AMD:s 16-kärniga Ryzen 9 3950X försenas – släpps i samband med nya Threadripper

Permalänk
Medlem

@kelthar @Yoshman Jag beundrar er optimism inför RISC-V. Vill inte låta negativ, men jag tror inte de har en chans att få något större genomslag, någonsin. Känns lite som Windows vs Linux i termer av mainstream. Men jag hoppas att ni har rätt och jag har fel

Edit: ARM är framtiden. Om inget annat dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Okej, du förstod inte att jag menade helheten med andra ord, då förstår jag.

Jag menade med bios-strul, och andra barnsjukdomar vid releaser. Måste ju finnas en orsak till varför de inte släpper 3950x, och jag antar att det är för att de inte har tillräckligt med chiplets som klarar av de specifikationer de har gått ut med.

Jag köpte min zen+ efter att den funnits ute i nästan ett år, så den har inte strulat, men min Zen2 strular fortfarande trots att jag har ett av de bättre x570-korten, en 240mm vattenkylare och gått igenom ett antal bios nu.

Antar att det helt enkelt är min processor som suger och att det är ett måndagsexemplar, men att för AMD är det good enough.

Har istället inväntat 3950x och ännu en gång blir man besviken.

Men bra att du inte haft några bekymmer med din Zen+ eller Zen2 iaf.

Du får det att låta som man haft problem sedan man lanserade zen och inte bara problem med Zen 2. Zen 2 släpptes för tidigt även om AMD inte helt kan klandras för alla problem eftersom problemen verkar variera beroende på vilken moderkortstillverkare man valt. Därför borde du eventuellt känna dig positiv till att man skjuter upp detta och därigenom försöka fixa problemen istället för att bli besviken.

Skrivet av anon298854:

@norrby89

Måste man hävda sig mot en konkurrent och pajkasta om det skrivs något negativt?
Bättre att inte skriva alls om man inte kan hålla sig till ämnet.

Lite synd det blir försenat då jag va intresserad av denna.

Men folk håller ju sig till ämnet genom att jämföra AMD och Intels lanseringar och därigenom mena att 2 månader är bättre än tre år? Eller vi kanske ska hårdra det och mena att man inte ska jämföra Intels prestanda mot AMDs? Du vet.. hålla sig relativt kontinuerlig i sina argument?

Skrivet av Daemon85:

Hela 4000 serien lär ju bli förskjuten, annars är det kort livsspann

Njae. Beror väl helt på när man under 2020 planerar att leverera 7nm+? Kommer den säg.. Q4 2020 så är det ändå ett livsspann på 1 år.. vilket verkar vara genomsnittet för en produkter mer riktade mot entusiaster.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

@kelthar @Yoshman Jag beundrar er optimism inför RISC-V. Vill inte låta negativ, men jag tror inte de har en chans att få något större genomslag, någonsin. Känns lite som Windows vs Linux i termer av mainstream. Men jag hoppas att ni har rätt och jag har fel

Edit: ARM är framtiden. Om inget annat dyker upp.

Min optimism rör sig snarast om att vi breddar från x86 till till RISC (ARM). MacOS / Apple skall gå över till RISC (ARM) och Windows / Microsoft försöker också. MS kör hårt för att flytta ut sin mjukvara så att den inte bara kör på x86 längre.

Och när Windows går att köra på lite vad som helst, då är det mainstream.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

När förväntas det släppas tester på single thread performance?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du får det att låta som man haft problem sedan man lanserade zen och inte bara problem med Zen 2. Zen 2 släpptes för tidigt även om AMD inte helt kan klandras för alla problem eftersom problemen verkar variera beroende på vilken moderkortstillverkare man valt. Därför borde du eventuellt känna dig positiv till att man skjuter upp detta och därigenom försöka fixa problemen istället för att bli besviken.

Jag har inte lyckats få in min 3900X på samma bräda som andra har fått in den på. Men antagligen lirar den inte med minnena eller så är den defekt. Eller så är brädan defekt. Så, det har inte varit helt problemfritt för mig heller. Den står på hyllan nu och samlar damm tills jag bestämt mig vad nästa steg är att testa.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alotiat:

@kelthar @Yoshman Jag beundrar er optimism inför RISC-V. Vill inte låta negativ, men jag tror inte de har en chans att få något större genomslag, någonsin. Känns lite som Windows vs Linux i termer av mainstream. Men jag hoppas att ni har rätt och jag har fel

Edit: ARM är framtiden. Om inget annat dyker upp.

Jag har försökt vara konsekvent med att skriva "jag hoppas RISC-V vinner". Men om du i stället frågar vad jag tror känns det långt närmare tillhands att det är ARM, om någon, som kommer peta bort x86 från skrivbordet.

Dels ligger RISC-V efter ARM64 i detta läge sett till mognadsgrad av bibliotek, OS-kärnor och verktyg (kompilatorer och liknande). Att Apple trycker sin närmaste obegränsade skattkista i en rad viktiga projekt (som t.ex. LLVM) ger ju ARM rejält med tyngd.

Och kanske ännu viktigare har både ARM själva (Cortex A serien) och Apple (Ax serien) redan visat att 64-bitars ARM kan slå x86 på fingrarna sett till IPC. I ARMs fall matchar man nu Skylake/Zen2 IPC med betydligt färre transistorer medan Apple visat att man kan nå långt högre IPC med 64-bitars ARM om man slänger ungefär lika mycket transistorer på problemet som AMD/Intel på sina senaste x86:or.

Men Kina verkar storsatsa på RISC-V, både från den privata sektorn och med push från regeringen ("tacka" Trump för det...). Så det är nog inte helt avgjort än, finns trots allt en del folk och rätt mycket pengar i det landet!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hittade denna länk på reddit, som är ifrån Digitimes där det står att de fått höra av moderkortstillverkare att AMD skjuter upp lanseringen då den inte presterar som tänkt i multicore boost, och att det inte har med TSMC att göra.
Betald artikel tyvärr.

https://www.digitimes.com/news/a20190925PD200.html

edit: samt denna lite mer informerande länk till computerbase som skriver om det
https://www.computerbase.de/2019-09/amd-ryzen-9-3950x-taktpro...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Dom chippen är för entusiaster så det är bäst att fixa till dom innan launch, 3600 och 3700X är dom som redan nu närmast överpresterar så där finns inga sura miner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||