AMD släpper Radeon RX 5000-grafikkort för lägre prisklasser i oktober

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Radeon RX 5000-grafikkort för lägre prisklasser i oktober

Den som ser fram emot grafikfamiljen Navi i lägre prisklasser behöver inte vänta länge till. Nu pekar alltmer på att kretsarna "Navi 12" och Navi 14" lanseras inom kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett bra prissatt kort i samma prestandaklass som 980Ti/1660Ti hade varit fint. Bara det har 8 GB VRAM!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

De behöver kort i lägre klasserna men även bättre kort. 5700XT är långt ifrån nvidias värstingkort. 5800 och 5900 skulle inte skada för att öka konkurrensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Ett bra prissatt kort i samma prestandaklass som 980Ti/1660Ti hade varit fint. Bara det har 8 GB VRAM!

Varför är 8GB vRAM viktigt i dessa lägre prestandaklasserna?

GPU-kraften tar slut innan det kan utnyttja dess minne.

Tror YouTube-kanalen, Hardware Unboxed har gjort en bra video om just detta.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tror 24 st RDNA CU får det lite svårt mot 1660Ti (24 st SM). Detta baserat på hur 5700XT (40 CU) förhåller sig till 2070 Super (40 SM).

Slutsats: Rimligen lägre pris än 1660Ti ($279) iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Små grafikkretsar görs främst för bärbara, så i det här fallet kan det handla om att någon av AMDs vanliga kunder (HP är den jag tänker på i det här fallet) snart lanserar en ny serie som innehåller de här chippen.

Citat:

Vad gäller Navi 12 tror de flesta bedömarna att det handlar om en ännu mindre grafikkrets. Om så är fallet handlar det rimligen om en mindre historia än Navi 14 och som ska användas i en hypotetisk Radeon RX 5500-serie. I sådana fall kan en mindre krets, som Navi 12, tänkas ingå i en Radeon RX 5600-serie.

Den här biten är svårbegriplig. Jag tror att ni vill säga att Navi 14 = 5600 och Navi 12= 5500, men i så fall är den sista meningen fel. I vilket fall som helst tror jag att det är bra att man förtydligar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Vad är poängen med det om man får fråga?

Borde släppa ett nytt kort som tävlar med gamla rx480/580?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ett bra prissatt kort i samma prestandaklass som 980Ti/1660Ti hade varit fint. Bara det har 8 GB VRAM!

Skrivet av ipac:

Tror 24 st RDNA CU får det lite svårt mot 1660Ti (24 st SM). Detta baserat på hur 5700XT (40 CU) förhåller sig till 2070 Super (40 SM).

Slutsats: Rimligen lägre pris än 1660Ti ($279) iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Om prestandan hade skalat linjärt mot endast SM så hade det lagt sig runt 1660, men under Ti tror jag. Fast så brukar ju fallet inte vara :), det skalar inte linjärt uppåt i alla fall. Och sen har vi minnet också. Det kanske blir energieffektivt som sören dock.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av mpat:

Små grafikkretsar görs främst för bärbara, så i det här fallet kan det handla om att någon av AMDs vanliga kunder (HP är den jag tänker på i det här fallet) snart lanserar en ny serie som innehåller de här chippen.

Den här biten är svårbegriplig. Jag tror att ni vill säga att Navi 14 = 5600 och Navi 12= 5500, men i så fall är den sista meningen fel. I vilket fall som helst tror jag att det är bra att man förtydligar.

Volymerna finns i lägre segment även inom stationärt. Sverige är ett av få undantag där grafikkort för ~4 000–5 000 kronor kan vara storsäljare bland hemmabyggare. Prisklassen 1 500–3 000 kronor är mycket viktigare att täcka in för företag som AMD och Nvidia. Sen stämmer det visserligen att mindre grafikkretsar oftare hittar in i bärbara datorer än de större, men mindre doningar har fortfarande en väldigt stark position inom stationära.

