla skall vara med och ha en del utav kakan...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Tycker detta ska ingå i Youtube-premium, det ägs väl av Google?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

AA vs PP, now let's get it on!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

"och spelas utan reklam eller köp i applikationerna" låter riktigt bra förhoppningsvis är det bra spel också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Låter bra. Hoppas vi i Sverige får det snart. Som flerbarnsfar så har jag inte tid o sitta vid datorn längre men mobilspel kan man alltid klämma in på pendeln till jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag är visserligen totalt ointresserad av mobilspel, men att det inte ska tillåtas köp inuti applikationerna låter som ett positivt drag som förhoppningsvis dödar alla försök till lootboxeri.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

50 spänn i månaden är inte så mycket. Men att lägga 50 spänn i månaden i just play store... är väl ganska mycket mer än vad folk generellt lägger där i nuläget. Tänker jag mig iaf.

I den bästa av världar så kanske betalda spel kan få mer utrymme av det här istället för "free to pay"-träsket som i dagsläget har mobilmarknaden i ett järngrepp. Det här skulle kunna städa upp och innebära en nystart ;).

Men vi får väl se hur betalningsvilliga folk är på ännu en prenumerationstjänst.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lego Master

Vad är det här nu då? Nån slags halvhjärtad variant av Netflix, fast för appar? Liknar Viaplay, där visst innehåll är gratis (inom ramen för prenumeration) men annat måste man betala ytterligare för. Jag vet inte om jag är så sugen på det i app-världen.

Det här lämnar mig med en grå "meh"-smak i munnen och jag är inte alls säker på att jag uppskattar vart detta är på väg. Men framtiden får väl utvisa om det är rätt väg att gå.

Och som nån annan sa, kan inte detta ingå i Youtube Premium? Dom kan ju döpa om det till Google Pass, och bara inkludera alla former av betalt innehåll de producerar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Rörigt och fragmenterat.. tycker det borde heta Google Play Premium där reklamfritt youtube och spelpasset kan ingå.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Och som nån annan sa, kan inte detta ingå i Youtube Premium? Dom kan ju döpa om det till Google Pass, och bara inkludera alla former av betalt innehåll de producerar.

Och så kommer det kosta dubbelt så mycket, trots att jag bara är intresserad av YouTube. Det är illa nog att YouTube Music ingår, en tjänst jag är ointresserad av men som jag säkert betalar extra för ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad är det här nu då? Nån slags halvhjärtad variant av Netflix, fast för appar? Liknar Viaplay, där visst innehåll är gratis (inom ramen för prenumeration) men annat måste man betala ytterligare för. Jag vet inte om jag är så sugen på det i app-världen.

Som artikeln skrev, du får tillgång till 350+ spel som du kan spela fritt medans du har en prenumeration, De spel du får tillgång till har inga i spelet betalningar står tydligt där med.

Spelen i fråga som du får tillgång till har antigen finansierats av reklam eller spel som du varit tvungen att köpa innan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Keeper of Traditions

Får hoppas att det minskar mängden pay-2-win-spel som dominerar marknaden för mobilspel, men är ganska tveksam... Mobilspelarna verkar helt okej med pay-2-win tyvärr

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Får hoppas att det minskar mängden pay-2-win-spel som dominerar marknaden för mobilspel, men är ganska tveksam... Mobilspelarna verkar helt okej med pay-2-win tyvärr

Det står ju i nyheten osv att det inte ska vara reklam eller köp inuti appar så det bör vara minskad mängd "pay-2-win-spel". Förutsatt att du inte tycker prenumerationens kostnad är det då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Låter bra. Hoppas vi i Sverige får det snart. Som flerbarnsfar så har jag inte tid o sitta vid datorn längre men mobilspel kan man alltid klämma in på pendeln till jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir bättre, och roligare senare!
Mina barn upptäckte Minecraft i mellanstadiet, och spelade det tillsammans på samma sätt som jag och min bror byggde med lego när vi var små. När barnen kommer upp ett par år till i åldrarna spelade vi alla tre PvZ: Garden Warefare en hel del. Nu är de i andra halvan av tonåren och spelar hellre med kompisar än sin pappa. Att jag suger i CSGO kan även spela viss roll antar jag...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det står ju i nyheten osv att det inte ska vara reklam eller köp inuti appar så det bör vara minskad mängd "pay-2-win-spel". Förutsatt att du inte tycker prenumerationens kostnad är det då.

Jag menade generellt. Alla spel och appar kommer inte ingå i prenumerationen. På PC och konsol har det ju i mycket försvunnit när man visat att det inte behövs P2W för att finansiera fortsatt utveckling, men "mobilspelare" är fortfarande fast i det träsket.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Thimbleweed Park påminner mig lite grann om Zak McKracken, en av mina favoritspel till Atari 520 ste

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag är rädd att 50 kr/mån är lite i överkant för vad man får.
Med tanke på att det släppts dussinvis med gratisspel varje dag så tror jag att man har nya spel varje dag utan kostnad.
(Får erkänna att jag inte spelar på mobilen dock...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det blir bättre, och roligare senare!
Mina barn upptäckte Minecraft i mellanstadiet, och spelade det tillsammans på samma sätt som jag och min bror byggde med lego när vi var små. När barnen kommer upp ett par år till i åldrarna spelade vi alla tre PvZ: Garden Warefare en hel del. Nu är de i andra halvan av tonåren och spelar hellre med kompisar än sin pappa. Att jag suger i CSGO kan även spela viss roll antar jag...

Haha, låter underbart att höra. Ser fram emot den dan de börjar spela

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är rädd att 50 kr/mån är lite i överkant för vad man får.
Med tanke på att det släppts dussinvis med gratisspel varje dag så tror jag att man har nya spel varje dag utan kostnad.
(Får erkänna att jag inte spelar på mobilen dock...)

