Permalänk
Inaktiv

Cookies tjatet

Vi har nog alla tröttnat på alla dessa popups med "approve cookies" som trycks upp i ansiktet när man browsar runt.
Så nu undrar jag om någon stött på plugin/addon som rensar denna nya styggelse? Har sökt men endast funnit cookie blockers.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Ska testa.. fattar inte hur jag missat denna dock!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ska testa.. fattar inte hur jag missat denna dock!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder I Dont Care About Cookies med, men det kan ha negativa effekter också att vissa sidor inte funkar som den ska. Går dock göra undantag för varje sida.Jag märkte det när jag inte kunde lämna in tipset på Svenska Spel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@Haptic: Tack. Saver!

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid trott att just cookies har att göra med att sidan ska komma ihåg att man varit på en sida men att komma ihåg att jag redan accepterat cookies lyckas den inte med. 😀
Också rätt less på detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tack installerade och donerade, kikade kommentarerna var en del 1star reviews pg av en changelog och uppmaning att donera om man ville 'pushades ut 1gång per år inte mer'. Snacka om egoistiskt att ge lägsta betyg för något som är gratis och egentligen inte ens en issue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har alltid trott att just cookies har att göra med att sidan ska komma ihåg att man varit på en sida men att komma ihåg att jag redan accepterat cookies lyckas den inte med. 😀
Också rätt less på detta.

Har du kanske din webbläsare inställd till att radera "cookies and site data" eller något liknande när du stänger ner den?

Jag har det så, men har lagt till vissa sidor ( Swec förstås! ) under "exceptions - allow", så dom inte raderas. Det är Firefox jag använder för övrigt, men finns säkert liknande inställningar i andra webbläsare. ( I firefox: options/privacy & security/Cookies and Site Data under "Manage permissions" kan man lägga till undantag så dom sparas )

Med den metoden slipper jag tjatet på dom sidor jag besöker mest och litar på i alla fall.

Det löser förstås inte problemet med tjatet om cookies på andra sidor, men det fixar säkert addonsen länkande ovan om man så önskar.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TryNotD[oo]:

Har du kanske din webbläsare inställd till att radera "cookies and site data" eller något liknande när du stänger ner den?

Jag har det så, men har lagt till vissa sidor ( Swec förstås! ) under "exceptions - allow", så dom inte raderas. Det är Firefox jag använder för övrigt, men finns säkert liknande inställningar i andra webbläsare. ( I firefox: options/privacy & security/Cookies and Site Data under "Manage permissions" kan man lägga till undantag så dom sparas )

Med den metoden slipper jag tjatet på dom sidor jag besöker mest och litar på i alla fall.

Det löser förstås inte problemet med tjatet om cookies på andra sidor, men det fixar säkert addonsen länkande ovan om man så önskar.

Tack för tipset. Använder Chrome på privat dator och ipad, Firefox på jobbdator och safari på telefon så blandar rätt bra.
Vissa sidor på jobbet måste också öppnas med IE för att funka😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Väldigt stort tack till det tipset! Testade FF på mobilen och datorn, det var en fröjd att surfa runt på webben igen. Jag har väldigt restriktiva inställningar på cookies, i princip måste jag manuellt godkänna cookies till nätaffärer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan bli besvärligt med denna plugin nu med GDPR. För att registrera sig på sajter eller bara kunna skicka ett email, så oftast behöver man markera en box ruta. I och med denna plugin så filtrerar den bort dessa funktioner. Nått att ha i åtanken när man inser varför saker inte fungerar som de ska eller varför en sida aldrig slutar att ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Vi har nog alla tröttnat på alla dessa popups med "approve cookies" som trycks upp i ansiktet när man browsar runt.
Så nu undrar jag om någon stött på plugin/addon som rensar denna nya styggelse? Har sökt men endast funnit cookie blockers.

Jag brukar använda "pippetten" i uBlock och registrera det som icke önskad info.

Permalänk
Medlem

Om en website behöver fråga så använder nog redan cookies i onödan på sätt som inte ger mig någon nytta.
En plugin borde kunna upptäcka såna automatiskt och då som en följd lägga på högsta cookie-restriktion på site:n.