Förtydligat! Gick lite snabbt där för att hinna med ett möte.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Som @mpat nämner i förbifarten här ovan så har HP datorer med RX 5300 och B550-chipset som släpps nästa månad.
https://videocardz.com/82041/amd-radeon-rx-5300xt-coming-to-p...

Gissningsvis där vi får se Navi 12 då. Kan ju räkna med 10-14 CU kanske.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Som @mpat nämner i förbifarten här ovan så har HP datorer med RX 5300 och B550-chipset som släpps nästa månad.
https://videocardz.com/82041/amd-radeon-rx-5300xt-coming-to-p...

Se där! Tack för tipset båda två då @mpat

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Känns lite onödigt att köpa dessa nya kort om de inte är riktigt bra prissatta med tanke på vad för bra prestanda du kan få för pengarna om du köper via t.ex eBay. Blir enkelt en-två nivåer högre på grafikkort för samma pris.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Inaktiv

Ser nästan ut som plasten på kortet har smält.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen dom kommer med ett vassare kort än 5700xt snart.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Varför är 8GB vRAM viktigt i dessa lägre prestandaklasserna?

GPU-kraften tar slut innan det kan utnyttja dess minne.

Tror YouTube-kanalen, Hardware Unboxed har gjort en bra video om just detta.

Ett exempel är väl vid spelutveckling. Eller annat som kräver att man laddar in mkt i vRam (stora bilder, 3d objekt osv använder mkt vRam). Har råkat ut för att det krashar när det är mkt på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Volymerna finns i lägre segment även inom stationärt. Sverige är ett av få undantag där grafikkort för ~4 000–5 000 kronor kan vara storsäljare bland hemmabyggare. Prisklassen 1 500–3 000 kronor är mycket viktigare att täcka in för företag som AMD och Nvidia. Sen stämmer det visserligen att mindre grafikkretsar oftare hittar in i bärbara datorer än de större, men mindre doningar har fortfarande en väldigt stark position inom stationära.

Om vi nu ändå förtydligar... En Navi 14/5600-serie tror jag är mycket viktig även i stationära datorer. Det blir en ersättare till 570, som fortfarande är pris/prestanda-hjälten i 1080p, och helt nödvändig för AMD. Den hade jag dock mentalt redan intecknat som "kommer snart". Det som var mest nytt här var väl ändå Navi 12 ännu längre ner i prisklasserna. Det chippet kommer att ersätta Baffin/Polaris 11, vilket knappt säljs i skrivbordsmodeller. Minns att det chippet först inte ens kom i fullfjädrad version i Polaris (460 var nerkapade Baffin - det var först 560 som var det kompletta chippet), medan det kom för bärbara direkt. Beroende på hur stort chippet är behöver det också ersätta Lexa/Polaris 12, som bara går i minimala volymer till stationära.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ser nästan ut som plasten på kortet har smält.

Det finns en poäng med det. När du har en radialfläkt med axeln vinkelrätt mot en kanal på det sätt som AMD har får du högre partikelhastighet på sidan som fläkten roterar "med" än den andra sidan. Luftpartiklarna mellan fläktbladen har ju inte en hastighetsvektor som är strikt parallell med kanalen (med undantag för två ställen på varvet). Här är några illustrativa bilder som jag hittade:

Partikelhastighet:

Tryck:

Bildkälla.

Här kan du se hur gränsskiktet mot en av väggarna i kanalen har en förfärlig fart jämfört med övriga punkter i kanalen. Genom att ha en strypning på den sida av kanalen som har det gränsskiktet kan du styra om luftflödet så att mer av luften passerar gränsskikten mot kylflänsarna.

Vad den praktiska skillnaden i avkyld effekt faktiskt blir låter jag vara osagt, men "bulan" sitter inte där av en slump.

