Har du komponenter att skänka? Gott ändamål- Läs

Permalänk
Avstängd

Har du komponenter att skänka? Gott ändamål- Läs

Hej!

Jag har under en längre tid haft kontakt med en vän t mig som flyttade för några år sedan men inte haft någon direkt inblick i han och hans familjs liv sistone. Vi dök upp i en diskussion om just det för först några dagar sedan vilket i mitt hjärta förändrade en del tankar hos mig om vilken skillnad människor haver när de kommer till både möjligheter och förutsättningar.

Vännen är 32 år gammal, han är arberssökande och hans sambo är just nu den ända försörjande i familjen med försök till hjälp av soc och andra myndigheter. Svaret är att med tanke på att hon arbetar har han ej rätten till vissa bidrag enligt mig han borde ha.

Han spenderar stor del av sina dagar på datorn där han just nu redigerar bilder, försöker bygga o hjälpa till på hemsidor. Han spelar wow, försöker sälja konto och även hjälpa andra med mottot om att MÅNGA BÄCKAR SMÅ. Men som ni kanske föestår är det mkt Downtime med att datorn inte riktigt hänger med eller pallar.

Ja har tagit några bilder på hans rigg vilket ja hoppas kommer få er o förstå!

Ja har skickat honom ett Gtx 1050 Ti 4GB + ett 650w nätagg så vad som vore av behov är : Moderkort + Processor & Minnen . Ifall ja suttit på något av de här skulle ja inte frågat, alternativt ifall ngn vill sälja mig billigt som ja kan sända honom.

Självklart kommer försändelser o annat dokumenteras samt en för alla, alla för en!

* Uppdatering : Datorchassi införskaffat, så nu försvinner iallafall brandrisken haha

* Ifall någon sitter på en standard 24" skärm kan de va behövligt
Ha det bra mvh

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget att skänka, men detta är inte säkert.
Risken för brand är stor. Ha varma, strömförande komponenter i en trälåda på golv, vid trälister är inte ok. Hoppas din vän inser att en liten olycka så är han dessutom bostadslös i bästa fall.. I sämsta fall.. ja du förstår...

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Tror du kommer göra din vän en stor otjänst genom att göra det möjligt för honom att känna sig mer trygg bakom skärmen. Har man inget jobb idag så är det tyvärr individen det är fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3mpa:

Tror du kommer göra din vän en stor otjänst genom att göra det möjligt för honom att känna sig mer trygg bakom skärmen. Har man inget jobb idag så är det tyvärr individen det är fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en stor mängd anledningar att vara arbetslös. Att säga att det är individen det är fel på om man inte har ett jobb är en trist attityd. Det dumpar över ansvaret på denne trots att det kan finnas en uppsjö av anledningar som individen inte kan styra över.

Fysisk och psykisk ohälsa? Har du tänkt på det? Behöver inte röra sig om något som skulle lösas bara för att personen inte har möjlighet att "känna sig trygg bakom skärmen".

Jag tycker att du skall ta en rejäl funderare kring din attityd här och kanske även kring vad som kan göra det svårt att vara tillgänglig på arbetsmarknaden.

Till TS: har tyvärr inget att skänka men håller med om att ett chassi vore på plats ur brandriskhänseende. Lycka till!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Savage_Gray:

Har tyvärr inget att skänka, men detta är inte säkert.
Risken för brand är stor. Ha varma, strömförande komponenter i en trälåda på golv, vid trälister är inte ok. Hoppas din vän inser att en liten olycka så är han dessutom bostadslös i bästa fall.. I sämsta fall.. ja du förstår...

Jo ja har plockat bort hans rigg med tanke på just risken, o han förstod min tanke. Han är en bra människa hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D3mpa:

Tror du kommer göra din vän en stor otjänst genom att göra det möjligt för honom att känna sig mer trygg bakom skärmen. Har man inget jobb idag så är det tyvärr individen det är fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Han har börjat arbetsträna i det mån hans kropp & psyke klarar. Han har varit med om väldigt mycket saker en människa inte skall behöva, vilket skapat han till den person han är idag. Han är fruktansvärt snäll, omtänksam, hjälpsam. Han finns för sina barn och sin fru. Han städar, diskar, rastar barnen, lämnar o hämtar dem på.lektimmar & gör allt det en förälder ska göra .