Ja det är möjligt att det är för dyrt. Jag har undrat lite över samma sak högre upp i tråden.
Så mycket pengar lägger nog inte folk på spel i butiken så det skulle innebära en prisökning.

Men att jämföra med gratisspelen som släpps blir kanske lite missvisande.
Det är väl just kvalitétsspel där man slipper betalningsmodeller och reklam i spelen som är ämnade för denna tjänst.

De spelen som redan nu är gratis är ju ofta en sörja där spelmekaniken i grunden bygger kring att låsa upplevelsen för att man ska stoppa in pengar efterhand eller titta på reklam för att komma vidare.
Det är en styggelse ;).
Liknas kanske vid att försöka se en film på TV4 med reklamavbrott varje kvart som blandas upp med nyheter som också har reklamavbrott. Ugh!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

50 spänn i månaden är inte så mycket. Men att lägga 50 spänn i månaden i just play store... är väl ganska mycket mer än vad folk generellt lägger där i nuläget. Tänker jag mig iaf.

I den bästa av världar så kanske betalda spel kan få mer utrymme av det här istället för "free to pay"-träsket som i dagsläget har mobilmarknaden i ett järngrepp. Det här skulle kunna städa upp och innebära en nystart ;).

Men vi får väl se hur betalningsvilliga folk är på ännu en prenumerationstjänst.

Jag lyssnade precis på senaste avsnittet av Kotaku Splitscreen där man diskuterade just detta (fast om Apple Arcade) om hur de flesta är så pass vana vid att mobilspel är gratis och istället innehåller paywalls att det kan bli svårt att få prenumeranter för tjänster som dessa.

De förde även samma resonemang gällande månadskostnaden och hur det ökade antalet streamingtjänster gör det lite dyrt om man ska ha alla eller åtminstone flera av dem. 50kr/månad är ingen summa man höjer på ögonbrynen åt men ser man det istället som 600kr/år och att man dessutom prenumererar på flera olika tjänster så sticker det iväg till slut.

Sen är det väl upp till var och en att avgöra vilka tjänster man tycker är värda att prenumerera på men det är nog risk att många hamnar i "prenumerationsfällan" där man i slutändan betalar mer än man tror eller kanske till och med har råd med. Vi får se, tiden får utvisa hur det går för tjänster som Apple Arcade, Google Stadia m.fl. men de verkar ha en uppförbacksbacke att ta sig igenom till en början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är möjligt att det är för dyrt. Jag har undrat lite över samma sak högre upp i tråden.
Så mycket pengar lägger nog inte folk på spel i butiken så det skulle innebära en prisökning.

Men att jämföra med gratisspelen som släpps blir kanske lite missvisande.
Det är väl just kvalitétsspel där man slipper betalningsmodeller och reklam i spelen som är ämnade för denna tjänst.

De spelen som redan nu är gratis är ju ofta en sörja där spelmekaniken i grunden bygger kring att låsa upplevelsen för att man ska stoppa in pengar efterhand eller titta på reklam för att komma vidare.
Det är en styggelse ;).
Liknas kanske vid att försöka se en film på TV4 med reklamavbrott varje kvart som blandas upp med nyheter som också har reklamavbrott. Ugh!

Jag håller med, jag betalar hellre 50kr/månad och får schyssta spel istället för att jaga gratisspel som är uppbyggda med cooldowns och andra saker som uppenbart finns där för att hindra fritt spelande och att man istället ska betala sig vidare.

I podden tog de upp hur marknaden för mobilspel har urvattnats och nämnde även ett exempel där någon tipsade om ett spel för tre dollar och personen sa något i stil med "Va? Betala för ett mobilspel? Nej, då får det vara." och jag tror att rätt många har samma syn på saken vilket är lite synd eftersom det som du är inne på leder till att vi bara får ännu fler skräpspel med paywalls istället för att man stöttar utvecklare av bra spel med några tior här och där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag är ganska trött på att försöka hitta bra mobil spel som inte är 100% pay 2 win eller vänta i 48 timmar för att låsa upp nästa sak.

Blev lite avis på Apple's initiativ. Men utgick ifrån att det inte skulle dröja länge för Google att ta efter. Så blir nog en prenumeration, verkar ju vara ganska schyssta spel i första batchen ialla fall.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Hedersmedlem

@ågren: Bra poänger hela vägen!

För mobilspel har pengarna funnits i gratisspelen.
Dyrare spel säljer inte i några större upplagor och billigare spel konkurrerar med gratis.
Mellan de två sista är tröskeln antagligen stor.

Hur som haver så kan det här med prenumeration förhoppningsvis ändra förutsättningar för var man kan tjäna en slant som spelutvecklare ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det finns säkert en hel del bra gratisspel med. Men att själv bara hitta pärlor vare sig gratis eller betalda i den enorma mängd appar är närmast omöjligt. Bara kloner av enstaka populära spel, some Tetris exempelvis, uppgår väll till tusentalet ibland.

Så kanske är själva sållningen här den verkliga tjänsten för många.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det enda jag gillar med detta är nog "titlar som ska ingå i Play Pass får alltså inte bestyckas med betalningar i applikationerna" :)... Undra om deras koncept med "family" som man kan dela Playstoreköp med även gäller denna tjänst. Ett par dollar i månaden för hela familjen om alla gillar spela är ju rätt ok.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Har ni hittat några guldkorn bland spelen än? 50kr/månaden är väl OK. Dock så hinner jag själv kanske sitta några timmar i veckan, så även om utbudet av spel är mycket så sitter man ju inte och spelar så många spel samtidigt på en månad, så i slutändan kanske jag betalar 50kr för att spela 2-3 spel en månad någon timme.

Visa signatur

Intel NUC :(