Råkade skriva "mot" istället för "med" i första stycket. Skyller på koffeinbrist.
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Vilka AMD-kort presterar idag bättre än RTX 2080 och har raytracing? Och om inget, när kommer det nya värstingkortet från AMD, och vad heter det? Som i: vad ska jag stoppa i min 3950X-burk i November, typ

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ett bra prissatt kort i samma prestandaklass som 980Ti/1660Ti hade varit fint. Bara det har 8 GB VRAM!

Radeon 5300 XT" verkar iaf komma med 4 GB GDDR5, men någonting däremellan kanske får 8GB. 5600XT typ.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Skrivet av Defender:

Hoppas verkligen dom kommer med ett vassare kort än 5700xt snart.

Det kommer dra en hel del. Vi ser ju redan nu att AMD skruvat upp frekvenserna på 5700XT till bristningsgränsen och strömförbrukningen är därefter. Se skillnaden mellan 5700 och 5700XT i strömförbrukning. Och i energieffektivitet är RX 5700 bland de mest energieffektiva korten.

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se om det nu blir signifikant mycket mer prestanda för pengarna...

Skrivet av VadSaDu:

Varför är 8GB vRAM viktigt i dessa lägre prestandaklasserna?
... Tror YouTube-kanalen, Hardware Unboxed har gjort en bra video om just detta.

Jag förväntar mig att de nya korten ska matcha dagen kort som kostar runt 3000kr. Hardware Unboxed visade att man klarade sig med mindre än 8GB för ett tag sedan (januari i år) men...
* Varken RX 580 (4GB) eller GTX 1060 (3GB) är några höjdare jämfört med modellerna som har mer grafikminne (och ja, jag vet att GTX 1060 (3GB) dessutom är stympad i övrigt).
* Vad som är "tillräcklig" mängd grafikminne har ökat hela tiden. Det är inte så många år sedan som toppmodellerna bara hade 2GB. Om de nya korten ska fungera även om 3-4 år är det inte alls fel att ha 8GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det kommer dra en hel del. Vi ser ju redan nu att AMD skruvat upp frekvenserna på 5700XT till bristningsgränsen och strömförbrukningen är därefter. Se skillnaden mellan 5700 och 5700XT i strömförbrukning. Och i energieffektivitet är RX 5700 bland de mest energieffektiva korten.

Detta är ju en blandning av Gcn/Rdna så jag hoppas ju på den riktiga RDNA ska komma så fort som möjligt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

* Varken RX 580 (4GB) eller GTX 1060 (3GB) är några höjdare jämfört med modellerna som har mer grafikminne (och ja, jag vet att GTX 1060 (3GB) dessutom är stympad i övrigt).
* Vad som är "tillräcklig" mängd grafikminne har ökat hela tiden. Det är inte så många år sedan som toppmodellerna bara hade 2GB. Om de nya korten ska fungera även om 3-4 år är det inte alls fel att ha 8GB.

Tenderar att hålla med. Dessutom ska man tänka på att dessa modeller i praktiken sätts in i datorer med lägre prestanda i övrigt. Därför var det t ex lite fel av Sweclockers att testa GTX 1060 (3 GB) i sin testrigg med 16 GB RAM, då kamouflerade testsystemets stora RAM-mängd till stor del att prestandan faktiskt var sämre i de datormiljöer med lägre RAM-mängd som förmodligen utgjorde målgruppen.

Eller fel och fel, det blev alltså mer ett test av vad systemet klarade av, och med tanke på att RAM-minne var dyrt, var det troligare att målgruppen för dessa billigare kort bara hade 4 GB eller kanske max 8 GB RAM vid den tiden. Kortet såg alltså ut att prestera bättre än vad "det gjorde", i de titlar där det spelade roll. Tror även Hardware Unboxed visade detta i ett test. De påpekade att den som köper ett kort i den här prisklassen troligen inte kommer att ha råd med 16 GB RAM heller, vilket är en vettig invändning mot den testmetodiken.