Jag vill också efterfråga en plugin som jag föreslår ska heta "F*** Y**". Låt mig högerklicka på vilken ruta som helst och välja "F*** Y**" för att för evigt slippa den rutan igen.
Sedan kan plugin:et skicka ett meddelande till en central server som samlar statistik över vila site:r som användare gett mest långfingrar.
Varje månad offentliggörs på plugin:ets websida vilken site som har fått mest långfinger-röster den senaste månaden. Dessutom skickas ett vykort med snigelpost till administratörerna bakom den site:n med en bild på ett rest långfinger.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nicoX:

Kan bli besvärligt med denna plugin nu med GDPR. För att registrera sig på sajter eller bara kunna skicka ett email, så oftast behöver man markera en box ruta. I och med denna plugin så filtrerar den bort dessa funktioner. Nått att ha i åtanken när man inser varför saker inte fungerar som de ska eller varför en sida aldrig slutar att ladda.

Helt klart. Men personligen har jag slutat registrera mig på sidor. Kan jag inte handla som gäst så vill jag inte vara deras kund.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har hittills inte råkat ut för nån sida som inte funkat pga tillägget, men det betyder ju inte att andra, med andra intressen, inte råkar ut för det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Helt klart. Men personligen har jag slutat registrera mig på sidor. Kan jag inte handla som gäst så vill jag inte vara deras kund.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är det GDPR är till för. Du kan alltid i efterhand fråga dom att ta bort dina uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Helt klart. Men personligen har jag slutat registrera mig på sidor. Kan jag inte handla som gäst så vill jag inte vara deras kund.

Skickades från m.sweclockers.com

Och hur gör du då när du beställer för att få det du beställt, så vida det inte alltid handlar om digitala köp med Bitcoin typ?

Skrivet av nicoX:

Det är det GDPR är till för. Du kan alltid i efterhand fråga dom att ta bort dina uppgifter.

Vilket ironiskt nog även är skälet till att alla dessa Cookie-popups finns numera

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Och hur gör du då när du beställer för att få det du beställt, så vida det inte alltid handlar om digitala köp med Bitcoin typ?

Vilket ironiskt nog även är skälet till att alla dessa Cookie-popups finns numera

Syftade mer att jag inte vill ha konton överallt än att vara anonym när jag handlar. Sen vill jag inte vara spårbar via cookies av rövhål som doubleclick, Facebook och Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av improwise:
Skrivet av nicoX:

Det är det GDPR är till för. Du kan alltid i efterhand fråga dom att ta bort dina uppgifter.

Vilket ironiskt nog även är skälet till att alla dessa Cookie-popups finns numera

Källa?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

https://gdpr.eu/cookies/

Permalänk
99:e percentilen

Inte den bästa källhänvisningen jag varit med om, men såvitt jag kan utläsa från den sidan är det inte GDPR som är orsaken till flodvågen av cookiepopups som förstört webben:

Cookies and ePrivacy Directive

Passed in the 2002 and amended in 2009, the ePrivacy Directive (EPD) has become known as the “cookie law” since its most notable effect was the proliferation of cookie consent pop-ups after it was passed. It supplements (and in some cases, overrides) the GDPR, addressing crucial aspects about the confidentiality of electronic communications and the tracking of Internet users more broadly.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inte den bästa källhänvisningen jag varit med om, men såvitt jag kan utläsa från den sidan är det inte GDPR som är orsaken till flodvågen av cookiepopups som förstört webben:

Cookies and ePrivacy Directive

Passed in the 2002 and amended in 2009, the ePrivacy Directive (EPD) has become known as the “cookie law” since its most notable effect was the proliferation of cookie consent pop-ups after it was passed. It supplements (and in some cases, overrides) the GDPR, addressing crucial aspects about the confidentiality of electronic communications and the tracking of Internet users more broadly.

Ja, det låter nog rätt att det var runt 2009 som vi drunknade i cookie-popups. Sedan fick vi ju dock en ny variant av popup iom gdpr, där man presenteras med valmöjligheter istället för bara "ok".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inte den bästa källhänvisningen jag varit med om, men såvitt jag kan utläsa från den sidan är det inte GDPR som är orsaken till flodvågen av cookiepopups som förstört webben:

Cookies and ePrivacy Directive

Passed in the 2002 and amended in 2009, the ePrivacy Directive (EPD) has become known as the “cookie law” since its most notable effect was the proliferation of cookie consent pop-ups after it was passed. It supplements (and in some cases, overrides) the GDPR, addressing crucial aspects about the confidentiality of electronic communications and the tracking of Internet users more broadly.