Tycker det är oerhört fel o säga att det vore han de var fel på, han skulle byta med många av oss alla dagar i veckan, tro mig.

Så han är INTE en person som bara sitrer hemma o nyttjar staten, särskilt med tanken av att han inte har eller ens tänkt sig leva på bidrag. Han tycker inte de är behövligt sålänge han kan bidra familjen på något sätt. Vilket är anordningen till hans nuvarande behov av en komplett dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lhugo:

Det finns en stor mängd anledningar att vara arbetslös. Att säga att det är individen det är fel på om man inte har ett jobb är en trist attityd. Det dumpar över ansvaret på denne trots att det kan finnas en uppsjö av anledningar som individen inte kan styra över.

Fysisk och psykisk ohälsa? Har du tänkt på det? Behöver inte röra sig om något som skulle lösas bara för att personen inte har möjlighet att "känna sig trygg bakom skärmen".

Jag tycker att du skall ta en rejäl funderare kring din attityd här och kanske även kring vad som kan göra det svårt att vara tillgänglig på arbetsmarknaden.

Till TS: har tyvärr inget att skänka men håller med om att ett chassi vore på plats ur brandriskhänseende. Lycka till!

Tack, väldigt bra skrivet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av D3mpa:

Tror du kommer göra din vän en stor otjänst genom att göra det möjligt för honom att känna sig mer trygg bakom skärmen. Har man inget jobb idag så är det tyvärr individen det är fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då vet vi. Du har ett jobb och lever i en bubbla där livskriser inte existerar. Din attityd får mig verkligen att vilja kräkas, skäms på dig!

Permalänk
Avstängd

Snälla folket.

Tråden / Annonsen är skapad för o hjälpa en annan människa.
Men har man ingen möjlighet eller bara vill tramsa & nedvärdera andra människors livssituation så behöver man ej kommentera. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Chassi är idag beställt o löst!

Moderkort/Cpu/Ram kvar
Även ifall någon kanske har en standard 24" skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker du ska använda kollekten så han kan få ett gymkort.
En uppbyggnad psykisk och fysiskt skulle förmodligen öka chanserna att få ett jobb. Spela wow skulle inte göra det.
Detta säger jag inte för att vara elak, har själv vandrat båda stigarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av OnkelBob:

Tycker du ska använda kollekten så han kan få ett gymkort.
En uppbyggnad psykisk och fysiskt skulle förmodligen öka chanserna att få ett jobb. Spela wow skulle inte göra det.
Detta säger jag inte för att vara elak, har själv vandrat båda stigarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, enligt många studier så är fysisk aktivitet det bästa för psykisk ohälsa.
Sitta framför en dator och bli latare hjälper föga, tyvärr.

Men jag vet ej killens historia så tipset ovan är för oss alla. Hoppas det löser sig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBob:

Tycker du ska använda kollekten så han kan få ett gymkort.
En uppbyggnad psykisk och fysiskt skulle förmodligen öka chanserna att få ett jobb. Spela wow skulle inte göra det.
Detta säger jag inte för att vara elak, har själv vandrat båda stigarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med. Du skall inte uppmuntra din vän att sitta och spela spel hela dagarna. Fysisk träning, rutiner och social stimulans är A och O när det kommer till att stärka sin mentala hälsa.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Fysisk tärning har han fått hjälp med, vilket han också gör mån, ons,tors o lör 2 timmar mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du nickar samma som en scammare från back in the days, på ett annat forum 😃

Permalänk
Medlem

Får också scamvibbar utav detta. Nytt konto. De flesta inlägg på samma dag. Vill både köpa och sälja komponenter. Önskar också bli skänkt. Hoppas jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ja kan garantera att du har fel

Sakerna kan skickas direkt ifrån den som väljer o skänka.
Jag söker själv mobo + ram o Cpu, men ja betalar självklart för det .

Jag är inte intresserad utav att få något gratis, bortskänkes är för honomo inte för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kan göra såhär.