Ett mer komplett test skulle isf även inkluderat en något mer modest testrigg balanserad för en tänkbar målgrupp. Kanske något att införa?

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Kunna få plats med 4K-projekt i Davinci Resolve. Navi är jäkligt svagt generellt i just Davinci, jämfört mot Vega. Men AMD har också sagt att dom inte fokuserat alls på produktivitet än i drivisarna.

Blir nog ett Vega 56 på Black Friday i.a.f. men VRAM är användbart och GPU:er kan också användas för annat än spel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

vilka kort ska dessa tävla mot, 1650, 1660?

Permalänk
Medlem

AMD Navi 14 8 GB variant shows up on CompuBench, viable NVIDIA GTX 1650/1660 competitor with up to 50% better OpenCL performance than the Radeon RX 570

https://www.notebookcheck.net/AMD-Navi-14-8-GB-variant-shows-up-on-CompuBench-viable-NVIDIA-GTX-1650-1660-competitor-with-up-to-50-better-OpenCL-performance-than-the-Radeon-RX-570.429956.0.html

AMD Navi 14 ‘7341:00’ 8 GB Radeon RX
AMD Navi 14 ‘7340:C1’ 4 GB Radeon RX
AMD Navi 14 ‘7340:CF’ 3 GB Radeon RX

https://wccftech.com/amd-navi-14-gpu-radeon-rx-graphics-card-performance-leak/

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Detta är ju en blandning av Gcn/Rdna så jag hoppas ju på den riktiga RDNA ska komma så fort som möjligt.

Förstod jag de hela rätt så är detta rdna rakt igenom, bara de att dessa kort är bakåtkompatibla med gcn tills dess att drivrutiner och spel har optimerat till att utnyttja rdna. Iom att gcn redan är extremt optimerat då det funnits ute sedan 7xxx korten.

Skillnaden mellan gcn och rnda va väll en dubblering i hur dom hanterar beräkningar på ren svenska dvs (om jag minns rätt från i somras)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Förstod jag de hela rätt så är detta rdna rakt igenom, bara de att dessa kort är bakåtkompatibla med gcn tills dess att drivrutiner och spel har optimerat till att utnyttja rdna. Iom att gcn redan är extremt optimerat då det funnits ute sedan 7xxx korten.

Skillnaden mellan gcn och rnda va väll en dubblering i hur dom hanterar beräkningar på ren svenska dvs (om jag minns rätt från i somras)

Skickades från m.sweclockers.com

Och hur behåller man kompatibiliteten med GCN? Är det genom att man behållit de delar av GCN som är aktuella för exekveringen, typ den hårt kritiserade schedulern? Men också decoders och det mesta av frontend? Alltså det som till stor del definierar GCN.
Sedan kanske t.ex. TMUs ska uppdateras också. Hursomhelst. Jag tror att stora förändringar finns kvar, hur stor effekt de kommer ha för slutkund låter jag dock vara osagt. Men tror att det fortfarande finns en hel del anpassningar för compute som ska bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Förstod jag de hela rätt så är detta rdna rakt igenom, bara de att dessa kort är bakåtkompatibla med gcn tills dess att drivrutiner och spel har optimerat till att utnyttja rdna. Iom att gcn redan är extremt optimerat då det funnits ute sedan 7xxx korten.

Skillnaden mellan gcn och rnda va väll en dubblering i hur dom hanterar beräkningar på ren svenska dvs (om jag minns rätt från i somras)

Med stor sannolikhet baseras allting på ett enda stort missförstånd. Att delar av RDNA inte används, såsom WGP mode, eller att vissa varianter av RDNA kommer senare (mixed FMA acceleratorer i Navi12 och Navi14, eventuella intersection acceleratorer, vissa har fler FP64 pipes som körs parallellt med VALUs). FMA hårdvaran specificeras även i deras whitepaper (inte intersectionacceleratorerna, men koden tycks indikera det). Så det är inte så att bristen på dessa gör att "RDNA == GCN", utan "RDNA < next-gen RDNA". Det går att se det lite som att Navi10 är för "fulla RDNA", vad 1600 serien är för Turing. Det är mycket lättare att kalla 1600 serien för "Turing utan tensor cores och RT cores" än att säga "Pascal med en helt ny cache arkitektur, int och fp parallellt , mesh shaders, variable rate shading, ...."

