Retroarch översätter japanska i emulerade spel med artificiell intelligens

Permalänk
Melding Plague

Retroarch översätter japanska i emulerade spel med artificiell intelligens

Den populära emuleringsmjukvaran Retroarch uppdateras med nya funktioner. En av dessa är automatisk översättning av text på olika språk genom artificiell intelligens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

How are you gentlemen !!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Actraiser!

Nu blir man ju sugen på att damma av sitt SNES.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Fluf:

How are you gentlemen !!

All your base are belong to us. You are on the way to destruction.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant för spel där den engelska översättningen är legendariskt dålig, som Simon's Quest på NES.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

så jävla coolt!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Kan man förvänta sig resultat nära Vietnamese Pokémon Crystal?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sweclockers: "Ni får inte diskutera piratkopiering eller hur man kringgår kopieringsskydd."
Också Sweclockers: *Bifogar länk till emulator*

Verkar ju vara väldigt schysst grej att äntligen kunna spela japanska spel och förstå vad de säger också.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Seiken densetsu 2 dyker upp i skallen!
Men å andra sidan ska det ju komma en nyversion i vår 2020, så jag kan nog hålla ut till dess!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Sweclockers: "Ni får inte diskutera piratkopiering eller hur man kringgår kopieringsskydd."
Också Sweclockers: *Bifogar länk till emulator*

Verkar ju vara väldigt schysst grej att äntligen kunna spela japanska spel och förstå vad de säger också.

Användning av emulatorer är inte piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

How are you gentlemen !!

Skrivet av Jacob:

All your base are belong to us. You are on the way to destruction.

What you say !!

You have no chance to survive make your time.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Användning av emulatorer är inte piratkopiering.

Nödvändigtvis. Ingen rippar ju sina egna roms och homebrew är kanske inte syftet med emulatorer heller.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

All your base are belong to us. You are on the way to destruction.

Skrivet av backfeed:

What you say !!

You have no chance to survive make your time.

Första testet måste ju vara att köra originalet genom AIt och se om den lyckas bättre.

Skrivet av The Kristoffer:

Seiken densetsu 2 dyker upp i skallen!
Men å andra sidan ska det ju komma en nyversion i vår 2020, så jag kan nog hålla ut till dess!

Den ingår väl i collection of mana så om man vill spela originalet översatt så kan man göra det redan nu.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

På tal om Jrpg översättningar så fick seiken densetsu 3 en officiell översättning nyligen. Den västerländska titeln är Trials of Mana.

Jämför introt med fan översättningen från år 2000.

Fan översättningen är en direkt översättning av den japanska texten och den nya översättning är mer en lokalisering för västerländsk publik.

https://www.usgamer.net/articles/vagrant-story-localization
Här är en bra intervju med översättarna av Vagrant Story där dom diskuterar avvägningarna som måste göras vid lokalisering.

Permalänk
Medlem

Så de använder sig av OCR plus en automatöversättning av text. Hur blir det AI?

Permalänk

Synd Retroarch är så jobbigt att använda, föredrar att bara använda en emulator rakt av istället.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Första testet måste ju vara att köra originalet genom AIt och se om den lyckas bättre.

Den ingår väl i collection of mana så om man vill spela originalet översatt så kan man göra det redan nu.

Argh! Menade secret of mana 2, seiken densetsu 3!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Användning av emulatorer är inte piratkopiering.

Det är ett program som låter dig emulera bla piratkopierade spel, vilket jag misstänker är huvudsakligen vad de används för också.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

A winner is you!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det är ett program som låter dig emulera bla piratkopierade spel, vilket jag misstänker är huvudsakligen vad de används för också.

Och postpaket används bl.a till att skicka olagligt gods. Emulatorer är fortfarande inte olagliga, oavsett vad de används till "mest".

Permalänk
Avstängd

Det var som sjutton: dagen då Sweclockers postar nyhet om emulatorer!

Länge leve No$GBA! <3

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Och postpaket används bl.a till att skicka olagligt gods. Emulatorer är fortfarande inte olagliga, oavsett vad de används till "mest".

Jag har aldrig hävdat att det är olagligt med emulatorer, men det är lite ironiskt att de är så hårda med vad man får lov att diskutera och samtidigt skriver nyheter där de länkar till mjukvara som ofta används till olagliga saker. Men det är som det brukar här på forumet, alla måste märka ord.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Rickosaurus: Hur är Retroarch jobbigt att använda?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Argh! Menade secret of mana 2, seiken densetsu 3!

Jag med, läste vad du menade istället för vad du skrev

"The collection was released in June 2019 in North America as Collection of Mana with Seiken Densetsu 3 titled Trials of Mana."

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Jag med, läste vad du menade istället för vad du skrev

"The collection was released in June 2019 in North America as Collection of Mana with Seiken Densetsu 3 titled Trials of Mana."

Just fasiken! Men bara släppt till switch va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Så de använder sig av OCR plus en automatöversättning av text. Hur blir det AI?

Allt är AI nuförtiden förstår du väl! Det är ju trendigt igen!
Som när det var trendigt på 80-talet, fast med mer processorkraft bakom.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Användning av emulatorer är inte piratkopiering.

Nintendo håller inte med

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

Allt är AI nuförtiden förstår du väl! Det är ju trendigt igen!
Som när det var trendigt på 80-talet, fast med mer processorkraft bakom.

Ah, glömde bort det. Sweclockers är faktiskt också drivet av ett AI. Den tar emot textsnuttar från olika källor på internet, sorterar, lagrar dem och sen skickar ut dem hit och dit tillsammans med lite HTML-taggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Nintendo håller inte med

De är fria att tycka saker.

Har annars bara sett dem stämma de som ägnar sig åt att lägga upp deras spel illegalt och inte de som är bakom emulatorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Nintendo håller inte med

Vi vet ju hur det gick med Sony Computer Entertainment Inc vs Connectix Corp