Vi kan ändra bortskänkes till att ja vill köpa till honom
Gärna i5 4690 eller i7 47xx. Med mobo & cpu. Minnen endast ifall priset godkänner det samt skulle uppskatta ifall säljare kan skicka direkt till honom , alternativet ifall ni finns i skaraborg

* Tänker inte sitta o bli misstänkt för o vara en bedragare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många här som har jävligt svårt med läsförståelsen. Har ni inget annat att komma med än att leka amatör psykologer är det nog bäst att bara vara tyst. Jösses asså.

Till trådskaparen: har tyvärr inga komponenter men kan lämna några hundringar som sponsring om det hjälper. Hör av dig med Swish nr eller liknande lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maaxan:

Många här som har jävligt svårt med läsförståelsen. Har ni inget annat att komma med än att leka amatör psykologer är det nog bäst att bara vara tyst. Jösses asså.

Till trådskaparen: har tyvärr inga komponenter men kan lämna några hundringar som sponsring om det hjälper. Hör av dig med Swish nr eller liknande lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, men min tanke var inte att få bidrag eller hjälp ekonomiskt. Hoppades på att folk som just jag haft någon komponent liggandes som inte vart till användning utan skulle fortsatt bli liggande efter uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swdbnk:

Chassi är idag beställt o löst!

Moderkort/Cpu/Ram kvar
Även ifall någon kanske har en standard 24" skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

har en 30" men tyvär ingen fot till denna. kan hämtas i göteborg

Permalänk
Medlem

Så vad har han för grejjer idag?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helge200:

har en 30" men tyvär ingen fot till denna. kan hämtas i göteborg

Oj. Tack! Finna de väggfäste t dessa? Vesa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bytte du användarnamn eller drömmer jag igen? 😁 Jag tycker det bör vara för allmänheten att veta att en scammer med exakt samma uppsättning bokstäver i användarnamnet, men på ett annat forum. Med det sagt inte intentionen att skapa misstanke eller något, men jag förstår ju att det kanske blir så 😀 Man väljer ju att tolka det exakt som man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aToria:

Så vad har han för grejjer idag?

Det kan du se på bilderna i annonsen tror ja, eller syns inte speccy där?

Grafikkort har ja skickat ett 1050 Ti så det behöver inte bytas ut. Även datorlåda är löst. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Bytte du användarnamn eller drömmer jag igen? 😁 Jag tycker det bör vara för allmänheten att veta att en scammer med exakt samma uppsättning bokstäver i användarnamnet, men på ett annat forum. Med det sagt inte intentionen att skapa misstanke eller något, men jag förstår ju att det kanske blir så 😀 Man väljer ju att tolka det exakt som man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, han bytte från moderkaaka. Reagerade också på det nicket. Men det kan ju vara en slump och nu går vi väldigt OT, men. Upp till er som vill donera.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelly007x:

Du nickar samma som en scammare från back in the days, på ett annat forum 😃

Det kändes för mig väldigt obehagligt att beblandas med sådant folk & har nu fått hjälp av Sweclockers att byta anv namn. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelly007x:

Bytte du användarnamn eller drömmer jag igen? 😁 Jag tycker det bör vara för allmänheten att veta att en scammer med exakt samma uppsättning bokstäver i användarnamnet, men på ett annat forum. Med det sagt inte intentionen att skapa misstanke eller något, men jag förstår ju att det kanske blir så 😀 Man väljer ju att tolka det exakt som man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har nu fått hjälp av Sweclockers support och bytt användarnamn med tanke på tidigare citat då jag inte vill beblandas med sådant folk.

Permalänk
Avstängd

Ifall ni känner er osäkra, obehag eller liknande så vill jag inte att ni donerar någon komponent eller liknande.

Ja försöker på egenhand att lösa så mycket som möjligt för hans dator & uppgradering. Inga monster saker, mer att ja försöker överraska honom med något som fungerar , inte är några säkerhetsrisker med, med anledning av att lätta upp de för honom tills han situation ändrats

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag håller med. Du skall inte uppmuntra din vän att sitta och spela spel hela dagarna. Fysisk träning, rutiner och social stimulans är A och O när det kommer till att stärka sin mentala hälsa.

Verkar inte folk förstå. Lösningen till alla psykiska problem är ju ge dem en dator.

Skickades från m.sweclockers.com