Egentligen kan programmeraren inte göra alltför mycket som är speciellt för RDNA. Korrekta användning av barriärer, använda texture.load istället för texture.sample och använda variable subgroup size när det är tillgängligt.

Skrivet av Aleshi:

Och hur behåller man kompatibiliteten med GCN? Är det genom att man behållit de delar av GCN som är aktuella för exekveringen, typ den hårt kritiserade schedulern? Men också decoders och det mesta av frontend? Alltså det som till stor del definierar GCN.
Sedan kanske t.ex. TMUs ska uppdateras också. Hursomhelst. Jag tror att stora förändringar finns kvar, hur stor effekt de kommer ha för slutkund låter jag dock vara osagt. Men tror att det fortfarande finns en hel del anpassningar för compute som ska bort.

Bakåtkompabilitet med GCN bibehålls genom följande mekanism:
GCN är 4 cycle instruction issue, wave64, och är CU baserad (LDS är lokal inom en CU)
RDNA är single cycle instruction issue, wave32 och är WGP baserad (LDS är delad mellan DCU/WGP)

För att bibehålla bakåtkompabilitet med GCN så exekverar RDNA en wave64 som 2st wave32 (2 cykler istället för 4 dock), ena på undre halvan, och andra på de övre 32 elementen. Dessutom exekveras dessa i "CU mode". I detta mode får varje CU enbart tillgång till halva LDS och får samma mängd som i GCN. Detta ger så att de får tillgång till högre bandbredd på LDS, men wavefronts är lokala på en CU (kap 10.3 ISA). Till i skillnad från WGP mode så kan waves spridas över två CUs, ha mer bandbredd till ALUs och texturenheter (det senare verkar bra för RT acceleratorer vid texturenheterna, men det återstår att se).

Schemaläggaren kan omöjligen vara exakt densamma, då wave64 tekniskt sett inte existerar i RDNA.
Decoders kan inte avgöra GCN, då GCN har en rad olika decoders genom tiderna och således leder det till en motsägelse. Om du inte menar instruction decode, för den är ny i RDNA (annars skulle de inte kunna ha 1 cycle issue).
Front end har ju också förändrats, och dessa förändringar står under "Dual Compute Unit Front End" i RDNAs whitepaper. L0 I$ , wavefront controller, wave32, loop unrolling, clauses, round robin 4cycle -> 1 cycle issue och nya schemaläggningsmekanismer.

Enligt whitepaper så är TMUs redan ändrade. I RDNA är det fritt att gå runt texturfiltering, vilket gör att man kan utnyttja dessa för compute shading beräkningar (står som förslag). Denna mekanism verkar användas i Navi12, b.la för MSAA och att utföra RT intersection beräkningar (den senare bör dock använda ny hårdvara som inte finns i Navi10).

En annan del som talas om (och som bekräftats redan att det finns) är mixed precision FMA enheter. Dock verkar det vara för FP16 och int8. Även workstation versioner verka komma med hög FP64 throughput. Navi10 och Navi14 har också en LDS bug i WGP mode (hela LDS kan användas av båda CUs i en WGP), medan Navi12 inte har den.
När både Turing och Navi har hårdvara för ML och RT så börjar man undra...

Sammanfattningsvis: Förändringarna i CU är det som gör att det är svårt att säga att RDNA är GCN. Men egentligen är det irrelevant, då det bara är ett namn. Man bör inte vänta på att "fulla RDNA" är extremt olik RDNA, då kommer man nog sannolikt bara bli besviken.