Sidan jag länkade till innehåller länkar till EUs officiella sidor om GDPR, beklagar om dessa inte var bra nog som källa gällande GDPR.

Hur som helst, det var fokuset kring just GDPR som rörde upp en massa damm vilket i sin tur ledde till en panik gällande både det ena och det andra, inkl. en uppfattning om att det krävdes mer långtgående godkännande av Cookies (vilket i praktiken innebär reklam, spårning osv också). Arbetar dagligen med människor som i sin tur arbetar med "compliance", fram till för drygt 2-3 år sedan var det jag som webbutvecklare som fick tjata på dom om att det nog vore bra att ha en funktion för att godkänna cookies och att det behövdes en text för det, det behöver jag inte längre. Vad GDPR sen i praktiken innebär vet vi nog inte tills det hunnit varit ett och annat rättsfall kring hur lagen/lagarna ska tolkas.

I Sverige är det dock Dataskyddsförordningen som är den lag som faktiskt reglerar detta (numera)

https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det låter nog rätt att det var runt 2009 som vi drunknade i cookie-popups. Sedan fick vi ju dock en ny variant av popup iom gdpr, där man presenteras med valmöjligheter istället för bara "ok".

Precis så var det. Lite samma effekt som Greta haft på miljödebatten, varken debatten eller problemen är på något sätt nya, men någon, några eller något måste sätta det på agendan och då hänger många andra på.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av improwise:

Sidan jag länkade till innehåller länkar till EUs officiella sidor om GDPR, beklagar om dessa inte var bra nog som källa gällande GDPR.

Inget fel på kvaliteten på källan, men själva källhänvisningen kunde ha varit tydligare. Se till exempel hur jag inkluderade ett citat och markerade det jag tyckte var allra viktigast.

Citat:

Hur som helst, det var fokuset kring just GDPR som rörde upp en massa damm vilket i sin tur ledde till en panik gällande både det ena och det andra, inkl. en uppfattning om att det krävdes mer långtgående godkännande av Cookies (vilket i praktiken innebär reklam, spårning osv också). Arbetar dagligen med människor som i sin tur arbetar med "compliance", fram till för drygt 2-3 år sedan var det jag som webbutvecklare som fick tjata på dom om att det nog vore bra att ha en funktion för att godkänna cookies och att det behövdes en text för det, det behöver jag inte längre. Vad GDPR sen i praktiken innebär vet vi nog inte tills det hunnit varit ett och annat rättsfall kring hur lagen/lagarna ska tolkas.

Jaså. Jag har verkligen hela tiden trott att det var "EU:s cookielag" som låg bakom "VI ANVÄNDER COOKIES!!!!!" Menar du att så inte är fallet?

Citat:

I Sverige är det dock Dataskyddsförordningen som är den lag som faktiskt reglerar detta (numera)

https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforor...

Samma sak här som ovan. Jag vill inte, och tycker inte att jag ska behöva, läsa hela Dataskyddsförordningen för att förstå vad du menar. Eftersom du säger att det är den som reglerar "VI ANVÄNDER COOKIES!!!!!" vet ju du rimligen var detta står, så varför inte citera det i din källhänvisning?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jaså. Jag har verkligen hela tiden trott att det var "EU:s cookielag" som låg bakom "VI ANVÄNDER COOKIES!!!!!" Menar du att så inte är fallet?

Fast nu rör du dig i olika tidsepoker. Den så kallade "cookie law" kom till långt innan GDPR, och det var då man började få typ att man måste säga klicka på OK för att godkänna detta eller tom bara något i stil med "genom att använda siten så godkänner du att vi använder cookies" osv. Det var överlag mer av en information.

När sen GDPR/Dataskyddsförordningen trädde i kraft för något år sedan så var det dags för nästa vända, där vi började få dessa monsterpopuper med en massa olika val, syften osv. då paniken i många fall var total men kunskaperna överlag låga. Här handlade det mer om att få tillåtelse förutom information.

Vad som sen faktiskt krävs för att vara "compliant" upplever jag som högst diffust, till stor del beroende på att de jag kommunicerar med som ska vara experter på detta är oeniga sinsemellan. Jag anser att GDPR i grunden är något bra, men implementationen av den lämnar en del övrigt att önska, vilket väl i ärlighetens namn också beror på att nästan alla väntade till sista minuten med att börja göra något.